Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhustenhoitajia paikalla, hygieniahaalarista kysymyksiä?

Vierailija
08.03.2020 |

Kuinka paljon ko. haalaria käytetään ja minkälaisin perustein? Onko haalarin käyttöönotto ns. lopullinen vai yritetäänkö säännöllisin väliajoin ja jos niin kuinka usein josko oleminen tavallisissa vaatteissa onnistuisi? Autetaanko haalarissa olevaa vanhusta vessaan hänen pyytäessään vai onko oletus ja käytäntö että haalarin kanssa tehdään kaikki vaippaan? Läheiselläni tällainen haalari ollut nyt pari kertaa käydessäni hänen luonaan enkä ole saanut henkilökunnalta selkeitä vastauksia tilanteeseen.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman alle 50-vuotias ja työskennellyt vanhusten parissa noin 25v.

Hygieniahaalarin käyttö on perusteltua juuri em. syistä. Lääkärin lupa pitää aina olla.

Olemme toisinaan työkavereiden kesken puhuneet, että toivomme itsellämme aikanaan käytettävän h-haalaria, jos sotkemme eritteillä tai kuljemme alastomina. Se on toisinaan kohtuuton aika, jota menee hoitajalla tai jopa kahdella, kun siivotaan ulosteilla sotkenut agressiivinen vanhus. Se aika on pois muiden vanhusten hoidosta eikä ole sotkevallekaan kivaa. Meillä on myös vanhuksia, jotka ilman haalaria kulkevat alastomina yleisissä tiloissa- se tuntuu pahalta. Tulee tarve suojella tällaisen vanhuksen yksityisyyttä ja kehoa, etten ymmärtämättömyyttään paljastele. Joitakin omaisiakin saattaa ahdistaa, jos joku vanhus tulee vastaan alastomana.

Vierailija
42/47 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/208565

Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan niin sanottujen hygieniahaalareiden käytön kieltävää lainsäädäntöä, kertoo Kaleva. Hygieniahaalareita käytetään tällä hetkellä esimerkiksi vanhusten laitoshoidossa.

Haalari on pitkälahkeinen ja joskus myös pitkähihainen haalari, jonka vetoketju on selkäpuolella.

Hygieniahaalaria käytetään muun muassa siksi, ettei asiakas tuhrisi itseään tai ympäristöään ulosteillaan tai riisuutuisi alasti.

Lakiluonnoksen perusteluissa sanotaan, että asiakkaan vaippojen vaihtaminen riittävän usein on parempi ratkaisu kuin kahlitsevan haalarin käyttö.

– Sitä on myös pidettävä asiakkaan ihmisarvon loukkaamattomuuden näkökulmasta parempana ratkaisuna, luonnos toteaa.

Hygieniahaalareiden käyttö edellyttää lääkärin lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hygihaalarit ja sängynlaidat on ihan ok. Mutta magneettivyöt joilla estetään sängystä pois pääsy yöaikaan, ne kyllä on arveluttavia vanhuksilla mutta ilmeisesti viranomaisten mielestä ok.

Vierailija
44/47 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kauhulla odotan aikaa, jolloin olen täysin autettava. Terveyssiteet ovat aina aiheuttaneet minulle pahaa kutinaa, miten sitten kun yötä päivää täytyy käyttää vaippaa, jossa vaipan materiaalien lisäksi ihoärsytystä aiheuttaa virtsa ja uloste? Aivan varmasti revin vaipan pois, jos kädet toimivat.

Älä ainakaan syö niitä palasia. Siihen voi tukehtua tai saada kuolemaan johtavan infektion.

No, jos siinä tilassa olen, että en tajua vaipan merkitystä, niin oisko tuo kovin paha, vaikka pääsisinkin silloin täältä pois?

Vierailija
45/47 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä ihmetellä miten kenenkään pää kestää tuollaista työtä parilla tonnilla kuukaudessa. Ihan hirveän kuuloista hommaa.

Vierailija
46/47 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
47/47 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä hygihaalarit ja sängynlaidat on ihan ok. Mutta magneettivyöt joilla estetään sängystä pois pääsy yöaikaan, ne kyllä on arveluttavia vanhuksilla mutta ilmeisesti viranomaisten mielestä ok.

Olen todistanut tapausta jossa oli asiakas joka oli sairautensa vuoksi magneettivöissä ja sängyn laidat pidettiin ylhäällä (tippumisvaaran vuoksi). Silloin, kun tätä uutta itsemääräämislakia julkistettiin joskus 2015 välivaiheessa niin yhden asiakkaan omainen (joka keksimällä valitti aiheesta, kuin aiheesta) nosti suuren melun ja vaati, että magneettivyö piti ottaa pois ja laidat laita laittaa alas. Yritettiin selittää tilannetta, että miksi näin ei voi tehdä mutta hän ei kuunnellut. No sitten tämä omainen päätti laittaa laidan alas ja aukaista mageneettivyön, kun hoitaja lähti paikalta ja niin siinä sitten kävi, että tämä potilas tippui lattialle ja sai erinäisiä vakavia vammoja (Asiakas ei koskaan enää tämän jälkeen toipunut vaan menehtyi aika pian). Syytti ensin henkilökuntaa ja uhkasi nostaa oikeusjutut ja muut mutta perääntyi lopulta.