Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kanssa raskasta eron jälkeen

Vierailija
08.03.2020 |

Onko muilla samoja kokemuksia? Ja helpottaako tämä?

Erosin vajaa 3 kk sitten pitkästä liitosta, koska mieheni ei enää vuosiin ollut rakastanut. Ero oli siis välttämättömyys, koska elämä ilman rakkautta satutti joka päivä. Virallisesti minä tein aloitteen, mutta mies ei vastaan pannut.

Meillä on kohta 5 ja 8-vuotiaat pojat. Uusi arki on niin rankkaa, etten tiedä miten jaksan. Paluuta vanhaan ei ole, mutta monesti tulee mieleen, että olisiko pitänyt jäädä, niin ei olisi ollut arki näin rankkaa. Sillä aiemmin hengitin rakkaudetonta elämää joka päivä, mutta olihan se arki jaettuna helpompaa. Nyt elän edelleen (luonnollisesti tässä vaiheessa) yksin, ja koen kovaa yksinäisyyttä ja ajatuksia, etten ehkä enää koskaan tule kokemaan rakkautta.

Viimeisen 2,5 kk aikana on tapahtunut paljon: eropäätös, uuden vuokra-asunnon hankinta, muutto, kodin ja rutiinien luominen. Samaan aikaan on pitänyt jaksaa pitkää päivää vaativassa työssä.

Lapset ovat 50/50 luonani, mutta ovat isän poikia. Jatkuvasti protestoivat, että joutuvat välillä luokseni. Ex jäi vanhaan kotiin kun tarpeeksi minua painosti, ja toki lapsille tuo asunto, jossa ovat koko elämänsä asuneet, on heille koti. Kertovat, että minun kotini ei ole koti ja osaavat jo olla todella ilkeitä ja satuttavia.

Asunto on meille vielä vähän pieni, uutta omistuasuntoa ei tunnu löytyvän, joten tässä pärjättävä. Lapsipäivinä tuntuu, että pää hajoaa, kun melua ei voi paeta minnekään. Ei ole omaa huonetta, jonne mennä edes viideksi minuutiksi.

Arkiöisin ehdin nukkua vain 5-6 h, kun lasten viennit ja haut sekä omat työmatkat vievät aikaa. Viikonloppuna lapset aloittavat meluamisen klo 6. Ei mahdollisuutta nukkua päiväunia tai olla hetkeäkään yksin. Olen ollut lähes koko eron jälkeisen ajan flunssassa putkeen kun lepoa ei saa.
Lapset tappelevat, meluavat, pistävät hanttiin. Vuokra-asunnossa pitää olla koko ajan hyssyttelemässä ja valvomassa, etteivät tuhoa paikkoja. Jokaisen kiellon jälkeen isompi soittaa exälleni ja sepittää omia liioiteltuja tarinoita tapahtuneesta ja itkee hakemaan kotiin. Ex ei tietysti hae, koska kaipaa omaa aikaa.

Valmiustilassa 24/7: ensin töissä, jossa asiakkaat vaativat 150 % suoritusta ja sitten kotona.

Haluaisin nauttia lasten seurasta. He kun oikeasti ovat ainoa arvokas mitä elämässäni on. Mutta olen niin väsynyt, ettei ajatus kulje. Olen henkisesti ja fyysisesti ihan poikki. Tulevaisuus näyttää toivottomalta: tätäkö loppuelämä? Ja samalla omatunto ilkkuu, että siitäs sait kun halusit parisuhteen, jossa on rakkautta. Hah haa, sellaista et tule saamaan koskaan, ja rangaistuksena arki tulee olemaan helvettiä.

Tukea ei oikein saa mistään. Äidiltäni sitä voisin saada, mutta hänen parantumaton syöpänsä taas paheni - en voi rasittaa. Ja ties vaikka syöpä olisi pahentunut, koska ero oli hänellekin kova paikka.

Mitä jos uuvuttaa niin, että menetän työni? Miten sitten elätän lapseni? Olenko kohta täysin yksin jos en ole riittävä äidiksi?

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumman pitkään ap kuitenkin ehti täällä palstalla keikkumaan, kaiken kiireensä keskellä. Vai oliko tämäkin juttu provoa?

Oletko huomannut, että tänään on sunnuntai?

Vierailija
102/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn tilanne on tavallaan itse aiheutettu.

Ensinmäkin, vanhemman elämä on 24/7 lsten palvelemista. Mulla on lapsia, tukiverkottomia ollaan, kukaan ei ole auttanut koskaan eikä hoitanut koskaan lapsiamme. Lasten kanssa ollaan oltu aina ja meillä ei ole 13 vuoteen ollut yhtään lapsivapaata miehen kanssa koskaan.

Ja en valita, näin se menee jos perheen perustaa.

Toisekseen, ei mikään työ saa olla tärkeämpää kuin lapset vaan aina pitää lasten etu olla ensin. Heti tuollanen työ vaihtoon missä järkyttävät työmatkat, iltatyöt ja meikkaamispakko. Vaihda työ äkkiä!

Kolmanneksi, aplla on LAPSIVAPAA viikko. Minä jaksan usemman lapsen kanssa 24/7 olemisen ja mulla ei ole ollut ikinä lapsivapata viikkoa eikä oikeastaan edes lapsivapaata päivää. Silti sitä vaan jaksetaan.

Sulla on lapsia vähemmän ja joka toinen viikko ”lomaa”.

En ymmärrä. Mun mielestä takana on ehkä masennus, oman toiminnan ohjaamisen ongelma tai joku muu. Mun mielestä olis leppoisaa ja helppoa jos joka toinen viikko on vain omaa aikaa.

Tsemppiä joka tapauksessa, mä lähtisin avaamaan vyyhtiä tuosta työpaikasta. Sen rasittavuuden ymmärrän itsekin (ja itsekin olen ns jakkupukutyössä ja koen myös laittautumisen rasittavana).

Senkus eroat, jos kuvittelet vuoroviikkosysteemin olevan niin kivaa ja leppoisaa! Ei se tukiverkottomuus tunnu missään, jos on puoliso, jonka kanssa voi puhaltaa yhteen hiileen. On aivan turha tulla saarnaamaan asiasta, josta ei itsellä ole mitään kokemusta! Erotilanne on itsessään raskas, ap:n täytyy omalla viikollaan tukea yksin oireilevia lapsia, joten mielestäni on täysin ymmärrettävää, että lapsivapaa viikon hän on aivan poikki. Hänen täytyy itsekin saada surtua eronsa. Ilmeisesti myös vanhempien välit eivät ole kovinkaan hyvät, joka kuormittaa vielä lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtamalla ei aina parane kirjoitti:

Rakkaudeton liitto, mitä se tarkoittaa? Onko se (ollut) vain sitä, että rakastumisen huuma on haihtunut ja on tullut arki. Arki, jossa rakkaus on kumppanuutta, tekoja, rakasTAmista rakasTUmisen tunteessa olemisen sijasta. Lasten, elämän suurien lahjojen kasvattamista, hyvän perusturvallisuuden luomista ja heidän saattamistaan aikuisuuteen. On taidettu nyt joutua ojasta allikkoon?? Ei se uusi onni nyt tinderistä ja treffeillä löydy. Lapsia tulee niin sääli. He kun joutuvat eroissa usein maksumiehiksi. Miksiköhän nykyään erotaan niin herkästi? Rakastaminen on tahdon asia, sehän ilmenee vihkikaavastakin. Rakastetaan ylämäessä kun, vaikka ei tunnukaan rakastUneelta, "yhdessä tuumin, toinen toistansa tukien".

Loistava idea saarnata rakkaudesta tai rakkaudettomuudesta ihmiselle, jonka puoliso oli täysi sika. Löytyy aiemmista kommenteista.

Vierailija
104/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ehdotat pomollesi, että kun teille tulee noita viime hetken toimeksiantoja, niin tulet myöhemmin töihin, ja lähdet aiemmin. Teet sitten illalla niitä viime hetken toimeksiantoja?

Tai teet etätöitä 9-15 ja 21-23 välisinä aikoina edes niillä viikoilla kun lapset ovat sinulla.

No kun asiakkaan sopimus on 8-16. En siis tiedä milloin tulevat. Ja nämä ovat tiedotteita, jotka pitää lain mukaan saada ulos heti. Jos venyy esim pörssin sulkemisen jälkeen, viranomainen saattaa mätkäistä kymppitonnien laskun. Totta kai minun kannattaa olla teissä 8-16 eikä niin, että paikkainen tunteja öisin.

Vierailija
105/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan sinä ne tunnit täyteen:

Töissä klo 9. Töistä pois klo 15. yhteensä 6h.

Iltatöitä 3h. Yhteensä 9h. Tämä menee jo oli kahdeksan tunnin työpäivän, vaikka sinulla oli palkaton puolen tunnin ruokatunti.

I

Paitsi että asiakkaan sopimuksessa mun työaika on 8-16. Pointti onkin, että kun asiaka ei siinä pysy ja muiden asiakkaiden töitä on tämä työllistävän asiakkaan takia tehtävä iltaisin.

Vierailija
106/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se joka kyseli miksi erosit. Muut kommentit eivät ole minun. Minulla on takana vaikea avioero väkivaltaisesta miehestä. Kaksi pientä lasta. Oli kysymys hengissä pysymisestä, sinun syilläsi en olisi eronnut.

Mutta koska olet eronnut, lapsien tulisi nyt olla nro 1 elämässäsi. Tuon ikäiset tajuavat jo paljon. Hae sairaslomaa nyt ensimmäisenä, sen jälkeen työpsykologille. Auttaa kun saa puhuttua jollekin empaattiselle ihmiselle. Yhtälösi on yksinkertaisesti mahdoton. Illat pyhitä lapsillesi, ota se kiukku vastaan ja koita selittää heille tilannetta. Unohda nyt hetkeksi omat harrastuksesi ja auta lapset erosta yli.

Jos työ on sinulle nro 1 ja isä ”normaali”, lapsien lähihuoltajuus ja arjen vastuut enemmän hänelle.

Ensinnäkin, jos suhteessa on henkistä väkivaltaa, siitä on lähdettävä. Älä anna muille neuvoa altistaa lapsia toksiselle ilmapiirille, vaikka otit nöyränä iskut vastaan.

Illat pyhitän lapsille. SIKSI aloitan työt kun nukkuvat.

Harrastuksia minulla ei olekaan, mutta miksi ei lapsettomalla ajalla voisi olla? Koska pitää kärsiä ?

Exäni ei halua ottaa enempää arjen vastuuta. Mutta mistä päättelet, että työ on minulle ykkönen? Se nyt vain on välttämätön olla, jos haluaa itsensä ja lapsensa elättää. Uutta ei ole helppo saada alallani.

Vierailija
107/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöiden tekeminen on ihan oma päätöksesi. Asiakas tai esimies eivät voi sitä sinulta vaatia. Sinä itse olet päättänyt tehdä ylitöitä nukkumisen sijaan. Miksi kyselet ja voivotat täällä, kun kukaan muu ei voi ratkaista tilannetta kuin sinä itse. Ole aikuinen ja aseta rajasi.

Vierailija
108/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn tilanne on tavallaan itse aiheutettu.

Ensinmäkin, vanhemman elämä on 24/7 lsten palvelemista. Mulla on lapsia, tukiverkottomia ollaan, kukaan ei ole auttanut koskaan eikä hoitanut koskaan lapsiamme. Lasten kanssa ollaan oltu aina ja meillä ei ole 13 vuoteen ollut yhtään lapsivapaata miehen kanssa koskaan.

Ja en valita, näin se menee jos perheen perustaa.

Toisekseen, ei mikään työ saa olla tärkeämpää kuin lapset vaan aina pitää lasten etu olla ensin. Heti tuollanen työ vaihtoon missä järkyttävät työmatkat, iltatyöt ja meikkaamispakko. Vaihda työ äkkiä!

Kolmanneksi, aplla on LAPSIVAPAA viikko. Minä jaksan usemman lapsen kanssa 24/7 olemisen ja mulla ei ole ollut ikinä lapsivapata viikkoa eikä oikeastaan edes lapsivapaata päivää. Silti sitä vaan jaksetaan.

Sulla on lapsia vähemmän ja joka toinen viikko ”lomaa”.

En ymmärrä. Mun mielestä takana on ehkä masennus, oman toiminnan ohjaamisen ongelma tai joku muu. Mun mielestä olis leppoisaa ja helppoa jos joka toinen viikko on vain omaa aikaa.

Tsemppiä joka tapauksessa, mä lähtisin avaamaan vyyhtiä tuosta työpaikasta. Sen rasittavuuden ymmärrän itsekin (ja itsekin olen ns jakkupukutyössä ja koen myös laittautumisen rasittavana).

Meilläkään ei juuri ollut miehen kanssa lapsivapaita. Ero tuli, mutta tietysti siinä oli muitakin syitä kuin lapsivapaan puute. Mies ei vaan rakastanut ja käytti henkistä väkivaltaa. Mutta lapsivapaita olisi kaivattu. Silti on totaalisen erilaista kun vastuun ja päätökset jakaa toinen.

Vaan se lapsivapaa ei muuta faktaa, että lapsiviikko on rankka. Siinä on kovilla. Ja lapseton viikko ei ole juhlaa. Töissä ja lapsia ikävöidessä menee. Monet käytännön asiat pitää silloin hoitaa.

Vierailija
109/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei muuta lähemmäs työpaikkaa? Se ratkaisee jo suurimman osan ongelmista.

Vierailija
110/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet töitä yölläkin?

Asiakkaat vaativat. Jos on deadline aamulla, ja hommat ei valmiina klo 16 kun lapsia lähden hakemaan, niin pakkohan se on.

Työsi in sinulle liian vaativa.

Kuule ei se liian vaativaa ole. Työajat vaan ovat. Ja jokainen meidän firmassa on samassa tilanteessa. 10-14 h päivät ihan normi.

Saako kysyä kuinka paljon noista hommista maksetaan peruspalkkaa jo 10-14h on normi?

Vierailija
111/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asioillahan on aina kaksi puolta, se on syytä muistaa. Tässä keskustelussa tulee esiin vain toisen osapuolen mielipiteet. Kurja juttu, mutta fakta on, että lapset kärsivät.

Vierailija
112/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitti:

No, asioillahan on aina kaksi puolta, se on syytä muistaa. Tässä keskustelussa tulee esiin vain toisen osapuolen mielipiteet. Kurja juttu, mutta fakta on, että lapset kärsivät.

Ei kärsi. Kärsivät ennen eroa. Voivat nyt paremmin, vaikka välillä kiukuttelevat.

Ennen eroa exä oli koko ajan kaikille pahalla tuulella - vuosia. Haukkui minua lasten edessä. Riitoja monta kertaa päivässä jostain tiskirätistä.

Piti mykkäkoulua eikä esim sanonut mitään kun tulin kotiin. Eristäytyi illoiksi omaan huoneeseen, vältteli seuraani. Mustamaalasi minua

Jep, siitäkö ei lapset kärsineet?

Vierailija
113/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat vaativat. Jos on deadline aamulla, ja hommat ei valmiina klo 16 kun lapsia lähden hakemaan, niin pakkohan se on.

Kuule ei se liian vaativaa ole. Työajat vaan ovat. Ja jokainen meidän firmassa on samassa tilanteessa. 10-14 h päivät ihan normi.

Saako kysyä kuinka paljon noista hommista maksetaan peruspalkkaa jo 10-14h on normi?

Palkka noin 5000 e/kk. Päivittäin teen ylitöitä ehkä 1-3 h, joskus enenmän. Tunteja kuitenkin saa pitää pois silloin kuin mahdollista - aika harvoin on ennen kiirekauden loppua. Eli tavallaan kyse on liukumasta,, jota työtilanne ei salli purkamaan.

Enkä halua kaikesta valittaa. Työ on mielenkiintoista ja henki hyvä. Mutta nuo asiakkaat ovat vaatimuksineen joskus kohtuuttomia.

Vierailija
114/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo : ( sulla on 50/50 ja valitat ettei ole omaa aikaa etkä jaksa!!! Meitä on paljon, joilla on lapset Koko ajan. Uskomatonta!!! >:(

Vierailija
115/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista on yksinhuoltajien arki. Saavat siihen vielä haukut ja perheellisten ilkeät katseet päälle.

Vierailija
116/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

i

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka noin 5000 e/kk. Päivittäin teen ylitöitä ehkä 1-3 h, joskus enenmän. Tunteja kuitenkin saa pitää pois silloin kuin mahdollista - aika harvoin on ennen kiirekauden loppua. Eli tavallaan kyse on liukumasta,, jota työtilanne ei salli purkamaan.

Enkä halua kaikesta valittaa. Työ on mielenkiintoista ja henki hyvä. Mutta nuo asiakkaat ovat vaatimuksineen joskus kohtuuttomia.

Satsaa siihen nukkumiseen. Kun olet pirteä, niin tarvitsee meikatakin vähemmän.

Sinun on ihan pakko vähentää noita ylitöitä. Se ei ehkä onnistu juuri nyt.

Toisaalta, se on hyvä, että niistä tulee liukumaa. Koululaisen kesälomajärjestelyt onnistuvat paremmin, jos silloin voi pitää vapaata.

Entä onnistuuko ne etätyöt? Edes 1-2 päivää viikossa? Edes illoin, kun on lapsiviikko?

Sitten lapsiviikoilla muutama taksikyyti töistä päiväkotiin/aamulla päiväkotiin yms.

Se yksinkertaisempi kampaus ja meikki opetuksen kera.

Siivouspalvelu kotiin aina kun lapsen ovat vierailleet tai edes kerran kuukaudessa.

Kaupasta ruoan kuljetus kotiin.

Vastamelukuulokkeet

lauantaiaamuihin MLL -hoitaja, tai opiskelija joka vie lapset ulos. Itse nukut sen ajan.

Mll hoitaja tai opiskelija, joka hakee lapsen päivähoidosta edes kerran viikossa.

Mll -hoitaja tai opiskelija, joka vie lapsen aamulla päivähoitoon ja lähettää koululaisen kouluun.

Kaupungin perhetyö, joka vie lapsen hoitoon aamulla edes yhtenä päivänä viikossa.

Kodinhoitaja, joka tekee teille terveellistä ruokaa pakkaseen.

Miten paljon käytät tällä hetkellä palveluja?

Vierailija
117/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

117 jatkaa.

Ihan oikeasti. Tulee helpottamaan, ja tulee vaikeutumaan.

5-vuotiaalle saattaa tulla 6-vuotiaan uhma, ja 8-vuotias tulee jossain vaiheessa teini-ikään.

Nyt te olette kuitenkin kaikki vielä sokissa erosta, suruissanne, ja yritätte järjestää elämänne parhain mahdollisin tavoin.

Jää sairaslomalle, kunnes olet taltuttanut flunssasi.

Nyt olisi mielestäni tärkeää, että teet lyhyen ajan suunnitelman ensin kesään asti, ja koululaisen hoitojärjestelyt kesäksi.

Vaikka parin kuukauden ajan käyttäisit palveluja enemmän kuin mihin olet ehkä tottunut, niin se kantaa hyvää tulevaan. jos sairastut loppuunpalamiseen, mikä on uhkana, niin silloin taloudellinen tilanteenne joka tapauksessa muuttuu huonoksi.

Vierailija
118/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

117 on siis yh. Kokemuksesta annoin vinkit.

Vierailija
119/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

117 jatkaa.

5-vuotiaalle saattaa tulla 6-vuotiaan uhma, ja 8-vuotias tulee jossain vaiheessa teini-ikään.

Nyt te olette kuitenkin kaikki vielä sokissa erosta, suruissanne, ja yritätte järjestää elämänne parhain mahdollisin tavoin.

Nyt olisi mielestäni tärkeää, että teet lyhyen ajan suunnitelman ensin kesään asti, ja koululaisen hoitojärjestelyt kesäksi.

Vaikka parin kuukauden ajan käyttäisit palveluja enemmän kuin mihin olet ehkä tottunut, niin se kantaa hyvää tulevaan. jos sairastut loppuunpalamiseen, mikä on uhkana, niin silloin taloudellinen tilanteenne joka tapauksessa muuttuu huonoksi.

Kiitos, nämä hyviä neuvoja! Kai se tästä uusi arki alkaa sujumaan kun vähän hakee uusia ratkaisuja.

-Ap

Vierailija
120/146 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

117 jatkaa.

Kiitos, nämä hyviä neuvoja! Kai se tästä uusi arki alkaa sujumaan kun vähän hakee uusia ratkaisuja.

-Ap

Ja kesä onneksi turvattu, kun toimisto menee kuukaudeksi kiinni. Muutaman viikon hoidot saan järjestymään kesäleirien ja sukulaisten avulla. Tarha nyt on auki heinäkuuta lukuunottamatta. Jo parisuhteen aikana jouduttiin lomailemaan eri aikoihin - ei meillä juuri yhteistä lomaa ollutkaan. Ex ei ollut mitenkään innokas yhteistä lomaa sumplimaankaan (taas yksi osoitus, että tokkopa koskaan minua rakastinkaan). Eli uusi tilanne ei asiaa muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan