Timo Harakka haluaa kaupunkilaisten luopuvan autoistaan
Hienoa, ensi viikolla kaikki kaupunkidemarit, bemarit myyntiin, hopi hopi.
Kommentit (69)
Hävitettiinkö se edellinen ketju asiasta?
Suomessa ei takuulla ole ainuttakaan kaupunkia, jossa julkinen liikenne kulkisi niin kohtuullisesti, että sitä oikeasti voisi käyttää arkiliikkumiseen. HSL-alue on aivan susi heti jos joutuu vaihtamaan edes yhden kerran. Matka-aikaa palaa siirtymisiin ja odotteluihin. Jos työmatkaan menee tunti puolitoista suuntaansa ja lisäksi pitäisi kuljettaa tavaroita ja ostoksia, niin eihän siitä jumaliste mitään tule.
Tippa on tässä asiassa oikeassa.
Länsiväylä on täynnä espoolaisia rikkaita, jotka tuhoavat ilmakehää autoilullaan.
Netro rakennettiin, jotta espoolaiset kulkisivat sillä Helsinkiin. Eivät viitsi.
Eivät välitä ilmastonmuutoksen torjunnasta.
Ja yleensähän noissa autoissa on Länsiväylällä tasan yksi henkilö.
Harakka nimensä mukaisesti haluaa viedä muilta pois kaiken hienon ja kiitävän.
Nämä kaupunkilaiset eivät saa omistaa mökkiä tai käydä maalla sukulaisten luona.
Ehkä voisi rajata niin, että syntyperäinen kaupunkilainen ei saa omistaa autoa asuessaan syntymäkaupungissaan.
Jotenkin unohtuu aina, että kaikilla kaupunkilaisilla ei kaverit, sukulaiset ja muu lähipiiri välttämättä asukaan 5km säteellä.
Uskomatonta shaissea jopa Harakan suusta.
Harakka on nyt vähän hakoteillä. Monet kaupunkilaiset pk-seudulla käyttävät mielellään julkisia työmatkaliikenteessä jos on hyvät yhteydet. Lisäksi monilla on yksi tai jopa kaksikin autoa taloudessa. Autot ovat pääasiassa viikonloppuja tai lomia varten tai harrastuksia varten. Hyvä tuttuni kävi vuosikymmeniä bussilla töissä Helsingissä ja koko ajan omisti auton. Autolla kävi sitten esim. mökillään.
Ei autosta tarvitse kokonaan luopua. Kaupunkien julkista liikennettä voi kyllä kehittää ja tehdä houkuttelevaksi käyttää. Ihmiset pitää omia autoja hyvin monia eri tarpeita varten. Julkinen liikenne ei voi hoitaa kaikkia näitä tarpeita.
No jos Harakan tarkoitus on saada sdp:n kannatus pohjamutiin ja persujen stratosfääriin niin silloin nämä ulostulot ovat siihen nerokas keino.
Marinin pitäisi nyt ottaa tämä Harakkakin puhutteluun. Alkaa kaverilla keulia aika pahasti. En ole ikinä oikein hänestä edes pitänyt. Ja huom!, olen siis SDP:n kannattaja.
Kaikkiin autoihin GPS seurannat ja jokaiselle kansalaiselle oikeus 5000km vuosiajoihin. Näitä voi sitten myydä toisille.
Ehkä kuitenkin odotetaan autokannan sähköistämistä ja saastuttavuusongelman vähenemistä...
Siis että kaupunkilainen ei ikinä saa haluta mennä vaikka kansallispuistoon patikoimaan? Minä ajoin ajokortin ja ostin auton nimenomaan siksi etten päässyt julkisilla mitenkään järkevästi vaellusreissuille.
Päivi vankilaan ja autot pois, näin se maailma paranee pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis että kaupunkilainen ei ikinä saa haluta mennä vaikka kansallispuistoon patikoimaan? Minä ajoin ajokortin ja ostin auton nimenomaan siksi etten päässyt julkisilla mitenkään järkevästi vaellusreissuille.
Harakan mukaan sinne voi varmaan hurauttaa taksilla. Taksi kun on melkein sama kuin julkinen liikenne, ainakin J. Toivolan mukaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ei autosta tarvitse kokonaan luopua. Kaupunkien julkista liikennettä voi kyllä kehittää ja tehdä houkuttelevaksi käyttää. Ihmiset pitää omia autoja hyvin monia eri tarpeita varten. Julkinen liikenne ei voi hoitaa kaikkia näitä tarpeita.
Niinpä.
Moni ajaa autolla vain vapaa-ajan ajoja, eli työmatkaliikenteessä käyttää julkisia. Tai ajaa autolla junaparkkiin ja siitä junalla töihin, jos matka lähimmälle juna-asemalle on pitkä.
Typerää sen sijaan on ajella keskellä Helsinkiä autolla, jos ei ole tarvetta edes päästä kantakaupunkia pidemmälle. Siellä julkiset on huomattavasti kätevämpiä. Tämä koskee siis yksinomaan Helsinkiä. Muissa kaupungeissa julkinen liikenne on niin onnetonta, että auto on monille lähes välttämättömyys (ehkä poislukien Tampere, en tosin tunne Tamperetta tarkemmin, niin en osaa sanoa.)
Kaikkien on pakko tehdä uhrauksia, jopa demareitten. Hyvä Timppa.
Kun kaupunkilainenkin tarvitsee autoa arkeen kuten työmatkoihin, lasten kuljettamiseen, harrastuksiin, mökkeilyyn, sukulointiin, iäkkäiden vanhempien asioiden hoitamiseen jne. Julkiset eivät ole ratkaisu jos niillä esimerkiksi töihin kulkeminen tarkoittaa 1,5h suuntaan kun omalla autolla matka sujuu 25-40 minuutissa. Lisäksi (kiitos munattomien päättäjien) julkisilla kulkeminen ei ole turvallista, etenkään jos joutuu liikkumaan vähänkin ruuhkahuippujen ulkopuolella.
Mikä vimma meidän päättäjillä on päästellä haisevia mätiä aivopieruja ja keksiä jatkuvasti uusia keinoja kurjistaa ennestäänkin niukkaa elämää elävien ihmisten oleimsta ja elämää ennestään.
Olisko liian radikaalia odottaa että edes joku tästä elättilaumasta esittäisi positiivisia uudistuksia yhteiskuntaan ja suomalaiselle?
Harakan ulostulo koski myös maalla asuvia että heiltäkin pitäisi autot viedä joten mikä on keskustan mielipide asiaan, aikooko puolue tuhota oman kannatuksensa tukemalla näitä järjettömiä ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autosta tarvitse kokonaan luopua. Kaupunkien julkista liikennettä voi kyllä kehittää ja tehdä houkuttelevaksi käyttää. Ihmiset pitää omia autoja hyvin monia eri tarpeita varten. Julkinen liikenne ei voi hoitaa kaikkia näitä tarpeita.
Niinpä.
Moni ajaa autolla vain vapaa-ajan ajoja, eli työmatkaliikenteessä käyttää julkisia. Tai ajaa autolla junaparkkiin ja siitä junalla töihin, jos matka lähimmälle juna-asemalle on pitkä.
Typerää sen sijaan on ajella keskellä Helsinkiä autolla, jos ei ole tarvetta edes päästä kantakaupunkia pidemmälle. Siellä julkiset on huomattavasti kätevämpiä. Tämä koskee siis yksinomaan Helsinkiä. Muissa kaupungeissa julkinen liikenne on niin onnetonta, että auto on monille lähes välttämättömyys (ehkä poislukien Tampere, en tosin tunne Tamperetta tarkemmin, niin en osaa sanoa.)
Tamperelaisten jalat ovat täysin surkastuneet, he ajavat autolla urheiluhalleihinkin.
Ei kai sitten tarvii, jos on 70 000 euron sähköauto?