Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on yhteinen tili, tiesittekö että tiliä ei voi tietyissä tapauksissa käyttää jos toinen kuolee?

Vierailija
07.03.2020 |

Siksi on suositus, että jokaisella olisi jonkin verran rahaa myös henkilökohtaisella tilillä. Vaikka juridisesti yhteistä tiliä voi käyttää, kuolinpesän osakas voi vaatia tilin jäädyttämistä. Ainakin jos perikunnassa on ihmisiä, joiden kanssa ette ole väleissä, en suosittele pelkkää yhteistä tiliä. Jos tili on vain toisen nimissä, sinne ei ole mitään asiaa käyttämään sitä.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies sairastui vakavasti yllättäen. Meillä on aina ollut omat tilit, mutta molemmilla on ollut tiedossa toisen pankkitunnukset juuri hätätapausten varalta. Pystyin hoitamaan miehen raha-asiat, eikä luottotiedot menneet. Mies siis oli kuukausia tiedottomana sairaalassa ja kuluja syntyi. Ollaan vähävaraisia, eikä ole lähipiirilläkään rahaa auttaa, puhumattakaan luottokorteista.

Toisen pakkitunnusten käyttö on laitonta. Itse olisin hyvin varovainen niiden käytössä tilanteessa jossa voidaan selvästi osoittaa että toinen ei ole voinut niitä käyttää.

Siksi meillä on molemmilla omat kortit yhteisiintileihin.

Hätä ei lue lakia. Mulla on myös iäkkään isäni pankkitunnukset ja hoidan hänen asioitaan, olen myös auttanut muita, joilla on vaikeuksia selvitä pankkiasioistaan ja ai niin, myös poikani tilille pääsen. Tuun sitten kertomaan, kun joudun käräjille.

Ei mulla ole mitään syytä sitä sinulle tulla kertomaan.

Auttamisessa ei ole mitään laitonta, mutta on tilanteita jossa siinä puolesta tekemisessä on syytä muistaa se missä menee laittoman ja laillisen raja.

Vierailija
82/82 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies sairastui vakavasti yllättäen. Meillä on aina ollut omat tilit, mutta molemmilla on ollut tiedossa toisen pankkitunnukset juuri hätätapausten varalta. Pystyin hoitamaan miehen raha-asiat, eikä luottotiedot menneet. Mies siis oli kuukausia tiedottomana sairaalassa ja kuluja syntyi. Ollaan vähävaraisia, eikä ole lähipiirilläkään rahaa auttaa, puhumattakaan luottokorteista.

Toisen pakkitunnusten käyttö on laitonta. Itse olisin hyvin varovainen niiden käytössä tilanteessa jossa voidaan selvästi osoittaa että toinen ei ole voinut niitä käyttää.

Siksi meillä on molemmilla omat kortit yhteisiintileihin.

Hätä ei lue lakia. Mulla on myös iäkkään isäni pankkitunnukset ja hoidan hänen asioitaan, olen myös auttanut muita, joilla on vaikeuksia selvitä pankkiasioistaan ja ai niin, myös poikani tilille pääsen. Tuun sitten kertomaan, kun joudun käräjille.

Miksi hoidat asiat laittomasti, kun ne voisi hoitaa täysin laillisestikin siten, että isäsi antaisi sinulle tilinkäyttöoikeuden tileihinsä ja luvan liittää tilinsä sinun verkkopankkiisi? Tämä on pankeissa ihan rutiinia.

Sen vielä ymmärrän, että jos toinen on koomassa sairaalassa, niin voi olla vaikea saada hoidettua tilinkäyttöoikeuksia puolisolle.

Eipä ole tullut perehdyttyä aiheeseen. En ole kuitenkaan varma, että isäni suostuisi siihen, koska hänelläkin on ylpeytensä. Nyt hän voi kuitenkin tuntea olevansa täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, olkoonkin ettei ole halunnut opetella netin käyttöä. Toisaalta pankkitunnuksilla voi hoitaa paljon muitakin asioita.

Ikävä kyllä pankit ovat jyränneet vanhusväestön ja pakottaneet ikäihmiset muiden avustettaviksi niinkin perustavaa laatua olevissa asioissa kuin pankkiasioiden hoidossa.

Lulen, että on hyvin tavallista, että lapset hoitavat pankkitunnuksilla vanhempiensa asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla