Te joilla on yhteinen tili, tiesittekö että tiliä ei voi tietyissä tapauksissa käyttää jos toinen kuolee?
Siksi on suositus, että jokaisella olisi jonkin verran rahaa myös henkilökohtaisella tilillä. Vaikka juridisesti yhteistä tiliä voi käyttää, kuolinpesän osakas voi vaatia tilin jäädyttämistä. Ainakin jos perikunnassa on ihmisiä, joiden kanssa ette ole väleissä, en suosittele pelkkää yhteistä tiliä. Jos tili on vain toisen nimissä, sinne ei ole mitään asiaa käyttämään sitä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani oli tai-tili. Eipä tullut mieleenkään vaatia tilin jäädyttämistä, kun toinen vanhemmista kuoli.
Mietipä jos vainaja olisi vanhempasi ja hänen puolisonsa taas ei olisi vanhempasi...
Miksi mun pitäisi miettiä tuota tilannetta?
Et siis osaa asettua toisen asemaan. Ei kai kukaan OMILLE vanhemmilleen mitään hankaluuksia haluakaan, mutta miksi pitäisi antaa VIERAAN ihmisen laittaa OMAN vanhemman rahat sileäksi.
Miksi minun pitäisi tuossa asiassa osata asettua toisen asemaan. Jos ihminen jolla on tuo tilanne kokee tarpeelliseksi talousneuvonnan kehotan häntä kysymään neuvoa asiantuntevammalta taholta.
Oman talouden osaan jotenkin niiden asiantuntijaneuvojen avulla hoitaa mutta ei minulla ole taitoa, eikä kyllä haluakaan antaa niitä neuvoja muiden tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, teinit ovat fiksumpia. Tili on kuolinpesän hallinnassa kunnes vainajan varat ja velat on luetteloitu=perunkirjoitus= verottajalle. Kuolinpesän osakkaat voivat perunkirjoituksen hyväksynnän jälkeen jakaa pesän varat. Kuolinpesästä ei varoja/esineitä kannata ottaa ennenkuin pesän osakkaat ovat yhteisesti näin sopineet.46
Millä teini elää varojen jakamiseen asti?
Toivottavasti on sukulaisia, sosiaalitoimi, toisen huoltajan varat jne. Otetaanpa tilanne jossa kuolinpesässä on vainajalta jäänyt edellisistä liitoista perillisiä myös, ts. kuolinpesän osakkaita. Yhden näistä eli vainajan nykyinen vaimo teineineen päättää käytellä vainajan tiliä ja varoja. Mitä luulet muiden pesän osakkaiden asiasta pitävän?
Pankki usein jäädyttää tilin jollei se ole ns. "tai" tili.
Juuri tämän takia nämä yleiset neuvot on vähän hankalia kun kaikkien talous on hiukan erilainen. Esim. meilä ei niitä huolettavia edellisesistä liitoista ole ja tulot osittain "yhteisiä". Yhteisiä tuloja voi olla esim. tulot yrityksestä, maataloudesta tai vaikka yhteisessä omistuksessa olevan kiinteistön vuokra tulot. Tuollaiset yhteiset tulot on usein pakin edunmukaisesti sellaisia jota ei kannaa jäädyttää.
Talousneuvontaa kyllä kannattaa ottaa vastaan asiantuntijoilta ja ymmärrän hyvin että he suosittavat tilanteessa jossa molemmilla on pelkästään palkkatuloja tai muita henkilökohtaisia tuloja omia erillisiä tilejä, mutta se ei ole tilanne kaikkien parien kohdalla. Myös eri vaihtoehtojen edut ja haitat kannattaa miettiä etukäteen myös sen varalta että jompikumpi joutuu sitä taloutta pyörittämään yksin.
Hyvä ihminen. Täällä ei ole annettu "yleisiä neuvoja" vaan ihan pankkien laissa määritettyjä velvotteita esim. liittyen kuolleen tilin jäädyttämiseen perunkirjoituksen toimittamiseen ja pesänjakoon asti, ellei tilille ole määritetty toista käyttäjää (Matti tai Marja Möttönen). Perunkirjoitus, pesänjako ovat lakiin perustuvia joista on hyvinkin tarkat pykälät. Sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko maitotili tai teurasmaksut yhteiselle tilille jos ette itse ole ymmärtäneet pankilta vaatia tilimuotoa siten että molemmat voivat toisen kuoltua käyttää sitä. Edellä on muuten mainittu siitä että usein vasta perunkirjoitukseen vaadittavasta vainajan laajasta virkatodistuksesta käy yllätäviä asioita ilmi. Siksikin laki suojaa vainajan varantoja, vaikka sinne tilille tulisikin yhteisiä varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, teinit ovat fiksumpia. Tili on kuolinpesän hallinnassa kunnes vainajan varat ja velat on luetteloitu=perunkirjoitus= verottajalle. Kuolinpesän osakkaat voivat perunkirjoituksen hyväksynnän jälkeen jakaa pesän varat. Kuolinpesästä ei varoja/esineitä kannata ottaa ennenkuin pesän osakkaat ovat yhteisesti näin sopineet.46
Millä teini elää varojen jakamiseen asti?
Toivottavasti on sukulaisia, sosiaalitoimi, toisen huoltajan varat jne. Otetaanpa tilanne jossa kuolinpesässä on vainajalta jäänyt edellisistä liitoista perillisiä myös, ts. kuolinpesän osakkaita. Yhden näistä eli vainajan nykyinen vaimo teineineen päättää käytellä vainajan tiliä ja varoja. Mitä luulet muiden pesän osakkaiden asiasta pitävän?
Pankki usein jäädyttää tilin jollei se ole ns. "tai" tili.
Juuri tämän takia nämä yleiset neuvot on vähän hankalia kun kaikkien talous on hiukan erilainen. Esim. meilä ei niitä huolettavia edellisesistä liitoista ole ja tulot osittain "yhteisiä". Yhteisiä tuloja voi olla esim. tulot yrityksestä, maataloudesta tai vaikka yhteisessä omistuksessa olevan kiinteistön vuokra tulot. Tuollaiset yhteiset tulot on usein pakin edunmukaisesti sellaisia jota ei kannaa jäädyttää.
Talousneuvontaa kyllä kannattaa ottaa vastaan asiantuntijoilta ja ymmärrän hyvin että he suosittavat tilanteessa jossa molemmilla on pelkästään palkkatuloja tai muita henkilökohtaisia tuloja omia erillisiä tilejä, mutta se ei ole tilanne kaikkien parien kohdalla. Myös eri vaihtoehtojen edut ja haitat kannattaa miettiä etukäteen myös sen varalta että jompikumpi joutuu sitä taloutta pyörittämään yksin.Hyvä ihminen. Täällä ei ole annettu "yleisiä neuvoja" vaan ihan pankkien laissa määritettyjä velvotteita esim. liittyen kuolleen tilin jäädyttämiseen perunkirjoituksen toimittamiseen ja pesänjakoon asti, ellei tilille ole määritetty toista käyttäjää (Matti tai Marja Möttönen). Perunkirjoitus, pesänjako ovat lakiin perustuvia joista on hyvinkin tarkat pykälät. Sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko maitotili tai teurasmaksut yhteiselle tilille jos ette itse ole ymmärtäneet pankilta vaatia tilimuotoa siten että molemmat voivat toisen kuoltua käyttää sitä. Edellä on muuten mainittu siitä että usein vasta perunkirjoitukseen vaadittavasta vainajan laajasta virkatodistuksesta käy yllätäviä asioita ilmi. Siksikin laki suojaa vainajan varantoja, vaikka sinne tilille tulisikin yhteisiä varoja.
Maitotilan taloudesta ei nyt kyllä edes alkaa tässä yhteydessä puhua koska se nyt on niin erikoistilanne että sen talouden hoitaminen ja tulevaisuuden hoitaminen tarvii vähän muutakin kuin esim. pankin asiantuntemusta. Tosin jokaisen maitotilan talouskin on erilainen on yhtymiä, yhden yrittäjän tiloja, kahden tai useamman yrittäjän tiloja jne.
Nämä yhteisen tilin kauhistelijat ovat varsin luovia keksiessään kauhukuvia. Kun sun puolisolla on viisi entistä vaimoa ja yhdeksän lasta eri naisten kanssa ja kun se kuolee, niin ne sulkee tilit ja sinä kuolet nälkään.
Näinhän varmaan kaikilla yhteisen tilin omistavilla on. Ei tule mieleen, että kun yhteistä tiliä on pankissa aukaistu, niin asioista on otetu selvää.
Olen aina nauranut tälle kauhukuvalle. Ihan tosi hei.. millä todennäköisyydellä kolmekymppinen mieheni yhtäkkiä kuolee? Niin... luulen muutenkin, ettei suurin kriisi siinä vaiheessa ole se, että maksimissaan yhden kk palkat ei tule heti käyttöön. En usko, että shoppailisin heti seuraavalla viikolla edes maitopurkkia kaupasta. Jotenkin oletan, että siinä tilanteessa rakkaat ystävät tulisivat kauppakassin kanssa ovelle ja hoitaisivat kuntoon pahimman kriisin yli. Minulla on lisäksi luottokortti, jos nyt kykenisin kauppaan ostamaan sen lihapaketin.
Mulle ei tulis edes mieleen, että joku perheellinen ystävä jäisi yksin tyhjän päälle jos menettäisi äkillisesti puolisonsa. Kuinka kylmiä te olette muita kohtaan jos ette voi luottaa siihen, että joku auttaa hädässä?
Vai onko teillä koko omaisuus jossain käyttötilillä?! Ei luottokorttiakaan ja kymmenet tuhannet käyttötilillä?! Aika rohkeaa pitää niitä siellä - sanoisinko.
Harvemmalla sillä yhteisellä käyttötilillä on kymmeniä tuhansia rahaa. Yleensä niissä on joku satku yhteisiä menoja esim. lainoja tms varten.
Joten sinänsä se on ihan sama, vaikka ne kymmenen entisten suhteiden lasta tulisi vaatimaan sen tilin sulkemista
Suurin kriisi olisi kyllä ehdottomasti nuoren ihmisen äkillisessä kuolemassa, että vasta parin viikon päästä tulee palkka jonka voi ohjata toiselle tilille. Miettikää nyt, seuraavana päivänä ei pääsisi merkkilaukkuostoksille :(
Tää menee vähän samaan kategoriaan kuin ”siis et osaa huoltaa itse autoa, mitä sitten teet jos sun mies yhtäkkiä kuolee?!?!?”. Varmaan pahin kriisi sitten jos hän äkillisesti kuolee nuorena. Onhan se aika suuri todennäköisyys, joten riskiä kannattaa koko ajan pitää mielessään ja elää sen mukaan, että perkele menee kuitenki kuolemaan!! :D
Vierailija kirjoitti:
Harvemmalla sillä yhteisellä käyttötilillä on kymmeniä tuhansia rahaa. Yleensä niissä on joku satku yhteisiä menoja esim. lainoja tms varten.
Joten sinänsä se on ihan sama, vaikka ne kymmenen entisten suhteiden lasta tulisi vaatimaan sen tilin sulkemista
Harvemmin siellä on edes sitä kymmentätuhatta ja ja jos joskus onkin niin aika nopeasti se sieltä siirtyy säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, Suomessa on paljon pariskuntia, joilla kaikki talletukset ovat molempien nimissä. Kummallakaan ei ole yhtään henkilökohtaista tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin kriisi olisi kyllä ehdottomasti nuoren ihmisen äkillisessä kuolemassa, että vasta parin viikon päästä tulee palkka jonka voi ohjata toiselle tilille. Miettikää nyt, seuraavana päivänä ei pääsisi merkkilaukkuostoksille :(
Ei tässä mistään merkkilaukkuostoksista puhuta, vaan esim. ruokaostoksista. Harva pärjää monta päivää syömättä, vaikka olisi suuri suru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mistään merkkilaukkuostoksista puhuta, vaan esim. ruokaostoksista. Harva pärjää monta päivää syömättä, vaikka olisi suuri suru.
Kai ihmisillä on luottokortit yleisesti jos on niin yksinäinen, ettei kukaan sukulainen tai ystävä auttaisi. Itse en haluaisi koskaan, että puolisonsa menettänyt ystävä joutuisi saman tien uurastamaan perheensä eteen millään tavalla. Kävisin kaupassa, laittaisin ruokaa ja lohduttaisin. Noin kauheassa tilanteessa tietenkin maksaisin kauppaoatokset ja tekisin kaiken, että ystävä selviäisi pahimmasta ja tiedän, etten minäkään jäisi yksin. (+luottokortilla jos kaikki hylkäisi, kunnes parin vko päästä viim tulisi seuraava palkka..)
Vierailija kirjoitti:
n usko, että shoppailisin heti seuraavalla viikolla edes maitopurkkia kaupasta. Jotenkin oletan, että siinä tilanteessa rakkaat ystävät tulisivat kauppakassin kanssa ovelle ja hoitaisivat kuntoon pahimman kriisin yli. Minulla on lisäksi luottokortti, jos nyt kykenisin kauppaan ostamaan sen lihapaketin.
Mulle ei tulis edes mieleen, että joku perheellinen ystävä jäisi yksin tyhjän päälle jos menettäisi äkillisesti puolisonsa. Kuinka kylmiä te olette muita kohtaan jos ette voi luottaa siihen, että joku auttaa hädässä?
Vai onko teillä koko omaisuus jossain käyttötilillä?! Ei luottokorttiakaan ja kymmenet tuhannet käyttötilillä?! Aika rohkeaa pitää niitä siellä - sanoisinko.
Sinä et usko, mutta et myöskään tiedä. Ystävältäni kuoli puoliso. Kaikki hänen läheisensä asuivat satojen kilometrien päässä ja olivat töissä, joista ei saanut vapaata edes omien perheenjösenten kuolinpäiväksi, puhumattakaan että mennäkseen viikkokausiksi ruokkimaan jotain ystävää. Mutta sinänsä se oli ihan sama, koska surussaan hän ei pystynyt ketään näkemäänkään. Ei päästänyt ketään sisään. Myötätunto kuulemma pahensi tuskaa.
Ja aika monilla ihmisillä on koko omaisuus käyttötilillä. Sitä on siellä kovin vähän, mutta siinä on tosiaan kaikki. Moni elää kädestä suuhun. Moni elää myös ilman luottokorttia ja vaikka luottokortti olisikin niin jos sekin olisi yhdistetty siihen yhteiseen tiliin niin köyttökieltoon sekin menisi samalla kuin tilikin.
Mun mielestä on älytöntä vastata näihin, että tottakai ihmisillä voi olla yhteinenkin tili jos on muutama omakin. No daa, niin voi. Mulla on yksi yhteinen tili jopa ei-perheenjäsenen kanssa. Pointti onkin kai kuitenkin juuri siinä, että sen ei kannata antaa olla ainoa päivittäisrahankäyttökeino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ja/tai-tili ja todellakin aion sitä käyttää jos ukko tuosta nyt yhtäkkiä kuolisi. Siirtäisin varmuuden vuoksi osan rahoista omalle tilille koska ei se pankki ennen minua tiedä että ukko on vainaa. Lapset siitä tuskin piittaisivat ja sehän voidaan ottaa huomioon sitten perunkirjoituksessa.
Sehän se onkin päällimmäisenä ajatuksena, jos löytää ukkonsa kuolleena - äkkiä pankkiin tai tietokoneelle...
Kuolinpäivätieto tulee pankkiinkin virallista tietä jälkikäteen ja toki silloin katsotaan, että mitäs mitäs, täältä onkin siirretty rahaa seuraavana päivänä kuolemasta, mikä ei ole sallittua.
Ei katsota, jos siirron tekee kuolinpäivänä. Perunkirjoitusta varten pyydetään saldotodistus ja se on kuolinpäivän saldo keskiyöllä. Kukaan ei kysele mitään. Tiedän, koska tehtiin näin (koko kuolinpesä oli tietoinen eli kukaan ei jälkikäteen aiheuttanut meteliä). Eri asia toki, jos kuolinpesä ei tätä hyväksy. (Kyseessä siis tai-tili ei vainajan oma tili).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ihmisillä on luottokortit yleisesti jos on niin yksinäinen, ettei kukaan sukulainen tai ystävä auttaisi. Itse en haluaisi koskaan, että puolisonsa menettänyt ystävä joutuisi saman tien uurastamaan perheensä eteen millään tavalla. Kävisin kaupassa, laittaisin ruokaa ja lohduttaisin. Noin kauheassa tilanteessa tietenkin maksaisin kauppaoatokset ja tekisin kaiken, että ystävä selviäisi pahimmasta ja tiedän, etten minäkään jäisi yksin. (+luottokortilla jos kaikki hylkäisi, kunnes parin vko päästä viim tulisi seuraava palkka..)
Jos luottokortti on liitetty yhteiseen tiliin, se voidaan sulkea yhtä hyvin. Sitten ei tietenkään ole mitään hätää, jos kaverit auttavat.
Mun mies sairastui vakavasti yllättäen. Meillä on aina ollut omat tilit, mutta molemmilla on ollut tiedossa toisen pankkitunnukset juuri hätätapausten varalta. Pystyin hoitamaan miehen raha-asiat, eikä luottotiedot menneet. Mies siis oli kuukausia tiedottomana sairaalassa ja kuluja syntyi. Ollaan vähävaraisia, eikä ole lähipiirilläkään rahaa auttaa, puhumattakaan luottokorteista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies sairastui vakavasti yllättäen. Meillä on aina ollut omat tilit, mutta molemmilla on ollut tiedossa toisen pankkitunnukset juuri hätätapausten varalta. Pystyin hoitamaan miehen raha-asiat, eikä luottotiedot menneet. Mies siis oli kuukausia tiedottomana sairaalassa ja kuluja syntyi. Ollaan vähävaraisia, eikä ole lähipiirilläkään rahaa auttaa, puhumattakaan luottokorteista.
Toisen pakkitunnusten käyttö on laitonta. Itse olisin hyvin varovainen niiden käytössä tilanteessa jossa voidaan selvästi osoittaa että toinen ei ole voinut niitä käyttää.
Siksi meillä on molemmilla omat kortit yhteisiintileihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen pakkitunnusten käyttö on laitonta. Itse olisin hyvin varovainen niiden käytössä tilanteessa jossa voidaan selvästi osoittaa että toinen ei ole voinut niitä käyttää.
Siksi meillä on molemmilla omat kortit yhteisiintileihin.
Hätä ei lue lakia. Mulla on myös iäkkään isäni pankkitunnukset ja hoidan hänen asioitaan, olen myös auttanut muita, joilla on vaikeuksia selvitä pankkiasioistaan ja ai niin, myös poikani tilille pääsen. Tuun sitten kertomaan, kun joudun käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi meillä on molemmilla omat kortit yhteisiintileihin.Hätä ei lue lakia. Mulla on myös iäkkään isäni pankkitunnukset ja hoidan hänen asioitaan, olen myös auttanut muita, joilla on vaikeuksia selvitä pankkiasioistaan ja ai niin, myös poikani tilille pääsen. Tuun sitten kertomaan, kun joudun käräjille.
Miksi hoidat asiat laittomasti, kun ne voisi hoitaa täysin laillisestikin siten, että isäsi antaisi sinulle tilinkäyttöoikeuden tileihinsä ja luvan liittää tilinsä sinun verkkopankkiisi? Tämä on pankeissa ihan rutiinia.
Sen vielä ymmärrän, että jos toinen on koomassa sairaalassa, niin voi olla vaikea saada hoidettua tilinkäyttöoikeuksia puolisolle.
No et olisi voinutkaan, koska nimenomaan tuossa on eloonjääneelläkin täysi käyttöoikeus tiliin.294