Hallitus haluaa ihmisten käyttävän kaasuautoja - MIKSI kaasuauton käyttövoimavero on sitten JOPA 150 euroa vuodessa???
Kuinkas ollakaan - taas tällaista nurinkurista politiikkaa.
Kommentit (44)
Hallitus - nyt ne verot pois kaasuautoilta, jos oikeasti haluatte ihmisten siirtyvän kaasuautoiluun!
Niin ja jos vanhemman auton muuttaa kaasuksi niin vero tuplaantuu (suunnilleen)
Miten ajattelit todentaa asian verottajan näkökulmasta, että sillä kaasuautolla ajetaan vain biokaasulla eikä maakaasulla?
Muutenkin kaasuautot ovat kalliimpia, kuin bensa - autot, jote loogista olisi, ettei kaasuauton omistajia ja käyttäjiä rangaistaisi, vaan palkittaisiin.
Sitten pitää myös huomata, että venäläistä maakaasua käyttämällä ei ne päästöt sitten niin ihmeesti laskekaan... Biokaasu on vähän eri juttu mutta ottakaapa selville, mitä tankkausasemaltanne tankataan - onko maakaasua, biokaasua vai jotain "hyvän omantunnon miksausta" jossa 10% biokaasua ja loput maakaasua.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit todentaa asian verottajan näkökulmasta, että sillä kaasuautolla ajetaan vain biokaasulla eikä maakaasulla?
No en kai minä venäjän kaasuilla ajele, vaan kotimaisella bioroskis kaasuilla.
Ja sitten on turha kuvitella, että se biokaasuautokaan ei tuottaisi muka palaessaan hiilidioksidia - tottakai tuottaa, ihan samalla tavalla kuin muut hiiltä polttavat polttoaineet. Se ero on, että biokaasulla se hiili kiertää eikä tuota ns. uutta hiiltä ilmakehään. Mutta ei se putkesta tuleva savu itsessään mitään puhdasta tietty ole!
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit todentaa asian verottajan näkökulmasta, että sillä kaasuautolla ajetaan vain biokaasulla eikä maakaasulla?
No eikös me voida luopua koko Venäjän maakaasusta, koska kyllä meillä on takuulla tarpeeksi biokaasua omasta takaa? Itse en ainakaan tosiaan Venäjän kaasuilla tule ajelemaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on turha kuvitella, että se biokaasuautokaan ei tuottaisi muka palaessaan hiilidioksidia - tottakai tuottaa, ihan samalla tavalla kuin muut hiiltä polttavat polttoaineet. Se ero on, että biokaasulla se hiili kiertää eikä tuota ns. uutta hiiltä ilmakehään. Mutta ei se putkesta tuleva savu itsessään mitään puhdasta tietty ole!
No kyllä on, koska biohajoavaan raaka-aineeseen on sitoutunut saman verran hiilidioksidia, mitä kaasun palamisessa vapautuu.
Vierailija kirjoitti:
Meille on juuri tilattu kaasuauto, mutta todella ihmettelen näin kovaa veroa siitä, että käyttää tällaista kaasuautoa, joka:
a) Vähentää autoilun päästöjä ja auton koko elinkaaren aikana syntyy jopa 85 % vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä.
b) Biokaasun liikennekäytön hiilidioksidipäästöt ovat pyöreä NOLLA.
Lähde: Uusin Pirkkalehti, lukekaa sieltä tämä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää myös huomata, että venäläistä maakaasua käyttämällä ei ne päästöt sitten niin ihmeesti laskekaan... Biokaasu on vähän eri juttu mutta ottakaapa selville, mitä tankkausasemaltanne tankataan - onko maakaasua, biokaasua vai jotain "hyvän omantunnon miksausta" jossa 10% biokaasua ja loput maakaasua.
Kyllä ne nyt jopa maakaasulla laskee merkittävästi, maakaasusta tulee noin kolmannes vähemmän hiilidioksidia energiamäärään suhteutettuna koska metaanissa on kaikista hiilivedyistä paras vety-hiilisuhde (neljä vetyatomia ja yksi hiiliatomi).
Minä muunnan oman kaasuauton bensa-autoksi. Verot tippuu puoleen, eikä polttoaineen hintaerokaan enää ole niin paljon, että kannattaisi kaasulla ajella.
nimenomaan siksihän ne haluukin että käytät. Pitäähän vassareiden avustaja-armeijalle saada palkkarahat jostain.
No tottakai silti se hiilidioksidi biokaasustakin ilmakehään vapautuu, ei se mihinkään ole konkreettisesti sidoksissa! Mutta biokaasua (eli esim. lehmän syödessä yhteytyksessä kasviin sitoutunutta hiiltä ja sen kakasta kerätään hiiltä sisältävää metaania) tuottaessa siihen on sitoutunut ilmakehän hiiltä eli ilmakehään ei tule varsinaisesti LISÄÄ hiiltä, toisin kuin maaperästä tai merenpohjasta nostettavan öljyn tai maakaasun suhteen käy. Lukekaa nyt edes sen verran biologiaa, fysiikka ja kemiaa, että perusasiat on hallussa, ennenkuin saarnaatte viheroppejanne muille.
Kaasuautobisnekseen ei liity samanlaista hämärää hommailua kuin sähköautoihin. Sähköautothan eivät oikeasti ole yhtään ekologisia, mutta silti sähköautoilijat saavat kaiken maailman etuoikeuksia ja valtiot pyrkivät lisäämään sähköautojen määrää. Jotain isoa korruptiopiiriä tässä on.
Sama homma etanoliautoille. Just muutettiin oma auto ja päästöt 0%.
Se on silti polttomoottoriauto ja polttomoottorithan on saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä muunnan oman kaasuauton bensa-autoksi. Verot tippuu puoleen, eikä polttoaineen hintaerokaan enää ole niin paljon, että kannattaisi kaasulla ajella.
Enpä usko, että noin teet, eikä sulla edes ole mitään kaasuautoa.
Sitäpaitsi laskelmien mukaan, jos ajat vuodessa 20 000 kilometria, kaasuauton polttoainekulut ovat noin 500 euroa vähemmän, kuin bensa-auton, joten kyllä se ihan merkittävä ero on.
Sitäpaitsi Gasumilla oli tarjous, että kun osti heiltä kaasuauton, sai vuoden kaasut kaupanpäälle ja näin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit todentaa asian verottajan näkökulmasta, että sillä kaasuautolla ajetaan vain biokaasulla eikä maakaasulla?
No eikös me voida luopua koko Venäjän maakaasusta, koska kyllä meillä on takuulla tarpeeksi biokaasua omasta takaa? Itse en ainakaan tosiaan Venäjän kaasuilla tule ajelemaan. Ap.
Ei meillä ole biokaasua riittävästi, vaan kaasussa on turvauduttava kaasun tuontiin.
Meille on juuri tilattu kaasuauto, mutta todella ihmettelen näin kovaa veroa siitä, että käyttää tällaista kaasuautoa, joka:
a) Vähentää autoilun päästöjä ja auton koko elinkaaren aikana syntyy jopa 85 % vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä.
b) Biokaasun liikennekäytön hiilidioksidipäästöt ovat pyöreä NOLLA.