Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Profiilikuvan päivitys ja miesten yhteydenotot

Vierailija
07.03.2020 |

Julkaisen sosiaalisessa mediassa harvakseltaan kuvia ja vielä harvemmin sellaisia, joissa itse esiinnyn. Eilen päätin kuitenkin vaihtaa profiilikuvani, sillä edellinen oli pari vuotta vanha ja mielestäni profiilikuvan tulisi olla tuore kiusallisten tosielämän kohtaamisten välttämiseksi. Julkaisemani kuva on tavallinen kasvokuva, sellainen, jonka voisi liittää vaikka työhakemukseen. Työhön liittyviin asioihin sosiaalista mediaa pääasiassa käytänkin, ja haluan antaa itsestäni asiallisen, ammattimaisen kuvan.

Kuvan julkaisun jälkeen sain muutamia yhteydenottoja puolitutuilta miehiltä. Yhteydenottojen tarkoitus ei jäänyt epäselväksi. Jäin miettimään, että ymmärretäänkö kuvan julkaiseminen sosiaalisen median kontekstissa automaattisesti kehujen kalasteluna ja mainoksena mahdollisille deittikumppaneille vai mistä ihmeestä tässä on kyse? Olen aivan tavallinen parisuhteessa oleva nelikymppinen nainen, joka ei etsi parisuhdetta eikä yritä näyttää erityisen vetävältä.

Monet sanovat, että miesten huomion väheneminen iän myötä harmittaa, mutta minä voin rehellisesti sanoa, että en enää kaipaa enkä jaksa mitään tyhjänpäiväistä viestittelyä eivätkä ulkonäköön kohdistuvat kehut enää tunnu merkityksellisiltä. Kaikkein vähiten kaipaan kehuja siitä, kuinka "hyvin olen säilynyt". En yritä näyttää ikäistäni nuoremmalta. Olen aivan tyytyväinen ikääni. Haluaisin jo keskittyä muihin asioihin elämässäni. Kyllästyttää, että vielä tässäkin iässä sellainen asia kuin profiilikuvan päivitys tulkitaan yritykseksi tuoda omaa viehättävyyttä esille.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Itse ainakin kaverinaisille saata laittaa että hitsin hyvä kuva tms. Nainen olen itsekin. Tutun miehen profiilikuvasta saatan tykätä, en kommentoi.

Ehkä mies ei kehtaa laittaa julkisesti viestiä jos ajattelee että muut kuvittelee että on kiinnostunut ja siksi laittaa yv.n. Tosin jos pyytää treffeille tms niin sitten asia eri ja haluaa sitten jotain muutakin.

Vierailija
2/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla hyvännäköinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taidat olla hyvännäköinen

En osaa sanoa, sillä en tiedä, saavatko kaikki muutkin naiset ulkonäöstä riippumatta yhteydenottoja uuden kuvapäivityksen myötä. Minusta se, olenko hyvännäköinen vai en, on yhdentekevää. Jos olenkin, ei se tarkoita, että haluan minua muistutettavan asiasta.

Vierailija
4/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Itse ainakin kaverinaisille saata laittaa että hitsin hyvä kuva tms. Nainen olen itsekin. Tutun miehen profiilikuvasta saatan tykätä, en kommentoi.

Ehkä mies ei kehtaa laittaa julkisesti viestiä jos ajattelee että muut kuvittelee että on kiinnostunut ja siksi laittaa yv.n. Tosin jos pyytää treffeille tms niin sitten asia eri ja haluaa sitten jotain muutakin.

Tätä oikeastaan juuri hain - myös naispuoliset kaverit saattavat kommentoida kuvaan, että "vau, kaunis" tai jotain vastaavaa. Ymmärrän, että tällä tarkoitetaan hyvää, mutta kuten sanoin, haluaisin antaa itsestäni asiallisen vaikutelman enkä todellakaan kalastele kuvilla kehuja. Profiilikuvahan on julkinen, enkä halua, että esimerkiksi töihin liittyvät kontaktit näkevät tällaisia kommentteja. Yleensä poistan kommentit parin päivän päästä vähin äänin. Minusta ulkonäön hehkutukset kavereiden kesken ovat enemmän itsetuntonsa kanssa kamppailevien nuorten juttu.

Vierailija
5/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmansa kullakin. Yksi tuttu vaikuttaa juuri sinunlaiselta. On häikäisevän kaunis, mutta yrittää antaa itsestään ainoastaan asiallisen vaikutelman ja ei vastaa muiden ihmisten kehuihin tai poistaa ne kokonaan. Tuo käytös antaa hänestä ainoastaan ylimielisen kuvan. Aivan kuin ajattelisi olevansa muiden yläpuolella kun on vielä ulkonäkönsä lisäksi niin älykäskin. Löysää nutturaasi ap.

Vierailija
6/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmansa kullakin. Yksi tuttu vaikuttaa juuri sinunlaiselta. On häikäisevän kaunis, mutta yrittää antaa itsestään ainoastaan asiallisen vaikutelman ja ei vastaa muiden ihmisten kehuihin tai poistaa ne kokonaan. Tuo käytös antaa hänestä ainoastaan ylimielisen kuvan. Aivan kuin ajattelisi olevansa muiden yläpuolella kun on vielä ulkonäkönsä lisäksi niin älykäskin. Löysää nutturaasi ap.

Ps. Missään työpaikassa ei varmasti katsota pahalla, jos olet muille sosiaalisessa mediassa kohtelias ja kiität tai tykkäät kehuista. Terveisin edellisen viestin kirjoittaja.

Vierailija
7/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä oikeastaan juuri hain - myös naispuoliset kaverit saattavat kommentoida kuvaan, että "vau, kaunis" tai jotain vastaavaa. Ymmärrän, että tällä tarkoitetaan hyvää, mutta kuten sanoin, haluaisin antaa itsestäni asiallisen vaikutelman enkä todellakaan kalastele kuvilla kehuja. Profiilikuvahan on julkinen, enkä halua, että esimerkiksi töihin liittyvät kontaktit näkevät tällaisia kommentteja. Yleensä poistan kommentit parin päivän päästä vähin äänin. Minusta ulkonäön hehkutukset kavereiden kesken ovat enemmän itsetuntonsa kanssa kamppailevien nuorten juttu.

Menin sanattomaksi. Jos oikeasti on onnistunut otos niin miksi sitä ei saa sanoa 🤔

Vaihtoehtoina on mm kuvaton profiili, kuva silmästä, koirasta tai kaukaa otettu kuva. Toki voi pudottautua myös pois somesta. Yritä jaksaa. 💕

Vierailija
8/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ole mielipidekysymys. Sinusta ystäväsi käytös vaikuttaa ylimieliseltä, minulle taas tulee kuva hyvinkin jalat maassa olevasta ihmisestä. Jos ystäväsi kävisi tykkäämässä jokaisesta kommentista ja kiittelisi saamistaan kehuista, ei sekään näyttäisi hyvältä ulospäin. Jos et sinä, niin joku muu ajattelisi tämän olevan turhamainen heruttaja. Minulle ainakin, jos näen jonkun tuttavan kuvan alla pitkän rivin "oot niin upea" -kommentteja, joita postaaja vuolaasti sydämien kera kiittelee, tulee aika keskenkasvuinen vaikutelma.

Työskentelen viranomaistehtävissä ja haluan jo tästä syystä pitää sometilini asiallisina. Joskus on tullut kiusallisia tilanteita, kun jotkut tuttavat eivät ole vaikkapa suostuneet uskomaan, etten halua tulla merkityksi mihinkään juhlimiskuviin.

Vierailija
9/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa yhtendenottoja.

t.ruma naiNen

Vierailija
10/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siinä ulkonäön kehussa sitten on niin että sitä pitäisi arvostaa? En ole itse tehnyt mitään ulkonäköni eteen joten jos joku tulee kehumaan että oon kaunis, niin ei mua tuollainen hetkauta? Enemmän kiinnostaa jos joku kehuu esim taidettani mitä olen itse tehnyt. Mutta en mä mun ulkonäön etteen ole mitään tehnyt, niin se on vähän noloa. Synnyin vaan tämännäköiseksi.

Vierailija
11/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Onko sun kaverilista pitkä kuin nälkävuosi, ja täynnä esim jonkun pelin kautta linkattuja miehiä joita et oikeasti tunne? En ole koskaan kohdannut kuvailemaasi ilmiötä, en omissa enkä muiden kuvissa.

Vierailija
12/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei voi sanoa muuta kuin #humblebrag

Ja hyvin läpinäkyvä sellainen.

Vierailija
13/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin sanattomaksi. Jos oikeasti on onnistunut otos niin miksi sitä ei saa sanoa 🤔

Vaihtoehtoina on mm kuvaton profiili, kuva silmästä, koirasta tai kaukaa otettu kuva. Toki voi pudottautua myös pois somesta. Yritä jaksaa. 💕

Profiilissa tulee olla tunnistettava kuva, jotta työhön liittyvät yhteistyökumppanit voivat löytää minut ja näkevät, kenen kanssa ovat tekemisissä. Tästä syystä somesta pois jättäytyminen ei myöskään ole mahdollista.

Keskustelu on muutenkin ajautunut sivuraiteille. Alkuperäinen kysymyksenihän oli, että tulkitaanko sosiaalisessa mediassa julkaistu kuva automaattisesti niin, että kuvan postaaja haluaa kehuja ja yhteydenottoja. Ilmeisesti näin on, ja monet toivovat, että kuvia kehutaan ja että miehet ottavat kuvan nähtyään yhteyttä. Jos asia on näin, ei tietenkään ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se. Kyseessä ei ole mikään elämää suurempi ongelma, niin kuin lopun ilkeämielisessä kommentissa halusit ilmeisesti vihjata, vaan ainoastaan yksi asioista, joita olen tänään pohtinut.

Vierailija
14/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on päivittää vain sellainen kuva, mikä on mahdollisimman kaukaa otettu. Ehkä vielä silmälasit päässä ja joku mahdollisimman peittävä kaapu.

Vierailija
15/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ei voi sanoa muuta kuin #humblebrag

Ja hyvin läpinäkyvä sellainen.

Osasin kyllä odottaa tätä kommenttia. Sen lisäksi, että on näköjään mahdotonta postata kuvaa ilman, että toivoo saavansa ulkonäköön kohdistuvia kehuja, on mahdotonta edes keskustella siitä vaihtoehdosta, että joku ei haluaisi ulkonäköään kehuttavan. Miten olisin voinut asettaa sanani niin, että ei olisi syntynyt humblebrag-vaikutelmaa?

Vierailija
16/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ole mielipidekysymys. Sinusta ystäväsi käytös vaikuttaa ylimieliseltä, minulle taas tulee kuva hyvinkin jalat maassa olevasta ihmisestä. Jos ystäväsi kävisi tykkäämässä jokaisesta kommentista ja kiittelisi saamistaan kehuista, ei sekään näyttäisi hyvältä ulospäin. Jos et sinä, niin joku muu ajattelisi tämän olevan turhamainen heruttaja. Minulle ainakin, jos näen jonkun tuttavan kuvan alla pitkän rivin "oot niin upea" -kommentteja, joita postaaja vuolaasti sydämien kera kiittelee, tulee aika keskenkasvuinen vaikutelma.

Työskentelen viranomaistehtävissä ja haluan jo tästä syystä pitää sometilini asiallisina. Joskus on tullut kiusallisia tilanteita, kun jotkut tuttavat eivät ole vaikkapa suostuneet uskomaan, etten halua tulla merkityksi mihinkään juhlimiskuviin.

Jos kuvasi on asiallinen, kuten oletan niin tuskin kommentit ovat mitään tyyliin "hottis

Vierailija
17/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on päivittää vain sellainen kuva, mikä on mahdollisimman kaukaa otettu. Ehkä vielä silmälasit päässä ja joku mahdollisimman peittävä kaapu.

Silmälasit minulla onkin. Kaapua en halua käyttää, sillä haluan kuitenkin näyttää itseltäni enkä miltään roolihahmolta. En myöskään näe järkevänä käyttää profiilikuvana mahdollisimman huonosti onnistunutta otosta, sillä kuten sanottua, käytän somea pääasiassa työhön liittyvissä asioissa, ja haluan esiintyä tässä yhteydessä edustavana.

Vierailija
18/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvasi on asiallinen, kuten oletan niin tuskin kommentit ovat mitään tyyliin "hottis <3" jne. Ota toki kuvasi kokonaan pois, jos sinua ei saa kehua kauniiksi. Itseänikin kehutaan, vaikka kuvani eivät ole mitään heruttelua tai kehujen kalastelua. En niitä poista, ellei joku laita jotain asiatonta tai seksuaalista tms.

Ei onneksi ole mitään "hottis"-kommentteja. Kuviani itse asiassa kommentoivat eniten ikäiseni ja hieman vanhemmat naispuoliset kollegat, jotka muutenkin kommentoivat kaikkea, mitä joku postaa. Yleensä kommentit ovat sellaisia kuin "oletpa kaunis" tai vastaavaa, ja ymmärrän kyllä, että tällä tarkoitetaan hyvää, mutta minulle kommenteista tulee kiusallinen olo, sillä en erityisesti yritä näyttää kauniilta eikä tämä ole syy kuvan julkaisemiseen. Julkaisen kuvia ylipäätään harvoin, yhtenä syynä nimenomaan se, että en halua antaa itsestäni mitään heruttelumielikuvaa. Viimeisimmän profiilikuvani julkaisin nimenomaan siksi, että edellinen kuva oli jo aika vanha, ja näytän nykyään luonnossa jo hieman erilaiselta kuin edellisessä kuvassa.

Vierailija
19/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta. Onko sun kaverilista pitkä kuin nälkävuosi, ja täynnä esim jonkun pelin kautta linkattuja miehiä joita et oikeasti tunne? En ole koskaan kohdannut kuvailemaasi ilmiötä, en omissa enkä muiden kuvissa.

En tiedä, onko kaverilistani pitkä. Kontakteja on noin 600, ja kaikki heistä olen tavannut oikeassa elämässä. En hyväksy tuntemattomien kaveripyyntöjä. Kuviani kommentoivat useimmiten ikäiseni ja hieman vanhemmat naiset. Aloitus käsitteli kuitenkin kuvapostauksen jälkeen miehiltä saamiani yhteydenottoja. Edellisestä profiilikuvan päivityksestä on tosiaan jo pari vuotta, ja kun nämä yhteydenotot tulivat välittömästi julkaisemani kuvan jälkeen, päättelin, että kuva innoitti miehiä lähestymään.

Vierailija
20/61 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvasi on asiallinen, kuten oletan niin tuskin kommentit ovat mitään tyyliin "hottis <3" jne. Ota toki kuvasi kokonaan pois, jos sinua ei saa kehua kauniiksi. Itseänikin kehutaan, vaikka kuvani eivät ole mitään heruttelua tai kehujen kalastelua. En niitä poista, ellei joku laita jotain asiatonta tai seksuaalista tms.

Ei onneksi ole mitään "hottis"-kommentteja. Kuviani itse asiassa kommentoivat eniten ikäiseni ja hieman vanhemmat naispuoliset kollegat, jotka muutenkin kommentoivat kaikkea, mitä joku postaa. Yleensä kommentit ovat sellaisia kuin "oletpa kaunis" tai vastaavaa, ja ymmärrän kyllä, että tällä tarkoitetaan hyvää, mutta minulle kommenteista tulee kiusallinen olo, sillä en erityisesti yritä näyttää kauniilta eikä tämä ole syy kuvan julkaisemiseen. Julkaisen kuvia ylipäätään harvoin, yhtenä syynä nimenomaan se, että en halua antaa itsestäni mitään heruttelumielikuvaa. Viimeisimmän profiilikuvani julkaisin nimenomaan siksi, että edellinen kuva oli jo aika vanha, ja näytän nykyään luonnossa jo hieman erilaiselta kuin edellisessä kuvassa.

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, ettet kaipaa kehuja. Tuskin ihmiset kuitenkaan niin edes luulevat. Minulla on itselläkin yli 4 tuhatta seuraajaa työni vuoksi ja olen huomannut, että kohtelias mutta asiallinen suhtautuminen on paras. Turhiin yhteydenottoihin ei tarvitse vastata.