Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkäkipu vaivaa ja idioottimaisia neuvoja satelee

Vierailija
06.03.2020 |

Olen kärsinyt selkäkivuista useamman vuoden ajan silloin tällöin. Tiedän kyllä, että varmaan suurin osa suomalaisista kärsii selkäkivusta elämänsä aikana. Tässä siis yksi mantra, jota minulle on hoettu. Hah, ei lohduta lainkaan, että suurin osa suomalaisista...

Toinen mantra on, että selkäkipu on yhteydessä mieleen ja stressiin. Kiva tietää, mutta jos selkä on todella niin kipeä, että aamulla herätessään joutuu kumarassa kävelemään ekat metrit kivusta irvistäen ei tule ekana mieleen, että voih, nyt minulla on varmaankin hiukan stressiä, vapautanpa mieleni.

Kyseessä minulla on alaselkäkipu ja toki myös krooniset niska-hartiajännitystilat. Ne ovat ajoittaisia ja kroonisia. Mutta se niska-hartiakipu on lähinnä jäykkyyttä ja liikkeessä tuntuvaa, ja joskus harvoin ei pää käänny, mutta se on kuitenkin vain sitä tylppää kipua, josta en paljon valittele.

Mutta tämä alaselkäkipu, se on välillä niin kovaa, että estää joskus nukahtamisen tai herättää aamuyöstä. Olen saanut siihen aivan törkeitä ohjeita.

Fyssari 1: roiku päivittäin pari minuuttia puolapuissa. Joo, roikuin sisulla, vaikka sattui kovasti, mutta ei se selkävaivaa parantanut. Eikä ne kuminauhajumpat liioin. Fyssari 2: kirjalliset jumppaohjeet. Yrittänyt olen, en pysty silloin tekemään, jos selkä on kipeä. Etenkin selän notkistaminen (taakse taivutus) otti niin lujille, että ihminen päätyi polvilleen. Fyssari 2:n kommentti oli, että hän voi tehdä jumppaohjeet lattialle, niin ei tarvitse pelätä, että kivun takia rojahtaa maahan. Just. Sehän se on elämän tarkoitus, että saa jumpattua vaikka sitten lattialla, jos meinaa selkäkivun takia jalat pettää alta.

Lääkäri 1: ota Buranaa. Lääkäri 2: ota Buranaa ja mene fyssarille ja toisella käynnillä totesi, että tarvitaan magneettikuvat, jos vielä jatkuu. Ei kuitenkaan kirjoittanut lähetettä. Lääkäri 3: lähete magneettikuviin ja kuvien jälkeen selitys, että on pientä välilevytyrää ja ikääntymisestä johtuvaa kulumaa jne. Neuvo: ota Buranaa ja lihasrelaksanttia ja kävele pitkiä lenkkejä ja käy vesijumpassa tai uimassa. Öööö, hetkinen, pitkiä kävelylenkkejä? Selkä oli juuri silloin niin jumissa, että hyvä kun kotipihassa pääsin autoon ja työpaikan pihalla autosta konttoriin ja iltapäivällä sama. Kuntosalilla kävin sisukkaasti 3 kertaa viikossa, koska siellä voi tehdä sellaistakin, joka ei tunnu selässä.

Erikoislääkäri (omakustanteisesti ja kallis käynti olikin): vahvista selkää lihaskuntoliikkeillä ja taas lähete fyssarille, joka ei ymmärrä jumppaohjetta tehdessään, että se alaselkä on kipeä. Jumppaisin kyllä, jos pystyisin, mutta kipu rajoittaa. Hauskin ohje on ollut, että seiso peilin edessä ja sano itsellesi, että minä pystyn siihen. Kun on alaselkä kipeä, eikä korvien väli, niin mites sitten sanotaan peilin edessä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on sairaudesta, kuten selkärankareumasta, valitettavasti kävely ei sitä paranna, eikä jumppaliikkeetkään. Valitettavasti selkärankareuma tunnistetaan huonosti. Se saattaa aiheuttaa kipua ja oireita 10 vuotta ennen diagnoosia ja lääkitystä. Jooga on ihan ehdottomasti paras hoitomuoto siihen, tai pilates. Kävelystä, tangosta roikkumisesta tai kuntosalista ei ole kovinkaan paljon hyötyä. Olen joutunut omakohtaisesti asiaan perehtymään. Tulehdustiloja tulee ja menee, mutta vielä pärjään työelämässäkin.

Vierailija
42/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosia kärsinyt samasta vaivasta. Istumatyö aiheuttaa. Työergonomia on kunnossa ja PT-palveluitakin on tullut ahkerasti käytettyä, vaan eipä ole auttanut. Syksyllä ostin Tempurin vartalotyynyn, ja se on kyllä auttanut paljon. Selkä pysyy paremmassa asennossa yön aikana, kun tuota halii. Lisäksi voin suositella AFT:n Toiminnallinen selkätreeni -verkkokurssia, jossa lähtään liikkeelle ihan pienistä aktivointiliikkeistä ja otetaan huomioon, että selkä saattaa olla todella kipeä. Toki edelleenkin selkä vaan menee toisinaan kunnolla jumiin, jos olen tehnyt normaalia enemmän töitä, mutta ainakin nyt tiedän, millaisilla liikkeillä sitä voi alkaa kuntouttaa.

Istumatyö aiheuttaa? Hanki seisomapöytä. Jos työnantaja ei sitä tyrkytä, niin teillä on työterveyshuolto, jonka kautta saa suosituksen hankinnasta. Minulla on ollut hissimekanismilla työpöytä jo 9 vuotta. Kun tapaan asiakasta, pöytä on alasennossa, mutta aina kirjaamisen ja näyttöpäätetyön aikana pidän yläasennossa. Seison keskimäärin 3 tuntia työpäivän aikana ja teen taukojumpan (3-5 min.) vähintään 3 kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni katosivat selkäkivut kun hankin näkyvät selkälihakset kuntosalilla eli kerrytin reilusti lihasta tukemaan koko selkää ja keskivartaloa. Ja on monen moista vikaa fyssari todennut selässä olevan. Nyt kun pystyy leukoja veteleen niin kivut ovat enää muisto vain. Toki tämä ei tapahtunut yhdessä yössä, mutta jostain se on aina aloitettava mikäli muutoksen haluaa.

Vierailija
44/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärsin aloituksen nin, että aloittaja ei suinkaan tyrmännyt fyssareiden ja lääkäreiden lihasjumppaohjeistusta sinänsä. Hän tuntui kritisoivan sitä, että niitä ohjeita tyrkytetään akuuttiin kiputilaan, mihin ne eivät auta, vaan pikemminkin pahentavat tilannetta. Kun ihminen on liikuntakyvytön kivusta, selälle tarvitaan oikeasti hiukan lepoa ja liikkumista vain oireiden sallimissa rajoissa. Jumpan aika on myöhemmin ja sillä korjataan tilanne pitkällä aikavälillä.

Ap kertoi kärsineensä selkäkivuista jo useamman vuoden, joten kipu on krooninen eikä akuutti. Lääkärit ja fyssarit vat antaneet ohjeita krooniseen selkäkipuun, mutta ovat ehkä jättäneet mainitsematta, että kivun pahentumisvaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista rehkiä. Tuki- ja liikuntaelinsairauksissa liikunta ja tulehduskipulääke ovat ihan normaaleja kroonisen kivun selätyskeinoja, mutta kivun pahenemisvaiheessa otetaan iisimmin. 

Iänmukaiselle selkänikamien kulumiselle ei voi tehdä mitään muuta kuin vahvistaa selkälihaksia. Ihmiskehoa ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen paikoillaanoloon, varsinkaan istumiseen. Nykyisin monen työ on istumatyötä ja sen vastapainoksi on hyvä liikkua jo ennenkuin mitään kremppoja tulee. Joitakin niveliä voidaan vaihtaa tekoniveliin, kun kulumat ovat jo todella pahoja ja toimintakyky merkittävästi  rajoittunut. 

Valitsin sanani huonosti. Tarkoitin akuutilla kivulla selkäkivun pahenemisvaihetta. Silloin ei mielestäni sovi jumppailla, mutta sen jo mainitsitkin. Jotenkin ymmärsin, että aloittaja olisi hakeutunut lääkärille myös näiden pahenemisvaiheiden aikana ja silloin olisi käsketty jumpata ja sitä hän ihmetteli. Ehkä ymmärsin väärin. Voimia kuitenkin aloittajalle,  selkäkipu on tuskallista.

Vierailija
45/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun siihen selkäkipuun nyt vaan ei ole helppoa ratkaisua, joka poistaa kivun päivässä. Ihan turhaan sä ap kiukuttelet, lääkärit ja fyssarit kun eivät ihmeisiin pysty.

Vierailija
46/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koko elämän alaselkäkipuja ja vastaavia ohjeita on sadellut. Vasta iskiasvenytyksillä ja kunnon kuntosalitreenillä helpottanut. Kävely, jota joka toinen suosittelee, saa nimenomaan selkäkivun äitymään sellaiseksi, että istumisen jälkeen ylös noustessa kävellään ensimmäiset metrit kumarassa, ennen kuin oikenee.

Vierailija
47/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselkäkipu ja sellainen, joka ilmenee herätessä, voi myös johtua pakaroista. Helppo todeta, jos sieltä pakaroiden ulkosyrjältä löytyy kipupisteitä. Kipu säteilee lantiolle/alaselkään, mutta syy on oikeasti vähän alempana pakaroissa.

Vierailija
48/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen yksittyiselle tutkimuksiin menemistä. Ja selkäsairauksiin erikoistuneelle ortopedille suoraan. Helsingissä Orton on hyvä paikka tutkimuksiin. Minua pompoteltiin neljä vuotta julkisella puolella, selkäkivut jäivät lopulta leikkauspöydälle, koska sinnikäästi etsin myös muita hoitokeinoja kuin buranaa.

Vierailija
49/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kiinnittänyt huomiota hyvään työpisteeseen? Ota käyttöön joko moottoripöytä (kallis) tai kampipöytä ( halvempi, löytyy esim Ikeasta), jolla saat korkeuden säädettyä helposti. Ja vaihtele korkeutta ja asentoa pitkin päiväö. Minulle on paras satulatuoli ja sen avulla puoliseisova asento korkean pöydän ääressä.

Etsi itsellesi myös hyvä urheiluhieroja. Hierontaan voi hyvin mennä kipeänä ja auttaa aina edes vähän. Urheiluhieroja kannattaa valita siksi, että heillä on yleensä parempi koulutus selän ongelmiin kuin ns. tavis-hierojilla. Myös sauna rentouttaa kipuista selkää, tee saunomisesta itsellesi tapa.

Vierailija
50/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mainitsemasi idioottisuus on valitettasti sinun omassa päässäsi ap.

Muutoin olisit jo parantunut.

Vierailija
51/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen yksittyiselle tutkimuksiin menemistä. Ja selkäsairauksiin erikoistuneelle ortopedille suoraan. Helsingissä Orton on hyvä paikka tutkimuksiin. Minua pompoteltiin neljä vuotta julkisella puolella, selkäkivut jäivät lopulta leikkauspöydälle, koska sinnikäästi etsin myös muita hoitokeinoja kuin buranaa.

Paljonko mahtaa maksaa?

Kysyy selkävaivainen n42

Vierailija
52/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu,onko sulla esim. Välilevyn pullistuma? Itselläni on,kipu suoraansanottuna aivan hel....ä

Vierailija
53/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kiinnittänyt huomiota hyvään työpisteeseen? Ota käyttöön joko moottoripöytä (kallis) tai kampipöytä ( halvempi, löytyy esim Ikeasta), jolla saat korkeuden säädettyä helposti. Ja vaihtele korkeutta ja asentoa pitkin päiväö. Minulle on paras satulatuoli ja sen avulla puoliseisova asento korkean pöydän ääressä.

Etsi itsellesi myös hyvä urheiluhieroja. Hierontaan voi hyvin mennä kipeänä ja auttaa aina edes vähän. Urheiluhieroja kannattaa valita siksi, että heillä on yleensä parempi koulutus selän ongelmiin kuin ns. tavis-hierojilla. Myös sauna rentouttaa kipuista selkää, tee saunomisesta itsellesi tapa.

Sauna kylläkin pahentaa selkäkipuja. Monesti selkäkipuun liittyy tulehdustilaa. Aika pahaksi äityy saunomalla. Melkeinpä suosittelisin itse kunnon särkylääkettä, lihasrelaksanttia ja sen jälkeen rauhallista venyttelyä. Kiertoliikkeet ja avaukset saattavat auttaa. Hyvä lihaskunto on tärkeä, mutta kipeällä selällä tuskin onnistuu. Tanssi on oikein hyvä, mutta ei sekään kipeällä selällä onnistu.

Vierailija
54/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko selkä koko ajan joka päivä kipeä?

Liikutko ja jumppaatko parempina päivinä?

Lihasten vahvistaminen ja liike tosiaan auttaa sitä selkää.

En ymmärrä minkälaista apua toivot saavasi.

Jos ymmärryksesi on noin rajoittunutta, niin se on oma häpeäsi.

Jos jatkuvaa kovaa kipua hoidetaan vaan liikunnalla ja buranalla, selvittämättä kivun syitä, voi syntyä peruuttamatonta vauriota.

Toivottavasti et ole ainakaan potilastyössä tuolla asenteella.

Vierailija
55/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu selkäkipu jo lähes parikymmentä vuotta. Usein lääkärit määtänny vaan buranaa vaikka siitä ei ole mitään apuja. Sirdalud auttaa pahimpaan ja pystyn nukkuu sillä. Aamuisin vaikea liikkua, ja varsinkin iltapäivällä koska rasitus pahentaa kipua. Kävelylenkeistä ei mitään hyötyä ole ollut. Fysioterapiaan en aio mennä, tiedän mitä se on, olen käynyt siellä

Vierailija
56/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut vaihtaa sukkia sekä juoda vettä? Helpottaa huomattavasti.

Vierailija
57/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni katosivat selkäkivut kun hankin näkyvät selkälihakset kuntosalilla eli kerrytin reilusti lihasta tukemaan koko selkää ja keskivartaloa. Ja on monen moista vikaa fyssari todennut selässä olevan. Nyt kun pystyy leukoja veteleen niin kivut ovat enää muisto vain. Toki tämä ei tapahtunut yhdessä yössä, mutta jostain se on aina aloitettava mikäli muutoksen haluaa.

Tämä. Jos on rautainen lihaskunto selässä mitään epäterveitä kipuja ei juuri koskaan ole. Ja jos ei ole lihaskuntoa selkäkipuja on lähes varmasti.

Maastaveto on kaiken a ja o, jokaisen selkäkipuisen pitäisi opetella se tekemään oikein. Myös vatsalihasten kunnon pitää olla hyvä. Perinteinen vuorotahtihiihto on erinomainen alaselän kuntoutustapa jos jostain syystä ei halua tai pysty tekemään varsinaista voimaharjoittelua. Jos kipu on jo päällä kannattaa lähteä kävelemään, makoiluvaihe pitää pitää hyvinkin lyhyenä.

En ole kuullut yhdestäkään selkäkipuisesta jolla keskivartalon lihaskunto on kova. Edes siitä huolimatta että on aiempaa kipuhistoriaa ja jopa vakavia vammoja. Ajan ja harjoituksen kanssa 99% kipuilijoista saa helpotuksen, valittamalla ja buranaa syömällä avun saavien osuus on lähellä 0%.

Keski-ikään ehtineenä olen syönyt ehkä kaksi pakettia buranaa tai vastaavaa kipulääkettä. 

Vierailija
58/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se roikkuminen auttaa. Lopeta tuo vikinä ja ala roikkumaan 15 - 20 minuuttia päivässä. 

Ostat kotiin sellaisen leuanvetotangon ja siinä roikut aamuin, päivisin ja illoin.

Sitten auttaa ..  

Zinc

Jos et suostu ottamaan oppia vastaan, niin lopeta sitten kitinä.

Vierailija
59/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtupora22 kirjoitti:

Oletko koittanut vaihtaa sukkia sekä juoda vettä? Helpottaa huomattavasti.

Ja jos näillä ei parane, niin oma on syysi.

Vierailija
60/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos on rautainen lihaskunto selässä mitään epäterveitä kipuja ei juuri koskaan ole. Ja jos ei ole lihaskuntoa selkäkipuja on lähes varmasti.

Maastaveto on kaiken a ja o, jokaisen selkäkipuisen pitäisi opetella se tekemään oikein. Myös vatsalihasten kunnon pitää olla hyvä. Perinteinen vuorotahtihiihto on erinomainen alaselän kuntoutustapa jos jostain syystä ei halua tai pysty tekemään varsinaista voimaharjoittelua. Jos kipu on jo päällä kannattaa lähteä kävelemään, makoiluvaihe pitää pitää hyvinkin lyhyenä.

En ole kuullut yhdestäkään selkäkipuisesta jolla keskivartalon lihaskunto on kova. Edes siitä huolimatta että on aiempaa kipuhistoriaa ja jopa vakavia vammoja. Ajan ja harjoituksen kanssa 99% kipuilijoista saa helpotuksen, valittamalla ja buranaa syömällä avun saavien osuus on lähellä 0%.

Keski-ikään ehtineenä olen syönyt ehkä kaksi pakettia buranaa tai vastaavaa kipulääkettä. 

Se on hyvä, jos jollain kuntosali auttaa. Itse aiheutin selkäkivun kuntosalilla ja kahvakuulalla. Voimaharjoittelu sai lihakset jumiin, minkä vuoksi hermopohjat joutuivat puristuksiin. Kipu säteili jalkaan. Kyllä ortopedi heti ensikäynnillä kysyi, olenko kova käymään kuntosalilla ja millaisilla painoilla. Olen vaihtanut voimaharjoittelua nyt kevyempiin lajeihin, kuten ohjattuihin kiertoharjoittelutunteihin. Näin on menty pari vuotta. Zumba oli älyttömän hyvä, mutta se loppui omalla kotisalillani kävijämäärän vähäisyyden takia. Kotoa löytyy vanne, jota pyörittelen joka ilta 4-5 min.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan