Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkäkipu vaivaa ja idioottimaisia neuvoja satelee

Vierailija
06.03.2020 |

Olen kärsinyt selkäkivuista useamman vuoden ajan silloin tällöin. Tiedän kyllä, että varmaan suurin osa suomalaisista kärsii selkäkivusta elämänsä aikana. Tässä siis yksi mantra, jota minulle on hoettu. Hah, ei lohduta lainkaan, että suurin osa suomalaisista...

Toinen mantra on, että selkäkipu on yhteydessä mieleen ja stressiin. Kiva tietää, mutta jos selkä on todella niin kipeä, että aamulla herätessään joutuu kumarassa kävelemään ekat metrit kivusta irvistäen ei tule ekana mieleen, että voih, nyt minulla on varmaankin hiukan stressiä, vapautanpa mieleni.

Kyseessä minulla on alaselkäkipu ja toki myös krooniset niska-hartiajännitystilat. Ne ovat ajoittaisia ja kroonisia. Mutta se niska-hartiakipu on lähinnä jäykkyyttä ja liikkeessä tuntuvaa, ja joskus harvoin ei pää käänny, mutta se on kuitenkin vain sitä tylppää kipua, josta en paljon valittele.

Mutta tämä alaselkäkipu, se on välillä niin kovaa, että estää joskus nukahtamisen tai herättää aamuyöstä. Olen saanut siihen aivan törkeitä ohjeita.

Fyssari 1: roiku päivittäin pari minuuttia puolapuissa. Joo, roikuin sisulla, vaikka sattui kovasti, mutta ei se selkävaivaa parantanut. Eikä ne kuminauhajumpat liioin. Fyssari 2: kirjalliset jumppaohjeet. Yrittänyt olen, en pysty silloin tekemään, jos selkä on kipeä. Etenkin selän notkistaminen (taakse taivutus) otti niin lujille, että ihminen päätyi polvilleen. Fyssari 2:n kommentti oli, että hän voi tehdä jumppaohjeet lattialle, niin ei tarvitse pelätä, että kivun takia rojahtaa maahan. Just. Sehän se on elämän tarkoitus, että saa jumpattua vaikka sitten lattialla, jos meinaa selkäkivun takia jalat pettää alta.

Lääkäri 1: ota Buranaa. Lääkäri 2: ota Buranaa ja mene fyssarille ja toisella käynnillä totesi, että tarvitaan magneettikuvat, jos vielä jatkuu. Ei kuitenkaan kirjoittanut lähetettä. Lääkäri 3: lähete magneettikuviin ja kuvien jälkeen selitys, että on pientä välilevytyrää ja ikääntymisestä johtuvaa kulumaa jne. Neuvo: ota Buranaa ja lihasrelaksanttia ja kävele pitkiä lenkkejä ja käy vesijumpassa tai uimassa. Öööö, hetkinen, pitkiä kävelylenkkejä? Selkä oli juuri silloin niin jumissa, että hyvä kun kotipihassa pääsin autoon ja työpaikan pihalla autosta konttoriin ja iltapäivällä sama. Kuntosalilla kävin sisukkaasti 3 kertaa viikossa, koska siellä voi tehdä sellaistakin, joka ei tunnu selässä.

Erikoislääkäri (omakustanteisesti ja kallis käynti olikin): vahvista selkää lihaskuntoliikkeillä ja taas lähete fyssarille, joka ei ymmärrä jumppaohjetta tehdessään, että se alaselkä on kipeä. Jumppaisin kyllä, jos pystyisin, mutta kipu rajoittaa. Hauskin ohje on ollut, että seiso peilin edessä ja sano itsellesi, että minä pystyn siihen. Kun on alaselkä kipeä, eikä korvien väli, niin mites sitten sanotaan peilin edessä?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa silti kävellä. Sen minkä pystyy.

Vierailija
2/75 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel you. Noidannuoleen ei ainakaan auta muu kuin lepo. Nauroin mielessäni tuolle jutulle, että fysioterapeutti voi tehdä jumppaohjeet lattialle, jos kaatuu maahan yrittäessään tehdä jumppaa pystyssä. Mulle on käynyt sama. Noidannuolia tulee silloin tällöin, iskias-hermo jää jumiin ja sitten liikutaankin hetki kontaten. Fysioterapeuttien ohjekirjassa luultavasti kerrotaan, että tee kotikuntoutusohjeet lattiatasolle, jos potilas ei pysy pystyssä liikkeitä tehdessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ammattilaisia sattunut.

Vierailija
4/75 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteopaattille. Moni selkäkipu jäänyt sinne. Pahat vaatii useamman kerran. Lääkärit ja fyssarit on näiden selkävaivojen kanssa aika käsiä hyvin monesti.

Vierailija
5/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että olet uhriutunut kivulle ja luovuttanut. Ymmärrän kyllä, olin itse ihan samassa tilanteessa. Magneettikuvan jälkeen sisuunnuin, kun sain varman tiedon siitä, että kipu ei kerro uuden vaurion syntymisestä. Liikuin ensin vähän ja hissuksiin lisäsin toistoja/liikuttua aikaa. Ihmeekseni puolessa vuodessa kipu todellakin oli vähentynyt merkittävästi, vaikka alussa joutui tekemään tuskan hien kanssa. Nopeita tuloksia ei ole luvassa, mutta ei ne lääkärit ja fyssarit ihan puuta heinää jorise.

Vierailija
6/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta! 1,5 vuotta juoksin lääkäriltä toiselle tai siis olisin juossut jos olisin pystynyt, lonkka kipujen takia. Neuvot alan "ammattilaisilta" olivat kutakuinkin samanlaisia kuin sinunkin saamat. Ja jopa se että yksi heistä väitti että kivut ovat korvien välissä!?! Vihdoin pääsin magneettiin ja siellä selvisi lonkan nivelrikko joka oli jo mennyt kuolioon. Pääsin leikkauksee ja nyt kivut on pois. Toivotakin sinulle tsemppiä, ja että saisit avun selkääsi. Tiedän mitä jatkuvien kipujen kanssa eläminen on.

Vierailija
7/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali ja/tai kuntonyrkkeily, jälkimmäinen tehoaa yläselkä/hartia ongelmiin.

Itselläni noidannuolesta toipuminen alkoi kuntosalilla, jossa minulle laadittiin oma ohjelma, jolla sain selkä- ja vatsalihakset kuntoon. Lihakset tukevat selkärankaa ja noidannuoli on pysynyt poissa.

Vierailija
8/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan nro 5. Selkäkivut vaivanneet monta vuotta. Välillä se on parempi ja välillä huonompi. Mutta pikku hiljaa aloitin lenkkeilyn ja alaselkä jumpat kotona ja yhdistin siihen sitten niskahartiaseudun jumpan myös. Kivut alkoivat hellittämään ja nyt onkin jo parempi ja pärjään hyvin. Omaa aktiivisuutta se vaatii mutta palkitsee kyllä.

Vierailija
9/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feel you. Noidannuoleen ei ainakaan auta muu kuin lepo. Nauroin mielessäni tuolle jutulle, että fysioterapeutti voi tehdä jumppaohjeet lattialle, jos kaatuu maahan yrittäessään tehdä jumppaa pystyssä. Mulle on käynyt sama. Noidannuolia tulee silloin tällöin, iskias-hermo jää jumiin ja sitten liikutaankin hetki kontaten. Fysioterapeuttien ohjekirjassa luultavasti kerrotaan, että tee kotikuntoutusohjeet lattiatasolle, jos potilas ei pysy pystyssä liikkeitä tehdessään.

Noidannuoleen lyhyt lepo

https://selkakanava.fi/noidannuoli-eli-lumbago

Vierailija
10/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivasi myös alaselkäkipu monta vuotta, se oli niin paha etten vuosiin voinut maata mahallani enkä selälläni, enkä edes suorana kyljelläni. Ainoa mahdollinen nukkuma-asento oli sikiöasento. Syyksi paljastui heikot pakaralihakset joiden vuoksi alaselän ranka oli ihan lysyssä.

Ap:lla tuskin on samasta kyse koska varmasti joku olisi jo diagnosoinut, mutta kerronpa kuitenkin mikä itselläni auttoi. Fyssarin lattiajumppa (selällään jalat koukussa ja vuoronperään painaa vastakkaisella kämmenellä vastakkaista polvea, sekä nostaa lantiota ilmaan ja samalla pitää ilmassa toista jalkaa), pilates ja hulavanne.

Vierailija
11/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ylipainoa? Ei nuo ohjeet minusta väärältä kuulosta, liike on ainoa joka jumissa olevaan selkään auttaa. Itselläni ollut myös vuosia selkäkipuja ja suurimmaksi osaksi ne on johtuneet liiasta istumisesta. Pahimpiin kipuihin auttoi selällään lattialla jumppa, lonkkien venyttely, pakaroiden venyttely ja rullaus. Nykyään harrastan säännöllisesti liikuntaa ja olen laihtunut noin kymmenen kiloa.

Vierailija
12/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa voi hyvinkin olal väärät liikkeet, ja kaikenlainen repiminen muka lihasten parantamisen nimissä vain pahentaa tilannetta. Jos ap sulla on pullistumantynkää selässä, ja istut paljon, niin kävely voi oikeasti pahentaa sitä, ja varsinkin kaikenmaailman salilläkäymiset!! Te kenellä nuo auttaa, on kyse lihaksista. Lihasten pitää tottakai olla kunnossa, mutta kun kipu on akuutti, ja tyrä vaivaa, niin se pitää ensin saada hallintaan. 

Eli, alaselkäsi tarvitsee tilaa. Mulla olisi tietokoneella ne ohjeet joilla sitä tilaa pyritään antaa, eli ei nyt tässä, mutta googlesta pitäisi löytyä. Eli ranka pitää saada "avoimeksi", jolloin tyrä ei paina mitään puristuksissaan.

YKsi hyvä alaselälle on selällään makuu polvet koukussa. Sitten nostat lantiota kevyesti, ja tämän ei pidä siis tuntua missään lihaksissa sen kummemmin, vaan keskity alaselän rankaan. Toistelet noita sen veran mikä hyvältä tuntuu.

Vierailija
13/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko selkä koko ajan joka päivä kipeä?

Liikutko ja jumppaatko parempina päivinä?

Lihasten vahvistaminen ja liike tosiaan auttaa sitä selkää.

En ymmärrä minkälaista apua toivot saavasi.

Vierailija
14/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tarpeeksi kehua kiropraktikolla käyntiä. Minulla naksauttaminen tehosi yhdestä kerrasta ja minulla myös alaselässä kipuja. Kävi koko kehon läpi, joten avasi myös niskajumeja. Osteopaatilla kävin myös, mutta sen en itse huomannut vaikuttavan.

Vierailija
15/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikoryhti, lordoosia ei ole yhtään. Koko selkärangan paino on alimpien nikamien päällä. Välillä on niin kipeä etten pääse sängystä ylös Kuin pyörähtämällä lattialle ja siitä hinaan itseni pystyasentoon käsivoimin. Parempina aikoina kävelen tunnin päivittäin, mutta fysiatri sanoi että kipuja tulee aina olemaan, koska synnynnäinen vika eikä sitä voi parantaa.

Vierailija
16/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä viitsinyt AP kertoa, millainen hänellä on terveydentila muilta osin.

Ylipainoa, aerobisen liikunnan puute, punttisalitreenin puute, lihashuollon (päivittäinen venyttely) puute. Epäterveellisen ruokavalio, alkoholia, tupakkaa. Passiivinen elämäntapa eli jatkuva istuminen tietokoneen ääressä vapaa-ajalla.

Kun istut paikallasi liian pitkään, se heikentää verenkiertoa selässä ja pahentaa kipuja.

Jos AP:llä olisi vaikea synnynnäinen selkäsairaus, se olisi todettu jo kauan sitten.

Vierailija
17/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali ja/tai kuntonyrkkeily, jälkimmäinen tehoaa yläselkä/hartia ongelmiin.

Itselläni noidannuolesta toipuminen alkoi kuntosalilla, jossa minulle laadittiin oma ohjelma, jolla sain selkä- ja vatsalihakset kuntoon. Lihakset tukevat selkärankaa ja noidannuoli on pysynyt poissa.

Juuri näin minäkin olen päässyt selkä- ja hartiakivuista eroon. Makoilu ei auta näihin, vaan - kuten lääkärit ja fyssarit ovat sinua ohjeistaneet - vain liikunnalla ja lihasten vahvistamisella pääset selkä- ja hartiakivuista eroon.

Selkä- ja vatsalihakset saat kuntoon vain säännöllisellä ja jatkuvalla liikunnalla. Kuntonyrkkeily pitää hartiakivut poissa. Tämä on pitkäjänteistä hommaa, mitään salamaratkaisuja ei ole odotettavissa.

Vierailija
18/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut fyssarit ei tosiaan tunnu ymmärtävän ettei kovassa kivussa pysty jotain liikettä tekemään. Itse menin fyssarille kun alaselässä kävi joku naksahdus enkä pystynyt suoristamaan/liikuttamaan selkää yhtään. Tämä komensi minut pöydälle ja sanoi että teepäs 40 vatsalihasliikettä :D Silmät pyöreinä ihmetteli kun en pystynyt tehdä yhtään!

Mutta pienten kävelylenkkien myötä tuo vaiva lähti, vaikeaa oli aluksi, pikkuhiljaa pystyi kävelemään aina enemmän. Se on ihan totta että selkäkivun kanssa ei saa jäädä paikoilleen makaamaan. Ota ne ohjeet ja tee se mitä pystyt. Burana estää tulehdusta ja lievittää hieman kipua. Ei nuo ohjeet mitään vääriä ole olleet. Moni toivoo kovempia troppeja mutta niissä on aina omat ongelmansa. 

Vierailija
19/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin, että fysioterapeutit ovat tarkoittaneet, että sitä jumppaa tehdään niin paljon kun selkää antaa kivuiltaan myöten tai silloin kun selkä on parempana? Yleensähän erilaisiin selkäkipuihin juuri liikunta on parasta hoitoa.

Vierailija
20/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alaselkatyrä ja lääkäri ilmoitti, ooettä kaikki liikunta tulee unohtaa, ainakin puoleksivuodeksi. Sillä pieninin liike saa selkäytimen geelimäisen aineen puristumaan ulospäin.

Valitan, mutta en muista virallisia termejä enää. Liikkumattomuus paransi noin 20 vuotta vaivanneen tyrän, jota oltiin koko tuo aika yritetty liikunnalla hoitaa.

Nyt pystyn kivuttomasti taas liikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme