Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkäkipu vaivaa ja idioottimaisia neuvoja satelee

Vierailija
06.03.2020 |

Olen kärsinyt selkäkivuista useamman vuoden ajan silloin tällöin. Tiedän kyllä, että varmaan suurin osa suomalaisista kärsii selkäkivusta elämänsä aikana. Tässä siis yksi mantra, jota minulle on hoettu. Hah, ei lohduta lainkaan, että suurin osa suomalaisista...

Toinen mantra on, että selkäkipu on yhteydessä mieleen ja stressiin. Kiva tietää, mutta jos selkä on todella niin kipeä, että aamulla herätessään joutuu kumarassa kävelemään ekat metrit kivusta irvistäen ei tule ekana mieleen, että voih, nyt minulla on varmaankin hiukan stressiä, vapautanpa mieleni.

Kyseessä minulla on alaselkäkipu ja toki myös krooniset niska-hartiajännitystilat. Ne ovat ajoittaisia ja kroonisia. Mutta se niska-hartiakipu on lähinnä jäykkyyttä ja liikkeessä tuntuvaa, ja joskus harvoin ei pää käänny, mutta se on kuitenkin vain sitä tylppää kipua, josta en paljon valittele.

Mutta tämä alaselkäkipu, se on välillä niin kovaa, että estää joskus nukahtamisen tai herättää aamuyöstä. Olen saanut siihen aivan törkeitä ohjeita.

Fyssari 1: roiku päivittäin pari minuuttia puolapuissa. Joo, roikuin sisulla, vaikka sattui kovasti, mutta ei se selkävaivaa parantanut. Eikä ne kuminauhajumpat liioin. Fyssari 2: kirjalliset jumppaohjeet. Yrittänyt olen, en pysty silloin tekemään, jos selkä on kipeä. Etenkin selän notkistaminen (taakse taivutus) otti niin lujille, että ihminen päätyi polvilleen. Fyssari 2:n kommentti oli, että hän voi tehdä jumppaohjeet lattialle, niin ei tarvitse pelätä, että kivun takia rojahtaa maahan. Just. Sehän se on elämän tarkoitus, että saa jumpattua vaikka sitten lattialla, jos meinaa selkäkivun takia jalat pettää alta.

Lääkäri 1: ota Buranaa. Lääkäri 2: ota Buranaa ja mene fyssarille ja toisella käynnillä totesi, että tarvitaan magneettikuvat, jos vielä jatkuu. Ei kuitenkaan kirjoittanut lähetettä. Lääkäri 3: lähete magneettikuviin ja kuvien jälkeen selitys, että on pientä välilevytyrää ja ikääntymisestä johtuvaa kulumaa jne. Neuvo: ota Buranaa ja lihasrelaksanttia ja kävele pitkiä lenkkejä ja käy vesijumpassa tai uimassa. Öööö, hetkinen, pitkiä kävelylenkkejä? Selkä oli juuri silloin niin jumissa, että hyvä kun kotipihassa pääsin autoon ja työpaikan pihalla autosta konttoriin ja iltapäivällä sama. Kuntosalilla kävin sisukkaasti 3 kertaa viikossa, koska siellä voi tehdä sellaistakin, joka ei tunnu selässä.

Erikoislääkäri (omakustanteisesti ja kallis käynti olikin): vahvista selkää lihaskuntoliikkeillä ja taas lähete fyssarille, joka ei ymmärrä jumppaohjetta tehdessään, että se alaselkä on kipeä. Jumppaisin kyllä, jos pystyisin, mutta kipu rajoittaa. Hauskin ohje on ollut, että seiso peilin edessä ja sano itsellesi, että minä pystyn siihen. Kun on alaselkä kipeä, eikä korvien väli, niin mites sitten sanotaan peilin edessä?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat selittelijältä, sorry.

Puolapuissa roikutaan keventämällä, eli jalat on lattiassa. Miten liikkeessä voi olla kipua, kun pystyt keventämään käytännössä vaikka 100%.

Selän taaksepäin taivutus- jos se ei sovi sinulle sen voi liikkeenä unohtaa repertuaarista heti. Itsekään en tekisi ko. Liikettä. Miksi et tehnyt jumppaliikkeitä, jotka onnistuivat?

Kävelylenkit, vesijumppa, uiminen. Siinä on kolme vaihtoehtoa. Jollet pysty kävelemään voi kokeilla esim. Vesijumppaa.

Ongelma on se, että jäät jumiin kipuun ja siihen, mitä et voi tehdä.

Muutamalla peruspilatesliikkeellä hyvän ohjaajan kanssa selkäsi tulisi kuntoon. Niitä liikkeitä vaan pitää tehdä aina ja kasvattaa selän kuntoutuessa muutakin liikkumista.

Vierailija
22/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiutuva noidannuoli, selkän jäykkyys aamulla ja kipu.  Säännöllinen yoga (10min aamuisin ja tunti kaksi kertaa viikossa ohjaajan kanssa) ja liikunta ovat tosiaan auttaneet. Paikallaan istuminen vain pahnetaa jäykkyyttä ja kipua. Lääkäreistä ei ole ollut apua, naprapaatista kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa voi hyvinkin olal väärät liikkeet, ja kaikenlainen repiminen muka lihasten parantamisen nimissä vain pahentaa tilannetta. Jos ap sulla on pullistumantynkää selässä, ja istut paljon, niin kävely voi oikeasti pahentaa sitä, ja varsinkin kaikenmaailman salilläkäymiset!! Te kenellä nuo auttaa, on kyse lihaksista. Lihasten pitää tottakai olla kunnossa, mutta kun kipu on akuutti, ja tyrä vaivaa, niin se pitää ensin saada hallintaan. 

Eli, alaselkäsi tarvitsee tilaa. Mulla olisi tietokoneella ne ohjeet joilla sitä tilaa pyritään antaa, eli ei nyt tässä, mutta googlesta pitäisi löytyä. Eli ranka pitää saada "avoimeksi", jolloin tyrä ei paina mitään puristuksissaan.

YKsi hyvä alaselälle on selällään makuu polvet koukussa. Sitten nostat lantiota kevyesti, ja tämän ei pidä siis tuntua missään lihaksissa sen kummemmin, vaan keskity alaselän rankaan. Toistelet noita sen veran mikä hyvältä tuntuu.

Ohis yksi liike ei riitä. Kun selkään kohdistetaan liike pitää tehdä myös vastaliike eli vatsalihaksiin kohdistuva.

Vierailija
24/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan samalta kuin minä ennen. Mene jäsenkorjaajalle! Minä sain kirjaimellisesti elämäni takaisin sillä. En uskalla ajatellakaan missä kunnossa olisin nyt jos en olisi sattunut menemään. Mitkään jumpat ja kävelyt ei auta jos palikat on väärillä paikoilla. Se ei ole hömppää tai huuhaata.

Vierailija
25/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus koskee ihmisiä jotka eivät kuuntele vaan puhuvat vain itsestään. Miten tämä ketju riehahti selkäkipuun ja sen hoito-ohjeisiin?

Vierailija
26/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia kärsinyt samasta vaivasta. Istumatyö aiheuttaa. Työergonomia on kunnossa ja PT-palveluitakin on tullut ahkerasti käytettyä, vaan eipä ole auttanut. Syksyllä ostin Tempurin vartalotyynyn, ja se on kyllä auttanut paljon. Selkä pysyy paremmassa asennossa yön aikana, kun tuota halii. Lisäksi voin suositella AFT:n Toiminnallinen selkätreeni -verkkokurssia, jossa lähtään liikkeelle ihan pienistä aktivointiliikkeistä ja otetaan huomioon, että selkä saattaa olla todella kipeä. Toki edelleenkin selkä vaan menee toisinaan kunnolla jumiin, jos olen tehnyt normaalia enemmän töitä, mutta ainakin nyt tiedän, millaisilla liikkeillä sitä voi alkaa kuntouttaa.

Vierailija
27/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus koskee ihmisiä jotka eivät kuuntele vaan puhuvat vain itsestään. Miten tämä ketju riehahti selkäkipuun ja sen hoito-ohjeisiin?

Vai koskeeko aloitus ihmistä, joka ei halua kuunnella ohjeita tai noudattaa niitä?

Vierailija
28/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se kuulostaakin inhottavalta ja ei toki kaikkien vaivaan ole aina ratkaisu, mutta suurimman osan selkäkivut johtuvat oikeasti lihasjumeista ja yksinkertaisesti huonoista keskivartalolihaksista. Edes se sixpackin näkyminen ei kerro siitä onko oikeasti hyvät lihakset. Siksi sitä liikuntaa suositellaan ja se on suurimpaan osaan ratkaisu. Avainsanana ovat juurikin syvät ja tukevat lihakset joiden olemassa oloa moni urheilija ja himoliikkuja ei edes huomioi vaan treenaavat vain niitä pinnallisia lihaksia.

Vierailija
29/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali ja/tai kuntonyrkkeily, jälkimmäinen tehoaa yläselkä/hartia ongelmiin.

Itselläni noidannuolesta toipuminen alkoi kuntosalilla, jossa minulle laadittiin oma ohjelma, jolla sain selkä- ja vatsalihakset kuntoon. Lihakset tukevat selkärankaa ja noidannuoli on pysynyt poissa.

Aloituksessa luki, että aloittaja käy kuntosalilla

Vierailija
30/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta, kipukaveri! Mulla alkoi ihmeellinen selän jumi ja paha kipuilu pari viikkoa sitten. Pidän syynä roskakatoksesta yksin roudattua painavaa hyllyä(olen nainen enkä hirveän voimakas tällä hetkellä) Minulla kipu tulee aaltoillen yksi päivä normaali seuraavana ei pääse sängystä ylös,sitten normaali..Tämä viikko oli pahin,jopa selkätuki vyön ja särkylääkkeen kanssa selkä kipuili niin paljon että kirosin. Joskus tuntui että syvävenytys auttaa ja joskus pelkästään seisominen väsyttää selän,pakko päästä pitkälleen. Olen varma että se on vain joku venähdys mutta tämä on ensimmäinen kerta kun saan tuta oikean selkäkivun. Sanoisin että voittaa jopa migreenini,silloin kun pahana. Yksi päivä, selkään sattui niin paljon että meinasin päästellä housuihin kun ei päässyt vessaan, tuolin nostamista piti suunnitella ja kerätä voimia minuutti. 

Olen kuullut samat kaikilta, jos kipu ei johdu jostain traumasta niin aika ja liikkuminen parantavat. 

Vierailija
31/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi tarpeeksi kehua kiropraktikolla käyntiä. Minulla naksauttaminen tehosi yhdestä kerrasta ja minulla myös alaselässä kipuja. Kävi koko kehon läpi, joten avasi myös niskajumeja. Osteopaatilla kävin myös, mutta sen en itse huomannut vaikuttavan.

Minäkin suosittelen kiropraktikkoa, jos liikunta ei auta.

Vierailija
32/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali ja/tai kuntonyrkkeily, jälkimmäinen tehoaa yläselkä/hartia ongelmiin.

Itselläni noidannuolesta toipuminen alkoi kuntosalilla, jossa minulle laadittiin oma ohjelma, jolla sain selkä- ja vatsalihakset kuntoon. Lihakset tukevat selkärankaa ja noidannuoli on pysynyt poissa.

Aloituksessa luki, että aloittaja käy kuntosalilla

Aloittaja kävi (imperfekti) kuntosalilla. Olikohan kuntosaliohjelma sellainen, joka oli hänelle suunniteltu ja liikkeet ohjattu oikein tehdyiksi. Kuntosalilla voi käydä tekemässä kaikenlaista, joka ei auta selkä- ja vatsalihaksiin yhtään mitään.

Vierailija
33/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun selkä lukkiutuu äkillisesti, tarvitaan kunnon hevoskuuri lääkkeitä, särkynappia ja lihasrelaksanttia.

Kun kipeytyy esim. yllättävän rasituksen tai väärän nostoliikkeen tuloksena, mua on auttanut yhdistelmä kylmäpussi 10 min, kipugeeli + tavallinen särkylääke. Tämä 2 kertaa päivässä. Rauhallinen teputtelu pihalla auttaa myös, aloilleen ei pidä jäädä, vaikka ensin hieman kumarassa joutuukin menemään.

Olen ollut itsekin siinä jamassa, että en ole päässyt ylös sängystä, enkä edes ryömimään lattialla. On todella invalidisoiva vaiva. Istuminen on myrkkyä ja liian vähäinen liikkuminen on ollut minulla(kin) yksi selkäkipuun johtavista tekijöistä.

Vierailija
34/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko selkä koko ajan joka päivä kipeä?

Liikutko ja jumppaatko parempina päivinä?

Lihasten vahvistaminen ja liike tosiaan auttaa sitä selkää.

En ymmärrä minkälaista apua toivot saavasi.

Pliis, tämä on keskustelupalsta eikä mikään auttava linja. Eiköhän suurin osa halua vain keskustella jostain mielen päällä olevasta asiasta.

Vierailija
35/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärsin aloituksen nin, että aloittaja ei suinkaan tyrmännyt fyssareiden ja lääkäreiden lihasjumppaohjeistusta sinänsä. Hän tuntui kritisoivan sitä, että niitä ohjeita tyrkytetään akuuttiin kiputilaan, mihin ne eivät auta, vaan pikemminkin pahentavat tilannetta. Kun ihminen on liikuntakyvytön kivusta, selälle tarvitaan oikeasti hiukan lepoa ja liikkumista vain oireiden sallimissa rajoissa. Jumpan aika on myöhemmin ja sillä korjataan tilanne pitkällä aikavälillä.

Vierailija
36/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa, aerobisen liikunnan puute, punttisalitreenin puute, lihashuollon (päivittäinen venyttely) puute. Epäterveellisen ruokavalio, alkoholia, tupakkaa. Passiivinen elämäntapa eli jatkuva istuminen tietokoneen ääressä vapaa-ajalla.

Kun istut paikallasi liian pitkään, se heikentää verenkiertoa selässä ja pahentaa.

Mulla muuten mossahti kaksi välilevyä 25-vuotiaana ilman ainuttakaan listan synneistä.

Ainoa altistava tekijä oli 8 h/pvä toimistotyö. Koko vapaa-aikani olin aktiivinen.

Kymmenen vuotta meni kuntoon laittaessa. Muutama tuhat nappia kolmiolääkkeitä. Tuhansia euroja fyssareihin. Sit osui tähdet kohdalleen ja kuntouduin. Nyt 45 v ja ollut kymmenen vuotta kunnossa.

Pe*seestähän se oli vedellä kuureissa panacodia ja tramalia, mutta ilman niitä en ois ikinä pystynyt tekemään sitä kaikkea liikuntaa.

Vierailija
37/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se liikkuminen ja normaalien toimien ylläpitäminen on hoitoa välilevytyräänkin. Lepäämällä se ei parane. Akuutissa vaiheessa voit kokeilla saada vahvempia särkylääkkeitä, jos on tuskaista, mutta liikunta ja fysioterapia on se avain pidemmällä tähtäimellä, kivun sallimissa rajoissa toki. Istumista kannattaa välttää. Joskus harvoin näissä tapauksissa kai turvaudutaan leikkaukseen, muttei usein.

Vierailija
38/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärsin aloituksen nin, että aloittaja ei suinkaan tyrmännyt fyssareiden ja lääkäreiden lihasjumppaohjeistusta sinänsä. Hän tuntui kritisoivan sitä, että niitä ohjeita tyrkytetään akuuttiin kiputilaan, mihin ne eivät auta, vaan pikemminkin pahentavat tilannetta. Kun ihminen on liikuntakyvytön kivusta, selälle tarvitaan oikeasti hiukan lepoa ja liikkumista vain oireiden sallimissa rajoissa. Jumpan aika on myöhemmin ja sillä korjataan tilanne pitkällä aikavälillä.

Ap kertoi kärsineensä selkäkivuista jo useamman vuoden, joten kipu on krooninen eikä akuutti. Lääkärit ja fyssarit vat antaneet ohjeita krooniseen selkäkipuun, mutta ovat ehkä jättäneet mainitsematta, että kivun pahentumisvaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista rehkiä. Tuki- ja liikuntaelinsairauksissa liikunta ja tulehduskipulääke ovat ihan normaaleja kroonisen kivun selätyskeinoja, mutta kivun pahenemisvaiheessa otetaan iisimmin. 

Iänmukaiselle selkänikamien kulumiselle ei voi tehdä mitään muuta kuin vahvistaa selkälihaksia. Ihmiskehoa ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen paikoillaanoloon, varsinkaan istumiseen. Nykyisin monen työ on istumatyötä ja sen vastapainoksi on hyvä liikkua jo ennenkuin mitään kremppoja tulee. Joitakin niveliä voidaan vaihtaa tekoniveliin, kun kulumat ovat jo todella pahoja ja toimintakyky merkittävästi  rajoittunut. 

Vierailija
39/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se liikkuminen ja normaalien toimien ylläpitäminen on hoitoa välilevytyräänkin. Lepäämällä se ei parane. Akuutissa vaiheessa voit kokeilla saada vahvempia särkylääkkeitä, jos on tuskaista, mutta liikunta ja fysioterapia on se avain pidemmällä tähtäimellä, kivun sallimissa rajoissa toki. Istumista kannattaa välttää. Joskus harvoin näissä tapauksissa kai turvaudutaan leikkaukseen, muttei usein.

Leikkauksissa on isot riskit ja pitkä toipumisaika. Minulta leikattiin välilevytyrå vasta kun pystyin enää kävelemään rollan tuella. Oli hankalassa kohdassa. Kuntoutus kesti puoli vuotta, mutta auttoihan se leikkaus. Nyt pystyy mies taas tekemään melkein mitä vaan.

Vierailija
40/75 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös patjaan tulee satsata. Selkä voi olla huonossa asennossa kaikki yöt. Sitten päälle konttoriduuni istuen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi