Mitäs te muut "ei-perusterveet" aikuiset ihmiset ajattelette niistä jotka sanoo että kaikki Corona-pelko on ihan turhaa?
Pomo mulle just lounaalla totes, että kuhan pesee kätensä, ihme paniikkia, kun perusterveille aikuisille ei ole mitään uhkaa. Kysyin, että mites me loput sitten? Hölmistyi.
Niin, olen 32v, urheilen ja liikun ja olen hoikka. Mutta aivan satavarmasti letkuissa, jos koronan saan. Ja mitä ajattelee vanhemmat miehet, joita eniten on menehtynyt?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että suurin osa perusterveistä aikuisista ymmärtää kyllä että kyseessä on tarttuva tauti, joka voi vaarantaa muitakin. Aika monella meistä on esimerkiksi iäkkäämpiä vanhempia joille tartunta voi olla vaarallinen. Eikä ole mitenkään taattua että nuori perusterve ei sairastuisi vakavasti tai kuolisi. Kuolleissa on ollut myös pari-kolmikymppisiä perusterveitä, heidän kohdallaan epäillään että geeniperimä on altistanut vakavalle sairastumiselle. Ei myöskään ole vielä tiedossa aiheuttaako tauti jotain pitkäaikaisvaikutuksia tai vahinkoa parantuneille, esimerkiksi hermostolle tai sisäelimille. Tai vaikutuksia syntymättömiin lapsiin.
Tuossa on sitä pelon lietsontaa.
No eikä ole, vaan ihan faktoja. Ei se tarkoita että pitäisi linnoittautua kotiin syömään purkkiruokaa vaan tehdä se minkä pystyy viruksen välttämiseksi, eli huolehtia käsihygieniasta ja noudattaa esimerkiksi saatuja karanteeniohjeita ja muita viranomaisohjeita. Ei ole iso vaiva.
Voi hyvät hyssykät. Työpaikallani on näitä vastuuttomia maailmanmatkailijoita joiden pitää juuri nyt päästä Italiaan, Kiinaan, Thaimaahan ja Kanarialle. Ei auta yhtään vaikka pesen työpaikan vessassa käydessäni kädet niin perustellisesti kuin mahdollista, koska sen jälkeen kosken juuri pestyillä kätösilläni vessan vesihanaan, valokatkaisimeen, ovenkahvaan ja välioven kahvaan ennen kuin olen taas turvallisesti työpisteessäni. On siis aivan sama pesenkö käsiäni ikinä koska virus saattaa tarttua seuraavalla hetkellä pesun jälkeen.
Ilmainen vinkki: Käytä kyynärpäätä tai muuta vaatteilla suojattua kohtaa hanojen ja ovien aukaisuun ja valojen laittoon/sammuttamiseen. Näin puhtaat kätösesi eivät likaannu.
Toinen ilmainen vinkki: Lakkaa ajattelemasta viruksia. Niitä on joka tapauksessa liikkeellä kaikkialla, joten turha niillä on itseään stressata.
Minua rauhoitellaan, naureskellaankin, että ei pidä uskoa kaikkea, mitä netissä on. Olen vanha, mutta olen viettänyt sattuneesta syystä vuosien saatossa aika paljon aikaa netissä surffailemalla heti kun sain oman tietokoneen kotiin. En todellakaan usko kaikkea, mutta haluan tietää. Vaikka tieto voi lisätä tuskaakin. En usko kaikkea, mutta en halua ajatella meidän täällä olevan jostain syystä erikoisasemassa taudin leviämisen suhteen. "Onhan niitä flunssia aina". Tämä raivostuttaa, koska itse otan aina rokotuksen. Saan sen riskityhmään kuuluvana ilmaiseksi. Rokotus ei tosiaan aina suojaa, ystäväni sairastaa juuri influenssaa ja on hyvin sairas. Otti rokotuksen, kuten aina.
Minulla oli tänään käsineet kaupassa ja siinä jonottaessani katselin muita, enkä nähnyt kenelläkään muulla. Tokmannilla oli yllättäen vartija kassojen vieressä, en ole ikinä nähnyt ennen siellä vartijaa. Hänellä oli musta kasvomaski.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa johtajuuden pilkahdus oli nähtävillä Jussi Pajusen toimesta mutta sekin on varmaan pantu jo ruotuun.
Eiku siis Jan Vapaavuori. Mistähän tuo edeltäjän nimi tähän pompsahti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tosi paljon! Töissä varsinkin kuullut sitä, että ei ole mitää vaaraa perusterveille. No joo en ole perusterve! Eikö perussairaan elämä ole yhtä arvokas? Terveiden hälläväliä-asenne paistaa, kun "eihän se aiheuta vakavia oireita kuin perussairaille". Itsekin olen alle 30, niin saa tätä paljon kuulla..
Vastikään olin lounaalla, että meitä oli kolme työkaveria. Kahden kanssa kommentoitiin sanomalehden juttua koronasta ja kolmas kommentoi taas siitä perussairausasiasta. Laitettiin jauhot suuhun tälle,kun sanoin että en oo perusterve, vaan kroonisesti keuhkosairaus (+aineenvaihdunnan sairaus, mutta sitä en kertonut) ja toinen sanoi että hänellä on diabetes. Meitä perussairaita on kuitenki tosi paljon,niin en edes ymmärrä miten pitäisi lohduttaa se, ettei ois vaarallinen terveille. Joo sori avautuminen, mutta todellakin ärsyttää.
Etkö ymmärrä, että altistut KOKO ajan eri viruksille?
Voi kuule YMMÄRRÄN. Mutta ymmärrätkö sinä, ettei niiden entisten viruksen ja bakteerien lisäksi kukaan halua näitä uusia sairauksia leviämään, joita ei ennestään tunneta ja joiden jälkitauteja ei tunneta.
Vierailija kirjoitti:
En ole perusterve ja ikääkin jo 58. Naapurit lähdössä Espanjaan lomalle, eivät pelkää tartuntaa, on kuulema vain, kuin perusflunssa. Juu, kenties heille, mutta ei minulle. Välttelen heitä kyllä pari viikkoa, kun palaavat
Äh, minä olen 59, kontrollissa oleva verenpainetauti ja flimmeri. Lähden myös Espanjaan , jos vaan koneet vielä loppukuusta lentävät. Näistä perussairauksista huolimatta tunnen itseni terveeksi ja hyväkuntoiseksi. En ole kauhean huolissani. Tosin en nyt ehdoin tahdoin Pohjois-Italiaan lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikea astma. En pelkää ja minusta on todella hyvä asia, että esimiehenikään ei lietso pelkoa maalailemalla kauhukuvia siitä kuinka kaikki olemme kohta sairaina tms. Tauti leviää ihan itsekseen, jos on levitäkseen. Ei sitä tarvitse mielikuvituksessaan levittää. Normaali eläminen on paras ratkaisu tässäkin tilanteessa. Nimittäin, jos on tarkoitus että sinä tai minä kuolemme koronaan, niin tapahtuu, pelkäämme tai emme. Pelkäämättä on paljon helpompi elää, joten ainakin minä valitsen sen vaihtoehdon.
Minä en esimiehenä lietso mitään pelkoa, ja en todellakaan sano, että perusterveet on turvassa - kenellekään. Olen tarkistanut etätyöpolitiikan, katsonut että tilataan lisäsiivouksia ja käsidesit saataville. Työterveyteen olen ollut yhteydessä. Ilman sinne menoa saa olla ilmoituksella poissa +2 päivää. Ollaan kartoitettu avainhenkilöt projetien suhteen ja pyritään miettimään, kuka voisi pahimmassa tapauksessa korvata kenet.
Pelätä ei tietenkään kannata. Mutta jos ahdistuu varautumisesta, niin sitten on kyllä jotain muita ongelmia. Niitä näkyy olevan monilla.
Vierailija kirjoitti:
Minua rauhoitellaan, naureskellaankin, että ei pidä uskoa kaikkea, mitä netissä on. Olen vanha, mutta olen viettänyt sattuneesta syystä vuosien saatossa aika paljon aikaa netissä surffailemalla heti kun sain oman tietokoneen kotiin. En todellakaan usko kaikkea, mutta haluan tietää. Vaikka tieto voi lisätä tuskaakin. En usko kaikkea, mutta en halua ajatella meidän täällä olevan jostain syystä erikoisasemassa taudin leviämisen suhteen. "Onhan niitä flunssia aina". Tämä raivostuttaa, koska itse otan aina rokotuksen. Saan sen riskityhmään kuuluvana ilmaiseksi. Rokotus ei tosiaan aina suojaa, ystäväni sairastaa juuri influenssaa ja on hyvin sairas. Otti rokotuksen, kuten aina.
Minulla oli tänään käsineet kaupassa ja siinä jonottaessani katselin muita, enkä nähnyt kenelläkään muulla. Tokmannilla oli yllättäen vartija kassojen vieressä, en ole ikinä nähnyt ennen siellä vartijaa. Hänellä oli musta kasvomaski.
Kun netistä kaikenlaista lueskelet suosittelen googlettamaan esimerkiksi lintuinfluenssan, SARSin tai espanjantaudin. Erityisesti kannattaa keskityä uutisiin tautien alkuvaiheelta ja verrata niitä uutisiin sen jälkeen, kun pahin paniikki lakkasi. Siitä saa hyvän näkemyksen siitä, millainen tulee todellisuus olemaan tämänkin taudin kohdalla. Kuolemantapauksilta ei luultavasti vältytä, mutta mitään massakuolemiakaan ei tule, vaikka nyt niin tunnutaan luulevan.
ihmisiä on muutenkin liikaa sais vaikka 2miljardia kuolla hullu reetta ja linkola vainaa olis tyytyväisiä. täähän on ilmasto teko jonka kiinalaiset päästivät laboratoriostaan leviämään samasta paikasta josta kevyempi sarssikin lähti. siä ei taida tuo laboratoria hygienia olla ihan näpeissä. hyvä virus jos sen raketilla lähettää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaikea astma. En pelkää ja minusta on todella hyvä asia, että esimiehenikään ei lietso pelkoa maalailemalla kauhukuvia siitä kuinka kaikki olemme kohta sairaina tms. Tauti leviää ihan itsekseen, jos on levitäkseen. Ei sitä tarvitse mielikuvituksessaan levittää. Normaali eläminen on paras ratkaisu tässäkin tilanteessa. Nimittäin, jos on tarkoitus että sinä tai minä kuolemme koronaan, niin tapahtuu, pelkäämme tai emme. Pelkäämättä on paljon helpompi elää, joten ainakin minä valitsen sen vaihtoehdon.
Minä en esimiehenä lietso mitään pelkoa, ja en todellakaan sano, että perusterveet on turvassa - kenellekään. Olen tarkistanut etätyöpolitiikan, katsonut että tilataan lisäsiivouksia ja käsidesit saataville. Työterveyteen olen ollut yhteydessä. Ilman sinne menoa saa olla ilmoituksella poissa +2 päivää. Ollaan kartoitettu avainhenkilöt projetien suhteen ja pyritään miettimään, kuka voisi pahimmassa tapauksessa korvata kenet.
Pelätä ei tietenkään kannata. Mutta jos ahdistuu varautumisesta, niin sitten on kyllä jotain muita ongelmia. Niitä näkyy olevan monilla.
Ketjun otsikossa kysyttiin, mitä ajattelemme ihmisistä, jotka sanovat korona-pelon olevan turhaa. Minä vastasin siihen, mitä kysyttiin. Enkä missään kohtaa sanonut, että ahdistun varautumisesta. Minusta tuollainen varautuminen on suurelta osin hätävarjelun liioittelua, mutta hieno jos teillä on aikaa ja rahaa käyttää sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tosi paljon! Töissä varsinkin kuullut sitä, että ei ole mitää vaaraa perusterveille. No joo en ole perusterve! Eikö perussairaan elämä ole yhtä arvokas? Terveiden hälläväliä-asenne paistaa, kun "eihän se aiheuta vakavia oireita kuin perussairaille". Itsekin olen alle 30, niin saa tätä paljon kuulla..
Vastikään olin lounaalla, että meitä oli kolme työkaveria. Kahden kanssa kommentoitiin sanomalehden juttua koronasta ja kolmas kommentoi taas siitä perussairausasiasta. Laitettiin jauhot suuhun tälle,kun sanoin että en oo perusterve, vaan kroonisesti keuhkosairaus (+aineenvaihdunnan sairaus, mutta sitä en kertonut) ja toinen sanoi että hänellä on diabetes. Meitä perussairaita on kuitenki tosi paljon,niin en edes ymmärrä miten pitäisi lohduttaa se, ettei ois vaarallinen terveille. Joo sori avautuminen, mutta todellakin ärsyttää.
Voi kuule YMMÄRRÄN. Mutta ymmärrätkö sinä, ettei niiden entisten viruksen ja bakteerien lisäksi kukaan halua näitä uusia sairauksia leviämään, joita ei ennestään tunneta ja joiden jälkitauteja ei tunneta.
Eipä se ole sinun tai kenenkään muunkaan haluamisesta kiinni, miten taudit leviävät. Elämä nyt vain on sellaista, että tauteja tulee ja menee. Kun niille ei juurikaan mitään itse voi, on turha panikoida ja kuvitella pahinta mahdollista. Helpommalla pääsee, kun keskittyy elämään omaa elämäänsä ja antaa virusten elää omaansa.
Otan sen kyllä vakavasti vaikka siihen ei kuoliskaan niin en halua siltikään sitä saada. Kyllä siitä haittaa koituisi kuitenkin. Mistä sen tietää perustervekkään mikä heikko lanka elimistössä voi pettää tai aikapommi kyteä mutta ei ole vielä puhjennut. Jos tulee epäilyttäviä oireita niin soitan ensin noudattaen ohjeita ja pysyn kotikaranteenissa.
Lähipiirissä montakin riskikriteeriä täyttävää. Isälläni useita perussairauksia. Pelkää ja varautuu. Sukulaisella keuhkofibroosi, toinen sukulainen leikattu pari viikkoa sitten (vakavasti otettava leikkaus).
Itsellä ei virallisesti perussairautta, mutta valitettavasti voimakas taipumus jälkitauteihin. Lähes poikkeuksetta ollut. Pysyviä jälkijuttujakin näistä, esim. poskionteloissa suurta kystaa, keuhkoissa jotain häikkää ollut joskus. Sokereissa ollut joskus poikkeamaa. Vältän siksi AINA sairaita ihmisiä ja erityisesti aina ärsyttäneet nuo, joita ei tunnu kiinnostavan mikään jos se ei koske suoraan omaa lähipiiriä.
Se vasta mietityttää, että kun ei ole virallisesti riskiryhmää. Olen nuori ja normaalipainoinen, mutta on kokemusta mm. keuhkokuumeesta. Olen oikeasti miettinyt, että parempi rukoilla. :/
Samaa mietin. Itselläni pari autoimmuunitautia, äidillä diabetes, vanhemmat ja isovanhemmat muutenkin riski-iässä. Vatuttaa nää ihan sama meiningillä menijät, kun itse ehkä eivät sairastu vakavasti tai kuole, mutta välinpitämättömyydellään altistavat monet muut hengen vaaraan.
En sinäänsä itse panikoi, kun ennhän voi muiden toimintaan jne vaikuttaa, mutta itse en todellakaa hupi matkustele, pärski/yski muitapäin, pesen huolella kädet ja huolehdin muutenkin omasts hygieniasta, muttakun muiden tekemiseen ei voi ikäväkyllä vaikuttaa. Jos osuu omalle, tai rakkaiden kohdalle, niin suututtaa kyllä, mutta mitään en sille mahda, voi vsin toivoa parasta, ja käyttäytyä itse huomioon ottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Niin? On astma ja sydänvika, useampi autoimmuunitauti. Ei huoleta.
Niin. Ei se varma kuolema kaikkia haittaa. Minua se haittaa, kun lapset jäävät yksin. Minulla siis astma ja korkea verenpaine. Eli jos korona iskee, niin se on heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se ole sinun tai kenenkään muunkaan haluamisesta kiinni, miten taudit leviävät. Elämä nyt vain on sellaista, että tauteja tulee ja menee. Kun niille ei juurikaan mitään itse voi, on turha panikoida ja kuvitella pahinta mahdollista. Helpommalla pääsee, kun keskittyy elämään omaa elämäänsä ja antaa virusten elää omaansa.
Voi lollero..en ole mitään panikoinut vaan avauduin siitä, että joka paikassa toitotetaan, ettei ole vaaraksi perusterveille. Tämä asenne ärsyttää, kun meitä perussairaita on todella paljon.
Ei naurata. Astmaiset keuhkot muutenkin tällä hetkellä huonossa kunnossa niin seuraukset voi olla ihan mitä vain jos tartunnan saan, vaikka olen normaalipainoinen, liikunnallinen ja 26-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lollero..en ole mitään panikoinut vaan avauduin siitä, että joka paikassa toitotetaan, ettei ole vaaraksi perusterveille. Tämä asenne ärsyttää, kun meitä perussairaita on todella paljon.
Ärsyynnytkö muistakin faktoista vai mikä tässä on ongelma? Pitäisikö aina joka kohdassa mainita myös teidät perussairaat?
"Ei ole vaaraksi perusterveille, mutta saattaa olla perussairaille" Onko noin parempi?
Tämä lasten tartuttavuus on oikeasti hälyttävä asia. Lapset eivät sairastu, mutta tartuttavat virusta. Tulee mieleen, että maailman iäkkäämpää väestöä harvennetaan tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Tämä lasten tartuttavuus on oikeasti hälyttävä asia. Lapset eivät sairastu, mutta tartuttavat virusta. Tulee mieleen, että maailman iäkkäämpää väestöä harvennetaan tarkoituksella.
Melkoisen vainoharhainen ajatus. Onko sinulla kaikki hyvin?
Nyt virologit maailmalla epäilevät, että lapset ovat tartuttajia, vaikka lapset itse eivät välttämättä sairastu. Eletään mielenkiintoisia aikoja.