Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs te muut "ei-perusterveet" aikuiset ihmiset ajattelette niistä jotka sanoo että kaikki Corona-pelko on ihan turhaa?

Vierailija
06.03.2020 |

Pomo mulle just lounaalla totes, että kuhan pesee kätensä, ihme paniikkia, kun perusterveille aikuisille ei ole mitään uhkaa. Kysyin, että mites me loput sitten? Hölmistyi.

Niin, olen 32v, urheilen ja liikun ja olen hoikka. Mutta aivan satavarmasti letkuissa, jos koronan saan. Ja mitä ajattelee vanhemmat miehet, joita eniten on menehtynyt?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta muualla tehdyt toimenpiteet osoittavat että korona on pahin vitsaus ikinä, vaikka sitä meillä vähätellään. Ei Kiina huvikseen aseta kokonaisia kaupunkeja karanteeniin, Japani turkistiristelijää YHDEN virustapauksen vuoksi tai Italia sekä Ruotsi sulje koulujaan. Lasketaan jopa että talous kärsii virusesta, vaikka se nyt on vihoviimeinen tekijä johon flunssataudit iskevät.

Kuulun ikäni puolesta riskiryhmään, mutta ei ole siitä kyse. En halua kahden viikon karmeata kuumeista räkätautia vaikka selviäisinkin siitä juuri ja juuri hengissä.

Vierailija
42/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että suurin osa perusterveistä aikuisista ymmärtää kyllä että kyseessä on tarttuva tauti, joka voi vaarantaa muitakin. Aika monella meistä on esimerkiksi iäkkäämpiä vanhempia joille tartunta voi olla vaarallinen. Eikä ole mitenkään taattua että nuori perusterve ei sairastuisi vakavasti tai kuolisi. Kuolleissa on ollut myös pari-kolmikymppisiä perusterveitä, heidän kohdallaan epäillään että geeniperimä on altistanut vakavalle sairastumiselle. Ei myöskään ole vielä tiedossa aiheuttaako tauti jotain pitkäaikaisvaikutuksia tai vahinkoa parantuneille, esimerkiksi hermostolle tai sisäelimille. Tai vaikutuksia syntymättömiin lapsiin.

Saattaa myös tulla ydinkatastrofi, maanjäristys, tulva tai joku muu katastrofi, jota emme vielä edes osaa pelätä. Kaikki vaan vapisemaan sängyn alle, koska pelkoa lietsomalla kaikki ongelmat poistuvat. 

Käsienpesu on susta sama asia kuin sängyn alla vapiseminen? Älä nyt viitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pomosi kuitenkin sen verran älysi että pesee käsiään ja noudattaa ohjeita. Kaikki ei älyä edes sen vertaa. Eipä tässä paljon muuta voi tehdä, panikointi ei pelasta ketään.

Itse ainakin työntekijänä ja vaikkapa osakkeenomistajana haluaisin, että johtoasemassa olevat henkilöt pystyvät ainakin olemaan tietoisia siitä, että työvoimasta voi isokin osa olla kohta vakavasti sairas. Jos johtoportaassa mielletään korona "jonkun muun" ongelmaksi, niin toimintaympäristön lukeminen ei ole sillä tasolla, jota siinä asemassa pitäisi kyetä olemaan.

"Iso usa vakavasti sairas".

Tuossa taas pelon lietsontaa.

Eikä ole, vaan tosiasia. Jos minunkin tiimissa on 2 diabeetikkoa, yksi verenohennuslääkettä käyttävä ja yksi keuhkosairas (ei astma) ja me kaikki näytetään ihan normaaleilta ja ollaan yhtä lukuunottamatta alle 50v, niin mitä se kertoo siitä, että miten vähän huolissaan kannattaa "ei-perusterveistä" olla. Pomoni silmissä niitä on jossain ihan muualla kuin meidän toimistolla.

Vierailija
44/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että suurin osa perusterveistä aikuisista ymmärtää kyllä että kyseessä on tarttuva tauti, joka voi vaarantaa muitakin. Aika monella meistä on esimerkiksi iäkkäämpiä vanhempia joille tartunta voi olla vaarallinen. Eikä ole mitenkään taattua että nuori perusterve ei sairastuisi vakavasti tai kuolisi. Kuolleissa on ollut myös pari-kolmikymppisiä perusterveitä, heidän kohdallaan epäillään että geeniperimä on altistanut vakavalle sairastumiselle. Ei myöskään ole vielä tiedossa aiheuttaako tauti jotain pitkäaikaisvaikutuksia tai vahinkoa parantuneille, esimerkiksi hermostolle tai sisäelimille. Tai vaikutuksia syntymättömiin lapsiin.

Saattaa myös tulla ydinkatastrofi, maanjäristys, tulva tai joku muu katastrofi, jota emme vielä edes osaa pelätä. Kaikki vaan vapisemaan sängyn alle, koska pelkoa lietsomalla kaikki ongelmat poistuvat. 

Jostain syystä haluat tunkea pään hiekkaan sen sijaan, että vapisisit sängyn alla. Ongelmana vain on, että kukaan ei ole ehdottanut, että vapistaisiin sängyn alla. Sinua sen sijaan jotenkin mahassa kutittaa, että sängyn alla tässä nyt vapistaan, joten ratkaisusi on laittaa pää hiekkaan.

Kun täällä puhutaan siitä, että ymmärretään tosiasiat.

Täällähän moni ei-perusterve suhtautuu järkevästi. Sitten joissain kommenteissa on suoranaista lietsontaa.

Eri

Vierailija
45/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ruuhkasa alkoi oikeasti ahdistaa Korona kun kuuli kröhimistä tms

Vierailija
46/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pomosi kuitenkin sen verran älysi että pesee käsiään ja noudattaa ohjeita. Kaikki ei älyä edes sen vertaa. Eipä tässä paljon muuta voi tehdä, panikointi ei pelasta ketään.

Itse ainakin työntekijänä ja vaikkapa osakkeenomistajana haluaisin, että johtoasemassa olevat henkilöt pystyvät ainakin olemaan tietoisia siitä, että työvoimasta voi isokin osa olla kohta vakavasti sairas. Jos johtoportaassa mielletään korona "jonkun muun" ongelmaksi, niin toimintaympäristön lukeminen ei ole sillä tasolla, jota siinä asemassa pitäisi kyetä olemaan.

Voit olla huoletta, kyllä he ovat tietoisia siitä. Samalla tavalla kun ovat tietoisia siitä, että tuon skenaarion toteutumisen todennäköisyys on häviävän pieni. Ja jälkimmäiseksi mainitun seikan vuoksi heillä ei ole mitään tarvetta lukea toimintaympäristöä sen kummemmin kuin muulloinkaan. Katastrofi jos tulee, se on aina poikkeustila ja silloin toimitaan poikkeustilan käytännöillä. Nyt ei ole katastrofi edes lähellä, joten poikkeustoimille ei ole tarvetta. 

Vierailija
47/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat käppäukko sedät sietääkin kuolla.

Kiitos toivotuksesta. En sinänsä kritisoi sitä että minun pitäisi kuolla pois yhteiskunnan resursseja kuluttamasta. Käyn tosin vielä töissä ja olen erittäinkin tuottava kansalainen korkealla veroasteellani. Minusta se on ok että kuolen ja teen tilaa nuoremmille, mutta kivuttomasti kiitos eikä niin että keuhkot ovat viikkoja täynnä räkää ja yritän epätoivoisesti sinnitellä hengissä alitajuntani vetämänä.

m 65v.

Vierailija
48/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tosi paljon! Töissä varsinkin kuullut sitä, että ei ole mitää vaaraa perusterveille. No joo en ole perusterve! Eikö perussairaan elämä ole yhtä arvokas? Terveiden hälläväliä-asenne paistaa, kun "eihän se aiheuta vakavia oireita kuin perussairaille". Itsekin olen alle 30, niin saa tätä paljon kuulla..

Vastikään olin lounaalla, että meitä oli kolme työkaveria. Kahden kanssa kommentoitiin sanomalehden juttua koronasta ja kolmas kommentoi taas siitä perussairausasiasta. Laitettiin jauhot suuhun tälle,kun sanoin että en oo perusterve, vaan kroonisesti keuhkosairaus (+aineenvaihdunnan sairaus, mutta sitä en kertonut) ja toinen sanoi että hänellä on diabetes. Meitä perussairaita on kuitenki tosi paljon,niin en edes ymmärrä miten pitäisi lohduttaa se, ettei ois vaarallinen terveille. Joo sori avautuminen, mutta todellakin ärsyttää.

Vierailija
49/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsienpesu on susta sama asia kuin sängyn alla vapiseminen? Älä nyt viitsi.

Missä kohtaa puhuin käsienpesusta? Itse en löydä viestistäni sanaakaan käsistä tai pesemisestä. Aika Sherlock olet, jos sinä löydät. 

Vierailija
50/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Iso usa vakavasti sairas".

Tuossa taas pelon lietsontaa.

Eikä ole, vaan tosiasia. Jos minunkin tiimissa on 2 diabeetikkoa, yksi verenohennuslääkettä käyttävä ja yksi keuhkosairas (ei astma) ja me kaikki näytetään ihan normaaleilta ja ollaan yhtä lukuunottamatta alle 50v, niin mitä se kertoo siitä, että miten vähän huolissaan kannattaa "ei-perusterveistä" olla. Pomoni silmissä niitä on jossain ihan muualla kuin meidän toimistolla.

On se pelon lietsontaa. On niitä muitakin saieauksia koko ajan liikkeellä ja ihmiset tuovat pöpöjä muista maista.

T. Perussairas

Vierailija
51/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää alle 30 vuotta, normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa päivittäin. Suvunperintönä korkea verenpaine sekä lisäksi epilepsia. Kaksi riskitekijää mutten pelkää. Eihän se mitään auta. Muiden puheet eivät kiinnosta koska niille en voi mitään. Omiin ratkaisuihini ja tekoihini voin vaikuttaa ja keskityn siihen. 

Vierailija
52/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tosi paljon! Töissä varsinkin kuullut sitä, että ei ole mitää vaaraa perusterveille. No joo en ole perusterve! Eikö perussairaan elämä ole yhtä arvokas? Terveiden hälläväliä-asenne paistaa, kun "eihän se aiheuta vakavia oireita kuin perussairaille". Itsekin olen alle 30, niin saa tätä paljon kuulla..

Vastikään olin lounaalla, että meitä oli kolme työkaveria. Kahden kanssa kommentoitiin sanomalehden juttua koronasta ja kolmas kommentoi taas siitä perussairausasiasta. Laitettiin jauhot suuhun tälle,kun sanoin että en oo perusterve, vaan kroonisesti keuhkosairaus (+aineenvaihdunnan sairaus, mutta sitä en kertonut) ja toinen sanoi että hänellä on diabetes. Meitä perussairaita on kuitenki tosi paljon,niin en edes ymmärrä miten pitäisi lohduttaa se, ettei ois vaarallinen terveille. Joo sori avautuminen, mutta todellakin ärsyttää.

Etkö ymmärrä, että altistut KOKO ajan eri viruksille?

Vierailija
53/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähinnä tympääntynyt. Inhoan ihmisiä jo valmiiksi, juurikin tuon minäminä asenteen vuoksi. joten ei ole tarvetta muuttaa omaa käytöstä. En tosiaan mene kenenkään lähelle ja perussairaana hallitsen hygienia-asiat.

Jatkan vielä sen verran, että tympäännyttää entistä enemmän, kun nämä minäminät - joilla ei muuten ole mitään käryä siitä, että kaikki perussairaat eivät erotu välittömästi joukosta - sitten käyttäytyvät niin, että varmasti tauti riehuu perusteellisesti ja pitkään. Kun eihän heitä mikään koske. Mitä nyt sairaalat täyttyvät heti kättelyssä, kun ei viitsitä välittää mitään mistään eikä kestään.

Vierailija
54/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se pelkääminen auttaa! Luuletko että virus ei tartu jänishousuihin vai! Kuolo korjaa, kun on aika!

Vierailija
55/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaikea astma. En pelkää ja minusta on todella hyvä asia, että esimiehenikään ei lietso pelkoa maalailemalla kauhukuvia siitä kuinka kaikki olemme kohta sairaina tms. Tauti leviää ihan itsekseen, jos on levitäkseen. Ei sitä tarvitse mielikuvituksessaan levittää. Normaali eläminen on paras ratkaisu tässäkin tilanteessa. Nimittäin, jos on tarkoitus että sinä tai minä kuolemme koronaan, niin tapahtuu, pelkäämme tai emme. Pelkäämättä on paljon helpompi elää, joten ainakin minä valitsen sen vaihtoehdon. 

Vierailija
56/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paperilla perusterve, mutta oikeasti mulla on toisinaan rytmihäiriöitä ja saan helposti keuhkokuumeen. Lisäksi isälläni ja isovanhemmillani on perussairauksia. Vaikka sairastaisin sen itse jostain syystä lievänä, en haluaisi tartuttaa läheisiä siihen, enkä viattomia tuntemattomiakaan. Tulisi hirveä olo, jos itse vaikka ihmisten ilmoilla yskäisisi ja sen seurauksena kymmenen todella mukavaa ja hienoa ihmistä menettäisivät henkensä. Olisi vaikeaa kantaa se taakka loppuelämän ajan.

Vierailija
57/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on sitä pelon lietsontaa.

No eikä ole, vaan ihan faktoja. Ei se tarkoita että pitäisi linnoittautua kotiin syömään purkkiruokaa vaan tehdä se minkä pystyy viruksen välttämiseksi, eli huolehtia käsihygieniasta ja noudattaa esimerkiksi saatuja karanteeniohjeita ja muita viranomaisohjeita. Ei ole iso vaiva.

Voi hyvät hyssykät. Työpaikallani on näitä vastuuttomia maailmanmatkailijoita joiden pitää juuri nyt päästä Italiaan, Kiinaan, Thaimaahan ja Kanarialle. Ei auta yhtään vaikka pesen työpaikan vessassa käydessäni kädet niin perustellisesti kuin mahdollista, koska sen jälkeen kosken juuri pestyillä kätösilläni vessan vesihanaan, valokatkaisimeen, ovenkahvaan ja välioven kahvaan ennen kuin olen taas turvallisesti työpisteessäni. On siis aivan sama pesenkö käsiäni ikinä koska virus saattaa tarttua seuraavalla hetkellä pesun jälkeen.

Vierailija
58/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO kannustaa kaikkia maita aktiivisiin toimiin taudin rajaamiseksi ja koordinaatio valtion ylimmällä johdolla. Lisäksi käsketään opastamaan kaikkia kansalaisia rajaamisen ja valmistautumisen toimista.

Edelleen Suomessa odotetaan tumput suorassa eikä media kysy päättäjiltä mitään järkevää eikä yhtään tolkun ohjetta jatkuvan vähättelyn sijaan.

Ainoa mitä saavat aikaan on Iltis ja Hesari pyörittää nuo WHO tiedotteet videona. Eivät kuitenkaan nosta otsikoita vaikka aihetta todella olisi jo ryhtyä kysymään Marinilta, mitä se oikeen tekee vai tekeekö mitään.

Vierailija
59/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on sitä pelon lietsontaa.

No eikä ole, vaan ihan faktoja. Ei se tarkoita että pitäisi linnoittautua kotiin syömään purkkiruokaa vaan tehdä se minkä pystyy viruksen välttämiseksi, eli huolehtia käsihygieniasta ja noudattaa esimerkiksi saatuja karanteeniohjeita ja muita viranomaisohjeita. Ei ole iso vaiva.

Voi hyvät hyssykät. Työpaikallani on näitä vastuuttomia maailmanmatkailijoita joiden pitää juuri nyt päästä Italiaan, Kiinaan, Thaimaahan ja Kanarialle. Ei auta yhtään vaikka pesen työpaikan vessassa käydessäni kädet niin perustellisesti kuin mahdollista, koska sen jälkeen kosken juuri pestyillä kätösilläni vessan vesihanaan, valokatkaisimeen, ovenkahvaan ja välioven kahvaan ennen kuin olen taas turvallisesti työpisteessäni. On siis aivan sama pesenkö käsiäni ikinä koska virus saattaa tarttua seuraavalla hetkellä pesun jälkeen.

Ovet avataan paperilla tai kyynärpäätaktiikalla. Työpisteessäsi tai taskussasi on käsidesi. Tässä ei oikeasti ole mitään vaikeaa.

Vierailija
60/100 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa johtajuuden pilkahdus oli nähtävillä Jussi Pajusen toimesta mutta sekin on varmaan pantu jo ruotuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi