Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua häiritsisi puhua terapiassa ihmiselle, jolla on alhaisempi koulutustaso kuin minulla

Vierailija
06.03.2020 |

Myönnän, törkeä asenne. Mutta silti, itse olen maisteri ja psykoterapeutit eivät useinkaan ole. Neuvoja?

Nyt tietenkin sanotaan, että minun pitäisi sanoa tämä terapeutille, mutta siihen en suostu. Se loukkaa syvältä ja vie pohjan koko terapialta, jos siihen on pakko päätyä.

Kommentit (231)

Vierailija
21/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Ei ole tullut mieleenkään tuollainen, vaikka maisteri olenkin. Älä ap häpäise meitä muita koulutettuja!

Tiesin, että tällaisia reaktioita tulee. Aihe on tabu. Mutta tulipahan sanottua.

Siinä mielessä ymmärrän, etten itsekään haluaisi millekään puoskarille, joka on suorittanut jonkin verkko- tai viikonloppukurssin, mutta jos henkilö on kunnolla koulutettu (vaikkei olekaan ylempää korkeakoulututkintoa) ja vaikka vielä työuraa takana, niin en kyllä asennettasi ymmärrä.

Vierailija
22/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opintoihin pitäisi lisätä pakollisia kursseja joilla lievennetään yliopisto-opiskelijoiden ylivertaisuuden ja muita paremmuuden tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen ihmisen aivojen tekemä yleistys on se, että kun on jossakin asiassa korkeasti koulutettu, alkaa ajattelemaan - ehkä alitajuisesti - että tietää enemmän vähän kaikesta kuin matalamman koulutustason ihmiset. Johtaa usein siihen että alkaa ajttelemaan olevansa älykkäämpi, viisaampi ja muutenkin parempi kuin ne joilla ei ole sitä samaa koulutusta/koulutustasoa.

Esimerkki: Tohtorikoulutuksen saanut henkilö asuu omakotitalossa ja tarvitsee putkimiestä paikkaamaan vuodon. Seisoo siinä putkimiehen vieressä kädet puuskassa ja kertoo putkimiehelle kuinka työ pitää tehdä. Onhan hänellä sentään tohtorin paperit.

Hyvällä ymmärryksellä oleva ihminen ymmärtää tämän ajatusharhan ja osaa ottaa sen huomioon ollessaan muiden kanssa tekemisessä, eikä anna sen vaikuttaa siihen objektiiviseen faktaan että joku matalamman tittelin omaava henkilö varmasti osaa oman ammattinsa paremmin kuin toisen alan maisteri tai tohtori.

Vierailija
24/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Oletko itse myös psykoterapeutti, vai miten ajattelit sillä saralla olevasi terapeuttiasi "pätevämpi"?? Psykoterapeuttien taustakoulutus voi olla myös lääkäri tai psykologi, joten valitse itsellesi sellainen terapeutti.

Täytyy sanoa, että tämä ensimmäinen vastaus sai minut ajattelemaan hiukan eri tavalla. Eihän tässä enää mitään terapiaa tarvitakaan, kun on av.

-ap

Vierailija
25/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan mennä sellaiselle psykoterapeutille, joka on koulutukseltaan psykiatri tai psykologi?

Vierailija
26/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomat kuvittelevat koulutettujen ajattelevan koko ajan, kuinka huonoja kouluttamattomat ovat. Lihavat kuvittelevat hokkien koko ajan ajattelevan lihavien läskejä.

Vierailija
27/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapeutti tuosta loukkaannu, koska ajatuksesi on ilmiselvä mt-ongelman manifestaatio.

Vierailija
28/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terapeutti tuosta loukkaannu, koska ajatuksesi on ilmiselvä mt-ongelman manifestaatio.

Miten niin? Voihan se johtua vain koulutuskeskeisestä perheestä.

Vierailija
29/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todella ilkeitä kommentteja ja paljon!

Kuitenkin on ihan yleisessä tiedossa, että psykoterapeutin ja asiakkaan välinen yhteys ja luottamus on keskeisessä asemassa terapian onnistumiseen nähden.

Tiedän ihan hyvin, ettei koulutus kerro kaikkea älystä, sivistystasosta tai ajattelun monimutkaisuudesta. Omassa perheessäni ja läheisissäni muutenkin on todella fiksuja ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista tutkintoa. Eikä edes fiksuus ole mikään ihmisarvon mittari.

Tiedän kuitenkin myös, että usein, jos tapaan ihmisiä oman, melko akateemisen kuplani ulkopuolelta, joudun hieman jarruttamaan tai yksinkertaistamaan ilmaisuani, ja kaikista asioista ei kaikkien kanssa kannata edes aloittaa keskustelua. Sellainen maailma on, en minäkään tajua kaikkea kaikesta.

Terapiasuhde on todella tärkeä suhde. Minun on voitava puhua omista ajatuksistani ja ammattiinikin liittyvistä asioista niin, että terapeutti ymmärtää, vähintään avaavan selityksen jälkeen. Voihan olla, että ymmärtävä ihminen löytyisi vaikkapa lähihoitajan pohjatutkinnolla psykoterapeutiksi opiskelleesta, mutta isoa kenttää haravoidessa tietyt koulutuskriteerit ovat nopea tapa kaventaa otosta. Se säästää myös rahaa ja turhia kokeilukäyntejä.

Kävin itse suuren osan terapiastani kokonaan omin varoin – eikö ole kohtuullista, että voin itse valita terapeuttini? Itse asiassa pidän valinnan mahdollisuutta myös kustannustehokkaampaan vaihtoehtona Kelan tuella terapiassa käyville, juuri potilaan ja terapeutin yhteyden tärkeyden vuoksi.

9

Vierailija
30/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin Helsinkiläisellä arvoalueella asuvana en suvaitsisi alhaisemman tulotason alueella asuvaa, terapeutista puhumattakaan. Kuusisaari ja vuosaari ovat sentään hiukan eri asia!

Vierailija
31/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin kuuntelen ja arvostan esimerkiksi putkimiehen asiantuntemusta. Paremmin oman alansa ammattilainen tietää miten niiden kanssa kannattaa tehdä. Vaikka olen omaa alaani opiskellut pitkälle ei siitä ole pätkän vertaa hyötyä siinä tilanteessa kun pitää tukkeutuneesta viemäristä jotain ymmärtää. Sama juttu vaikka sähköasennusten kanssa. En minä kaikkea tiedä ja ymmärrä. Suurinta viisautta on ymmärtää oman tietämyksensä rajat.

Vierailija
32/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä sama ajatus kulkee mukanasi kaikessa muussakin vai miksi terapia olisi sen erilaisempaa kuin mikä tahansa muukin ostamasi palvelu? Kai käyt sellaisissa kampaamoissa/kosmetologeilla joissa työskentelee maistereita? Miten hierojan koulutus? Putkimiehen? Rakennusmiehen? Sairaalassakin teet varmasti itse hoitajien työn kun olet heitä koulutetumpi? Vai tuleeko sinua hoitamaan aina osastonhoitaja tai ylihoitaja, joilla on terveystieteiden maisterin koulutus?

Vierailija
33/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin Helsinkiläisellä arvoalueella asuvana en suvaitsisi alhaisemman tulotason alueella asuvaa, terapeutista puhumattakaan. Kuusisaari ja vuosaari ovat sentään hiukan eri asia!

Turha vitsailla, tuollaisiakin ihmisiä on.

Vierailija
34/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiikö ap muun lisäksi myös keskivaikeasta älyn puutteesta?

Vierailija
35/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itseänikin sairaalassa ollessa aina tohtorina häiritsee se, että sairaanhoitajilla on vain ammattikorkeakoulututkinto. Lääkäritkin ovat pääasiassa vain lisensiaatteja. Miten pitäisi toimia? Nyt valoja päälle oikeasti. Tai jos olet jäärä ja asia on sinulle noin tärkeä, etsi maisteripohjalta opinnot suorittanut terapeutti.

Vierailija
36/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin kuuntelen ja arvostan esimerkiksi putkimiehen asiantuntemusta. Paremmin oman alansa ammattilainen tietää miten niiden kanssa kannattaa tehdä. Vaikka olen omaa alaani opiskellut pitkälle ei siitä ole pätkän vertaa hyötyä siinä tilanteessa kun pitää tukkeutuneesta viemäristä jotain ymmärtää. Sama juttu vaikka sähköasennusten kanssa. En minä kaikkea tiedä ja ymmärrä. Suurinta viisautta on ymmärtää oman tietämyksensä rajat.

Putkiverkosto on kuitenkin eri asia kuin ihmisen mieli.

Vierailija
37/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa todella ilkeitä kommentteja ja paljon!

Kuitenkin on ihan yleisessä tiedossa, että psykoterapeutin ja asiakkaan välinen yhteys ja luottamus on keskeisessä asemassa terapian onnistumiseen nähden.

Tiedän ihan hyvin, ettei koulutus kerro kaikkea älystä, sivistystasosta tai ajattelun monimutkaisuudesta. Omassa perheessäni ja läheisissäni muutenkin on todella fiksuja ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista tutkintoa. Eikä edes fiksuus ole mikään ihmisarvon mittari.

Tiedän kuitenkin myös, että usein, jos tapaan ihmisiä oman, melko akateemisen kuplani ulkopuolelta, joudun hieman jarruttamaan tai yksinkertaistamaan ilmaisuani, ja kaikista asioista ei kaikkien kanssa kannata edes aloittaa keskustelua. Sellainen maailma on, en minäkään tajua kaikkea kaikesta.

Terapiasuhde on todella tärkeä suhde. Minun on voitava puhua omista ajatuksistani ja ammattiinikin liittyvistä asioista niin, että terapeutti ymmärtää, vähintään avaavan selityksen jälkeen. Voihan olla, että ymmärtävä ihminen löytyisi vaikkapa lähihoitajan pohjatutkinnolla psykoterapeutiksi opiskelleesta, mutta isoa kenttää haravoidessa tietyt koulutuskriteerit ovat nopea tapa kaventaa otosta. Se säästää myös rahaa ja turhia kokeilukäyntejä.

Kävin itse suuren osan terapiastani kokonaan omin varoin – eikö ole kohtuullista, että voin itse valita terapeuttini? Itse asiassa pidän valinnan mahdollisuutta myös kustannustehokkaampaan vaihtoehtona Kelan tuella terapiassa käyville, juuri potilaan ja terapeutin yhteyden tärkeyden vuoksi.

9

Totta kai tilanteessasi on ehdottomasti parasta, että valitset terapeuttisi, se on kaikkien etu. Muutenkaan kemiat eivät aina terapiasuhteessa kohtaa koulutuksesta huolimatta, ja silloin on hyvä valita itselle sopiva terapeutti. Olen itsekin maisteri, jolla on koulutetut vanhemmat ja koulutettu suku, mutten silti saa ajattelutavastasi kiinni, vaan se tekee minut surulliseksi. Miten koulutus voi määrittää elämää noin paljon?

Vierailija
38/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo itseänikin sairaalassa ollessa aina tohtorina häiritsee se, että sairaanhoitajilla on vain ammattikorkeakoulututkinto. Lääkäritkin ovat pääasiassa vain lisensiaatteja. Miten pitäisi toimia? Nyt valoja päälle oikeasti. Tai jos olet jäärä ja asia on sinulle noin tärkeä, etsi maisteripohjalta opinnot suorittanut terapeutti.

Juu juu, kiitos kommentista. Tuolla aiemmin jo mainitsin, että ensimmäinen kommentti sai minut ajattelemaan toisin.

Vierailija
39/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahdelta eri alalta tohtorin väitöskirja. Tämä on ihan mahdoton tilanne! En voi käydä missään tai ostaa mitään palveluita. Kukaan ei ole tarpeeksi koulutettu tekemään minulle yhtään mitään. Ei edes tavallisesta sairaalasta löyty tarpeeksi koulutettua henkilökuntaa palvelemaan minua! Kaupan kassoille en suostu edes puhumaan, tuskin ovat edes maistereita.

Vierailija
40/231 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on oman alansa osaaja. Ethän sinä osaa sähkötöitäkään tehdä, vaikka se on alemman tason koulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi