Ammattikouluun meno noloa?
Kuuntelin juhlissa miten teini-ikäiseltä sukulainen kysyi minne aikoo peruskoulusta. Vastaus "lukioon, ammattikoululaiset on noloja".
Sivusta kuunnellen niin, jos joku tässä oli nolo niin tämä vastaaja. Kiva, jos kysyjän oma lapsi vaikka on ammattikoulussa. Tai kuka tahansa, joka tämän kuuli tai jolle jatkossa tätä ajatusmaailmaansa tarjoilee.
Noloa on mennä lukioon vain, jos luulee olevansa silloin muita parempi.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Rööriroope vetää sen 4 donaa kuussa ja hikinen maisteri ei välttämättä pääse samaan. Jos säkä käy on poika maksanut jo ison osan asuntolainastaan kun maisteri pääsee vasta töihin.
Eikö amiksilla ole muuta elämässä kuin asuntolainan maksaminen? Jauhetaan putkiasentajien palkoista, mutta ei siitä onko työ palkitsevaa
Nolouden leimaa ruokkii myös se puhetapa, että lukioon mennään, jos vain keskiarvo riittää, ja jos ei riitä, niin sitten voi mennä amikseen. Asetelma on jo lähtökohtaisesti peruskoulussa se, että lukioon päästään ja amikseen joudutaan.
Ja sama asetelma jatkuu työelämässä: amiksessa opetettavat duunariammatit on (joidenkin mielestä) noloja, yliopistossa tai muussa korkeakoulussa opetettavat alat eivät.
Monesti nuorilta kysytään vain tyyliin "mihin lukioon aiot mennä?" eikä ajatella amista edes vaihtoehtona.
Mikä osuus nuorista oikeasti jatkaa lukion jälkeen yliopistoon tai yhtään mihinkään? Huonolla yo-todistuksella ei pääse minnekään jatko-opintoihin kuitenkaan.
Höpö höpö. Kaksi ammattitutkintoa suorittanut, molemmat työn ohessa aikuisiällä. Juuri sain kutsun haastatteluun kolmanteen. Ja ikää nyt 57 vee.
Vappuna pistän päähän ammattilakin, samanlainen kuin yo-lätsä, mutta musta reunus puuttuu.
Mä sentään osaan tehdä jotain käsilläni.
Vai onko teistä profe.. ylioppilas ulkoministeri jotenkin siistiä? Noloa se on.
Kävin itse 80-luvun lopussa heikkovirtapuolen amiksen.
Voisin suositella omillekin lapsilleni, mutta sitä amista ei ole enää missään.
90-luvun puolivälistä saakka opetuksen tasoa on ajettu alas
Tyttäreni on peruskoulun viimeisellä luokalla.
Hän on menossa lukioon.
Hänen vuoden vanhempi kaverinsa meni intoa puhkuen ammattikouluun ja on erittäin, erittäin pettynyt opetuksen tasoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä osuus nuorista oikeasti jatkaa lukion jälkeen yliopistoon tai yhtään mihinkään? Huonolla yo-todistuksella ei pääse minnekään jatko-opintoihin kuitenkaan.
Pääsee ammattisurkeaan tietyille linjoille. Heittäisin 80-90 %
Moni lapsi TIETÄÄ olevansa älykkäämpi kuin luokkatoverinsa. Kyllä ne kympin tytöt ja kympin pojat menevät lukioon. Amis on normityttöjä ja normipoikia varten, joiden äly ja oppimiskyky eivät riitä vaativampiin opintoihin.
Paitsi että palstamiehet ovat omasta mielestään niin fiksuja, että pääsisivät yliopistosta läpi ihan heittämällä, jos vaan viitsisivät yrittää. Ainoa este palstamiehen kouluttautumiselle on siis laiskuus eikä suinkaan tyhmyys (jota he ovat esitelleet peruskoulussa jo 9 vuotta putkeen).
Yksi kummilapsi suoritti lukion erinomaisin arvosanoin.
Hän oli pyrkimässä yliopistoon, mutta hänen unelma-alansa työllisyysnäkymät olivat heikot, joten hän valitdi AMK:n alslta, jossa oli parempi työtilanne. Vuoden päästä hän heitti opinnot kesken ja meni amikseen alalle, jonne menevät puupäät, jotka eivät muualle pääse.
Olin tyrmistymyt.
Nyt jän on toiminut vuosia ammatissaan ja vaikuttaa tyytyväiseltä.
Ei näemmä ole aina niin yksioikoista tämä ammatinvalinta.
Eikös ammattikoulu ole noin 25v vanha sana.
Kuka nykyään puhuu ammattikoulusta? Kaikkitietävät 50+ naiset tietysti
Vierailija kirjoitti:
Eikös ammattikoulu ole noin 25v vanha sana.
Kuka nykyään puhuu ammattikoulusta? Kaikkitietävät 50+ naiset tietysti
Niin, nimeä muutellaan.
Itsekin menin ammattikouluun, vaömistuin ammattiopppilaitoksesta.
Nyt niitä sanotaan ammattiopistoiksi.
Opisto kun on mielikuvissa koulua parempi....
Ei se pakettia vaihtamalla parane, siältö ratkaisee.
Vaikutti teini niin naivilta puheensa perusteella, että on ihan hyvä mennä vielä sinne lukioon kasvamaan.
Itse olen käynyt lukion, mutta ei se mitään taivaan portteja tai korkeampaa tietämystä minulle avannut. Sainpahan hetken lisäaikaa miettiä mitä haluaisin elämälläni tehdä.
Ammatin opiskeleminen ei ole mitenkään noloa.
Harva 15-vuotias tietää, mitä haluaa tehdä ammatikseen. Se parturi-kampaaja tai meikkaaja ei ehkä enää 20-vuotiaana olekaan unelma-ammatti. Siksi meidän suvussa on yleisesti ottaen kaikki nuoret pistetty lukioon tai vähintään suorittamaan kaksoistutkinto. Omilta lapsiltanikaan en helposti hyväksyisi ammatikouluun menoa 15-vuotiaana jos tarkoitus ei ole hankkia ylioppilastutkintoa samalla.
En tietenkään olisi sanonut sitä ääneen tuolla tavalla, mutta kieltämättä tein joitakin huomioita istuessani päivät rauhallisessa lukioluokassa (pienen kylän ainoassa, jossa oli 7 rajana, ei mikään 9.5 eliittilukio) ja matkustaessani koulun jälkeen kotiin samassa bussissa ammattikoululaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että kyllä minä koin yläasteella 1990-luvulla opettajien asenteen olevan se, että ammattikouluun meneminen on noloa.
Kukaan ei sanonut sitä suoraan. Mutta kyllä sen vaistosi.
Minulla on ystäviä, jotka ovat ammattikoulussa opettajina. Heidänkin mielestään ammattikoulu on nolo ja opiskelija-aines pääosin surkeaa. Kaikilla näillä opettajilla pyrkimyksenä päästä lukioon opettajiksi tulevaisuudessa.
Se vaan on niin, että iso osa lukion ja yliopiston käyneistä jostain syystä kokee ammattikoulun noloksi. Mikä on väärin.
Itse olen sitä mieltä, että jokaisen nuoren pitäisi opiskella ensin itselleen käytännön ammatti. Sitten lukioon ja yliopistoon vasta.
Minä kävin ensin lukion, sitten amiksen, sitten yliopiston. Aikaa meni ehkä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Harva 15-vuotias tietää, mitä haluaa tehdä ammatikseen. Se parturi-kampaaja tai meikkaaja ei ehkä enää 20-vuotiaana olekaan unelma-ammatti. Siksi meidän suvussa on yleisesti ottaen kaikki nuoret pistetty lukioon tai vähintään suorittamaan kaksoistutkinto. Omilta lapsiltanikaan en helposti hyväksyisi ammatikouluun menoa 15-vuotiaana jos tarkoitus ei ole hankkia ylioppilastutkintoa samalla.
Pistetty lukioon? Nuori itse ei saa päättää mihin menee?
Vierailija kirjoitti:
Ja se huonomaineinen lukio ei ole yhtään noloa? Se joka aina pitelee häntäpäätä lukioiden vertailuissa, jossa opetus on ala-arvoista.
Että ennemmin sinne kuin hyvään amikseen.
Suomen kaikissa lukioissa on lähtökohtaisesti hyvät, pätevät opettajat. Lukiovertailujen tulokset johtuvat siitä, että keskiarvorajat "ohjaavat" eritasoisia oppilaita eri lukioihin. Myös lukiovertailujen häntäpään lukioissa voi pärjätä hyvin.
Itse olen ollut yhtä tyhmästi ajatteleva. Mutta nykyään kiinnittäisin huomion siihen, että ammattikouluista on leikattu ihan valtavasti ja taso on laskenut paljon. Amis ei ole nolo, vaan tärkeä, mutta onko siellä opiskelijalla oikeusturva oppimisen suhteen kunnossa :/ ?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole pistetty vaan keskusteltu nuoren kanssa ja luotettu tämän arviointikykyyn. Osa on mennyt lukioon, osa ammattikouluun. Pääosa, että on itse valintojensa kanssa sinut.
Omat teinini ovat osanneet onneksi itse ajatella ja suunnitella jatko-opintonsa ilman kavereiden mielipidettä.