Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikouluun meno noloa?

Vierailija
06.03.2020 |

Kuuntelin juhlissa miten teini-ikäiseltä sukulainen kysyi minne aikoo peruskoulusta. Vastaus "lukioon, ammattikoululaiset on noloja".

Sivusta kuunnellen niin, jos joku tässä oli nolo niin tämä vastaaja. Kiva, jos kysyjän oma lapsi vaikka on ammattikoulussa. Tai kuka tahansa, joka tämän kuuli tai jolle jatkossa tätä ajatusmaailmaansa tarjoilee.

Noloa on mennä lukioon vain, jos luulee olevansa silloin muita parempi.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakaralta kakaramainen kommentti🤷🏻‍♀️ Elämä opettaa.

Vierailija
2/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tökerö vastaus. Muistan itsekin ajatelleeni että ammattikoulu on ''nolo'' koska vanhempani ajattelivat samalla tavalla. Onneksi en sanonut sitä ikinä ääneen. Ja onneksi kasvoin aikuiseksi ja tajusin miten idioottimaisesti ajattelin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineistä nyt vähän kaikki on noloa. Onneksi se menee iän myötä ohi. 

Vierailija
4/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä ammattikouluja, missä opetetaan pätevää asiaa. Se miksi maine on huono on varmaan se, että löytyy myös ammattikouluja johon laitetaan nämä oppilaat joita ei kiinnosta opiskelu. Ja sitten jotkut ajattelevat, että tällaisia tyyppejä on ammattikoulut täynnä, joka on vääränlaista yleistystä.

Vierailija
5/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä elämä oikein opettaa? Amiksessa on yhtä välkkyä, ahkeraa ja itseohjautuvaa porukkaa kuin eliittilukioissa? Ei ole

Vierailija
6/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on lukenu tätä palstaa niin tuntuu välillä, että kaikki opiskelu on noloa sitten aas välillä tuntuu, ettei mikään riitä; ole huono ihminen jollet vain mene yhtä putkea:  sivuille vilkuilematta: suorittaen ja kuluttaen.   

Vierailija
7/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noloa asua Ammattikoulunkadulla? 🤔

Vierailija
8/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyviä ammattikouluja, missä opetetaan pätevää asiaa. Se miksi maine on huono on varmaan se, että löytyy myös ammattikouluja johon laitetaan nämä oppilaat joita ei kiinnosta opiskelu. Ja sitten jotkut ajattelevat, että tällaisia tyyppejä on ammattikoulut täynnä, joka on vääränlaista yleistystä.

Lukioissakin on paljon tyyppejä, joita ei kiinnosta ja saadaan valkolakki viiden vuoden nyhräämisen jälkeen.

Vierailija
9/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä elämä oikein opettaa? Amiksessa on yhtä välkkyä, ahkeraa ja itseohjautuvaa porukkaa kuin eliittilukioissa? Ei ole

Onko siis noloa jos ihminen ei ole luonnostaan välkky ja ahkera? Oletko itsekin 15-vuotias? Oletko sitä mieltä että jokainen vain ammattikoulun käynyt on nolo?

Vierailija
10/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että kyllä minä koin yläasteella 1990-luvulla opettajien asenteen olevan se, että ammattikouluun meneminen on noloa.

Kukaan ei sanonut sitä suoraan. Mutta kyllä sen vaistosi.

Minulla on ystäviä, jotka ovat ammattikoulussa opettajina. Heidänkin mielestään ammattikoulu on nolo ja opiskelija-aines pääosin surkeaa. Kaikilla näillä opettajilla pyrkimyksenä päästä lukioon opettajiksi tulevaisuudessa.

Se vaan on niin, että iso osa lukion ja yliopiston käyneistä jostain syystä kokee ammattikoulun noloksi. Mikä on väärin.

Itse olen sitä mieltä, että jokaisen nuoren pitäisi opiskella ensin itselleen käytännön ammatti. Sitten lukioon ja yliopistoon vasta.

Vierailija
11/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäisin vielä, että ammattikouluopetusta on ajettu niin paljon alas, että siellä opiskelevat ovat monet pettyneet opetuksen tasoon ja määrään. Vaikka olisi motivaatiota alalle.

On myös yhteiskunnan päättäjien vika, että ammattikoulu koetaan nolona. Siihen pitäisi satsata enemmän.

Vierailija
12/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennelosen kanssa samaa mieltä. On ammattikouluja, joissa opiskeluun suhtaudutaan vakavasti, koska ollaan hankkimassa elämän ensimmäistä ammattia. Se ei ehkä ole koko elämän kestävä ammatti, mutta hyvä alku kuitenkin. Hyvällä todistuksella heltiää yleensä myös työpaikka, moni pohjustaa valintaa jo työssäoppimisjaksolla antamalla itsestään positiivisen ja taitavan ammattilaisen kuvan.

Niitä sateenpitäjiä ja isojen lasten päiväkodissa aikaa viettäviä on sekä ammattikoulussa että lukiossa. Ja uuden lain tultua voimaan näitä tyyppejä on entistä enemmän. Joskus ennen vetelehtijät lähetettiin maitojunalla kotiin kasvamaan. Nyt niitä paapotaan ja niille tuodaan kaikki valmiina eteen.

Vierailija
13/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän luokaltamme kukaan mennyt ammattikouluun. Kaikki menivät lukioon. Se oli itsestäänselvyys.

Vierailija
14/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on teinejä. Kyllä itsekin häpeän omia juttujani näin vanhemmiten, varmasti on tullut puhuttua ihan yhtä älyvapaita.

Vierailija
15/51 |
06.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän luokaltamme kukaan mennyt ammattikouluun. Kaikki menivät lukioon. Se oli itsestäänselvyys.

Miksi??

Vierailija
16/51 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että kyllä minä koin yläasteella 1990-luvulla opettajien asenteen olevan se, että ammattikouluun meneminen on noloa.

Kukaan ei sanonut sitä suoraan. Mutta kyllä sen vaistosi.

Minulla on ystäviä, jotka ovat ammattikoulussa opettajina. Heidänkin mielestään ammattikoulu on nolo ja opiskelija-aines pääosin surkeaa. Kaikilla näillä opettajilla pyrkimyksenä päästä lukioon opettajiksi tulevaisuudessa.

Se vaan on niin, että iso osa lukion ja yliopiston käyneistä jostain syystä kokee ammattikoulun noloksi. Mikä on väärin.

Itse olen sitä mieltä, että jokaisen nuoren pitäisi opiskella ensin itselleen käytännön ammatti. Sitten lukioon ja yliopistoon vasta.

Ehkä sun amisopetutuilla on ihan oikeita syitä näkemyksilleen? Ehkä opiskelija-aines on pääosin surkeaa? Kyllä mä muistan omista peruskouluajoista, että kaikki toistaitoiset jatkoivat amikseen ja fiksut menivät lukioon

Vierailija
17/51 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu oma teini työllistyi jo kesken amiksen ja tienaa enemmän kuin minä. 

Vierailija
18/51 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Rööriroope vetää sen 4 donaa kuussa ja hikinen maisteri ei välttämättä pääse samaan. Jos säkä käy on poika maksanut jo ison osan asuntolainastaan kun maisteri pääsee vasta töihin.

Vierailija
19/51 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teini suorittaa kaksoistutkintoa ja aikoo jatkaa opiskeluja tuon jälkeen vaikka saakin jo yhden ammatin. Tietää mitä haluaa tehdä "isona" ja tämä polku siihen on ihan järkevä.

Vierailija
20/51 |
07.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se huonomaineinen lukio ei ole yhtään noloa? Se joka aina pitelee häntäpäätä lukioiden vertailuissa, jossa opetus on ala-arvoista.

Että ennemmin sinne kuin hyvään amikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi