Eivätkö ihmiset oikeasti tiedä, mikä on psykiatrin, psykoterapeutin ja psykologin ero?
Jossain ketjussa joku selitti, miten psykoterapeutti on lääkäri, joka on vielä erikoistunut. Psykoterapeutin ja psykologin eroa en itsekään ihan tiedä, mutta joku haju pitäisi ihmisillä olla siitä, kuka on lääkäri ja kuka ei.
Kommentit (91)
mulla on psykologin kirjoittama poissulkeva diagnoosi. kukaan ei usko kun kerron siitä. estää hoitoon pääsyn. kiitos tampereen kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkennus vielä, että psykoterapeutti ei todellakaan ole lääkäri. Psykiatri on.
ap
Minun psykoterapeuttini on pohjakoulutukseltaan lääkäri. Psykiatri.
Tietysti samalla ihmisellä voi olla useita eri koulutuksia, mutta sama asia nuo kaksi ei silti ole. Psykiatri on lääkäri, jonka tehtävä on diagnoosin asettaminen, lääkehoidon suunnittelu ja hoitolinjausten suunnittelu. Psykoterapeutti taas toteuttaa sitä psykiatrin määräämää terapiaa asetettujen tavoitteiden mukaisesti (toki joku voi vaan omatoimisesti ostaa terapiaa ilman lääkärin lähetettä, jos katsoo tarpeelliseksi, osaa itse arvioida itselleen sopivan suuntauksen, ja on paljon rahaa), psykologin ydintyö on tutkimusten tekeminen (sekä tunnepuolen tutkiminen, että kognitiivisten taitojen tutkiminen), lisäksi psykologi voi myös tarjota hoidollisia käyntijaksoja. Psykiatri voi tehdä lähetteen psykologin tutkimuksiin.
Psykoterapeutti on nimikesuojattu ammatti, Valviran Julkiterhikistä voi tarkistaa onko henkilö psykoterapeutti. Muuten vaan terapeutti voi olla sitten mitä vain.
Ovatko sukua keskenään kun on niin samankaltaiset nimet 🤔🤔🤪
Miksi ihmisten, jotka ei kyseisten ihmisten kanssa asioi, pitäisi tietää minkälaisen koulutuksen ne on käyneet? Jos nyt kuitenkin on suurinpiirtein kartalla mikä niiden työnkuva on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkennus vielä, että psykoterapeutti ei todellakaan ole lääkäri. Psykiatri on.
ap
Minun psykoterapeuttini on pohjakoulutukseltaan lääkäri. Psykiatri.
Oho. No mahtaa sitten olla hyvä psykoterapeutti. Yleensähän psykoterapeutin koulutus ei ole mikään kauhean laaja.
Aika iso osa psykiatreista suorittaa psykoterapiaopinnot. Saavat suorittaa terapiaopinnot osana psykiatrian erikoistumista.
En minäkään tiennyt, ennen kuin jouduin heidän asiakkaakseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutteja voi tosiaan olla eri koulutustaustaisia, siis psykiatreja, psykologeja ja varmaan jotain muitakin, muistaakseni ainakin pappeja, jotka ovat pohjakoulutuksensa lisäksi opiskelleet psykoterapeuteiksi.
Sairaanhoitajia, sosiologeja ja pahimmillaan pelkkiä lähäreitä. Että pohjakoulutus kannattaa tarkistaa ja hyvin! Minä en menisi, ellei psykologi/psykiatri.
Höpsis. Yhtäkään lähihoitajaa ei ole psykoterapeuteissa. Nyt sinulla menee iloisesti sekaisin asiat. Ns. Lyhytterapeuteista voi löytyä koulutustaustalta aivan mitä vain, siellä tosin se lähihoitaja on jo muihin verrattuna ammattilainen.
Jos ei koskaan ole ollut tarvetta, ei kiinnosta. Ei silloin ole mikään ihme, jos ei eroa tiedä!
Luulenpa, että ihmiset eivät tiedä yhdestäkään tieteenalasta sen erityyppisten osaaljien eroja. Varmaan yhdelläkään alalla ei ole 'yleisosaajaa' vaan tiimit koostetaan erilaisista osaajista.