Ärsyttää, kun bentsojen asiallinenkin käyttäjä joutuu reseptiä uusiessaan aina kauheaan syyniin.
Ihan kuin olisi joku rikollinen tai vähintäänkin nisti. Se ei auta, että lääkärit näkevät potilastiedoista lääkkeen käyttöhistorian, joka on varsin maltillinen ja jolla on hoidettu diagnosoitua sairautta.
Siltu kokemukseni mukaan vain tutut lääkärit uusivat reseptin tuosta vain. Muut pihtaavat tai kuulustelevat. :(
Kommentit (97)
Miksi joidenki lääkärien tiedoissa lukee että "en uusi pkv-lääkkeitä". Onko niillä asenneongelma vai Valviran asettama kielto...?
Vaan mistäs lääkärinä erotat, että kenellä pysyy bentsojen käytö hallinnassa ja kenellä ei? - Benstojen väärinkäyön riski on usein ilmeinen
Vierailija kirjoitti:
Vaan mistäs lääkärinä erotat, että kenellä pysyy bentsojen käytö hallinnassa ja kenellä ei? - Benstojen väärinkäyön riski on usein ilmeinen
Potilashistoriaa tavaamalla se selviää.
Täällä kohtalotoveri. Käytän niitä ääritilanteissa ja pieni purkki riittää parisen vuotta. Silti lääkärit ovat varsinaisia p-päitä asiassa kun aloitan jo keskustelun selittämällä tilanteen ja kertomalla montako viimeisen vuoden aikana olen ottanut.. alkaa puhe kuin pikkulapselle että mitä kaikkea kauheaa tästä voi seurata! Voisiko anonyymina jakaa niiden lääkärien nimet joilla on jotain aivotoimintaakin?
Onneksi yli puoli purkkia jäljellä ja vuosi sitten olin viimeksi tässä syynissä eikä tarvitse pitkään aikaan mennä.
Miten perustelette tarvetta? Minä olen rehellinen ja kerron ahdistustiloistani joita yritän hoitaa kaikilla muilla keinoilla ensin mutta kun ahdistustilasta ei pääse vuorokaudessa en enää kärvistele sen kanssa vaan lääkitsee itseäni. Saarnan jälkeen olen saanut reseptin.
Minä olen saanut työterveydestä satunnaiseen käyttöön bentsoja ilman saarnaamista, mutta aina on silti sellainen olo että anteeksi kun tulin. Tosin aina saan vain minimimäärän kerralla. On sekin, kun joka purkki pitää käydä anelemassa erikseen!
Ainoa kerta jolloin lekuri saarnasi oli se, kun kysyin hänen mielipidettään bentsojen säännöllisestä käytöstä. Tiedän faktana, että joillakin se on ensisijainen lääke päivittäisessä käytössä. Tästähän lääkäri sai aiheen pitää minulle puhuttelun.
Niin ja sitten vielä apteekissa joutuu kuulusteluun ihan tavallisen lääkkeen käytöstä. Tyyliin onko tuttu lääke ja onko sopinut yms. vaikka olisi vuosia jo käyttänyt...
Jo se että käytät termiä "bentso" osoittaa, että suhteesi lääkkeeseen on enemmän narkomaanin kuin sairaan ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenki lääkärien tiedoissa lukee että "en uusi pkv-lääkkeitä". Onko niillä asenneongelma vai Valviran asettama kielto...?
PKV-lääkkeiden väärinkäyttäjiä on Suomessa hyvin paljon. Se on sääli, koska lääkärille näkyy kaikkein eniten se väärinkäyttäjien ryhmä ja todelliset avun tarvitsijat jäävät varjoon. PKV-kielto on ollut arkipäivää päivystyksissä ja kiirevastaanotoilla jo monta vuotta. Tällä yritetään ohjata nämä reseptinuusijat pois kuormittamasta päivystyksiä.
Jotkut lääkärit ovat myös yksityispuolella sitten tehneet itselleen PKV-lääkekiellon Valviraan. Usein tuohon liittyy painostusta ja uhkailua taustalle ja tuo nähdään ainoana tapana välttää se jatkossa. Monet voivat toki periaatteellisesti kieltäytyä kirjoittamasta PKV-lääkkeitä.
Parhaiten hoito onnistuu, kun on tuttu lääkäri ja tuttu potilas eli potilaslääkärisuhde on jo pidempään jatkunut. Valitettavasti tämä ei nykymallin repaleisuudessa tahdo onnistua. Uusille lääkäreille opetetaan PKV-lääkkeiden käytön minimointia, joten he ovat erityisen skeptisiä niiden kirjoittamisessa. Kyllähän esimerkiksi bentsodiatsepiineissä mentiin metsään 90- ja 00-luvuilla. Niitä määrättiin liian löperösti ja liian pitkäksi ajaksi. Sen seurauksena saatiin iso määrä koukkuun jääneitä ihmisiä. Vieroitukseen ei ole resursseja ja sekin vaatisi pitkän potilaslääkärisuhteen toimiakseen.
Valitettavasti tilanne on mikä on. PKV-lääkkeistä kannattaa pyrkiä eroon, jos vain mahdollista. Hyvin todennäköisesti tulevaisuudessa kovemmat kipulääkkeet ja rauhoittavat lääkkeet rajataan erikoisyksikköjen taakse, jolloin yleislääkäri ei tee nykyisenkään vertaa niitä reseptejä.
Mulla on diapam pysyväislääkitys. Vaikka on ollut päihteiden käyttöä sekä yhteiskäyttöä lääkkeiden kanssa. Ei mitään ongelmia reseptin uusimisessa.
Miten ne syynätään? Käskevät huumetesteihin vai?
Ei ne kiusatakseen näin toimi. Bentsot on hemmetin vaarallisia. Kysy vaikka Jordan Petersonilta.
Juuri näin voidaan erottaa ne jotka näitä lääkkeitä käyttää oikeista syistä, jos uusiminen kävisi hyvin helposti, niin silloin niitäkin reseptejä, jotka ovat vaikka kerta luonteisesti myönnetty uusittaisiin huolimattomuuksissa...
Vierailija kirjoitti:
Jo se että käytät termiä "bentso" osoittaa, että suhteesi lääkkeeseen on enemmän narkomaanin kuin sairaan ihmisen.
Itsehän käytän termiä Arvoisa herra Bentsodiatsepiini, rauhan ja hyvän mielen lähettiläs.
Minä saan ihan helpolla. Lääkäriäni ei voisi vähempää kiinnostaa minun asiat.
Nyt puolittelen annosta vaikean kauden jälkeen, sitten kokeilen ilman vaikka monta vuotta syönyt.
Oletteko joutuneet huumetesteihin?
Mullakin kestäisi pari vuotta 30 kpl purkki Opamoxia, mutta kun nyt sitten viimein uskalsin pyytää uutta reseptiä psyk.polin lääkäriltä, vastaus oli että niitä ei voi määrätä. Piste. Ei voi. Kysyin, miksei. Vastaus, kun ei vaan voi. Kumma, kun pari vuotta sitten pystyi joku muu siellä määräämään. Mutta joo, olkoot sitten.
Kannattaa olla säännöllinen hoitosuhde johonkin tiettyyn psykiatriin. Silloin ei tule ongelmia noiden uusimisten kanssa.
Syön 2-3 Xanoria vuorokaudessa + Lyricaa siihen päälle. Lääkäri (yksityinen) uusii nuo aina, ei mitään kummempia kuulusteluita. Annokset on pysyneet vuosikausia kyllä ihan lääkärin määräämissä.
Koettu on! Kuulustelu on tosi ärsyä. Aivan kuin olisit jooku rikollinen.