Miksei perhetyö voi tulla auttamaan öisin, eli valvomaan lapsen kanssa joka yksinkertaisesti nuku?
Tätä asiaa ei sossussa tajuta. En minä päivisin mitään apua tarvitse, mutta olisi kiva saada yöllä nukkua. Enkä minä osaa päivällä nukkua, jos täällä pyörii ventovieras ihminen. En tarvitse apua siivouksessa, pyykkäyksessä, ruuanlaitossa, en missään kotitöissä, osaan hoitaa ne itsekin. Ja sitä paitsi olen palannut työelämään ja lapsi on päiväkodissa, joten perhetyöntekijää ei tarvita, paitsi yöllä olisi kiva, että joku valvoisi lapsen kanssa ja itse saisin vetää unta kaaliin.
On kokeiltu unikoulut ja kaikki, mutta ei lapsi vain nuku. Töissäkin tässä pitäisi käydä, eikä sossut ymmärrä tätäkään asiaa.
Tulisivat tänne valvomaan koko yön lapsen kanssa ja menisivät itse nukkumatta töihin, niin ehkä tajuaisivat minkä takia sitä ihminen voi olla hieman väsynyt ja äreä. Pelkkää liibalaabaa osaavat suoltaa, mutta eivät tajua missä asiassa sitä todellista apua tarvitsisi.
Valvomaan lapsen kanssa, jotta itse jaksaisi päivästä toiseen raahautua töihin maksaakseen laskut ja muun elämisen.
Mutta eivät älyä ei, että töissä käy muutkin kuin he.
Tai sitten pitäisi lopettaa työt ja aloittaa sossupummailu.
Kommentit (269)
Mitä sossun pitäis tajuta?Sun pentus,jollet osaa hoitaa/kasvattaa,ottavat huostaan.Kitise sitten lisää.Nukuta lapsi yöllä EI PÄIVÄLLÄ.Ota vastuu lapsestasi,tai kohta se on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että mieskin on todella väsynyt ja tekee raskasta työtä. Olisi kiva, että kumpikin saisimme nukkua.
Ap
Voi jeesus. Nukutte vuorotellen.
Jep.
Toinen menee nukkumaan klo 20 ja ottaa vastuun 01 jälkeen.
Toinen hoitaa lasta 01 asti ja nukkuu 06 asti.
Molemmilla 5h yhtäjaksoista lepoa plus rippeet. Ne rippeetkin on ihan reilut, kyllä se lapsi yölläkin jonkun pätkän nukkuu, ellei pidetä päiväunilla koko päivää.
Yhtäjaksoinen pätkä on kuitenkin tosi tärkeä palautumisen kannalta, onneksi teitä on kaksi ja pystytte sen järjestämään. Aamuvirkumpi aiemmin nukkumaan, ja jos molemmat olette suuressa univajeessa, ei pitäisi olla ongelma nukahtaa ajoissa.
Suosittelisin kyllä ainakin viikon tarkan unipäiväkirjan. On tosi harvinaista että lapsi ei ensinkään nuku, ja unipäiväkirja auttaa tällaisen harvinaisuuden löytämisessä. Todennäköisemmin lapsi nukkuu kyllä, mutta havahtuu herkästi ja heräilette kesken omien unisyklienne, ja 2 aikuista on hereillä joka kerta ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että mieskin on todella väsynyt ja tekee raskasta työtä. Olisi kiva, että kumpikin saisimme nukkua.
Ap
Jep.
Toinen menee nukkumaan klo 20 ja ottaa vastuun 01 jälkeen.
Toinen hoitaa lasta 01 asti ja nukkuu 06 asti.
Molemmilla 5h yhtäjaksoista lepoa plus rippeet. Ne rippeetkin on ihan reilut, kyllä se lapsi yölläkin jonkun pätkän nukkuu, ellei pidetä päiväunilla koko päivää.
Yhtäjaksoinen pätkä on kuitenkin tosi tärkeä palautumisen kannalta, onneksi teitä on kaksi ja pystytte sen järjestämään. Aamuvirkumpi aiemmin nukkumaan, ja jos molemmat olette suuressa univajeessa, ei pitäisi olla ongelma nukahtaa ajoissa.
Suosittelisin kyllä ainakin viikon tarkan unipäiväkirjan. On tosi harvinaista että lapsi ei ensinkään nuku, ja unipäiväkirja auttaa tällaisen harvinaisuuden löytämisessä. Todennäköisemmin lapsi nukkuu kyllä, mutta havahtuu herkästi ja heräilette kesken omien unisyklienne, ja 2 aikuista on hereillä joka kerta ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vitsailkaa vaan. Mua ei naurata yhtään. Miehellä ja minulla on vaativat työt. Minä teen kotisiivouksia, olen auton ratin takana koko päivän, mutta mitäpä siitä, jos nukahtaisin rattiin, mitä siitä, että lapsi jäisi ilman huonoa ja väsynyttä äitiä. Ei se perhetyöntekijä muuta tee kuin istuu jaarittelemassa. Minä en niitä jaarittelijoita kaipaa. Lapsella on atooppinen ihottuma, neuvolan ja lääkärien ratkaisu asiaan on vain ja ainoastaan rasvaaminen, ei auta vaikka upottaisin ipanan rasvasankoon joka aamu/päivä/ilta/yö.
Tuolle trolliprovoilija naureskelijalle tiedoksi, mies on asentaja/hitsaaja ja ei työskentele henkilöautojen parissa, vaan säiliörekkojen.
Viisastelijat voisivat mennä jonnekin muualle naureskelemaan ja trollailemaan. Nyt ei kyllä jaksa naurattaa teidän omasta mielestä muka hauskat jutut.
Ap
Me tehtiin niin että viikonloppuisin toinen sai nukkua pe-la-välisen yön niin pitkään ko nukutti ja toinen la-su-välisen yön. Näin jaksoi aina viikon eteenpäin kun tiesi että saa nukkua edes joskus. Satunnaisesti saatiin mummu kylään siten että saatiin ottaa päikkärit työn jälkeen.
Tsemiä! Ja etähali. Tiedän miltä se lapsen nukkumattomuus tuntuu.
Lapsellanne voi olla adhd. Omallani on(jo aikuinen). Aiheuttaa valvomista, ja käänteisesti myös sittne nukkumista epäsopivissa paikoissa, kun vireystila heittelee holtittomasti.
Meillä kävi perhetyö aikoinaan, ja lastensuojelusta kysyttiin mitä apua tarvitsemme. Sanoin että tarvitsisin apua siihen että saisin nukkua yöt, 7 h riittää, mutta 8 olisi optimi. Ei kuulemma onnistu mitenkään. Asia selvä. Olin muuten yksin lapsen kanssa, koska lapsen isä kuoli nukahdettuaan rattiin. Hänellä sama dg, eli epästabiili vireystila.
Meillä lapsi heräsi puolen tunnin- 2 tunnin välein huutamaan joka ikinen yö ekat 2v.
Olin kuolla siihen uupumukseen, miehen kanssa ei voitu vuorotella koska hän meni joka aamu viideltä töihin.
Neuvolassa vaan silmät suurina ihmeteltiin miksi lapsi ei nuku.
Edelleen perhetyöstä ei ole apua lapsen atooppisen ihottumaan! Allergialääkäri on oikea osoite. Miksi kukaan ei ole siitä lapsesta huolissaan! Ap:n kertomuksen mukaan lapsi ei ole nukkunut koko elinaikanaan. Siinähän jo kehitys vaarantuu raukalla. Ensin pitää hoitaa lapsi ja sitten vasta aikuiset.
Missäs ne hösöttävät isovanhemmat nyt luuraa kun heitä tarvittaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pitkittäisi hetki hetkeltä sitä lapsen ääntelyihin reagoimista? Ettei ihan heti nousisikaan sijaltaan.
Iltaisin varmaankin ns. unihygienia on kunnossa ja ennen sitä on ulkoiltu riittävästi, syöty terveellisesti ja puuhattu jotain myös älyä stimuloivaa?
Niin että totutetaan ihottuman valvottama lapsi valvomaan yksin? Tämä vinkki toimisi jos kyse olisi unitottumuksista, mutta ap ei esitä asiaa näin.
Jos se on pelkästään ihottuma, joka unettomuuden lapselle aiheuttaa, niin sitten kannattaa riipiä rahaa kasaan ja mennä yksityiselle spesialistille. Lapsi tarvitsee apua. Siinä sivussa tulevat vanhemmatkin hiljalleen autetuksi. Perhetyö ei kutinaa poista.
Tämä. Aika järkyttävää että ap ei uhraa pienintäkään ajatusta sille, että SE LAPSI VALVOO MYÖS. Ja kasvavalle lapselle öisin valvominen on paljon haitallisempaa kuin aikuiselle.
Puhumattakaan siitä että jos lapsella on niin paha atopia että herää kutinaan, millainen vanhempi ei käännä koko maailmaa nurin että hoito ja lievitys löytyy? Lapsi kärsii, lapsi ei nuku ja ap ajattelee vain itseään.
Ongelma ei ole se, kuka valvoo lapsen kanssa vaan millä se lapsiparka saataisiin kuntoon.
P.S. itsellänikin on paha atopia. Keinoja kannattaa etsiä muualtakin kuin lääkäristä, on yllättävän yksillöllistä mikä kenelläkin kutinaan auttaa. Minulla toimii otsonoitu seesamiöljy -ja mainittu painopeitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
;utku vaikea anoppi syylistää ja mies on hävittäjälentäjä, joka ei saa olla väsynyt.
Ap
Ja noin huonot liksat hävittäjälentäjällä, että sossu auttaa. Arvaa uskonko 😂
Laitetaanko yöhoitotilaus? Tehdäänkö sopimus kahdeksalle vai kuudelletoista vuodelle?
Perhetyöllä oli suuria vaikeuksia tajuta minunkaan töissäkäyntiäni, kun kävivät meillä esikoisen ongelmien takia. Ehdottivat tulevansa esim klo 12, sopiiko. No mitäs luulette, olen edelleen päivätöissä. Joskus unohtivat ilmoittaa minulle että tulevat meille, sopivat vain keskenään asian ja sitten oltiin niin pahoillaan kun kukaan ei avannut ovea klo 13:30 heille. Ylimääräinen stressi se oli eikä mikään apu.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen perhetyöstä ei ole apua lapsen atooppisen ihottumaan! Allergialääkäri on oikea osoite. Miksi kukaan ei ole siitä lapsesta huolissaan! Ap:n kertomuksen mukaan lapsi ei ole nukkunut koko elinaikanaan. Siinähän jo kehitys vaarantuu raukalla. Ensin pitää hoitaa lapsi ja sitten vasta aikuiset.
Miten niin ei ole nukkunut? Aikuinen harvoin pystyy nukkumaan täsmälleen yhtä paljon kuin lapsi. Esimerkiksi kun lapsi on päiväunilla, aikuinen siivoaa ja tekee ruokaa. Ja yöllä kun lapsi nukahtaa, aikuisella voi mennä pitkään ennen kuin saa itse uudestaan unta, kun pitää katsoa, ettei lapsi herää uudestaan. Kyllä taas vedetään mutkia suoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole nukkunut? Aikuinen harvoin pystyy nukkumaan täsmälleen yhtä paljon kuin lapsi. Esimerkiksi kun lapsi on päiväunilla, aikuinen siivoaa ja tekee ruokaa. Ja yöllä kun lapsi nukahtaa, aikuisella voi mennä pitkään ennen kuin saa itse uudestaan unta, kun pitää katsoa, ettei lapsi herää uudestaan. Kyllä taas vedetään mutkia suoriksi.
Itse vetelee mutkia suoraksi, kun Lapsi ei ole kotihoidossa ap:n mukaan. Jos lapsi ei ole atooppisen ihottumansa takia päästänyt vanhempiaan nukkumaan kahteen vuoteen, niin ei se lapsikaan ihan luxus unia ole vedellyt.
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöllä oli suuria vaikeuksia tajuta minunkaan töissäkäyntiäni, kun kävivät meillä esikoisen ongelmien takia. Ehdottivat tulevansa esim klo 12, sopiiko. No mitäs luulette, olen edelleen päivätöissä. Joskus unohtivat ilmoittaa minulle että tulevat meille, sopivat vain keskenään asian ja sitten oltiin niin pahoillaan kun kukaan ei avannut ovea klo 13:30 heille. Ylimääräinen stressi se oli eikä mikään apu.
Ehkei perhetyöhön löydy tekiöitä jos työaika olisi 16-24. Meillä oli niin suuri tarve perhetyöntekiän apuun että järjestin siihen ajan. Ei kyllä monta kertaa käynyt kun elämä alkoi muutenkin sujua.
Anna lapsesi adoptioon, hanki itsellesi sterilisaatio ja voit elää elämäsi kykyjesi mukaan.
Minä olen jo isoäiti, mutta kyllä minä pystyn samaistumaan ap:n ongelmaan. Sain lapseni 18-vuotiaana. Ja voin vakuuttaa, että ensimmäiset kaksi vuotta en nukkunut yhtäkään yötä kunnolla. Lapsi oli hirveän rauhaton, mutta ei hän mikään ylivilkas sitten myöhemmin kuitenkaan ollut. Ei mitään ADHD -diagnooseja silloin tunnettukaan. En vieläkään tiedä, miksi lapsi ei nukkunut rauhallisesti. Neuvolassa ei osattu sanoa mitään, tai sitä pidettiin ihan normaalina. Terveyssisar katseli vain lasta ja sanoi sen olevan pirteä, hyvin kehittynyt vauva.
Kesällä lapsi nukkui päivällä hyvin ulkona vaunuissaan, mutta silloin minun oli tehtävä kaikki ne työt, joita en voinut tehdä lapsen valvoessa. Olin rättiväsynyt koko tuon kahden vuoden ajan. Tietenkin sitä nuorena jaksaa, ei minusta se väsymys varmaan ulospäin näkynyt.
En saanut kertaakaan lasta minnekään yöksi tai että kukaan olisi tullut yöksi meille lasta hoitamaan, että minä olisin saanut nukkua. Ketään sellaista ei ollut olemassakaan. Joskus menin äidille päiväksi lapsen kanssa ja yritin nukkua siellä päiväunia, mutta en osannut nukkua päiväsaikaan, oli valoisaa ja kaikkia ääniä kuului koko ajan ja tilanne oli muutenkin outo. Pyörin vain sängyn päällä. Ei siitä mitään tullut.
Mies ei ollut kuviossa, olin yh.
Ei minullekaan sympatiaa herunut mistään, sanottiin vaan, että kun on lapsen hankkinut, on se hoidettava vaikka mikä olisi. Aina verrattiin johonkin kymmenlapsiseen äitiin, että miten se jaksaa.
Pitäisi vaan ihmisten uskoa, että lapsiakin on erilaisia. Myöhemmin kummilapseni oli juuri samanlainen, ei nukkunut sitten millään. Ei puhettakaan, että lapsi menisi nukkumaan ja me aikuiset sitten rauhassa juttelisimme ja katsoisimme telkkaria. Ei, lapsi pyöri seassa koko ajan, huusi kuin riivattu jos yritti laittaa sitä nukkumaan. Sitten vasta suostui nukkumaan, kun aikuisetkin menivät maata.
Lapsenlapseni taas oli helppo nukahtaja. Ja nukkui sikeästi kaikki yöt.
Täällä on. Aika kuinka monta erinomaista neuvoa atooppisten lasten äideiltä ja yhdistävä tekijä: VIE LAPSI ALLERGIALÄÄKÄRILLE!
Miksi ap ei kommentoi näihin hyviin viesteihin lainkaan, joita tuossa yläpuolella jo parikin loistavaa.