Miksei perhetyö voi tulla auttamaan öisin, eli valvomaan lapsen kanssa joka yksinkertaisesti nuku?
Tätä asiaa ei sossussa tajuta. En minä päivisin mitään apua tarvitse, mutta olisi kiva saada yöllä nukkua. Enkä minä osaa päivällä nukkua, jos täällä pyörii ventovieras ihminen. En tarvitse apua siivouksessa, pyykkäyksessä, ruuanlaitossa, en missään kotitöissä, osaan hoitaa ne itsekin. Ja sitä paitsi olen palannut työelämään ja lapsi on päiväkodissa, joten perhetyöntekijää ei tarvita, paitsi yöllä olisi kiva, että joku valvoisi lapsen kanssa ja itse saisin vetää unta kaaliin.
On kokeiltu unikoulut ja kaikki, mutta ei lapsi vain nuku. Töissäkin tässä pitäisi käydä, eikä sossut ymmärrä tätäkään asiaa.
Tulisivat tänne valvomaan koko yön lapsen kanssa ja menisivät itse nukkumatta töihin, niin ehkä tajuaisivat minkä takia sitä ihminen voi olla hieman väsynyt ja äreä. Pelkkää liibalaabaa osaavat suoltaa, mutta eivät tajua missä asiassa sitä todellista apua tarvitsisi.
Valvomaan lapsen kanssa, jotta itse jaksaisi päivästä toiseen raahautua töihin maksaakseen laskut ja muun elämisen.
Mutta eivät älyä ei, että töissä käy muutkin kuin he.
Tai sitten pitäisi lopettaa työt ja aloittaa sossupummailu.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, elämä on valintoja. Olet itse päättänyt lisääntyä joten deal with it ja lopeta valittaminen.
Tämähän on 100% faktaa, joten turhaan mammat katkeruuksissanne alapeukutatte.
Että ottakaapa nyt kaikki ne lapsenne pois päiväkodeista sun muista missä ovatkaan. Hoitakaa itse lapsenne myös töissä ollessanne. Kyllä tämä urpo taas tietää.
Lapsi pinnasänkyyn ja ovi kiinni. Itselle peltorit päähän. Ei jaksa kauaa huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pinnasänkyyn ja ovi kiinni. Itselle peltorit päähän. Ei jaksa kauaa huutaa.
Hanki apua itselles.
Miepä lähen tulemmaa. Melkein olin ehtinyt nukahtaa jo.
-perhetyöntekijä
Nro 217 epäili lukutaitoani (en saa jostain syystä lainattua häntä ja vastattua suoraan hänelle).
Kirjoitin viestit 208 ja 209. Viesti nro 209, jossa mainitaan unikoulu, on jatkoa viestille 208, jossa sanotaan, ettei sairasta lasta tule unikouluttaa mutta että jos atopia saadaan hallintaan, myös muita unta tukevia keinoja voidaan käyttää.
Atopian aiheuttama kutina on todennäköisin alkusyy univaikeuksille. Siksi suosittelinkin viestissä 208, että ellei ap ole jo niin tehnyt, kannattaisi hakeutua ihotauteihin erikoistuneelle lastenlääkärille ja selvittää myös mahdolliset atopiaa provosoivat allergiat. Unikoulu ei siis sovi sairaalle lapselle.
On kuitenkin mahdollista, että koska lapsen keho on jo atopian vuoksi tottunut ts. eräällä tavalla ehdollistunut yöheräilyyn, heräily jatkuu ihon hyvästä hoidosta huolimatta. Heräilystä on tullut tapa. Tällöin voi olla, että jonkinlainen unikoulukin joudutaan myöhemmin vielä pitämään.
Jos lasta on täytynyt esim. läsnäolon, sylissä pitämisen ja silittelyn avulla tähän mennessä rauhoitella nukkumaan, hän ei ole todennäköisesti missään vaiheessa oppinut itsenäisen nukahtamisen ja itserauhoittelun (self shooting) taitoja. Silloin hän herkästi vaatii vanhempaa apuun, kun yöllä herää, vaikka heräämisen syy ei olisikaan kutina tai muu fyysinen vaiva.
Olen myös sitä mieltä, että unitaitoja voi lempeästi tukea, vaikkei atopia olisikaan ihan täysin hallinnassa. Ainakin iltanukahtamista voisi koettaa saada itsenäiseksi esim. vanhemman läsnäolon asteittaisella häivyttämisellä (fading) ja siihen yhdistetyllä tauotetulla, harkitulla tassuttelulla. Unta tukevat toimet eivät tietysti auta yhtä hyvin, kun taustalla on terveydellinen syy, muttei niistä haittaakaan ole. Varsinkin päivärytmin tiukka säännöllistäminen ja unihygienian tarkastaminen ovat käypiä keinoja.
Pyydän myös muistamaan, ettei meistä kukaan tiedä, mitä kaikkea ap on jo tehnyt, jotta atopia saataisiin hoidettua. Hän on voinut tehdä paljonkin, kaikkensa. Ainakin sen kaiken, mihin on uupumukseltaan pystynyt. Hän ei ole vastannut tähän keskusteluun ja ymmärrän sen hyvin. Ketju on täynnä lannistavia, vähätteleviä ja aggressiivisia kommentteja, joissa ”vaaditaan ap:ta tilille”. Tämä on mielestäni surullista.
Eikä ole millään lailla omituista muutenkaan, ettei ketjun aloittaja heti vastaa. Hänellä on varmaan muutakin tekemistä.
T. Viestien 208 ja 209 kirjoittaja (niiden joissa lukee ”jatkuu” ja ”jatkoa edelliseen”)
Mulla oli ihan samat ajatukset silloin, kun omani valvoi öitä ja pitkään. Ensimmäiset 6kk. Öisin sitä apua olisi eniten kaivattu. Monet asiat olisivat ratkenneet sillä. En halunnut isovanhempiaan ’auttamaan’ koska huomasin, että he eivät kuitenkaan olleet apuna öisin, vaan nuukia posottivat aamuun saakka. Veivät sen yhden ainoan ylimääräisen makkarin, jossa vuorotellen nukkuminen omalla porukalla olisi jotenkin onnistunut. Oltiin vain entistä väsyneempiä kun oli päivisin talo täynnä porukkaa ja ennemmän ruokaa ja muuta laitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen päivisin töissä. Mitä minä sillä perhetyöntekijällä oikein teen, kun sitä on neuvolassakin ehdotettu yhtenään?
Meillä ei ole päivisin kotona ketään.
Annan avaimen vieraalle ihmiselle, että siinähän sitten pyörii tyhjässä asunnossa, niinkö?Meidän on ongelma on vain ja ainoastaan se ettei tässä ole nukuttu 2 VUOTEEN, lapsella atooppinen ihottuma ja rasvaa, rasvaa, rasvaa ja lisää rasvaa. Uusi käynti ihokontrolliin on kuukauden päästä.
Ap
Vinkki, jos lapsi herää öisin kutinaan atooppisen ihon takia, ettekä ole nukkuneet 2 vuoteen, niin kokeilepa rasvata se mukula ihan päästä varpaisin keskivahvalla kortisonilla, varmasti nukkuu! Perusvoiteet kyllä auttaa atooppisessa ihossa tyypilliseen kuivuuteen, mutta EI kutinaan. Saattavat jopa pahentaa, jos on päässyt tulemaan kutiavia ihottumia. Meillä ainakin lapsi raapii kuin raivohullu, jos ihottumaan laittaa perusvoidetta. Kortisonia vaikka yhdeksi yöksi päästä varpaisiin niin saat ainakin yhden yön nukuttua. Mikään muu ei tuohon kutinaan auta kuin kortisoni. Meillä ei auta edes Atarax.
Allergia testit heti, meillä on ollut samanlainen tapaus ja nyt 6v eikä kestä vieläkään esim. maitodossa laktoosia, perunaa, kalaa... Allergiatestit tehtiin vasta 4vuotiaana, kun julkisella puolella ei pidetä kiirettä, enkä ymmärtänyt mennä yksityiselle, sillä ensimmäinen lapsi ja uskoin olevan normaalia kun niin neuvolassa sanottiin, että toiset itkevät enemmän..
Vierailija kirjoitti:
Lapsellanne voi olla adhd. Omallani on(jo aikuinen). Aiheuttaa valvomista, ja käänteisesti myös sittne nukkumista epäsopivissa paikoissa, kun vireystila heittelee holtittomasti.
Meillä kävi perhetyö aikoinaan, ja lastensuojelusta kysyttiin mitä apua tarvitsemme. Sanoin että tarvitsisin apua siihen että saisin nukkua yöt, 7 h riittää, mutta 8 olisi optimi. Ei kuulemma onnistu mitenkään. Asia selvä. Olin muuten yksin lapsen kanssa, koska lapsen isä kuoli nukahdettuaan rattiin. Hänellä sama dg, eli epästabiili vireystila.
Adhd lapset voivat olla vauvana myös hyvä unisia, ongelmia alkaa ilmetä yleensä vasta lapsen kasvaessa, levottomuus on yleinen oire ja univaikeudet, melatomiinia suositellaan tähän. Se että aloittajan lapsella on atopia mikä aiheuttaa kipua on selvä syy miksi vauva ei nuku.
Vierailija kirjoitti:
Miepä lähen tulemmaa. Melkein olin ehtinyt nukahtaa jo.
-perhetyöntekijä
Huh huh, olipa se yö! Lapsi nukkui kohtuullisen hyvin, mutta sitä miestä mie en saanut asettummaan sitten millään.
Ensi yönä sitten taas lähen tulemmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen miettinyt, miksi se apu on sitä, että se perhetyöntekijä tulee päiväsaikaan vähän hengailemaan ja juttelemaan, kun ne ahdistavimmat hetket ovat yöllä. Tämän vuoksi minä en koskaan pyytänyt apua, vaikka olin sekoamispisteessä valvomisen takia. Enemmän voimavaroja se vain olisi vienyt, kun olisi pitänyt vielä lasten lisäksi huomioida se perhetyöntekijäkin. Yksi kokonaan nukuttu yö pari kertaa kuukauden sisällä olisi ollut kyllä valtava helpotus. Tällaista palvelua on vähän vaikeaa ostaakaan esim MLL:n kautta, kun ovat usein opiskelijoita tai työssäkäyviä hekin.
Miksi se mies ei voisi valvoa niitä paria yötä kk?
Kyllä hän "valvoikin". Hänen valvomisensa oli sitä, että hän toi lapsen sänkyymme ja istui siinä lapsi sylissään. Sitten hän itse nukahti ja minä sitten valvon, että lapsi ei putoa hänen sylistään tai mies ei kierähdä hänen päälleen. Tai sitten hän oli lapsen kanssa sohvalla ja minä sitten laukkaan makkarista katsomassa, onko vauva turvassa. Miehellä oli siis uniapnea ja hänen nukkumisensa/valvomisensa oli jotain ihan järkyttävää.
Hävittäjälentäjä, jolla on uniapnea. Mitä vielä? Tässä on jo mainion lyhytelokuvat ainekset kasassa.
Sori, mutta Minulla 2 kk vauva ja olen niin väsynyt, että nauran aivan kaikelle.
Äiti on astronauttina maatakiertävällä radalla seuraavat vuodet, siksi yhteiskunnan pitää hoitaa lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen miettinyt, miksi se apu on sitä, että se perhetyöntekijä tulee päiväsaikaan vähän hengailemaan ja juttelemaan, kun ne ahdistavimmat hetket ovat yöllä. Tämän vuoksi minä en koskaan pyytänyt apua, vaikka olin sekoamispisteessä valvomisen takia. Enemmän voimavaroja se vain olisi vienyt, kun olisi pitänyt vielä lasten lisäksi huomioida se perhetyöntekijäkin. Yksi kokonaan nukuttu yö pari kertaa kuukauden sisällä olisi ollut kyllä valtava helpotus. Tällaista palvelua on vähän vaikeaa ostaakaan esim MLL:n kautta, kun ovat usein opiskelijoita tai työssäkäyviä hekin.
Kyllä hän "valvoikin". Hänen valvomisensa oli sitä, että hän toi lapsen sänkyymme ja istui siinä lapsi sylissään. Sitten hän itse nukahti ja minä sitten valvon, että lapsi ei putoa hänen sylistään tai mies ei kierähdä hänen päälleen. Tai sitten hän oli lapsen kanssa sohvalla ja minä sitten laukkaan makkarista katsomassa, onko vauva turvassa. Miehellä oli siis uniapnea ja hänen nukkumisensa/valvomisensa oli jotain ihan järkyttävää.
Hävittäjälentäjä, jolla on uniapnea. Mitä vielä? Tässä on jo mainion lyhytelokuvat ainekset kasassa.
Sori, mutta Minulla 2 kk vauva ja olen niin väsynyt, että nauran aivan kaikelle.Äiti on astronauttina maatakiertävällä radalla seuraavat vuodet, siksi yhteiskunnan pitää hoitaa lapset.
Lisäksi isovanhemmat ovat oikeasti salaisia agentteja ja eivät agenttimatkoiltaan ehdi osallistua aktiivisesti lapsenlapsensa elämään.
Ei ole meillä sellaisia rahoja mennä yksityiselle allergologille. Tarvitsemme sen perhetyöntekijän hoitamaan lapsen öisin. Niin saan nukkua ja jaksan käydä töissä. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta Minulla 2 kk vauva ja olen niin väsynyt, että nauran aivan kaikelle.Äiti on astronauttina maatakiertävällä radalla seuraavat vuodet, siksi yhteiskunnan pitää hoitaa lapset.
Onneksi jollain toisellakin on taipumusta epäsopivaan huumoriin.
Minulle kävi kerran kirkossa niin, että väsyneenä joku papin sanoma muuttui päässäni aivan hulvattomaksi huumoriksi. Sain jotenkin pidettyä itseni kasassa, mutta kirkosta pois astellessa aloin tyrskiä ja parkkipaikalla ulvoin sellaista mielisairaan naurua. Mies ja lapset häpesivät silmät päästään.
Aivan kamalaa. Tälle on varmaan joku diagnoosi.
Kiitos vertaistuesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meillä sellaisia rahoja mennä yksityiselle allergologille. Tarvitsemme sen perhetyöntekijän hoitamaan lapsen öisin. Niin saan nukkua ja jaksan käydä töissä. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
ap
Ei 2-vuotiasta lasta kuulu joutua hoitamaan yöllä niinku jotain vauvaa. Menet nyt ihan julkiselle terveysasemalle ja pyydät reseptit Apolariin (keskivahva kortisoni) ja Ataraxiin (väsyttävä allergialääke). Pitkä pesu/kylvetys illalla ja sen jälkeen rasvaat sen tenavan päästä varpaisiin sillä kortisonilla ja töräys Ataraxia. Ihan jo se lapsikin sitä unta tarvitsee!
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta sitten tuo jatkuu ikuisesti. Lapsi ei nuku koskaan ellei ihoa hoideta oikein. Tuo on sitten oma valinta.
Meillä erikoislääkäri ainakin totesi, että välttämisruokavaliota ei missään nimessä suositella enää nykyään. Pikkuallergiat tai herkkyydet kyllä siedättyy.
Tulisin avuksi jos sinut tuntisin. Se että ei saa nukkua on ihan kidutusta. Koko maailma tuntuu pian mustalta.
Tämähän on 100% faktaa, joten turhaan mammat katkeruuksissanne alapeukutatte.