Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei perhetyö voi tulla auttamaan öisin, eli valvomaan lapsen kanssa joka yksinkertaisesti nuku?

Vierailija
05.03.2020 |

Tätä asiaa ei sossussa tajuta. En minä päivisin mitään apua tarvitse, mutta olisi kiva saada yöllä nukkua. Enkä minä osaa päivällä nukkua, jos täällä pyörii ventovieras ihminen. En tarvitse apua siivouksessa, pyykkäyksessä, ruuanlaitossa, en missään kotitöissä, osaan hoitaa ne itsekin. Ja sitä paitsi olen palannut työelämään ja lapsi on päiväkodissa, joten perhetyöntekijää ei tarvita, paitsi yöllä olisi kiva, että joku valvoisi lapsen kanssa ja itse saisin vetää unta kaaliin.

On kokeiltu unikoulut ja kaikki, mutta ei lapsi vain nuku. Töissäkin tässä pitäisi käydä, eikä sossut ymmärrä tätäkään asiaa.

Tulisivat tänne valvomaan koko yön lapsen kanssa ja menisivät itse nukkumatta töihin, niin ehkä tajuaisivat minkä takia sitä ihminen voi olla hieman väsynyt ja äreä. Pelkkää liibalaabaa osaavat suoltaa, mutta eivät tajua missä asiassa sitä todellista apua tarvitsisi.
Valvomaan lapsen kanssa, jotta itse jaksaisi päivästä toiseen raahautua töihin maksaakseen laskut ja muun elämisen.
Mutta eivät älyä ei, että töissä käy muutkin kuin he.

Tai sitten pitäisi lopettaa työt ja aloittaa sossupummailu.

Kommentit (269)

Vierailija
161/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei oletko pyytänyt lähetettä sairaalan järjestämään unikouluun? Soitappa neuvolaan ja kysy asiasta. Kyllähän tolle asialle pitää tehdä jotain heti. Ei ole normaalia, että 2v valvoo paljon öisin. Mut sairaalalla kyllä on omat henkilönsä, jotka voivat sinua asiassa auttaa kun vain rohkeasti otat yhteyttä.

Et sitten vaivautunut lukemaan ketjua? Ap:n lapsella on atooppinen iho joka kutiaa ja valvottaa. Ei siihen unikoulu auta.

Vierailija
162/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pitkittäisi hetki hetkeltä sitä lapsen ääntelyihin reagoimista? Ettei ihan heti nousisikaan sijaltaan.

Iltaisin varmaankin ns. unihygienia on kunnossa ja ennen sitä on ulkoiltu riittävästi, syöty terveellisesti ja puuhattu jotain myös älyä stimuloivaa?

Ajattelitko, että se atooppisesta ihottumasta johtuva tuska ja kipu loppuu tai vähenee lapsella, kun hänet jätetään yksin kärsimään? Hyljätyksi tuleminen tilanteessa, jossa lapsella on paha olla, ei auta, vaan pahentaa tilannetta.

Nyt ei ole kyse siitä, että lapsi huvikseen vaatisi yöllä seuraa tai tekemistä, vaan sairaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos pitkittäisi hetki hetkeltä sitä lapsen ääntelyihin reagoimista? Ettei ihan heti nousisikaan sijaltaan.

Iltaisin varmaankin ns. unihygienia on kunnossa ja ennen sitä on ulkoiltu riittävästi, syöty terveellisesti ja puuhattu jotain myös älyä stimuloivaa?

Ajattelitko, että se atooppisesta ihottumasta johtuva tuska ja kipu loppuu tai vähenee lapsella, kun hänet jätetään yksin kärsimään? Hyljätyksi tuleminen tilanteessa, jossa lapsella on paha olla, ei auta, vaan pahentaa tilannetta.

Nyt ei ole kyse siitä, että lapsi huvikseen vaatisi yöllä seuraa tai tekemistä, vaan sairaudesta.

En ole tuo kirjoittaja, mutta aloituksessa ei ollut tietoa ihottumasta. En ymmärrä miksi, koska sehän on se syy valvomiseen? Se ihottuma tuli jostain puskista myöhemmin.

Vierailija
164/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, meni vauvat ja lapset sekaisin.

Vauva tai lapsi, joka tapauksessa tarvitsee apua tuohon ihottumaansa.

Vierailija
165/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, joten pahoittelen, jos tämä on jo käyty läpi. Ap, jos lapsella on atoopinen iho, sen oireilu on usein yhteydessä muihin allergioihin, onhan tämä jo testattu ja poissuljettu? Kaikki ruoka-aineallergiat eivät välttämättä reagoi välittömällä ihoärsytyksellä, voi olla myös suolioireista allergiaa, joka on lapselle tosi tuskaista, jos on hoitamatonta.

Kävisin nyt ihan ekana testaamassa vaikka yksityisellä erityisesti maito, muna, viljat ja mieluusti "koko paketin". Meillä paljastui vähän vajaa 1-vuotiaana laajat allergiat juuri atoopisen ihottuman yhteydessä, räjähti käsiin, kun ristiinreagoi siitepölykauden alettua. Iho sen jälkeen tosi hyvässä kunnossa ruokavalion + jokailtainen kylpy ja rasvapesu sekä aamuisin myös koko kropan rasvaus avulla. Vaatii vanhemmilta, mutta nopeasti siihen tottuu, ja parasta on oireeton ja onnellinen lapsi.

Vierailija
166/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsailkaa vaan. Mua ei naurata yhtään. Miehellä ja minulla on vaativat työt. Minä teen kotisiivouksia, olen auton ratin takana koko päivän, mutta mitäpä siitä, jos nukahtaisin rattiin, mitä siitä, että lapsi jäisi ilman huonoa ja väsynyttä äitiä. Ei se perhetyöntekijä muuta tee kuin istuu jaarittelemassa. Minä en niitä jaarittelijoita kaipaa. Lapsella on atooppinen ihottuma, neuvolan ja lääkärien ratkaisu asiaan on vain ja ainoastaan rasvaaminen, ei auta vaikka upottaisin ipanan rasvasankoon joka aamu/päivä/ilta/yö.

Tuolle trolliprovoilija naureskelijalle tiedoksi, mies on asentaja/hitsaaja ja ei työskentele henkilöautojen parissa, vaan säiliörekkojen.

Viisastelijat voisivat mennä jonnekin muualle naureskelemaan ja trollailemaan. Nyt ei kyllä jaksa naurattaa teidän omasta mielestä muka hauskat jutut.

Ap

Ei saippuoita lapsen pesuun, pois lukien käsienpesu tarpeen mukaan. Shampootakaan kaksi vuotias ei tarvitse. Kylpyyn esim kookosöljyä ei keinotekoisia mineraaliöljyjä sisältäviä kylpyöljyjä. Sama kosteusvoiteissa. Kaikenmaailman aqualan l:t joita tuputetaan voi heittää roskiin. Aloe suihke öljyn alla kosteuttaa ja parantaa imeytymistä.

Ruokavaliosta vähärasvaiset tuotteet korvataan aidoilla täysrasvaisilla. Ruokavalioon rasvaista kalaa ja muutenkin runsaasti hyviä rasvoja, oliivi, kookos, voi esimerkiksi. Margariinit on syytä unohtaa.

Tuossa muutama vinkki joita kannattaa kokeilla ihon kunnon parantamiseksi. En tiedä miten teidän perheessä, mutta monet ihmiset yli pesee itseään ja varsinkin lapsiaan. Noin pienen ei ole esimerkiksi syytä edes peseytyä kokonaan joka päivä.

Nyt on pakko takertua tuohon, että shampoota ei muka kaksivuotias tarvitse. Millä muullakaan olisin oman kaksivuotiaani tukan pessyt ja selvittänyt?

Vedellä. Kaksivuotiaan hiukset eivät likastu kuten murrosikäisen tai aikuisen.

Vierailija
167/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perhetyöntekijä on kaksi yötä viikossa ap:llä, hän ei enää muissa perheissä käy koko viikolla. Tulee työnantajalle kalliiksi.

Tottakai tulee. Mutta onkos se muuten edullista, että se perhetyöntekijää käy siellä perheessä juttelemassa vuositolkulla, kun se tilanne ei sillä korjaannu. Muutaman kuukauden ajan univelan helpottaminen auttaa jo pitkälle. Ainakin minulla olisi aikoinaan auttanut.

Ilmaisitko, ettet tarvitse tuollaisia perhetyön käyntejä? Kävivätkö he väkisin?

Jos perhetyö on lasun kautta, niin se ei aina ole niin vapaaehtoista. Asiakkaille tehdään tiettäväksi, mitä palvelusta kieltäytymisestä ja "yhteistyöhaluttomuudesta" voi seurata. Siksi monet ottavat näitä sohvankuluttajasosinoomeja kotiinsa jopa monen vuoden ajan.

Vierailija
168/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyössä tuli vastaan noita hyvin allergisten lasten perheitä... Heillä oli monenlaisia keinoja. Pieni lapsi kävi valohoidossa, ruokavalio oli tarkka, alimmaiset vaatteet vaaleita kangasvärien allergisoivuuden vuoksi, nukkuessa yöpukuun ommellut tumput estämässä kynsillä raapimista, tarkat välit rasvauksessa jne.

Pienen lapsen ihon kunnon vuoksi pitää tehdä kaikki mahdollinen ja sekään ei aina riitä. Juhlissa joku leikkokukka saattaa aiheuttaa niin pahan allergisen reaktion, että edessä on ambulanssiajelu.

Vierailija
169/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta aloituksessa ei ollut tietoa ihottumasta. En ymmärrä miksi, koska sehän on se syy valvomiseen? Se ihottuma tuli jostain puskista myöhemmin.

Tämä menee nyt vähän ohi ketjun aiheen, mutta olen ihmetellyt, että miksi tällä palstalla niin monet vastailevat ketjuihin lukematta aloitusta pidemmälle? Onko se oma viesti niin nerokas, ettei tule mieleenkään lukaista, jospa joku muukin on jo siinä 9-sivuisen keskustelun aikana saman asian sanonut?

Vierailija
170/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsailkaa vaan. Mua ei naurata yhtään. Miehellä ja minulla on vaativat työt. Minä teen kotisiivouksia, olen auton ratin takana koko päivän, mutta mitäpä siitä, jos nukahtaisin rattiin, mitä siitä, että lapsi jäisi ilman huonoa ja väsynyttä äitiä. Ei se perhetyöntekijä muuta tee kuin istuu jaarittelemassa. Minä en niitä jaarittelijoita kaipaa. Lapsella on atooppinen ihottuma, neuvolan ja lääkärien ratkaisu asiaan on vain ja ainoastaan rasvaaminen, ei auta vaikka upottaisin ipanan rasvasankoon joka aamu/päivä/ilta/yö.

Tuolle trolliprovoilija naureskelijalle tiedoksi, mies on asentaja/hitsaaja ja ei työskentele henkilöautojen parissa, vaan säiliörekkojen.

Viisastelijat voisivat mennä jonnekin muualle naureskelemaan ja trollailemaan. Nyt ei kyllä jaksa naurattaa teidän omasta mielestä muka hauskat jutut.

Ap

Ei saippuoita lapsen pesuun, pois lukien käsienpesu tarpeen mukaan. Shampootakaan kaksi vuotias ei tarvitse. Kylpyyn esim kookosöljyä ei keinotekoisia mineraaliöljyjä sisältäviä kylpyöljyjä. Sama kosteusvoiteissa. Kaikenmaailman aqualan l:t joita tuputetaan voi heittää roskiin. Aloe suihke öljyn alla kosteuttaa ja parantaa imeytymistä.

Ruokavaliosta vähärasvaiset tuotteet korvataan aidoilla täysrasvaisilla. Ruokavalioon rasvaista kalaa ja muutenkin runsaasti hyviä rasvoja, oliivi, kookos, voi esimerkiksi. Margariinit on syytä unohtaa.

Tuossa muutama vinkki joita kannattaa kokeilla ihon kunnon parantamiseksi. En tiedä miten teidän perheessä, mutta monet ihmiset yli pesee itseään ja varsinkin lapsiaan. Noin pienen ei ole esimerkiksi syytä edes peseytyä kokonaan joka päivä.

Jos et ole ap:n lasta hoitava lääkäri, niin jätät tällaiset ohjeet kookoksineen ja aloesuihkeineen pois. Ne voivat olla yliherkälle hengenvaarallisia.

Vierailija
171/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole varaa yksityisiin lääkäreihin. Vai voisiko joku palstalainen alkaa makselee vähävaraisten lääkärikäynnit? Niinpä niin.

Aphan jo sanoi että uusi aika on vasta kkn päästä. Lukutaito on kadonnut palstailijoilta.

No ap tekee miehensä kanssa vaativaa työtä omien sanojensa mukaan. Yleensä siitä maksetaan. Sitten etsitään uusi lääkäri, jolle ajan saa aiemmin, kun lapsi kerran kärsii eikä saa nukuttua. Lapsi on sairas ja kärsii kamalasti. Unettomuudestahan se lapsikin kärsii. Sossun asiakkaita ovat jo eli kysyä sossu maksaa näin vakavassa tilanteessa lääkärin, jos ap miehineen ei saa palkkaa siitä vaativasta työstä mitä tekevät.

Usein ihoasioissa kokeillaan jotain, ja vaikutusten näkymiseen voi mennä useampi kuukausi. Ei siis ole mitään apua rampata lääkärissä viikoittain tai vaikka usemmin viikossa. Kukaan ihotautilääkäri ei muuta ohjeita joka viikko, vaan vaikutusten näkymiseen tarvitaan jopa kuukausia.

Mutta silti, lapsen ja vanhempien tulisi saada nukkua joka yö, edes vähän.

Ilmeisesti osalla kirjoittajista ei ole kokemusta siitä, miten erikoissairaanhoito toimii. Ei se ole mitään hötkyilyä ja yksityiseltä ei voi apua saada sen paremmin.

Vierailija
172/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivooja ja hitsari nyt eivät ole parhaalla tahdollakaan vaativia töitä. Nukkua niidenkin pitää, mutta vaativuudesta ei ole tietoakaan.

Vierailija
173/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko takertua tuohon, että shampoota ei muka kaksivuotias tarvitse. Millä muullakaan olisin oman kaksivuotiaani tukan pessyt ja selvittänyt?

Öö, vedellä. Minun 3,5-vuotiaani tukka on pesty shampoolla yhden kerran, kun oli pistänyt öljyisen taikinakulhon päähänsä. Ei pienten tukka rasvoitu. Vesi pesee pois lian ja hien.

Ei rasvoitu ei. Mutta kyllä meilläkin täytyy yleensä 1-2krt/vk pestä taaperon hiukset kun aina ne ruokaan sotketut kädet menee hiuksiin.

T. Ei tuo jolle kirjoitit

Vierailija
174/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä vastaavaa kokeneelta ap:lle tosi hankalassa tilanteessa! Voisitko harkita vaikka tilapäisesti töistä pois jäämistä väsymyksen takia? Jos on todella uupunut, niin sairaslomaa kyllä saa. Kannattaa ottaa väsymys vakavasti, se on ihan oikea uhka mielenterveydelle ja koko perheen hyvinvoinnille.

Itse olin todellakin seota valvomisen takia pikkulapsiaikana, mutta meidän perhe ainakin sai tehokasta apua neuvolan ja lapsiperheiden kotipalvelun kautta. Meidän kunnassa lapsiperheiden kotipalvelun asiakkuus ei ole sidottu lastensuojeluasiakkuuteen, eikä taida olla muuallakaan. Meillä kotipalvelutyöntekijä kävi ihan konkreettisesti hoitamassa lasta parhaimmillaan monta tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa, ja sillä aikaa minä lepäsin. Eikä maksanut paljon, kun kunta sponssasi huomattavasti.

Kotipalvelu on käytännön apua ja siten eri asia kuin perhetyö, mutta myös perhetyön kautta voi portit aueta monenlaiseen tukeen. Voidaan vaikka yhdessä selvittää, mistä yöhoitajan voisi hommata, tai olisiko jotain muita mahdollisuuksia käytettävissä. Oman kokemukseni perusteella kannustan ottamaan ihan kaiken tarjotun avun vastaan ja vaatimaan myös lisää apua, jos tarjotut toimet ei riitä!

Vierailija
175/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, näitä lukiessa sitä on vaan entistä onnellisempi velana. Etenkin näiden myötätunnottomien äitien kommenttien jälkeen, en ikinä halua muuttua tuollaiseksi kamalaksi äiti-ihmiseksi.

Vierailija
176/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lapsi illalla nukkumaan äläkä puhu hänelle yhtään sanaa ennen aamua.

Vierailija
177/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, näitä lukiessa sitä on vaan entistä onnellisempi velana. Etenkin näiden myötätunnottomien äitien kommenttien jälkeen, en ikinä halua muuttua tuollaiseksi kamalaksi äiti-ihmiseksi.

Mistä teitä lapsettomia aina keksiikin rupsahtaa näihin lapsiaiheisiin keskusteluihin kommentoimaan, jotain omista valinnoistaan. Tehän olette kuin vegaaneja.

”Kaunis ilma tänään.”

”Niin on, olen muuten vela.”

Vierailija
178/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita lapsi illalla nukkumaan äläkä puhu hänelle yhtään sanaa ennen aamua.

No tällä se atooppisen ihottuma lähtee! Hieno neuvo.

Vierailija
179/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, itsellä kokemusta allergisesta lapsesta, joka valvotti kolme vuotta. Sitten menimme vähän kauemmas hyvin kokeneelle allergioihin erikoistuneelle lastenlääkärille. Meillä oli ruoka- ja oirepäiväkirja mukana. Lääkäri löysi siitä heti ratkaisun. Ruoka-aineita jätettiin pois ja viikko siitä, niin meillä nukuttiin jo kolmen tunnin pätkiä ja parin viikon kuluttua enää yhdellä herätyksellä. 

Oireina oli atopia sekä vaikeat suolioireet. Atooppinen ihottuma hellitti, mutta ei mennyt kokonaan pois. Jokunen vuosi huomasin, että meressä uiminen helpotti lapsen allergiaa. Nyt olen tehnyt mietoa suolaliuosta ja suolasaippuaa Kuolleenmeren suolasta. Suihkuttelen lapsen ihon silloin tällöin ja pari kertaa viikkoon käyttää suolasaippuaa. Iho on selkeästi parempi! 

Eli suosittelen menoa kokeneelle allergologille päiväkirjan kanssa.

Vierailija
180/269 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani oli myös vauvana atooppinen ihottuma,selvästi allergisoi monille ruuille, vasta kun mentiin yksityiselle lääkärille kun lapsi oli 1,5 vuotias selvisi että maitoallergiahan se on. Neuvolassa tätä ei haluttu uskoa. Siihen loppui vuoden valvominen. Sinä aikana kävin psykiatrillakin kun en meinannut jaksaa, en kykene nukkumaan päivisin ja lapsi valvoi tuntikaupalla joka ikinen yö.. mutta siis kokeile täysin maidotonta ruokavaliota lapsellesi. Alkoi kaikki muutkin allergiat häviämään kun elimistö ei ollut jatkuvassa tulehdustilassa.