Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minua alkaa heikottaa jos syön aamupalaksi 2dl kaurapuuroa?

Vierailija
04.03.2020 |

Pyörryttää ja heikottaa aika pian kaurapuuroaamupalan jälkeen, vaikka aina sanotaan että se on muka hyvä aamupala. Mistä johtuu? Voiko olla verensokerissa syy? Kun se on jotain hiilaria vaan? Heti jos syön siihen päälle jotain muutakin, vaikka leivän, olo on parempi kauemmin. Paras aamupala on mun mielestä kananmuna ja leipä, niiden voimalla olo on ihan hyvä monta tuntia kunnes alkaa nälättää.

Olen perusterve 30v normaalipainoinen nainen.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuro aiheuttaa äkillisen sokeripiikin ja jos ihmisellä on alentunut sokerin sieto (ns. Esidiabetes), voi se aiheuttaa huonon olon.

Höpö höpö. Tää on niin taas vihervassarien pelottelua.

Vierailija
22/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on kuvottavaa. Ja miksi kukaan söisi sitä 2 dl?!?! 🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen outo asia mitä ihmettelen on aamupalalla se että jos juon kahvia, tulee ihan hirveä vessahätä alle tunnissa, ja joudun parin tunnin sisään käydä vessassa muutaman kerran jopa. Voiko verensokereissa olla jotain häikkää? Minulta on joskus mitattu ja arvot oli ihan normaalit.

Kahvi on hyvä diureetti, eli laittaa munuaiset toimimaan. Siksi pissattaa. Kahvi laittaa minulla myös suoliston toimimaan, joten kahvin jälkeen on pian käytävä vessassa.

Vierailija
24/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasellinen puuroa pitää nälkää ehkä vartin. Se tarvitsee kaverikseen raejuustoa, mehukeittoa. Pari leipää kinkulla ja juustolla, ehkä vielä hedelmän. Sitten sillä pääsee 3 tunnin päähän.

Vierailija
25/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tänään söin 3dl ja vielä mehukeittoa päälle. Ja silti heikotti ja pyörrytti.

Koska käyn tosi usein vessassa mietin myös voiko olla joku esidiabetes (mikä se on? olen terve! vai olenko). Googlettelin ja löysin tosi monta ketjua missä kaurapuuro aiheuttaa jotain verensokerien heittelyä, mua ei ala siis oksettaa, vaan heikottaa ja heti nälkä.

Miksi joillain ihmisillä käy näin kaurapuuron kanssa?

-Ap

Vierailija
26/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua siis pissattaa aina, tiedän että kahvi on diureetti, mutta juon sitä aamuisin, en illalla. Jos juon lasin vettä, tunnin päästä vessaan.

Maksimissaan 3-4h voin olla käymättä.

Vierailija
27/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiankulutuksesi on ehkä noin 2000 kcal, jolloin sopiva aamupala on noin 400 kcal, ja siinä pienessä puuroannoksessasi on 100-120 kcal nopeasti sulavassa muodossa, proteiinia niukasti, rasvaa ei nimeksikään. Olisi outoa jos ei heikottaisi.

3 dl puuroa JA rasvalisä (siemeniä/pähkinöitä/öljyä/voisilmä) JA proteiininlähde (kananmuna/raejuusto/maito/jogurtti/rahka) JA hedelmä/marjoja, niin aletaan olla lähempänä sitä oikeaa puuroaamiaista.

Vierailija
28/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa (idiopaattinen tai fuktionaalinen) reaktiivinen hypoglykemia. Vaivaa tutkimusten mukaan noin 10-25 % terveestä väestöstä.

Vierailija
29/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi raejuuston, itsekin tungen kaurapuurooni raejuustoa kunnon läjän. Kuulostaa ehkä ällöttävälle, mut ihan loistavaa kamaa! Voita ennakkoluulot ja laita silmät kiinni vaikkapa ja vot, huomaat et ne ovat mitä parhaimpia ystäviä :) kananmuna siihen vielä messiin (erikseen syötynä) niin jo on tasapainoinen aamiainen. Kermakahvit siihen vielä.

Tää on ihan paras aamupala! Sen kananmunankin (jos jaksan keittää), laitan puuron sekaan.

Vierailija
30/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vika. Tarvin kanssa jotakin muuta rinnalle.. joskus laitan puuron päälle banaanin ja maitoo niin 2h päästä kädet tärisee ja päässä sumenee. Ei sovi mulle kyllä kanssa...

Vierailija
31/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tänään söin 3dl ja vielä mehukeittoa päälle. Ja silti heikotti ja pyörrytti.

Koska käyn tosi usein vessassa mietin myös voiko olla joku esidiabetes (mikä se on? olen terve! vai olenko). Googlettelin ja löysin tosi monta ketjua missä kaurapuuro aiheuttaa jotain verensokerien heittelyä, mua ei ala siis oksettaa, vaan heikottaa ja heti nälkä.

Miksi joillain ihmisillä käy näin kaurapuuron kanssa?

-Ap

Ravitsemustietosi ovat ainakin retuperällä. Puuro on pelkkää hiilaria,samoin mehukeitto. Jos valitsit vielä sokerittoman vaihtoehdon, se on lähinnä yhtä tyhjän kanssa.

Puuro ja leipä eivät myöskään ole hyvä aamupala yhdessä. Silloin syödään taas pelkkää hiilihydraattia. Vähän ehkä täytettä päälle. Verensokeri nousee ja laskee nopeasti.

Hyvä aamupala sisältää kaikkia makroja, eli hiilihydraatin lisäksi proteiinia ja rasvaa (hyvälaatuista). Hyviä proteiininlähteitä aamupalalla ovat esim rahka, raejuusto, kananmunat, (kalkkuna tai broileri) leikkeleet, juusto (sisältää myös paljon rasvaa). Hyviä rasvoja saa esim pähkinöistä, siemenistä, kookosöljystä, avokadosta jne.

Vierailija
32/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama vika. Tarvin kanssa jotakin muuta rinnalle.. joskus laitan puuron päälle banaanin ja maitoo niin 2h päästä kädet tärisee ja päässä sumenee. Ei sovi mulle kyllä kanssa...

Samoin tässä aamupalasi koostuu lähinnä nopeasti ilmestyvästä hiilihydraatista. Pitäisi huolehtia muiden makrojen saannista, että jaksaisi pidempään.

Vierailija
33/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee paha olo tai heikotus, jos syön aamulla vain suolatonta ruokaa. Oletan kuitenkin, että olet laittanut puuroon suolaa? Tuo ylempänä ehdotettu reaktiivinen hypoglykemia on myös yksi mahdollisuus. Ja se, että pelkkä kaurapuuro on ihan liian kevyttä ja yksipuolista. Laita vaikka maapähkinävoita päälle niin maistuu sata kertaa paremmalta ja saat samalla proteiinia ja hyviä rasvoja.

Vierailija
34/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pelkkä peruskaurapuuro on aika heikko aamupala. Ei ravitsemuksellisesti paras vaihtoehto, eikä myöskään kovin suuri makuelämys. Paitsi että haluan jaksaa aamupalallani pitkälle, haluan sen olevan oikeasti hyvää. Tuorepuuroihin olen ihastunut, oikein kasaamalla niissä toteutuu molemmat vaatimukseni.

Vierailija
35/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi raejuuston, itsekin tungen kaurapuurooni raejuustoa kunnon läjän. Kuulostaa ehkä ällöttävälle, mut ihan loistavaa kamaa! Voita ennakkoluulot ja laita silmät kiinni vaikkapa ja vot, huomaat et ne ovat mitä parhaimpia ystäviä :) kananmuna siihen vielä messiin (erikseen syötynä) niin jo on tasapainoinen aamiainen. Kermakahvit siihen vielä.

Tää on ihan paras aamupala! Sen kananmunankin (jos jaksan keittää), laitan puuron sekaan.

Ei sitä munaa tartte keittää, sen kuin sekoittaa raa'an munan kiehuvan kuuman puuron sekaan niin se kypsyy siinä saman tien, jäähdyttää puuron syötäväksi ja tekee täyteläisen kermaisen koostumuksen.

Vierailija
36/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiles tätä:

200g pehmeää/mietoa rasvatonta maitorahkaa

40g kaurahiutaleita

70g bonne makeuttamaton vadelmasose

20g pähkinöitä rouhittuna

Steviaa makeutukseksi

Sekoita rahka, kaurahiutaleet, Stevia ja marjasose illalla ja jätä yöksi jääkaappiin. Aamulla laita päälle rouhittua pähkinää.

Makrot per annos:

396kcal

33g Hiilihydraattia

30g proteiinia

14g rasvaa

Jaksaa vähän paremmin

Vierailija
37/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan kaikki pelkällä puurolla nälän pitkään poissa pitävät valehtelevat niin, että korvat heiluu. Hetken juttelun jälkeen, tai yökylässä aamulla tilanteen todistaessa, huomaa puurossa olevan kaikkea lisuketta ja lautasen vieressä leipä tai kaksi runsain päällisin. Loppujen lopuksi tämä puurosankari syö usein tuplasti sen, mitä itse jaksan ja muka pelkällä puurolla pärjäilee. En ymmärrä, mikä sokea piste useammalla on sen puuron suhteen tai oikeammin valikoiva näköaisti, joka ei rekisteröi puuron kanssa syötäviä.

Vierailija
38/40 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama juttu täällä. Tosin saattaa johtua siitä, että keitän sitä puuroa melko kauan, eli tärkkelys hajoaa yksinkertaisiksi hiilihydraateiksi. Sitä kun lautasellisen syö, tulee verensokeripiikki, jota seuraa insuliinipiikki, jota sitten seuraa heikko olo ja karmiva nälkä jo parin tunnin päästä. Mutta jos siinä sivussa syö proteiiniä ja/tai rasvaa, esim. juustovoileivän ja lasillisen maitoa, niin kokonaisuutena se ateria sulaa huomattavasti hitaammin, ja pysy nälkä paljon kauempaan loitolla.

Itse olen syönyt kaurapuuroa leivän kanssa ja ilman. Vaikutus on sama, eli vatsa kurnii paljon nopeammin kuin jos söisin vain sen yhden voileivän. Nälkä tulee alle kahdessa tunnissa. Yksi viipale leipää pelkästäänkin pitää nälkää paremmin.

Vierailija
39/40 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö aamulla vain kahvin ja pullan,päivemmällä alkaa tulla huono olo ,huimaa ja oksettaa,tosi on.

Pakko ensi apuun heittää sillipaloja suuhun jo helpottaa.

Vierailija
40/40 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heraproteiinijauho on oikeastaan halvimpia laadukkaan proteiinin lähteitä. Sekoita desi puuron joukkoon ja kummasti tulee puhtia sitten.