Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille sattui sitten uuteen kotiin raivostuttava kyylääjä

Vierailija
04.03.2020 |

Tästä aiheesta saisi hirveän pitkän tekstin kirjoitettua, mutta yritän vähän tiivistää.
Nimittäin, muutettiin lapseni kanssa muutama kuukausi sitten uuteen kerrostalokotiin, tosi kivalle ja rauhalliselle alueella. Alussa kaikki sujuu oikein hyvin, kunnes huomasin että yläkerrassa asuva n. 65v mies on hieman erikoinen tapaus. Päällisin puolin ihan mukava ja ystävällinen, asuu vaimonsa kanssa, MUTTA aivan saakelin utelias naapurikyylä ja rehellisesti alkaa tuntumaan jo vainoamiselta.
Sattuu jokaikinen kerta pihalle/rappukäytävään, kun olen itsekin siellä (koska ei tee muuta kun kyylää pihaa ja rappua), tulee aina väkisin vääntämään keskustelua, yrittää udella tosi henkilökohtaisia tietoja, mm. miksi asun kahdestaan lapsen kanssa, onko miestä, missä olen töissä jne. ja kysynyt samat jutut moneen kertaan. Näen hänet siis monta kertaa päivässä, ja aina utelemassa jotain, vaikka yritän sanoa että nyt on kiire.
Lapsen isä on muutaman kerran käynyt meillä, ja heti ollut kyselemässä, kuka mies kävi kylässä. Todella raivostuttavaa. Olen yrittänyt tähän asti käyttäytyä asiallisesti ja ystävällisesti, mutta kuitenkin viileästi sillä on myös kova juoruamaan muiden asioita.
Nyt on vielä keksinyt alkaa käymään meidän ovella. On tullut mm. ilmoittamaan ovelle, että autostani taisi jäädä valot päälle vaikka tietenkään ei ole jäänyt, käynyt lainaamassa sokeria, ja tullut kertomaan jostain vanhasta yhtiökokouksesta, niin kuin se olisi joku kiireellinen asia. Joka kerralla yrittänyt saada kutsua kahville.
Hän ei mitenkään ahdista minua mutta rehellisesti vituttaa kun tuntuu niin kuin olisi 24h valvonnassa. Lapsikin alkanut kyselemään, että miksi tuo setä on koko ajan juttelemassa meille.
En halua olla ilkeä tai töykeä, vaikka välissä tekisi mieli sanoa että mitä helvettiä se hänelle kuuluu ketä täällä käy kylässä... miten tällaisesta pääsee eroon??

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan olla avaamatta ovea ja jatkamatta juttua pihalla (esim. heilautat kaukaa heipat ja jatkat matkaasi). Mies kuullostaa yksinäiseltä. Aina kannattaa yrittää tyrehdyttää keskustelut yms. ystävällisesti. Välttelytaktiikan ansiosta hän ihan varmasti jättää rauhaan.

Vierailija
22/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että mies asuu zambiassa ja että sopiiko tuoda hänet kahville?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuo oli nopsasti luettu teksti. Voi kuinka tyhmiä tyyppejä täällä kuljailee, kun eivät pysty eivätkö osaa lukea selkeää Suomea.

On alhainen ÄO taso tämän palstan rupusakilla.

Sattui uuteen kotiin vai uuteen naapuriin? Kotiin olisi ollut jo mielenkiintoista, mutta naapuriin on tylsää ja tavanomaista, joten otsikko on harhaan johtava.

Vierailija
24/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu mut kylään. Kunhan huudatan koko yön, niin ukko kin kalpenee.

Vierailija
25/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuo oli nopsasti luettu teksti. Voi kuinka tyhmiä tyyppejä täällä kuljailee, kun eivät pysty eivätkö osaa lukea selkeää Suomea.

Tai sitten ehkä me halutaan vain ihan varsin tahallaan trolalta ja repiä kaltaisesi "älykön" riekaleiksi. Syö paskaa ja kuole lehmä. :D

Vierailija
26/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ehkä me halutaan vain ihan varsin tahallaan trolalta ja repiä kaltaisesi "älykön" riekaleiksi. Syö paskaa ja kuole lehmä. :D

Hih hih

Vierailija
27/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat keinot käyttöön, ignooraat kunnolla. Et näe häntä, et vastaa sanallakaan, etkä ilmeelläkään. Olet kuin häntä ei olisi ollenkaan. Kaikki reagointi on hänelle palkinto, ja ottaa kontaktia edelleen. Ei reaktioita sammuttaa ukon lopulta.

Vierailija
28/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista ja pahoittelut, että teksti tuli yhteen pötköön!

Syy, miksi en ole kovin ilkeästi halunnut hänelle sanoa, on se että on kova juoruamaan muista naapureista ja kertoo heistä outoja juttuja minulle, ja varmasti sitten itse olen seuraava kohde, mutta toisaalta sillä ei ole kyllä enää mitään väliä. Puhukoot mitä haluaa.

Epäilen, että on enemmän tylsistynyt ja juttukaveria vailla kuin treffiseuraa hakemassa, mutta silti ärsyttävää. Vaimo vaikuttaa kyllä ihan normaalilta ja järkevältä, moikkaa kun törmätään mutta ei jää vaihtamaan kuulumisia. Tosin he eivät ikinä liiku yhdessä missään.

Mutta täytyy kyllä jatkossa olla jämäkämpi. Mihinkään uteluihin en ole vastannut tai ohittanut ympäripyöreästi aiheen enkä tietenkään päästänyt sisälle.

Vierailija
29/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat yskiä kovaan ääneen kotona, rapussa ja pihalla ja valittelet kuumetta ja flunssaa. Päivittelet miehelle, että onkohan koronaa kun lapsen kumminkaimankaveri tuli juuri Italiasta lomalta. Pysyy varmasti poissa.

Vierailija
30/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ammattimainen asenne. Tervehdit kun tapaatte, jos mies lyöttäytyy juttusille puhele säästä tai ettet ehdi juttelemaan. Mikäli tyyppi hakeutuu tavan takaa ovesi taakse, sano suoraan että et halua hänen käyvän ovellasi koska koet sen häiritseväksi.

Uteluihin vastaa: "nuo ovat henkilökohtaisia asioita." Ole neutraalinen ystävällinen ja päättäväinen.

Vierailija
31/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tungetteleviin uteluihin kannattaa vastata kysymyksellä: "Miksi haluat tietää?"

Vierailija
32/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta kysyisin:  Tunnetko ketään muita talossa asuvia ihmisiä?  Jos tunnet tai tutustut, ota tämä mies puheeksi ja kysy, onko hän kaikille samanlainen maanvaiva.  Jos on, niin kyseessä on vain puheseuraa kaipaava ja itseään mielellään esiin tuova ihminen.  Niitä on miehissä ja naisissa.  Ehkä elämästä on tullut yksitoikkoista ja tekee mieli puhua ihmisten kanssa.  

Jos hän taas tekee tällaista vain sinun kohdallasi, niin tapauksessa lienee tyyppi joka on sinusta jollain lailla kiinnostunut.  Ehkä taloon ei pitkiin aikoihin ole muuttanut yhtään uutta ihmistä ja sen vuoksi hän haluaa tietää sinusta kaiken.  

Ja onhan näitä naapurikyylääjiä niin kerros- kuin omakotitaloissakin.  Täälläkin meidän omakotialueella asuu yksi mies, joka otti koko tienvarren ihmiset erikoisseurantaan.  Ei sitä asiaa, mitä hän ei olisi tiennyt.  Aina oli pihassaan seuraamassa, mitä naapureissa tapahtui.  Kuljeskeli myös joka päivä monta kertaa tienvarren päästä päähän ja heti iski, kun joku oli pihassaan jotain tekemässä.   Kun meillä tehtiin isoa piharemonttia, seisoi kaiket ajat siinä tienhaarassa katselemassa ja ottamassa kantaa joka asiaan.  Nyt hän on jo niin vanha että ei enää jaksa mökistään liikkua mihinkään.  Uusimmat tulokkaat ei ole päässeet enää herraan pakkotutustumaan.  Ei hän ilkeä ollut, oli vain loputtoman utelias ja innostunut.

Vierailija
33/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin itsekin kerrostaloon, jossa on joka kerroksessa pitkästyneitä ja uteliaita eläkeläisiä. 

Paras keino häätää  heidät oli rauhoittaa naapureiden uteliaisuus kertomalla kuka olen ja mitä teen. Vielä kättely päälle, niin se oli siinä.  Muistin mainita lemmikit nimineen ja lärpättää puutaheinää, niin ei sen sen vaikeampaa ole.

Mitä enemmän torjut sen uteliaampi naapurisi on. Käytä psykologiaa ja anna hänelle jokin aihe, jota jää miettimään.

MInä olen leski, niin se karkoittaa tosi nopeasti ihmiset kauas. Sen mainitsen ihan heti ja etenkin vielä keskenään eläville pariskunnille se on samaa kuin heiluttelisin kuoleman viikatetta. Muistutan elämän rajallisuudesta. 

Vierailija
34/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskaan päästä miestä asuntoosi. Lukekaa Gaven de Beckerin The Gift of Fear.

Vierailija
35/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin noin vuosi sitten taloon missä pihalla päivystää noin 40-vuotias mies ja hän hyökkää heti kimppuun puhumaan kun hän havaitsee. Tekee saman jokaiselle. Puhetyyli on sellainen noin tuhat sanaa minuutissa yhteen pötköön monotonisella äänellä. Tietää jokaisen asiat ja kertoo jokaisen asiat. Olen pyrkinyt etten kerro mitään henkilökohtaisuuksia enkä myöskään kuuntele muista vaan kerron aina ettei ole aikaa. Rauhoittunut vähän mutta niille jotka antavat tyypille siimaa niin väijyy suorastaan jo esimerkiksi parkkipaikalla kun tietää mihin aikaan tulevat suunnilleen työstä. 

Vierailija
36/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin itsekin kerrostaloon, jossa on joka kerroksessa pitkästyneitä ja uteliaita eläkeläisiä. 

Paras keino häätää  heidät oli rauhoittaa naapureiden uteliaisuus kertomalla kuka olen ja mitä teen. Vielä kättely päälle, niin se oli siinä.  Muistin mainita lemmikit nimineen ja lärpättää puutaheinää, niin ei sen sen vaikeampaa ole.

Mitä enemmän torjut sen uteliaampi naapurisi on. Käytä psykologiaa ja anna hänelle jokin aihe, jota jää miettimään.

MInä olen leski, niin se karkoittaa tosi nopeasti ihmiset kauas. Sen mainitsen ihan heti ja etenkin vielä keskenään eläville pariskunnille se on samaa kuin heiluttelisin kuoleman viikatetta. Muistutan elämän rajallisuudesta. 

Eikä, mikä ihana kuoleman airut! ❤️ Osaan niin kuvitella, miten semmoisen Seppo- ja Ulla-henkisen pariskunnan naamat venähtävät ja kalpenevat, kun hieman synkkä ja salaperäinen uusi naapuri kertoo olevansa leski.

Vierailija
37/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Eipa tuossa muuta voi kun sanoa vaan, etta anteeksi, mutta en ole kiinnostunut tekemaan teidan/sinun kanssa lahempaa tuttavuutta. 

Toinen vaihtoehto on punoa jokin juoni, joka saa hanet ajattelemaan, etta sinusta on parempi pysya kaukana. :) Yrita kaannyttaa hanta skientologiaan tai jotain muuta sellaista. 

Tämä. Seuraavan kerran, kun pyrkii juttusille, kysy haluaako hän kuulla Jeesuksesta.

Vierailija
38/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko tämä toisessa ketjussa oleva viesti sattumoisin myös sinun kirjoittama:

https://www.vauva.fi/comment/41484467

"Älä muuta. Minunkin naapurillani on selkeästi kerrostaloetiketti ihan hukassa, tänäänkin ilmestyi rappukäytävään kun olin odottamassa hissiä. Ihan varmasti näki ovisilmästä että rappukäytävä oli varattu!"

Vierailija
39/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko tämä toisessa ketjussa oleva viesti sattumoisin myös sinun kirjoittama:

https://www.vauva.fi/comment/41484467

"Älä muuta. Minunkin naapurillani on selkeästi kerrostaloetiketti ihan hukassa, tänäänkin ilmestyi rappukäytävään kun olin odottamassa hissiä. Ihan varmasti näki ovisilmästä että rappukäytävä oli varattu!"

Ei ole minun kirjoittamani, mutta hyvin voisi kyllä olla tältäkin näppikseltä!😊 -ap

Vierailija
40/46 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni tuollainen käytös nimenomaan on vainoamista ja asiatonta. Toisen kodin tarkkailu, yksityisasioiden uteleminen, stalkkaus pihalla ja rapussa ja kotiin tunkeminen. Eihän nyt kukaan normaalijärkinen noin käyttäydy. Joko vanha setä kuvittelee, että saa ap:n kiinnostumaan itsestään tai on patologisen utelias juorukello. Varmasti raskasta vaimolle myös- tai sitten vaimo on se joka patistaa ukkoa rappuun ahdistelemaan ja tiedustelemaan ap:n asioita.

Älä avaa sille enää ovea, joka kerta kun tulee juttelemaan sanot että on kiire, älä vastaa mihinkään kysymyksiin, jos pitää jotain sanoa juttele vaikka säästä, tai käännä kysymykset takaisin häneen itseensä, nopeasti pois vaan niistä tilanteista. Se että jäät juttelemaan, annat tietoa itsestäsi ja avaat oven ja päästät tyypin kotiisi vaan ruokkii tilannetta entisestään ja opettaa että käytös on ok ja hyväksyt sen.

Olen samaa mieltä siinä, että ap itse päättää, haluaako olla tuttavallisissa väleissä vai ei.

Mutta vanhemmat ihmiset ovat monasti tuollaisia uteliaita. Ei se mitään vainoamista ole, eikä stalkkaustakaan. Todennäköisesti herra on kaikkien naapuriensa suhteen utelias ja pyörii ihan tekemisen puutteesta ja sosiaalisuuttaan paljon pihalla.

Oikeasti, eikö teidän kohdallenne muka ole ikinä osunut tuollaisia ylituttavallisia ihmisiä?

Ei se ole edes välttämättä (toki voi olla, mutta tuskin on) mitään sen kummempaa kiinnostuneisuutta tai suhteen hierontaa, tuota harrastaa moni täti-ihminenkin ja siis ihan vaan uteliaisuuttaan ja yleistä-tättähääräisyyttään. Pitää päsmäröidä ja hössöttää.

Rasittavaa kyllä, mutta ei pahantahtoista. Tuollaiset ihmiset yllättyvät ja loukkaantuvatkin, jos heille sanoo, että he tuppautuvat liiaksi ja työntävät nokkansa muiden asioihin! 

4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi