Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero kotitöiden epätasaisen jakautumisen takia?

Neuvoton
03.03.2020 |

Asun puolisoni kanssa yhdessä ja muuten suhteemme on ihana ja rakastan häntä, mutta kotityöt eivät vaan parin vuoden yhdessä asumisen jälkeenkään jakaudu tasan. Tuntuu pikkumaiselta miettiä eroa joidenkin kotitöiden takia, kun arki sujuu muuten, mutta tänään jälleen yksin siivotessani mietin, haluanko todella siivota myös toisen jälkiä loppuelämäni?

Olen yrittänyt puhua hänelle asiasta ja välillä hän skarppaa. Kuitenkin varsinkin metatyö ja epätyypillisemmät kotityöt jäävät hoitamatta ellen minä niitä tee. Mitkään yhteiset sopimukset eivät auta, koska hän ei sitoudu niihin ja hommat jäävät vain tekemättä. En tiedä mitä enää keksisin. En haluaisi heittää hyvää suhdetta menemään, mutta kyllähän se varsin epäoikeiuden mukaiselta tuntuu, että kun molemmat käyvät päivätöissä, niin toisella työvuoro jatkuu vielä kotiin päästyä.

Vinkkejä, ajatuksia?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostu tekemään omaa osuuttaan kotitöitä, niin palkatkoon kerran viikossa siivoojan tekemään oman osuutensa.

Näin tehtiin meillä, minä teen ruuan ja pesen pyykin ja siivooja käy kerran viikossa 3-4h siivoamassa, vaihtaa petivaatteet ja auttaa pyykinkäsittelyssä ja mies maksaa laskun kokonaisuudessaan.

Muussa tapauksessa mies olisi saanut lähteä, kun asunto on minun ja en muutenkaan tykkää pyytää tekemään kotitöitä, kun luulisi ne olevan itsestään selvä.

Vierailija
42/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden vuosien aikana, jotka seurustelitte ennen yhteen muuttamista, mikään ei viitannut erilaisiin siisteyskäsityksiin? Puolisollasi oli oma, siisti, viihtyisä koti, josta hän huolehti? Mitä siis tapahtui siinä kohtaa, kun muutitte saman katon alle? Kumman siivouskäytännöt ja siisteysnormit otitte käyttöön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden vuosien aikana, jotka seurustelitte ennen yhteen muuttamista, mikään ei viitannut erilaisiin siisteyskäsityksiin? Puolisollasi oli oma, siisti, viihtyisä koti, josta hän huolehti? Mitä siis tapahtui siinä kohtaa, kun muutitte saman katon alle? Kumman siivouskäytännöt ja siisteysnormit otitte käyttöön?

Meillä naisen oma koti oli siisti, mutta mun luo muutettuaan ryhtyi possuksi.

Ei kuulema kiinnosta siivota taloa joka on mun maun mukainen ja sen laittamiseen mieleiseksi ei kannata käyttää rahaa, koska ei olisi oma talo mitä laittaa

Vierailija
44/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisten tekemistä kotitöistä ei ole lainkaan tarpeen. Naiset vain ovat keksineet jonkun omituisen kaavan, jonka mukaan pitää mennä. Perjaintaisin irrotetaan jalkalistat ja siivotaan niiden takaa hammasharjalla, lauantaisin puhdistetaan vanupuikolla keittiönkaappien ovia, sunnuntaisin kammataan matonhapsut järjestykseen ja asetellaan kaikki lipaston päällä olevat instagram-asetelmat uudella tavalla jne.

Miehillä ei ole mitään tarvetta moiseen! Ja kun he eivät irrota jokaista hehkulamppua ja kiillota niitä, niin nainen on katkera, kun kotityöt jakautuvat väärin.

Olen nainen ja katselen joskus ihmeissäni ympäristöäni, jossa naiset voivat silmää räpäyttämättä käyttää ns. yhteisistä rahoista ison osan, mutta hetken kuluttua polkevat jalkaa, kun mies on laittanut vääränvärisen pussin roska-astiaan.

Silloin mies on tehnyt virhearvion parivalinnassa ja valinnut kumppanikseen aivan väärän tyypin. Tuossa sinun tapauksessa miehen olisi pitänyt valita puolisokseen siivoustasoltaan saman tyyppisen tai sitten sottapytyn.

Ei kait kukaan valitse puolisokseen esim. harrasta uskovaista, jos itse on ateisti tai ei liikunallista, jos itse on himoliikkuja.

Vierailija
45/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisten tekemistä kotitöistä ei ole lainkaan tarpeen. Naiset vain ovat keksineet jonkun omituisen kaavan, jonka mukaan pitää mennä. Perjaintaisin irrotetaan jalkalistat ja siivotaan niiden takaa hammasharjalla, lauantaisin puhdistetaan vanupuikolla keittiönkaappien ovia, sunnuntaisin kammataan matonhapsut järjestykseen ja asetellaan kaikki lipaston päällä olevat instagram-asetelmat uudella tavalla jne.

Miehillä ei ole mitään tarvetta moiseen! Ja kun he eivät irrota jokaista hehkulamppua ja kiillota niitä, niin nainen on katkera, kun kotityöt jakautuvat väärin.

Olen nainen ja katselen joskus ihmeissäni ympäristöäni, jossa naiset voivat silmää räpäyttämättä käyttää ns. yhteisistä rahoista ison osan, mutta hetken kuluttua polkevat jalkaa, kun mies on laittanut vääränvärisen pussin roska-astiaan.

Silloin mies on tehnyt virhearvion parivalinnassa ja valinnut kumppanikseen aivan väärän tyypin. Tuossa sinun tapauksessa miehen olisi pitänyt valita puolisokseen siivoustasoltaan saman tyyppisen tai sitten sottapytyn.

Ei kait kukaan valitse puolisokseen esim. harrasta uskovaista, jos itse on ateisti tai ei liikunallista, jos itse on himoliikkuja.

Hyvin moni valitsee.

Vierailija
46/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jsssap

Vierailija
47/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa vuodessa ap tuulettaa vappuviuhkat? Minä viikonpäivänä imuroidaan imuri?

Montako kertaa ap pöyhii tähtityynyjä päivässä? Milloin posliinifiguriinit pyyhitään pölyistä? 

Monestiko kuukaudessa liinavaatekaappi pitää järjestää? Pyyhitäänkö patterintakuset joka viikko? 

Ap ei kerro yhtään mitään omasta siivoustavastaan, mutta miesvihaketjuhan tästä saatiin aikaan.

Kuten aina tällä palstalla

Vierailija
48/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi, että kyseessä on edes mies?

Minä tunnen kyllä naisiakin, jotka ei siivoa ja miehiä jotka ovat hyvin tarkkoja siisteydestä. Se on luonnekysymys eikä kyllä helpolla muutu. Itse en sanoisi, että kyse on laiskuudesta vaan enemmänkin ei kiinnosta tai ei vaan ole niin tarkka siisteyden suhteen. Esim. oma kumppanini voi touhottaa kaiken maailman hommissa vaikka lasten kanssa aamusta iltaan tai tehdä pitkälle yöhön työhommia, mutta siivoaminen ei hänen mieleensä vaan tule. Minä olen laiskempi muuten, mutta sitten taas siistimpi.

Suosittelen siivoojaa.

Vierailija
49/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että kyseessä on edes mies?

Minä tunnen kyllä naisiakin, jotka ei siivoa ja miehiä jotka ovat hyvin tarkkoja siisteydestä. Se on luonnekysymys eikä kyllä helpolla muutu. Itse en sanoisi, että kyse on laiskuudesta vaan enemmänkin ei kiinnosta tai ei vaan ole niin tarkka siisteyden suhteen. Esim. oma kumppanini voi touhottaa kaiken maailman hommissa vaikka lasten kanssa aamusta iltaan tai tehdä pitkälle yöhön työhommia, mutta siivoaminen ei hänen mieleensä vaan tule. Minä olen laiskempi muuten, mutta sitten taas siistimpi.

Suosittelen siivoojaa.

Kuinka moni mies muka puhuu metatöistä? (metatyöt= sitä että palstamamma luettelee palstalla kaverisynttärit, lahjojen ostot, hammaslääkäriajat ja loman varaamisen kovin suuren painolastin)

Vierailija
50/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on oma käsityksensä siisteydestä ja puhtaudesta. Yleisesti ottaen voisi olettaa, että jos olet jo "neuvotellut" aiemminkin, niin tuo sinun käsitykseksi ovat kovemmat kuin miehellä.

Voin nyt kertoa salaisuuden. Mies ei pidemmän päälle tee asiaa, mikä on ristiriidassa hänen oman käsityksensä kanssa. Jos miehen aivot eivät havaitse sitä sotkua tai sitä yhtä pölypalleroa nurkassa, niin ei hän siihen imuriin tartu kuin vasta silloin, kun nurkassa on kolme pölypalleroa.

Teissä molemmissa on luultavasti vikaa. Sinun kantsisi relata hieman sen luudun kanssa. Vaikka muuta ajatteletkim, niin sinun oma käsityksesi puhtaudesta ja sen tasosta ei ole enää elämässäsi se ainoa mielipide, minkä voit ottaa huomioon.

Vierailija
51/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, mistä tämä johtuu? Minäpä kerron sinulle totuuden, jota sinun ei tietenkään ole pakko lukea:

Sinä olet miehellesi vain kodinhoitaja. Onhan teillä kaikin puolin ihanaa niin kauan kuin sinä vaan toimit roolisi mukaan. Ajattele, mikä olisi toisin, jos olisit hänelle tasavertainen kumppani.

Erilainen siisteyskäsitys on ongelmani helpompi ratkaista kuten myös se, että on erilainen käsitys perheenjäsenten rooleista. Huonompi homma se, että mies pitää sinua palveluskuntana ja on itse laiska.

Vierailija
52/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh. Ollaanpas palstalla nyt viisaita että tietenkin se on se nainen joka niuhottaa turhasta ja hinkkaa jalkalistoja hammasharjalla. Kyllä se on kuulkaas meille normaali-ihmisille ihan selvää että vaikka olisi kuinka rento meininki niin jotakin kotona on kaikkien pakko tehdä. Kai nyt jokainen tarvii ruokaa ja puhtaita astioita ja puhtaat vaatteet päälleen ja jonkinmoisen siivouksen ettei syöpäläiset ala juhliin nurkissa. Siinä mitään hammasharjahinkkauksia tarvita että  niitä kotitöitä kertyy jonkin verran tehtäväksi joka huushollissa.

Jos pariskunnan siisteyskäsitykset eroaa tosi paljon ja jompi kumpi on lisäksi laiska, niin silloin lienee tosiaan parempi että elää eri osoitteissa. Poistuu suhteesta iso ärtymyksenaiheuttaja. Ja jos sitten haluaa muuttaa yhteen uudestaan niin nää kotityöhommat on parasta sopia etukäteen, esim hankkia se siivooja heti alkuunsa kun tietää että toinen on patalaiska nahjus.