Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero kotitöiden epätasaisen jakautumisen takia?

Neuvoton
03.03.2020 |

Asun puolisoni kanssa yhdessä ja muuten suhteemme on ihana ja rakastan häntä, mutta kotityöt eivät vaan parin vuoden yhdessä asumisen jälkeenkään jakaudu tasan. Tuntuu pikkumaiselta miettiä eroa joidenkin kotitöiden takia, kun arki sujuu muuten, mutta tänään jälleen yksin siivotessani mietin, haluanko todella siivota myös toisen jälkiä loppuelämäni?

Olen yrittänyt puhua hänelle asiasta ja välillä hän skarppaa. Kuitenkin varsinkin metatyö ja epätyypillisemmät kotityöt jäävät hoitamatta ellen minä niitä tee. Mitkään yhteiset sopimukset eivät auta, koska hän ei sitoudu niihin ja hommat jäävät vain tekemättä. En tiedä mitä enää keksisin. En haluaisi heittää hyvää suhdetta menemään, mutta kyllähän se varsin epäoikeiuden mukaiselta tuntuu, että kun molemmat käyvät päivätöissä, niin toisella työvuoro jatkuu vielä kotiin päästyä.

Vinkkejä, ajatuksia?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa naisten tekemistä kotitöistä ei ole lainkaan tarpeen. Naiset vain ovat keksineet jonkun omituisen kaavan, jonka mukaan pitää mennä. Perjaintaisin irrotetaan jalkalistat ja siivotaan niiden takaa hammasharjalla, lauantaisin puhdistetaan vanupuikolla keittiönkaappien ovia, sunnuntaisin kammataan matonhapsut järjestykseen ja asetellaan kaikki lipaston päällä olevat instagram-asetelmat uudella tavalla jne.

Miehillä ei ole mitään tarvetta moiseen! Ja kun he eivät irrota jokaista hehkulamppua ja kiillota niitä, niin nainen on katkera, kun kotityöt jakautuvat väärin.

Olen nainen ja katselen joskus ihmeissäni ympäristöäni, jossa naiset voivat silmää räpäyttämättä käyttää ns. yhteisistä rahoista ison osan, mutta hetken kuluttua polkevat jalkaa, kun mies on laittanut vääränvärisen pussin roska-astiaan.

Vierailija
22/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta siivoaminen ihanaa vastapainoa aivotyölle. Rentoudun aina siivotessa ja lauleskelen taustalla soivan musiikin mukana. Kyllähän mies joskus imuroi, mutta pääasiassa minä hoidan siivouksen.

Eikä siinä liikaa ole hommaa kahden hengen taloudessa.

Kiva jos haluat olla piika. Useimmat eivät halua, kuten ei myöskään ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso osa naisten tekemistä kotitöistä ei ole lainkaan tarpeen. Naiset vain ovat keksineet jonkun omituisen kaavan, jonka mukaan pitää mennä. Perjaintaisin irrotetaan jalkalistat ja siivotaan niiden takaa hammasharjalla, lauantaisin puhdistetaan vanupuikolla keittiönkaappien ovia, sunnuntaisin kammataan matonhapsut järjestykseen ja asetellaan kaikki lipaston päällä olevat instagram-asetelmat uudella tavalla jne.

Miehillä ei ole mitään tarvetta moiseen! Ja kun he eivät irrota jokaista hehkulamppua ja kiillota niitä, niin nainen on katkera, kun kotityöt jakautuvat väärin.

Olen nainen ja katselen joskus ihmeissäni ympäristöäni, jossa naiset voivat silmää räpäyttämättä käyttää ns. yhteisistä rahoista ison osan, mutta hetken kuluttua polkevat jalkaa, kun mies on laittanut vääränvärisen pussin roska-astiaan.

Älä viitsi.

Vierailija
24/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erota ei tarvitse, asutte vaan eri asunnoissa. Puolisosi ei tuosta muutu eikä siivoojan palkkaaminen kokonaan helpota tilannetta. Itsekin alan olla kypsä tilanteeseen, kun tuntuu, että miehen perässä saa koko ajan kulkea siivoamassa jälkiä. Nytkin miehellä oli yhden kapineen sisällä patterit vuotaneet ja mitä mies teki? Putsasi sen keittiön pöydälle eikä siivonnut sitä möhkää pois. En jaksa.

Miehesi on umpityhmä. Osaisiko hän lukea tämän lyhyen artikkelin, jos veisit sen hänen eteensä?

https://www.luma.fi/kysymykset/2015/01/19/vuotaneiden-paristojen-turval…

Vierailija
25/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä pesua kaipaavat sauna ja kylppäri, jääkaappi, uuni, mikro, allaskaappi, jossa on roskikset, keittiön välilaatoitus etenkin hellan takana ja mattojen pesu. Itse pidän noita hommia työläinä ja ne onkin niitä, jotka jäävät odottamaa parempaa aikaa. Olen ilmeisesti kohtuuton, kun toivon miehen hoitavan noista edes osan joskus. Sinun kotisi lienee saastainen, kun et tee muuta kuin järjestelet asetelmia ja kampaat maton hapsuja.

Vierailija
26/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin tämä. Puhumattakaan "juhlavalmisteluista". Jouluna pitää kiillottaa himmelit ja paistaa Elslka-tädin pöytäliinat perinnereseptillä. Ja auta armias jos sitä Olavi-serkun askartelemaa paperitähteä ei löydy. 

Vierailija
27/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lasta tehdä laiskan puolison kanssa! Kotityöt ja vastuu lisääntyvät ja jos toinen jatkaa vapaamatkustamista niin katkeruus kasvaa! Yritä vielä puhua ja aseta selvät vastuualueet kotitöille.

Vierailija
28/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko kustantaa siivouspalvelun kun tienaatkin enemmän?

Vierailija
29/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on miehen homma kustantaa siivous, kun hän ei tee omaa osuuttaan.

Vierailija
30/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin mutta sitten ei olisi osuuksia ollenkaan. Vain siivoja siivoisi ja nainen maksaa isommasta palkastaan.

Vierailija
31/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo on niin väsynyt jatkuvasti, että minä miehenä teen käytänössä kaikki kotityöt, joita onkin tavallista enemmän, koska asumme maalla ja sekä lapsia että eläimiä on koko joukko. Tyypillisesti arkiviikolla vaimo pystyy just käymään palkkatyössään....ja minä hoidan sekä kodin että palkkatyön, lähetän myös lapset kouluun aamuisin....ennen kuin meen omiin duuneihin. Tänään aamulla ennen töihin menoa olen tehnyt jo 2 ja puoltuntia kotitöitä. Vastaan siis kaikesta vaatehuollosta ruoanlaittoon.... En ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeeta….naisilta puuttuu turnaskestävyys.

Vierailija
32/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että nalkutuksen lisäksi ap harjoittaisi vielä taloudellista väkivaltaa?

Ap on surkea provo, joka katosi jo aikoja sitten. 

Vierailija
33/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n tulisi mielestäsi maksaa siitä, että miesystävä on liian laiska siivoamaan?

Ero on parasta, jos ap haluat jatkossa hyvän parisuhteen, jossa asutaan yhdessä. Laiska omaan napaansa tuijottava mies ei ole kovin hyvä kumppani.

Vierailija
34/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kotityöt sellaisia, joista olette yhdessä sopineet ja päättäneet että niin pitää olla? Listanneet yhdessä, mitä kodissa on tärkeää hoitaa ja mitä ei. Vai onko tilanne se, että sinun mielestäsi kotia hoidetaan tavalla x ja puolisosi mielestä tavalla y? Ja jos niin on missä kohdin olette samaa mieltä ja missä eri mieltä?

Se, että suostut vapaaehtoisesti kantamaan vastuun kotitöistä ja tarttumaan niihin yhä uudelleen on valintasi. Jokainen ymmärtää, ettei likaisessa ja luteita vilisevässä kodissa ole kiva asua ja paikat pyritään pitämään siisteinä, järjestyksessä ja kantamaan roskat pois. 

Koska katsot, ettet halua yksin hoitaa kotitöitä ja ilmeisesti et myöskään ole niistä täysin itsekään innostunut voisit virittää keskustelua puolisosi kanssa mitä asialle voitte yhdessä tehdä. Kuten jo olet huomannut niistä ei jaksa muistuttaa ja kuten täällä moni jo on vastannutkin puolisosi ei tule muuttumaan kotitöiden suhteen yhtään mihinkään, vaikka kuinka yrittäisit saada häntä hommiin mukaan.

Anna hänelle tilaa ehdottaa ratkaisua asiaan ja kuuntele häntä myös mieli avoinna. Jos puolisosi näkee joissakin sinun tavoissa hoitaa asioita huonosti, niin kuin sinä hänen tavoissaan, niin hakekaa ja pohtikaa siihen jonkinlainen sopuratkaisu. Miettikää keinoja, millä asiat tehtäisiin helpommin ja onko jotakin kotityötä, mistä voi luiopua kokonaan tai harventaa niiden tekemistä. Voitko sinä ottaa rennosti pari iltaa viikossa ja antaa kodin olla sekaisin? 

Laskekaa, mitä maksaisi palkata siivooja kerran viikossa tai  kuukaudessa, joka hoitaa pyykit samalla. Miten olisi ruokien tilaaminen verkkokaupan kautta, vaikka siitä se kuljetuskorvaus meneekin? Voiko ruokia tilata valmiina? Jnejne. Mitään ei oikeasti tarvitse itse tehdä, mutta tietysti onko halua maksaa ja millaisista töistä. Mutta ne ovat asioita, jotka on selvitettävä ja joilla saatte sitten elämäänne aikaa olla yhdessä.

Vierailija
35/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin tämä. Puhumattakaan "juhlavalmisteluista". Jouluna pitää kiillottaa himmelit ja paistaa Elslka-tädin pöytäliinat perinnereseptillä. Ja auta armias jos sitä Olavi-serkun askartelemaa paperitähteä ei löydy. 

Niin. Monet naiset nauttivat arjen estetiikasta. Kaunis koti tuo iloa elämään . Sellaista on kivempi myös siivota. Monesti mies onkin se kodin rumentaja. Töiden epätasainen jakautuminen pännii eniten silloin, jos se ei siivottunakaan näytä omalta ja kauniilta.

Vierailija
36/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa maissa naiset tekevät enemmän kotitöitä ja siihen liittyvää suunnittelua. Aina voi sopia että toinen tekee jonkun osan edes. Meillä mies laittaa kahvia ja tekee arkiruokaa. Ei osaa ennakoida mitään kun vuodenajat vaihtuu, pitäisi ottaa esille ne kasäisemmät tamineet. Siivoaa kyllä keittiötä vaikka s itten järjestys on kauhean epäkäytännölllinen.Missään tapauksessa ei kannata skipata parisuhdetta kotitöiden takia. Eivät muutenkaan hoida lasten kouluun ja kavereihin liittyviä asioita. Koitan pitää rentoa otetta kuitenkin, että kaikilla olisi kotona mukavaa.

Vierailija
37/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin tämä. Olen siis itsekin siisteyshullu nainen, mutta ymmärrän kuitenkin, että se siisteystaso mitä itse ylläpidän ei ole välttämätöntä enkä siksi voi vaatia mieheltä samaan osallistumista. Yhdessä asuessa minulle riittää, että mies siivoaa kutakuinkin omat jälkensä - pyyhkii keittiötasot ruoanlaiton jälkeen, laittaa tiskit koneeseen, ei jätä vaatteitaan ja tavaroitaan lojumaan ihan minne sattuu, auttelee pyykkäyksessä ja lähtee mukaan kauppaan jos teemme yhdessä ruokaa.

Kaikki muu on oikeastaan sellaista mitä joutuisin tekemään ilman miestäkin, jos oletetaan että mies siivoa omat jälkensä. Imuroisin muutenkin kahdesti viikossa, pyyhkisin enimmät pölyt viikottain ja moppaisin lattiat, pesisin vessan, uunin ja ikkunat yhtä usein jne. Jos mies edes vähäsen auttelee noissakin niin se on vain ekstraa minulle verrattuna yksinasumiseen JA lisäksi saan vuokranpuolittajan JA ihanan kumppanin jota rakastan ja joka rakastaa minua. Mielestäni kannattava diili, vaikka tekisinkin selvästi enemmän kotitöitä kuin mies.

Ja tosiaan pitää ottaa huomioon se, että koska miehet eivät yksin asuessaan ylläpidä yleensä samaa siisteystasoa niin naisen kanssa yhdessä asuessa he voivat silti tehdä suunnilleen saman määrän kotitöitä kuin yksin asuessaankin tekisivät, koska voi olla että yksin asuessaan mies tekee vaikka vain 20-30% siitä kotityömäärästä mitä nainen yksin asuessaan tekee. Miehellekään ei siis saman loogikan mukaan olisi kannattavaa asua naisen kanssa, jos se vain lisää kotitöiden määrää.

Vierailija
38/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta oma kämppään ja siivoa vain omat sotkusi ja laita vain itsellesi ruokaa. Mies saa itse hoitaa oman kämppänsä miten haluaa tai olla hoitamatta. Sitten ei tarvitse erota eikä myöskään ärsyyntyä asioista.

Tämä. 

Olen jo kokenut avioliiton ja perhehelvetin. Nyt elän ihanassa parisuhteessa ja ikinä enää en aio sitä virhettä tehdä, että muuttaisin miehen kanssa yhteen. Siitäkin huolimatta, että nykyinen mies on innokas ruoanlaittaja ja myös siivoaa mukisematta, jopa enemmän kuin minä.

Vierailija
39/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin muutama muu: yhdessä ei tarvitse asua. 

Omat kämpät, kummallakin oma siisteyden taso. Onnea ja harmoniaa. 

Miksi pitäisi väkisin yrittää sovittaa kahta erilaista elämäntyyliä yhteen, kun kerran ne eivät suosiolla yhteen sovi? 

Aloitapa, ap, seuraava kotityökeskustelu Oikotieltä. 

Vierailija
40/52 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin muutama muu: yhdessä ei tarvitse asua. 

Omat kämpät, kummallakin oma siisteyden taso. Onnea ja harmoniaa. 

Miksi pitäisi väkisin yrittää sovittaa kahta erilaista elämäntyyliä yhteen, kun kerran ne eivät suosiolla yhteen sovi? 

Aloitapa, ap, seuraava kotityökeskustelu Oikotieltä. 

En ole AP, mutta esimerkiksi se että joku maksaa puolet vuokrasta ja muista asumismenoista on mielestäni ihan hyvä kannustin yhdessäasumiselle, ellei ui rahassa.

Toinen syy on käytännöllisyys - jos miehellä on sotkuinen kämppä niin itse en ainakaan miehen luona viihdy, joten tapaamiset ovat sitten sen varassa miten usein mies jaksaa luokseni tulla. Yksi eksistäni ei tykännyt olla erossaan pöytätietokoneestaan joten ei siksi halunnut vierailla luonani usein, toinen taas ei halunnut työmatkojen pidentyvän joten suostui vierailemaan luonani vain viikonloppuisin. Jos kaipaa seksiä ja läheisyyttä usein niin joutuu siis mahdollisesti luopumaan siitäkin, jos asutaan eri kämpissä.

Lisäksi olisi paljon muitakin käytännöllisyyteen liittyviä juttuja, esimerkiksi ruoat jäävät helposti pilaantumaan omaan jääkaappiin ja ikävä kuljetella edestakaisin kaikkia kamoja, lemmikkieläimet voivat myös rajoittaa toisen mahdollisuutta käydä toisen luona jne.

Mutta toki jos se ikuinen tapailuvaihe ja toistensa luona ravailu ja kamojen kiikuttaminen edestakaisin ei haittaa niin silloin varmasti juuri sopiva vaihtoehto asua erikseen.