Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani myivät talonsa ja aikovat nyt muuttaa lähelle minua ja perhettäni - APUA!

Vierailija
03.03.2020 |

Vanhempani myivät omakotitalonsa. Asuvat tällä hetkellä 150 kilometrin päässä. Mielestäni tämä on hyvä matka, koska autoritäärinen ja pomottava äitini on vaikea ihminen. Äitini määräilevä käytös on suuri syy, miksi aikoinaan muutin hieman kauemmas heistä. Äitini suhtautuu minuun edelleen kuin pieneen lapseen ja kommentoi elämääni negatiiviseen sävyyn.

Järkytykseni olikin suuri, kun kuulin, että vanhempani aikovat nyt muuttaa samaan kaupunkiin kanssani. Heillä ei ole täällä ketään tuttuja (perheeni lisäksi). Äitini on nyt jo "vitsikkäästi" sanonut, että tulee sitten meille joka päivä hoitamaan kotia ja lapsia.
MUTTA kun minä en halua! En halua äitiäni meille päivittäin. Käymme mieheni kanssa molemmat töissä, lapset ovat eskari/viskari- ikäiset. Meillä käy tarvittaessa lapsenvahti, myös viikkosiivous on ulkoistettu. Olen rakentanut mieleisen ja kivan elämän, en kaipaa äitiäni tähän pyörimään.
Molemmat vanhempani ovat hyvässä kunnossa. Olemme veljeni kanssa hyvillä mielin siitä, että lähtivät omakotitalosta, ennenkuin ikä alkaa painaa liikaa ja oma talo olisi muuttunet taakaksi.
Isäni viettää paljon aikaa mökillä, joten hän tuskin alkaa meillä aktiivisesti käymään.

Olen kysynyt vanhemmiltani, että mitä aikovat tehdä, kun ovat muuttaneet? Onko heillä sosiaalisia kontakteja, aikovat aloittaa harrastuksen tms? Mökkimatka lyhynee, joten isäni tulee todennäköisesti viettämään mökillä vielä enemmän aikaa (mökki talviasuttava). Äitini vain hokee mantraa "tulen sitten teille hoitamaan lapsia."

Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa? Miten sanoa kauniisti (äidilleni), että en halua häntä tänne päivittäin tai välttämättä edes viikottain.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheen sivusta, anteeksi, mutta mikä ihme on viskari?

Viisivuotias, joka on eskariryhmässä ja tekee jo jonkinlaisia eskaritehtäviä ennen seuraavan vuoden eskaria.

Oksennus nousee kurkkuun ja värinä menee läpi kehon. Siis lasten saaminen tarkoittaa oikeasti sitä että pitää diilata tuollaisten päästä nyrjähtäneiden, infantiilien termien kanssa päivästä toiseen?  Ei hyvää päivää.

Vierailija
42/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisivuotias, joka on eskariryhmässä ja tekee jo jonkinlaisia eskaritehtäviä ennen seuraavan vuoden eskaria.

Oksennus nousee kurkkuun ja värinä menee läpi kehon. Siis lasten saaminen tarkoittaa oikeasti sitä että pitää diilata tuollaisten päästä nyrjähtäneiden, infantiilien termien kanssa päivästä toiseen?  Ei hyvää päivää.

Ei niitä ole joka paikassa. Mun kuopus sattui olemaan tuollaisessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ovat olleet hyvin ylpeitä, kun ovat päässeet viskareiksi! Mutta joo, termi on kyllä kauhea🤮

Vierailija
44/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän mummolla ole oma lehmä ojassa. Muuttaa lähemmäs, jotta itse saa sitten apua, kun on "vanha ja raihnainen". Ja pelaa tietysti "vahdinhan minä sinunkin lapsiasi" - kortin.

Onneksi vanhempani ovat varakkaita, joten saavat ostettua palvelut kotiinsa/muuttaa palvelukotiin, jos sellainen tarve tulee. 

-ap

Palvelukoti paikka suoraan ostettuna on 4000-5000 €/kk/henkilö. Eli kahdelta noin 120 000 € vuodessa.

Vierailija
45/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Vierailija
46/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Joko ovat osan päivää eskareiden joukossa tai sitten voi olla kokonaankin oma viiskariryhmä tai muu yhdistelmäryhmä nuorempien kanssa. Mutta kummin se nyt kuuluu sanoa? Itse olen luullut että viiskari, eikä viskari. Viskarista tuolee mieleen joku Arttu Viskari... Viiskari viittais enemmän viisivuotiaaseen..

Vierailija
47/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Joko ovat osan päivää eskareiden joukossa tai sitten voi olla kokonaankin oma viiskariryhmä tai muu yhdistelmäryhmä nuorempien kanssa. Mutta kummin se nyt kuuluu sanoa? Itse olen luullut että viiskari, eikä viskari. Viskarista tuolee mieleen joku Arttu Viskari... Viiskari viittais enemmän viisivuotiaaseen..

Mulle taas tulee sanasta mieleen viis-Kari, vähän niin kuin viismauste :D

Ap:lla ei taida olla oikein muita vaihtoehtoja, kuin pysyä tiukkana alusta alkaen, niin vaikeaa kuin se onkin. Suurin osa ihmisistä oppii toiston kautta ja toivotaan, että ap:n äiti kuuluu näihin ihmisiin.

Vierailija
48/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut muuta muotoa kuin viskari. Viskari ja eskari.

Vierailija
49/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vielä osaat arvostaa äitisi lastenhoitoapua, varsinkin yksinhuoltajana ollessa kaikki hoitoapu on tarpeen, että pääsee asioita hoitamaan. Sitten ei lastenvahtiin enää olekaan sitä ylimääräistä rahaa.

Vierailija
50/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus vielä osaat arvostaa äitisi lastenhoitoapua, varsinkin yksinhuoltajana ollessa kaikki hoitoapu on tarpeen, että pääsee asioita hoitamaan. Sitten ei lastenvahtiin enää olekaan sitä ylimääräistä rahaa.

Mun lapset on jo aikuisia eli koskaan ei tullut päivää jolloin olisin "arvostanut" sitä ylikävelyä ja lyttäämistä. Ei se ap:kaan tule sitä kaipaamaan.

Vierailija
51/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen juttu, että noista persoonallisuushäiriöisistä päsmäröijä-isovanhemmista ei oikein ole hoitajaksi. Mä olen ihan sujuvasti käynyt ilman lasten kanssa lääkärissä (oma lääkäri), pankissa sijoituksista neuvottelemassa, työkkäristä jne. Lasteni mummu asuu puolen kilometrin päässä ja ”innokas hoitaja”. Joskus sai hoitaa, ja syötti ihan pokkana viljayliherkkyydestä kärsivälle lapselle ruissipsejä, kun kyllä mummu tietää mistä lapsenlapset tykkää. Eikä ollut ainoa laatuaan tuo sipsitempaus.

Vierailija
52/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset on nyt 5,5 ja 6,5 niin ei niitä nyt kamalan kauaa tarvitse vahtia vaan voi jättää ihan keskenänsä kun hoitaa asioita.

Vierailija
53/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa teillä suurimmalla osalla ikävä asenne vanhempiinne. Tosin taitaa olla juuri tyypillistä suomalaisille, muualla maailmassa osataan arvostaa perheen yhteisöllisyyttä.

Taitaapa kuitenkin kevyesti kelvata aikanaan perinnöt, jotka kitsaasti eläneet vanhukset aikanaan jättävät. Kyllä raha lisää arvostusta, tuskin jätätte ottamatta.

Vierailija
54/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa teillä suurimmalla osalla ikävä asenne vanhempiinne. Tosin taitaa olla juuri tyypillistä suomalaisille, muualla maailmassa osataan arvostaa perheen yhteisöllisyyttä.

Taitaapa kuitenkin kevyesti kelvata aikanaan perinnöt, jotka kitsaasti eläneet vanhukset aikanaan jättävät. Kyllä raha lisää arvostusta, tuskin jätätte ottamatta.

Ei ne lyttäävät päsmärivanhemmat missään päin maailmaa huudossa ole.

Vierailija
55/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua ei! Joskus olen ollut vähän pahoillani kun oma äiti ei osoita mitään mielenkiintoa perheeseeni mutta jos tuo se toinen vaihtoehto niin tämä nykyinen malli kyllä hyvä. Ootappa vielä kun se vanhenee siinä ja odottaa saavansa itse sitä apua sitten.9

Vierailija
56/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arttu. Suomalainen laulaja. Laulujaan mm. Mökkitie ja Tuntematon Potilas. Kiva että saatiin Artun äiti mukaan keskusteluun.

Vierailija
57/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti tuollaisia vanhoja päsmäreitä vaivaa? Luulevatko oikeasti että joku haluaa että utelias ämmä tulee joka päivä kotiin touhuilemaan?

Tätä olen monesti anoppini kohdalla miettinyt. On ihan uskomatonta kun pelkkä kielto ei riitä, kielto selityksen kanssa ei riitä eikä myöskään tajua pysyä poissa, vaikka kerrotaan, että ei ole meille mitään asiaa.

Haluaisin vain tietää, miksi hän käyttäytyy niin kuin käyttäytyy? Miksi ei ei olekaan ei?

Vierailija
58/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti tuollaisia vanhoja päsmäreitä vaivaa? Luulevatko oikeasti että joku haluaa että utelias ämmä tulee joka päivä kotiin touhuilemaan?

Tätä olen monesti anoppini kohdalla miettinyt. On ihan uskomatonta kun pelkkä kielto ei riitä, kielto selityksen kanssa ei riitä eikä myöskään tajua pysyä poissa, vaikka kerrotaan, että ei ole meille mitään asiaa.

Haluaisin vain tietää, miksi hän käyttäytyy niin kuin käyttäytyy? Miksi ei ei olekaan ei?

Koska hänelle se poikansa on minän jatke, ei irrallinen ihminen.

Meillä appivanhemmat tunkivat jatkuvasti kutsumatta, jopa hääpäivän aamuna kaarsivat pihaan vaikka erikseen oli sanottu että menevät hotellille, eivät meille.

Vierailija
59/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi keskustella asiasta nyt. Varsinkin jos heillä ei olisi muita tuttuja paikkakunnalla. Että haluat elää omaa elämääsi rauhassa ja työ vie aikaa, et halua kotiisi vieraita enempää. Toki voit auttaa sitten kun he vanhenevat, perheesi kanssa heitä. -Mutta että ottavat nyt huomioon, ettei perheesi ehdi olemaan heidän kanssaan, koska omat menot ja elämä. Että he voivat kehittää tekemistä, harrastusta, matkustusta halutessaan ja menoja, elleivät sitten jää omalle paikkakunnalleen. Jos ei usko niin sanot ettet halua komentelevaa ja huutavaa seuraa, eivätkä lapsesi kaipaa hoitajaa, että saat muuten järjestettyä. 

Vierailija
60/62 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen että varmaan toki joskus soitatte ja näette jossain, mutta että heillä olisi realistinen käsitys tilanteesta. Ehkä isäsi on kivempaa seuraa?