Koronavirus ja ihmisten tyhmyys.
Tiedutusvälineet ovat luoneet asiasta semmoisen mörön joka ajaa tällä hetkellä ihmisiä psykiatrin pakeille ja väki peruu lomareissuja.
Muutamia faktoja:
Maailmassa on ihmisiä n. 7,8 miljardia, koronatartunta n. 90 000 ihmisellä. Prosentteina väestöstä on saanut tartunnan n. 0,0001% kuolleisuus huomattavasti pienenpi ja mikä on ollut kuolleiden fyysinen kunto ennen sairastumista? Infuessakin tappaa ihmisiä vuosittain. Hengityssuojaimet joka paikassa loppu. Aidsia sairastaa n. 35 miljoonaa ihmistä, silti väki sekstailee ilman huolia ja ilman suojausta.
Matkojen hinnat on nyt alhaalla, joten kannattaa lomat pitää täs vaihees jos haluaa halvalla matkustaa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä taas palsta mammoja haukutaan? Tiedän, että täällä on paljon kiroitus ja luku taitoi sia!
Palstamammojen kirjoitustataito on ns. herran hallussa.
Vai Koronan?
Selostaja kirjoitti:
...
Kertokaaas taudin vähättelijät, että mitä se teitä haittaa jos asiaan valmistaudutaan?
Saa valmistautua, mutta tuo vouhotus alkaa mennä jo hieman liiallisuuksiin. Ja onhan täälläkin se ketju missä on jo toista tuhatta sivua panikoitu asiasta.
Oon varmaan ainoa ihminen maailmassa jota ei kiinnosta vttuakaan vaikka saisin koronan ja k uolisin siihen. Evvk.
Vierailija kirjoitti:
Noi sun matematiikkaperustelut ovat turhia. Nythän ollaan vasta pandemian alussa. Kaikki ulkomaiset asiantuntijat sanovat että erittäin suurella todennäköisyydellä ainakin 50-70% maapallon väestöstä sairastuu koronavirukseen. Mutta se ei ole nyt, vaan lähitulevaisuudessa. Siksi ahdistus.
Mit vit. Näiytä nyt yksikin linkki missä tuollaisia lukuja on heitetty. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Oon varmaan ainoa ihminen maailmassa jota ei kiinnosta vttuakaan vaikka saisin koronan ja k uolisin siihen. Evvk.
Täällä toinen. Ikää 45, joten olen jo muutenkin puolivälin ylittänyt. Kaikki me kuollaan kuitenkin. Ja tuo Koronan kuolleisuusprosentti on ihan onneton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen. Ikää 45, joten olen jo muutenkin puolivälin ylittänyt. Kaikki me kuollaan kuitenkin. Ja tuo Koronan kuolleisuusprosentti on ihan onneton.
Mulle on väliä, miten mun rakkaille ihmisille käy. Ei ainoastaan se, mitä minä, minä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoa tarvitsevien määrä on ollut iso verrattuna influenssaan. Terveydenhuoltojärjestelmä ei kestä isoa tehohoitoa tarvitsevaa ihmismäärää. Suomessahan ei edelleenkään tiedetä onko meillä tarpeeksi hengityskoneita pandemiaa varten. Ihmiset keskittyy kuolemiin, mutta sairastuneet on aika paljon isompi ongelma ja lisäksi se, että kukaan ei vielä tiedä jälkitautien määrää tai niiden aiheuttamia ongelmia.
Tottakai se nyt ainakin tiedetään, ettei kapasiteetti tule riittämään, sen vuoksi tiedottamislinja on sitä mitä se on. Ihan yksinkertaisella laskutoimituksella selviää, vähintään 30% saa tartunnan, niistä 20% vakavasti/kriittisesti ja näistä 5% tarvitsisi hengityskonetta. Koneita on noin 200 kpl.
Ovatko nuo kaikki yhtäaikaa sairaana ja yhtä aikaa hengityskoneen tarpeessa? Miksi Kiinassa on sairastunut reeeilusti alle prosentti väestöstä, jos täällä sairastuu 30%? Tiesitkö, että heikkoon happisaturaatioon on muitakin hoitokeinoja kuin hengityskone?
Ihan vaan se, että kyllä muutkin tarvitsee noita hengityskoneita ja tehohoitoa kuin koronaviruspotilaat eli ei ne ole kaikki edes koronapotilaisen käytössä.
Siinä tilanteessa ihmisiä pisteytetään ja koneen saa se potilas, joka todennäköisemmin selviää ja jolla on eniten laskennallisia elinvuosia jäljellä.
Eli nuoret ja terveet.
Ja sinällään se on kyllä oikein vaikka kirpaseekin tällaista keski-ikäistä verenpainetta sairastavaa.
Jos ajatellaan, että tauti leviäisi Suomessa suhteellisesti samaa tahtia kuin Kiinassa, Suomessa olisi kahden-kolmen kuukauden päästä yhteensä vajaa 300 sairastunutta/sairastanutta. Näistä sinun mukaasi 5% tarvitsee hengityskonetta, se tarkoittaa viittätoista henkilöä. Nämä viisitoistakaan eivät tarvitse sitä konetta yhtä aikaa, vaan limittäin. Vaikuttaako tilanne mielestäsi täysin toivottomalta?
Kiinassa ihmiset laitettiin karanteeniin, Suomessa ei. Kohta selviää miten leviää täkäläisillä toimenpiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoa tarvitsevien määrä on ollut iso verrattuna influenssaan. Terveydenhuoltojärjestelmä ei kestä isoa tehohoitoa tarvitsevaa ihmismäärää. Suomessahan ei edelleenkään tiedetä onko meillä tarpeeksi hengityskoneita pandemiaa varten. Ihmiset keskittyy kuolemiin, mutta sairastuneet on aika paljon isompi ongelma ja lisäksi se, että kukaan ei vielä tiedä jälkitautien määrää tai niiden aiheuttamia ongelmia.
Tottakai se nyt ainakin tiedetään, ettei kapasiteetti tule riittämään, sen vuoksi tiedottamislinja on sitä mitä se on. Ihan yksinkertaisella laskutoimituksella selviää, vähintään 30% saa tartunnan, niistä 20% vakavasti/kriittisesti ja näistä 5% tarvitsisi hengityskonetta. Koneita on noin 200 kpl.
Ovatko nuo kaikki yhtäaikaa sairaana ja yhtä aikaa hengityskoneen tarpeessa? Miksi Kiinassa on sairastunut reeeilusti alle prosentti väestöstä, jos täällä sairastuu 30%? Tiesitkö, että heikkoon happisaturaatioon on muitakin hoitokeinoja kuin hengityskone?
Sataa kertaa aiemmin sanottu, Kiinassa laitettiin karanteeniin koko maakunta, siksi se pysähtyi. EU maissa ei karanteeri ole yhtä pitävä kuin Kiinassa ja siksi on suuri riski, että me ollaan hävitty tää peli.
Jatkoa edelliseen, kun kaikki ei saa sitä hoitoa niin kuolleisuusaste nousee 1->-5>10%. Sitten niitä kuolevia hoidetaan kotona.
Ensinnäkin ihmiset reagoivat turhan voimakkaasti kyseiseen tautiin/virukseen. Kyseinen virus on vaaraksi esim. vanhuksille ja riskiryhmille tai valmiiksi sairastuneille ihmisille. Jos olet perusterve ja hyvässä kunnossa, virusta ei tarivtse pelätä. Perusterveille ihmisille kyseinen virus on kuin influensa.
Influensan oireet:
Kuume
Yskä
Hengitysvaikeus
Lihaskivut
Väsymys
Päänsärky
Tässä voin todeta , että kun katson influensa-ja korona oireita huomaan näiden olevan täysin sama, jos olet aijemmin jo sairastanut influensan, on sairastaminen nyt helpompaa mikäli nyt koronan saat (epätodennäköistä). Tavalliseen influensaan kuolee MAAILMASSA noin 400 ihmistä yhdessä vuodessa, maapallolla elää kuitenkin tällä hetkellä 7,8 miljardia ihmistä joten 400 ei ole mitään verrattua 7,8 miljardiin. Suomessa korona tapauksia tällä hetkellä muutamia, mutta levinneisyys ei ole yleistä. Joten jos korona virusta on kyseisessä kaupungissa jossa asustelet kehotan sinua olemaan julkisilla paikoilla ihan yhtä normaalisti kuin ennenkin, sillä sillehän ei voi loppuen lopuksi yhtään mitään jos saat kyseisen viruksen. Jos tiedät jonkun henkilön jolla on kyseistä epäilty kannattaa olla hänestä hyvin kaukana, mieluummin ei edes tekemisissä sillä jos olet tekemisissä olet mahdollisesti taudinkantaja, tämän myötä se voi olla perheessäsi tai jopa lemmikissäsi. Muistakaamme kuitenkin, että asumme suomessa ja suomessa on paljon turvallisempaa ja puhtaampaa ilmaa kuin esimerkiksi kiinassa. Joten perusterveet Suomalaiset ei syytä huoleen, vaikka korona leviääkin jatkuvasti. :)
Pakko huomauttaa, että näillä leveysasteilla tuollaiset virustaudit yleensä laantuu kun kevätaurinko alkaa paistamaan.
Influenssakausikin on aina joku tammi-helmikuu ja kun päästään huhtikuulle sairastumiset on jo vähentyneet.
Toivotaan nyt vaan aurinkoisia kevätpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on väliä, miten mun rakkaille ihmisille käy. Ei ainoastaan se, mitä minä, minä ja minä.
Samoin ! Yo.syystä kuulun palstan määrittelemiin tyhmiin. Sen lisäksi riskiryhmään > 60v ! Olen myös toivonut saavani viettää vielä jokusen vuoden mieheni kanssa.
Mammoilla ei ole vanhempia ? Tai evvk jos kuolo korjaa ?
Joku pyysi linkkiä 50-70 ennusteeseen
" I think it is likely we will see a global pandemic. If a pandemic happens, 40% to 70% of people world-wide are likely to be infected in the coming year. What proportion is asymptomatic, I can't give a good number
Prof. Marc Lipsitch
Prof. of Epidemiology, Harvard School of Public Health
Head, Harvard Ctr. Communicable Disease Dynamics
Feb. 14, 2020
Löytyy
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-expert-opinions/
ilta-sanomien toimittaja kirjoitti:
Perusterveille ihmisille kyseinen virus on kuin influensa.
....
Joten perusterveet Suomalaiset ei syytä huoleen, vaikka korona leviääkin jatkuvasti. :)
Eikö ei-perusterveitä lasketakaan?
Ensinnäkin ihmiset reagoivat turhan voimakkaasti kyseiseen tautiin/virukseen. Kyseinen virus on vaaraksi esim. vanhuksille ja riskiryhmille tai valmiiksi sairastuneille ihmisille. Jos olet perusterve ja hyvässä kunnossa, virusta ei tarivtse pelätä. Perusterveille ihmisille kyseinen virus on kuin influensa.
Influensan oireet:
Kuume
Yskä
Hengitysvaikeus
Lihaskivut
Väsymys
Päänsärky
Tässä voin todeta , että kun katson influensa-ja korona oireita huomaan näiden olevan täysin sama, jos olet aijemmin jo sairastanut influensan, on sairastaminen nyt helpompaa mikäli nyt koronan saat (epätodennäköistä). Tavalliseen influensaan kuolee MAAILMASSA noin 400 ihmistä yhdessä vuodessa, maapallolla elää kuitenkin tällä hetkellä 7,8 miljardia ihmistä joten 400 ei ole mitään verrattua 7,8 miljardiin. Suomessa korona tapauksia tällä hetkellä muutamia, mutta levinneisyys ei ole yleistä. Joten jos korona virusta on kyseisessä kaupungissa jossa asustelet kehotan sinua olemaan julkisilla paikoilla ihan yhtä normaalisti kuin ennenkin, sillä sillehän ei voi loppuen lopuksi yhtään mitään jos saat kyseisen viruksen. Jos tiedät jonkun henkilön jolla on kyseistä epäilty kannattaa olla hänestä hyvin kaukana, mieluummin ei edes tekemisissä sillä jos olet tekemisissä olet mahdollisesti taudinkantaja, tämän myötä se voi olla perheessäsi tai jopa lemmikissäsi. Muistakaamme kuitenkin, että asumme suomessa ja suomessa on paljon turvallisempaa ja puhtaampaa ilmaa kuin esimerkiksi kiinassa. Joten perusterveet Suomalaiset ei syytä huoleen, vaikka korona leviääkin jatkuvasti. :)
Hyvä iltasanomien toimittaja,
Koronaviruksen tartuttama ihminen levittää tautia keskimääräin 4 ihmiseen kun influenssa tarttuu keskimäärin alle kahteen.
Koronavirus selviää pinnoilla 9vrk, influenssa 4h. Norovirus selviää myös päiviä kuten tämä koronavirus.
Eli tämä leviää paljon tehokkaammin kuin influenssa.
20% sairastuu vakavasti, jotka tarvitsevat tehohoitoa. Tehohoidon puuttuessa kuolleisuus% kasvaa.
Kuolleisuus on nyt 6% niissä tapauksissa, joissa sairaus on päättynyt siis joko kuolemaan tai tervehtymiseen
Vakavasti sairastuneiden keuhkot ovat viottuneet.
Tässä kyseisessä korona viruksessa on ilmeisesti 80 SARS 20% HIV-muunnosta. Miten HIV vaikuttaa jatkossa? onko immuniteetti mennyt?
Tähän voi sairastua uudestaan tai voi saadaa vahvan suojan. Molempi havaittu.
Keskimääräinen sairastumisaika on 3vkoa, kun seuraa tilastoja.
Leviäminen nopeutuu Euroopassa nopeasti, ihan samalla tavalla kuin Wuhanissa alussa. Wuhanissa homma saatiin kuriin isoilla karanteeneillä. Täällä EU ei karanteenejä toteuteta samalla tavalla.
Tutustu matematiikkaan ja exponentiaaliseen kasvuun. Sairastuneita on joka päivä enemmän Kiinan ulkopuolella koska riittäviä karanteenitoimenpiteitä ei tehdä.
Lehdistö voisi oikeasti kertoa faktoja eikä vähätellä. Kertokaa oikeita tapoja valmistautua.
Miksi Kiina sulki koko kaupungin, jos kyse on vaan influnssasta?
Miksi ne desinfioivat kaikki paikat?
Miksi Viikin koulu laitettiin karanteeniin, jos kyseessä on vaan influenssa?
Ensinnäkin ihmiset reagoivat turhan voimakkaasti kyseiseen tautiin/virukseen. Kyseinen virus on vaaraksi esim. vanhuksille ja riskiryhmille tai valmiiksi sairastuneille ihmisille.
Niin just. Ei tavallisen terveen ihmisen tartte välittää sairaista eikä vanhuksista.
Kuka niitä pizzoja paistaa ja kuskaa jos kaikki ovat korona karanteenissa?
Inhoan tuota "perusterve"-huutelua. Kuinka moni on oikeasti perusterve ja riittävän nuori, jos aletaan prosentteja laskea?
Omassa lähipiirissäni 72-vuotias diabeetikko, 70-vuotias sydänsairas, 68-vuotias nivelreumaa sairastava, aivoinfarktin saanut 40-vuotias, astmaatikko 45-vuotias, astmaatikko 6v, syöpää sairastava 30-vuotias, suolistosairaudesta kärsivä 38-vuotias, raskaana oleva 29-vuotias. En ole valmis luopumaan heistä kenestäkään. Toki sukuun kuuluu vielä iäkäs ysikymppinen pariskunta mutta heitä en laskenut tähän mukaan ihan siksi, että olen jo valmistautunut henkisesti heidän mahdolliseen lähtöönsä.
Yhdysvalloissa kuoli 50-vuotias mies. Minusta hän ei ole vanha, työikää jäljellä parisenkymmentä vuotta eli tuottava yhteiskunnan jäsen. Ehkä jonkun parikymppisen mielestä yli 40-vuotiailla ei ole väliä, mutta kyllä naama venähtäisi, jos tajuaisi, kuinka yhteiskunta romahtaisi, jos nämä työteliäät keski-ikäiset tästä kuukahtaisivat pois. En myöskään ole valmis julistamaan jostain perussairaudesta kärsivää kelvottomaksi, jonka sietääkin kuolla pois. Meillä kaikilla on tarkemmin ajateltuna jokin vika, heikkous tai altistus. Joku kuulee huonosti, joku näkee huonosti, joku on allerginen, jollakin on ihosairaus. Perusterve on ainoastaan sellainen, jonka kuolinsyytä ei saada liitettyä johonkin muuhun sairauteen. Jos varpaassasi on kasvanut kynsi ihon sisälle, et ole perusterve ja voit saada vaikka verenmyrkytyksen sinä aikana, kun sairastat koronaa.
En kannata mitään hysteriaa mutta ei ole väärin olla huolissaan lähipiiristään. En ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka vetoavat tilastoihin, kun ihmisiä kuolee. Ei varmasti lohduta ketään, että on tilastollinen poikkeavuus, jos kuolee koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja,taas tämä mantra.
Pysähdy nyt oikeasti miettimään, että tässä elämässä sun rakkaille voi tapahtua mitä hyvänsä paljon todennäköisemmin kuin, että kuolevat juuri tähän tautiin.
Kun korona on ohi, lakkaatko olemasta huolissasi?
Tuskinpa, vaan keksit uuden ahdistuksen aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt kuitenkin varautua hankkimalla särkylääkkeitä valmiiksi ja pitämällä kotona lääkkeitä ja ruokaa noin viikon tarpeiksi, jotta ei tarvitse niitä sitten sairaana lähteä ostamaan ja tartuttamaan muita. Tämä olisi fiksua toimintaa. Ei pelkästään itsensä vuoksi, vaan koko yhteiskunnan vuoksi.
Minulla on ystäviä ja muita läheisiä jotka voivat hätätilanteessa tuoda oveni taakse ruokaa ja lääkkeitä. En siis ole kuolemassa nälkään vaikka en hamstraisikaan. En kyllä ylipäänsä elä jatkuvasti niin reunalla, että kotonani olisi ainoastaan muutaman päivän särkylääkkeet ja ruuat.
...kunnes hekin sairastuvat.
...tai he, jotka työskentelevät noissa yrityksissä (kaupat, tukut, apteekit jne).
Tilastollisesti jokainen sairastunut tartuttaa 2-3 uutta, itämisaika noin 5 pv, laskepa tästä siemenluvulla 6 mitä on huhtikuun puolessavälissä.