Kylässä ollut lapsi pissasi patjaan, miten puhdistan?
Vai pitääkö suosiolla heittää patja menemään? Meillä ei ole omia lapsia niin tämä yökastelu ei ole tuttua...
Kommentit (40)
Itsestään selvää että pojan vanhemmat maksaa uuden patjan. Roskiin gustut patjat.
Vie vintille ja seuraavan kerran tulee kylään niin anna sama patja.
Miksei tavallista vaahtomuovipatjaa voi muka pestä?
Suihkussa vaan pyykinpesuaineen kanssa hankaa ja huuhtelee hyvin, sitten saunaan kuivamaan.
Ja kesällä pihalle auringonpaisteeseen.
Minä ainakin olen meidän lasten vahingot hoidellut noin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tavallista vaahtomuovipatjaa voi muka pestä?
Suihkussa vaan pyykinpesuaineen kanssa hankaa ja huuhtelee hyvin, sitten saunaan kuivamaan.
Ja kesällä pihalle auringonpaisteeseen.
Minä ainakin olen meidän lasten vahingot hoidellut noin.
Nyt ei ole kesä.
Asumme kerrostalossa, meillä ei ole saunaa eikä saunavuoroa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pemstä sitä kohtaa soodalla, ei sitä nyt pois tarvitse heittää. Ei ole lapsen syy. En kuuna päivänä pyytäisi osallistumaan uuden patjan hankintaan jos teillä ei kokemusta lasten hoidosta. Yökastelu voi viitata traumaan tai pelkoon. Mitä siellä oikein tapahtui ennen nukkumaanmenoa? Se olisi kysymys jota teille vanhempana esittäisin. Ei ole normaalia.
t.lastensuojeluviranomainem
Höpöhöpö mikään oot. Yökastelu liittyy ensisijaisesti hormoneihin. Toki yöpaikassa voi olla että onkin juotu illalla enemmän kuin kotona tapana, valvottu myöhään jne. jotka edesauttaneet kastelua. Varsin usein on kuitenkin kyse siitä ettei kehdata kertoa kastelutaipumuksesta ja toivotaan parasta. Meilläkin sukulaislapsi kasteli ja vanhemmat sanoi ettei se kotona kastele. Isosiskonsa kuitenkin paljasti että pari kertaa viikossa tulee pissapyykkiä.
Minä en kastellut öisin enää parin ikävuoden jälkeen. 6 vuotiaana olin kummitädin perheessä kesävierailulla reilun viikon ilman perhettäni. Ensimmäistä kertaa tässä perheessä.Kastelin joka yö.Heti kun vanhempani saapuivat loppui kastelu.Olin tätä ennen tottunut olemaan pitkiäkin aikoja maalla sukulaisten luona ilman vanhempiani.Enkä koskaan kastellut.En nyt lähtisi tässä hormoneja syyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pestä sitä kohtaa soodalla, ei sitä nyt pois tarvitse heittää. Ei ole lapsen syy. En kuuna päivänä pyytäisi osallistumaan uuden patjan hankintaan jos teillä ei kokemusta lasten hoidosta. Yökastelu voi viitata traumaan tai pelkoon. Mitä siellä oikein tapahtui ennen nukkumaanmenoa? Se olisi kysymys jota teille vanhempana esittäisin. Ei ole normaalia.
Höpöhöpö mikään oot. Yökastelu liittyy ensisijaisesti hormoneihin. Toki yöpaikassa voi olla että onkin juotu illalla enemmän kuin kotona tapana, valvottu myöhään jne. jotka edesauttaneet kastelua. Varsin usein on kuitenkin kyse siitä ettei kehdata kertoa kastelutaipumuksesta ja toivotaan parasta. Meilläkin sukulaislapsi kasteli ja vanhemmat sanoi ettei se kotona kastele. Isosiskonsa kuitenkin paljasti että pari kertaa viikossa tulee pissapyykkiä.
Kuulostaa kyllä ihan älyttömältä suhtautumiselta 🙈 Kuten sanoit, kyseessä on useimmiten hormonaalinen kypsyminen, eikä siinä ole mitään noloa. 7-10% ekaluokkalaisista kastelee. Meillä on suvussa yökastelua (ihan ilman traumoja), itse olen oppinut kuivaksi 9v, tyttäreni 8v, poika 6v kastelee vielä. Ja tottakai reissuun otetaan koko sängyn peittävä muovifrotee ja oma peitto/makuupussi tai varmistetaan kylästä onko siellä peittoa jonka haluavat uhrata. Nolompaa se puolitahallaan patjaan pissaaminen on kuin itsestä riippumaton hormonaalinen hyvänlaatuinen vaiva jonka haittoja voi ehkäistä!
Vahinko on vanhinko ja vanha vaahtomuovipatja ni mikä on ongelma?
Puhtaaks sitä et saa tai jos saat ni et saa kuivaksi. Eli raha kun tuntuu olevan niin tärkeää, halvemmalla pääset kun ostat jyskistä uuden tarjous aikana. Ei maksa kun 40e suunnilleen.
Tai sitten etsit toisen käytetyn vanhan patjan torista tilalle vielä halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pemstä sitä kohtaa soodalla, ei sitä nyt pois tarvitse heittää. Ei ole lapsen syy. En kuuna päivänä pyytäisi osallistumaan uuden patjan hankintaan jos teillä ei kokemusta lasten hoidosta. Yökastelu voi viitata traumaan tai pelkoon. Mitä siellä oikein tapahtui ennen nukkumaanmenoa? Se olisi kysymys jota teille vanhempana esittäisin. Ei ole normaalia.
Minä en kastellut öisin enää parin ikävuoden jälkeen. 6 vuotiaana olin kummitädin perheessä kesävierailulla reilun viikon ilman perhettäni. Ensimmäistä kertaa tässä perheessä.Kastelin joka yö.Heti kun vanhempani saapuivat loppui kastelu.Olin tätä ennen tottunut olemaan pitkiäkin aikoja maalla sukulaisten luona ilman vanhempiani.Enkä koskaan kastellut.En nyt lähtisi tässä hormoneja syyttelemään.
Säännöllinen yökastelu on yleensä hormonaalista. Tuollaiseen satunnaiseen/kuuriluontoiseen voi vaikuttaa juomiset, syömiset, yliväsymys, unen syvyys, muutos päiväaikaisessa vessakäynneissä, ummetus, pelko mennä vessaan yöllä, sairastaminen, allergia, lääkitys... ja kyllä, joskus myös psyykkinen trauma, mutta siihen johtopäätökseen hyppääminen on aika absurdia.
Miks et vaan voi pestä sitä? Kyllä se kylpyhuoneessakin kuivuu pystyasennossa. Edelleen pyydä kaveriasi pesemään se jos et itse jaksa. Jos eivät onnistu tätä pesemään, niin varmaan sitten itse keksivät siihen toisen ratkaisun. Mutta en tosiaan nyt ensimmäisenä lähtisi rahaa tuosta vaatimaan. Varsinkin iän ikuisesta patjasta.
En ala kuuraamaan tuota patjaa, mieluummin ostetaan uusi. Ei me konkurssiin mennä, mutta noin periaatteessa minusta kuuluisi hyviin tapoihin tarjoutua osallistumaan uuden patjan ostoon. Mutta kuten sanottu, niin en ole vaatimassa heiltä mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ala kuuraamaan tuota patjaa, mieluummin ostetaan uusi. Ei me konkurssiin mennä, mutta noin periaatteessa minusta kuuluisi hyviin tapoihin tarjoutua osallistumaan uuden patjan ostoon. Mutta kuten sanottu, niin en ole vaatimassa heiltä mitään.
Ap
Miksi vanhempien täytyisi tarjoutua ostamaan uutta patjaa jos sen voi pestäkkin, mutta et vain itse jaksa patjaa kuurata. Olisit antanut vanhemmille patjan pestäväksi edelleen.
Ei se nyt mitään traumattista tarkoita, jos kylässä tulee yöllä pissa sänkyyn. Minun lapseni ei kotona pissaa öisin, mutta aina muualla pissaa sänkyyn. Vaikka olisin mukana. Jotenkin ilmeisesti jännityksen vuoksi nukkuu normaalia syvempää unta.
Mutta asiaan. Voit pyytää vanhempia osallistumaan kuluihin. He vanhempina eivät ehkä tajua, että joku voi haluta uuden patjan pissatun tilalle, jos itse ovat niin tottuneita pissavahinkoihin (vaikkei niitä ole pitkään aikaan ollutkaan). Jos oli oikein vanha patja niin ehkä vain puolet uuden patjan hinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt mitään traumattista tarkoita, jos kylässä tulee yöllä pissa sänkyyn. Minun lapseni ei kotona pissaa öisin, mutta aina muualla pissaa sänkyyn. Vaikka olisin mukana. Jotenkin ilmeisesti jännityksen vuoksi nukkuu normaalia syvempää unta.
Mutta asiaan. Voit pyytää vanhempia osallistumaan kuluihin. He vanhempina eivät ehkä tajua, että joku voi haluta uuden patjan pissatun tilalle, jos itse ovat niin tottuneita pissavahinkoihin (vaikkei niitä ole pitkään aikaan ollutkaan). Jos oli oikein vanha patja niin ehkä vain puolet uuden patjan hinnasta?
Lisäys. Yökylään otetaan siis aina vaippa mukaan hänelle, mutta ap:n kyläilijän vanhemmat eivät tietenkään ole osanneet ajatella sitä tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi pestä sitä kohtaa soodalla, ei sitä nyt pois tarvitse heittää. Ei ole lapsen syy. En kuuna päivänä pyytäisi osallistumaan uuden patjan hankintaan jos teillä ei kokemusta lasten hoidosta. Yökastelu voi viitata traumaan tai pelkoon. Mitä siellä oikein tapahtui ennen nukkumaanmenoa? Se olisi kysymys jota teille vanhempana esittäisin. Ei ole normaalia.
Juu niin varmaan oletkin lastensuojeluviranomainen, senkin trolli.
Alle 5-vuotiailla ei edes puhuta kastelusta, kun tulee vahinkoja. Toki en tässä tiedä lapsen ikää, mutta noin yleensä kyllä alle kouluikäisillä lapsilla vahingot sekä nukkuessa että valveilla ovat yleisiä. Varsinkin uudessa paikassa, jossa ei välttämättä edes eskari-ikäinen kehtaa käydä vessassa vielä nukkumaanmentyään jne.
AP jos kyseessä on todella vanha parinkympin patja, niin en kyllä itse kehtaisi pyytää ostamaan uutta. Nämä nyt vaan on niitä riskejä mitä lapsia hoitaessa voi tapahtua kun heitä suostuu hoitamaan. Eri asia jos kyseessä olisi joku oikeasti kallis asia tai lapsi olisi tahallaan pissannut patjalle.
Eikö se ole ihan selvä asia, että kenenkään kotia ja omaisuutta ei sotketa virtsalla eikä ulosteilla tai oksennuksella.
Jos vahinko lapsen tai koiran tai alkoholin tai vatsataudin seurauksena tapahtuu, asia korvataan. Tietysti!
Jos joku tulisi minun kotiini kuseskelemaan eikä korvaisi asiaa mitenkään, olisi viimeinen kyläily.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse antaisin asian olla, mikäli jatkossa satunnaiset yövierailut toivottuja ja säästääkseni lasta häpeältä. Mutta tosiaan olisi kohteliasta kysyä vahingon laajuudesta ja tarjoutua korvaamaan..
Voi myös olla, että vanhemmat eivät ole tajunneet että tuli ihan kunnolla pissat ja täten eivät itse tajua että patja on menetetty tapaus. Ja kyllähän niihin pissavahinkoihin tietyllä tapaa turtuu lapsiperheessä, joten en itse ihmettele siis ollenkaan etteivät vanhemmat ole itse tajunneet tarjota korvausta, varsinkin jos ovat tienneet lapsen nukkuneen vieraspatjalla eikä sängyssä.
Eli ei se kaikki nyt ole mitään vanhempien ilkeyttä, kunhan eivät vaan ole tajunneet että ongelma on isompi sinun kotona kuin heidän kotona.
Olen itse ollut nuorempana saman tilanteen edessä, joten ymmärrän ap sinunkin. Eli siskontytöllä tuli pissat yön aikana. Heitin patjan menemään (oli joku vanha patja, ja ostin jossain vaiheessa tilalle halvan vieraspatjan). En pyytänyt siskolta rahaa, koska jotenkin en halunnut tehdä numeroa pissavahingosta.
Mielestäni on kuitenkin ihan ok kysyä osallistumaan patjan ostoon, ja nyt jälkikäteen viisaampana olisi itsenikin pitänyt näin tehdä. Täysi hinta ei ole ok, vaan pilalle menneestä tavarasta korvataan aina sen oletettu arvo eikä uutta vastaavan hinta.
On aiheellista sanoa tämä vanhemmille. Ihan turha yrittää pestä patjaa. Jos ottavat nokkiinsa, niin se on heidän häpeänsä. Ja kyllä jotkut aikuisetkin kusee sänkyyn yökylässä. Muista jätöksistä puhumattakaan. Nim. Ei enää yövieraita/seuraavan kerran ostat kylästä lähtiessäsi patjan mukaasi tahroinesi.
Pyydä lapsen vanhempia ostamaan sinulle kirpparilta tilalle toinen ikivanha vieraspatja, se on todennäköisesti yhtä puhdas kun omasi oli ennen pissavahinkoa. Tiesitkö että aikuinen hikoilee helposti litran yössä?
Muistittehan haukkua lapsen kusihousuksi ja kovaan ääneen lapsen kuulleen vanhempien hakiessa kerroitte miten lissulle kävi vahinko ja PISSASI SÄNKYYN vaikka sattuuhan noita vahinkoja hehheh.