Suomessa hotellisiivouksen taso surkea
Huoneita ei imuroida kunnolla, pöydillä on pölyä, kylppärin lattialla edellisen asukkaan hiuksia jne. Usein sängyn päiväpeitot ja koristetyynyt ovat tahraisia, viimeksi kylpylähotellissa valkoisissa lakanoissa sängyssä oli mustia hiuksia.
Miten voikin olla näin hankalaa saada hotellien siivous toimimaan kunnolla?? Hinnat on vedetty tappiin, mutta huoneet p*skaisia verrattuna moniin muihin Euroopan maihin. Ja ihan normaaleissa ketjuhotelleissa (Sokos, Scandic, Holiday Club) olen yöpynyt.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Siivoilin joskus hotellihuoneita ja työaikaa oli annettu tosi niukasti yhteen huoneeseen. Yritin asennoitua aina niin että tein vain sen mihin minut ohjeistettiin ja että varsinainen vastuu oli työnantajalla ja hotellilla. Sääliksi kävi kyllä huoneeseen seuraavaksi tulevat.
Oma rätti ja puhdistusaine on aina hyvä ottaa hotelliin mukaan.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen kaupungin Scandicissa hotellihuoneessa oli roskia ja kynnenpaloja saunan lattialla sekä pölyä pölyä pölyä aivan kaikkialla. Respasta sanottiin että "olemme juuri vaihtaneet siivousfirmaa ja se ei toimi". Taisi olla vakiovastaus. Itse siivosin noita huoneita teininä (4 tähden hotelli Turussa) ja aikaa oli per huone 15-20 min, riippuen huoneen koosta. Kyllä siinä silti piti imuroida.
Yövyn aina Airbnb'ssä kun omalla rahalla kuljen. Tästä syystä.
Tuota "siivousfirma ei toimi" -voivottelua en kyllä käsitä alkuunkaan. Kai homma pitäisi vain laittaa toimimaan, jos jälki on ala-arvoista?! Tuota samaahan se on ollut VR:n junien kanssa, kun ihmiset ovat postailleet kuvia törkyisistä vaunuista.
Oon joskus siivonnut niitä junia. Niitähän ei tosiaan siivota kokonaan joka päivä, vaan kun pysähtyvät asemalla tyhjättiin roskat (nehän on niitä pikkuroskiksia, joita on hidas vaihtaa) ja siivottiin vessat (ainakin sen verran, mitä ehti). Se juna voi olla asemalla 20-30min ja yksi siivoojaa. Nykyisestä tilanteesta en tiedä, mutta varmaan pahempi, kun on halvemmalla otettu. Lisäks niitä juniahan tulee viikonloppuisin ja iltaisin eikä sunnuntaista makseta tuplapalkkaa, joten siks sinne on vaikea saada työvoimaa. Samoin se, että harva lähtee kotoa 30min siivoamaan junaa (iltaisin, viikonloppuisin ei välttämättä ole muuta).
Siivosin joskus perheiden suosimiaa kylpylähotellin huoneita ja siellä huoneet olivat isoja "superior"-tyyppisiä ja kahdestaan siivottuna aikaa oli 10-15min (hyvällä syyllä sai tehdä sen 15min). Noissa saattoi olla 6 pedattavaa sänkyä, iso kylpyhuone ja sauna+pesuhuone. Nykyään ei varmaan ole yhtään parempi tilanne. Tuostakin on melkein 10 vuotta aikaa. Suurin osa asiakkaista lähtee klo: 12 ja uudet huoneet luovutetaan, joissain paikoissa jo klo:14, mutta useimmiten kolmelta. Niin tuossa on 3 tuntia tehdä kaikki lähtevät. Kaikki asiakkaat eivät edes lähde silloin kuin pitäisi. Firmoilla pitäisi olla valtavasti työvoimaa, joka tulee tekemään sen parin tunnin päivän.
Kyllä siivousala on nyt kilpailutettu melko loppuun asti. Tästä huolimatta kilpailutetaan lisää. :D Suurin osa tilaajista ei tiedä tilausvaiheessa, mitä he edes tilaavat.
Sama lyhytnäköinen meininkihän se on kaikkialla. Yritetään päästä mahdollisimman halvalla, jolloin homma alkaa kusemaan, asiakkaat kyllästyy ja kaikkoaa, ja sen seurauksena hintoja taas hilataan ylöspäin. Tämän takia kaikki Suomessa on helvetin kallista, mutta silti laadultaan mitä sattuu. Ei koske todellakaan vain siivousta.
Vierailija kirjoitti:
Sama lyhytnäköinen meininkihän se on kaikkialla. Yritetään päästä mahdollisimman halvalla, jolloin homma alkaa kusemaan, asiakkaat kyllästyy ja kaikkoaa, ja sen seurauksena hintoja taas hilataan ylöspäin. Tämän takia kaikki Suomessa on helvetin kallista, mutta silti laadultaan mitä sattuu. Ei koske todellakaan vain siivousta.
Me oltiin yhdessä kylpylähotellissa, jota on kyllä ollut rahaa rempata ja uudistaa tiloja, mutta siivouksen kohdalla on sitten rahat loppuneet. Siivouksen heikko taso näkyy kylpylöissä nykyään myös suihku- ja pukuhuonetiloissa, joissa lattiat ovat täynnä hiuksia ja ällöttävää nukkamönjää. Oikein suomalainen asiakaskokemus parhaimmillaan: ensin matkustat törkyjunalla ja sitten majoitut likaisessa hotellissa (ja tästä lystistä saat pulittaa enemmän kuin etelänlomasta).
Usein hotellihuoneiden lamput ym. kalusteet ovat paksun pölykerroksen peitossa. Itse toivoisin hotellihuoneelta samaa siisteystasoa kuin omassa kodissani on, mutta nykyään se on liikaa vaadittu. Enkä minä edes ole mikään himosiivooja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen kaupungin Scandicissa hotellihuoneessa oli roskia ja kynnenpaloja saunan lattialla sekä pölyä pölyä pölyä aivan kaikkialla. Respasta sanottiin että "olemme juuri vaihtaneet siivousfirmaa ja se ei toimi". Taisi olla vakiovastaus. Itse siivosin noita huoneita teininä (4 tähden hotelli Turussa) ja aikaa oli per huone 15-20 min, riippuen huoneen koosta. Kyllä siinä silti piti imuroida.
Yövyn aina Airbnb'ssä kun omalla rahalla kuljen. Tästä syystä.
Meillä oli saman tyylinen tilanne kylpylän chalet-asunnossa: järkyttävän likaista. Kun valitettiin asiasta vastaus oli, että heillä on "vakavat keskustelut käynnissä siivouspalveluyrityksen kanssa siivouksessa ilmenneistä ongelmista". Siinäpähän keskustelevat, me ei ainakaan mennä toiste!
Mä majoituin yhden yön lentokenttähotellissa, kun oli pakko aikaisin lähtevän lennon takia. Poskettoman kallista, huoneessa lemusi viemäri ja oli likaista sekä kulahtanutta. Ihan rahat pois-meininki Suomen matkailualalla.
Anna aina palautetta, jos huone ei ole siisti! Nettiarvostelujen lisäksi palautteen voi antaa ihan paikan päälläkin ja vaatia esim. huoneen vaihtamista tai alennusta hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Anna aina palautetta, jos huone ei ole siisti! Nettiarvostelujen lisäksi palautteen voi antaa ihan paikan päälläkin ja vaatia esim. huoneen vaihtamista tai alennusta hinnasta.
Vähän EVVK-meininki tuntuu nykyään olevan, jos erehtyy aiheestakin valittamaan.
Minä olin nuorempana kesätöissä eräässä kylpylähotellissa. Siellä oli todella tiukka aikataulu, en nyt muista miten monta minuuttia oli aikaa siivota yksi huone, mutta pitkä aika se ei ollut. lakanat vaihdettiin aina, samoin kuin juomalasit. Täytettiin minibar. Imuroitiin vain jos lattialle oli murusteltu sipsejä tms. Mainoslehtiset nätisti pöydälle. Vessanpönttö pyyhkäistiin nopeasti, lavuaari myös. Ei kyllä todellakaan mitenkään erityisen tarkasti ja huolella, kun ei oikeasti ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin myös sen, että oli kyse sitten perus-ketjuhotelleista tai Helsingin paremmista hotelleista niin aina on tyynyliinan kanssa sama ongelma. Se on mytätty sinne sisälle sellaiseksi ruttupalloksi. Joka kerta kun menen hotelliin suoritan aina ensimmäisenä automaattisesti tyynyliinan suoristuksen.
Siis minkä sisälle se tyynyliina on mytätty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous on ulkoistettu ja tehdään mahdollisimman halvalla, minkä vuoksi laatu on mitä on.
Juuri näin. Tyttäreni oli kesän kerrossiivoojana hotellissa. Palvelu ostettu siivousfirmalta. Huonot välineet, vähän työntekijöitä. Siinä.ajassa ei ehdi siivota kunnolla. Tehkää valitus hotellin johdolle ottaen huomioon tämä.
Huonot välineet, liian vähän aikaa. Ihan perushomma hotellisiivouksessa.
Taso on usein surkea, koska aikaa on yksinkertaisesti liian vähän. Ei mitenkään pysty siivoamaan joka nurkkaa huolellisesti, jos aikaa on varattu tyyliin 5min per huone.
Radisson Blu Plaza Helsingissä on ollut ainakin siisti. Olen yöpynyt usein. Vähän hintavampi taitaa olla kun perushotelli, mutta on hintansa arvoinen.
Oma moraalini ei kestänyt hotellisiivoojana olemista. Tein hommaa päivän ja päätin ettei enää ikinä. Kokemusta on laajasti erilaisista siivouskohteista, mutta hotellissa se touhu oli alun alkaenkin täysin ala-arvoista. Asiakas maksaa ison hinnan huoneesta, jonka siivous on tehty hutiloiden, eikä oteta lainkaan aseptiikkaa huomioon. Esimerkiksi jokaisen huoneen vessa rassattiin samalla paskaisella harjalla ja siivousliinoja pidettiin samassa ämpärissä sen saman paskaharjan kanssa.
Lopetin alalla myöhemmin kokonaan, sillä sama meininki alkoi näkyä myös muunlaisissa kohteissa, työaika vedettiin aivan minimiin ja kohteen pitäisi olla silti yhtä siisti kuin aiemmalla aikamitoituksella, joka saattoi olla jopa kaksi tai kolme varttia enemmän per kohde. Tästä syystä esimerkiksi asiakkaiden ravintolakokemuksetkin kärsivät. Ravintolassa maksetaan mielestäni ruuan ja juoman ohella myös miljööstä. Luonteeni ei kestä sitä, että ruokaa tarjoillaan lähmäisessä ja epähygieenisessä ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Oma moraalini ei kestänyt hotellisiivoojana olemista. Tein hommaa päivän ja päätin ettei enää ikinä. Kokemusta on laajasti erilaisista siivouskohteista, mutta hotellissa se touhu oli alun alkaenkin täysin ala-arvoista. Asiakas maksaa ison hinnan huoneesta, jonka siivous on tehty hutiloiden, eikä oteta lainkaan aseptiikkaa huomioon. Esimerkiksi jokaisen huoneen vessa rassattiin samalla paskaisella harjalla ja siivousliinoja pidettiin samassa ämpärissä sen saman paskaharjan kanssa.
Lopetin alalla myöhemmin kokonaan, sillä sama meininki alkoi näkyä myös muunlaisissa kohteissa, työaika vedettiin aivan minimiin ja kohteen pitäisi olla silti yhtä siisti kuin aiemmalla aikamitoituksella, joka saattoi olla jopa kaksi tai kolme varttia enemmän per kohde. Tästä syystä esimerkiksi asiakkaiden ravintolakokemuksetkin kärsivät. Ravintolassa maksetaan mielestäni ruuan ja juoman ohella myös miljööstä. Luonteeni ei kestä sitä, että ruokaa tarjoillaan lähmäisessä ja epähygieenisessä ympäristössä.
Nykyään muuten huomaa hyvin, että esim. huoltoasemilla on sisällä tosi epäsiistiä. Ei tee mieli ruokailla noissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi Imatralla kylpylähotellissa oli huoneen lattialla edellisten asukkaiden karkit ja eväspähkinät sekä sängyn alla kunnon villakoirat. Ei todellakaan oltu imuroitu huonetta asiakkaiden välissä. Saatiin kyllä pieni hyvitys respasta.
Kun siivoilusta ei haluta maksaa.
Yksi huone pitää siivota viidessä minuutissa. Sehän on mahdottomuus. 15 minuuttiakin per huone on kova tahti.
Siis oikeastiko aikaa on vain 5 minuuttia?? No se kyllä selittää paljon. Suomessa on tällä hetkellä vallalla trendi, jossa palvelut kilpailutetaan pilalle niin, etteivät perusasiat kuten siivous enää toimi. Hyvä esimerkki tästä ovat myös VR:n törkyjunat.
VR:n junia siivoaa halpatyövoima, ulkomailta tuotu sellainen, palkkatuella töitä tekevä sekalainen sakki, seassa jokunen kotimainen vajaakuntoinen. Yhteistä heillä on ammattitaidottomuus ja kielimuuri. Työtä kilpailutetaan vuosittain.
Jep, huomattu on. Viimeksi hiihtolomalla Leville mentäessä oli Rovaniemen juna-asemalla juurikin tällainen halpatyövoimakaksikko valmiina siivoamaan junia. Puheenparresta päätellen Ukraina-Bulgaria -akselilta. Vessat (kyseessä siis IC-juna) haisivat alkumatkasta aivan hirveältä ja löyhkäsivät yläkertaan asti. Ei ollut käsipaperia yms. Eikä tuolloin ollut edes ruuhkapäivä.
Ja ne junat...Viime kesänä olin jokseenkin shokissa kun matkustin junan 1.lk:ssa pitkästä aikaa. Lattiat likaiset, alakerran lattia oli kauttaaltaan täynnä kiinni jäänyttä likaa. Eikä siis ollut missään nimessä sateinen päivä tai edes viikonloppu. Lisäksi jossain vaiheessa 1. lk:n kahvipistettä käväistiin nopeasti siistimässä. Sääliksi käy, kun työtään ei voi tehdä rauhassa loppuun. Tsempit! T: samassa oravanpyörässä
Vierailija kirjoitti:
Mä majoituin yhden yön lentokenttähotellissa, kun oli pakko aikaisin lähtevän lennon takia. Poskettoman kallista, huoneessa lemusi viemäri ja oli likaista sekä kulahtanutta. Ihan rahat pois-meininki Suomen matkailualalla.
Ok, mikä hotelli? Onhan noita "lentokenttähotelleja" ja lentokenttähotelleja. Toisin sanoen, yleensä rahalla saa.. Oon yöpynyt yleensä Flamingossa ja se on ainakin ollut oikein viihtyisä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen hotellit ovat mielestänne huonosti siivottuja, niin älkää vain koskaan matkustako Englantiin tai Yhdysvaltoihin ilman omia puhdistustarpeita mukananne... 🤢 Aasiassa taas on näennäissiistiä, mutta samalla "rätillä" käydään läpi niin vessanpönttö kuin minibaarikin.
Tuota ihan samaa näennäissiisteyttä se on suomessakin. Toki nyt sillä samalla rätillä mennään täällä yleensä niin päin että aloitetaan minibaarista ja lopetetaan vessanpönttöön mutta noin niinkuin muuten... hyi. On ihan yleistä esim. joutua ottamaan jo aiemmin käytetty ja pyykkipussiin laitettu liina käyttöön siinä vaiheessa kun liinoja onkin jostain syystä mennyt enemmän kuin on etukäteen laskettu. Tämä ihan siitä syystä että aikaa _ei_vaan_ole siihen että lähtisi hakemaan lisää liinoja. Sieltä sitten yrität noukkia ne liinat jotka on vähiten koskeneet johonkin vessaliinoihin... Tai on paikkoja jossa kaikki liinat pestään sekaisin kolmenkympin pikaohjelmalla ja käyttöön vaan takaisin. Tai jos kiireessä unohdat aloittaa siitä että pyyhkäiset ensin juomalasin/hammasmukin reunat sillä liinalla niin kyllä sillä samalla liinalla jolla on jo hana pyyhitty, pyyhkäistään sitten se mukin reunakin (niitähän ei tosiaan joka paikassa vaihdeta jollei ole tosi likaisia...) Ja kaikkea muuta tälläistä pientä kivaa.
Tein itse parisen vuotta siivoojana töitä lukuisissa eri kohteissa ja siltä ajalta jäi piiiiiiitkä lista paikoista johon en mene syömään tai yöpymään. Tai toivo päätyväni hoidettavaksi potilaana..Vältän lisäksi koskemasta yhtään mihinkään, ovenkahvoihin, vessan hanoihin ym. kun liikun yleisillä paikoilla. Olen mennyt niin pitkälle että olen sanonut toimistomme siivoojalle että minun huonettani hänen ei tarvitse siivota, siivoan itse :D Saatan ehkä ylireagoida mutta hyrrr, vieläkin menee kylmät väreet siitä kaikesta mitä tuli nähtyä. Ei ole ihme että taudit jyllää. Liika hygieenisyys on tietty pahasta ja varmasti on myös siivousfirmoja ja siivoojia jotka hoitavat homman kunnolla mutta ainakin oman kokemuksen mukaan siivouspuolella on pitkälti sama kuin sosiaali- ja terveysalalla; siellä jaksaa töissä enää ne, jotka ei jaksa välittää siitä että työtä ei voi tehdä kunnolla. Muut uupuu/vaihtaa alaa.
Hitusen alhaisemmat hinnat. Likaiset huoneet silti. Tallinnan keskustan hotelli: käytettyjä laastareita porealtaan reunalla, hiuksia lattiakaivo täynnä saunan puolella, allergiahuoneessa sängyn alusta pölyssä jne. Yök.