Kannattaako Helsingin luonnontiedelukioon hakea yhteyshaussa, onko siellä opetus tasokasta, onko sisäilmaongelmia?
Kommentit (22)
Miksi se olisi Norssin varavaihtoehto - onko Norssissa valinnaisia luma-kursseja? Lapseni ei halua Norssiin eikä edes Sykkiin, vaikka niihin todistuksen perusteella pääsisi. Hellu on nyt pohdinnan alla, koska siellä mielenkiintoisen kuuloisia luma-kursseja.
Luonnontieteitä ei kannata valita, ellei ehdointahdoin halua itselleen tulevaisuudessa huonoja työllisyysnäkymiä ja surkeaa palkkaa. t. biotekniikan alalla työskentelevä
Koululla on tällä hetkellä aika ankeat tilat, muuttaa parin vuoden päästä Kumpulan kampukselle. Parempaa matemaattisten aineiden opetusta saa Helsingin matikkalukiossa.
Lukiossa kannattaa opiskella ainakin pitkää matikkaa ja fysiikkaa, jos haluaa päästä todistuspisteillä sisään yliopistoon lukemaan yhtään mitään järkevää alaa.
Se on erittäin hyvä ja arvostettu koulu. Vaikea päästä lukioon, keskiarvon pitää olla yli 9.
Googlaa viime vuoden vaatimukset.
Kävin itse lukion Hellussa luonnontiedelinjalla, tosin onhan siitä jo tovi vierähtänyt.
Opetus oli tasokasta, opettajia oli joka aineessa monta, joten pystyi kurssit valitsemaan oman suosikin mukaan. Luonnontieteistä kiinnostuneelle luonnontieteellinen linja on hyvä, koska voi karsia kuistaakseni 4 muilta pakollista kurssia (vaikka uskontoa) ja käydä korvauksena 8 syventävää luonnontieteellistä kurssia. Vaihtokauppa oli tosi hyvä.
Ainoa minua vaivannut asia oli väen määrä pienessä koulussa. Yksi Helsingin suurimpia lukijoita opiskelijoissa mitattuna ja yksi pienimmistä pinta-alassa. Ruokala esimerkiksi oli aina täynnä ja syömässä käytiin kahdessa vuorossa. Ilmeisesti koulu on siirtymässä uusiin tiloihin, mikä on varmaan ihan positiivista. Vanhoissa tiloissa ei ollut sisäilmaongelmia tai omituisia hajuja, hyvät ja uudet luokat.
Tuo yksi höpisi, että kyse olisi Norssin varavaihtoehdosta. Asiahan ei ole niin, koska koulun on tarkoitus houkutella ihan eri asioista kiinnostuneita. Minä menin tarkoituksella Helluun, vaikka 9,7 keskiarvolla olisin päässyt mihin hyvänsä. Nyt olen lääkäri ja moni lukiokaveri tuli samalle vuosikurssille Helsingin lääkikseen. Norssilaisia taas ei ollut vuosikurssillani ainuttakaan. Go figure.
Seiska jatkaa vielä.
Jos olisin jatkanut Kumpulaan matemaattis-luonnontieteelliselle tai Viikkiin biotieteelliseen, kuten valtaosa luonnontiedelinjalaisista, sai joistain fysiikan, kemian ja bilsan kursseista (syventävä tai soveltava) opintopisteitä yliopistoon. Lisäksi ainakin fysiikan opettaja silloin teki omaa kirjasarjaa (muistaakseni Fotoni) ja opetti myös yliopistolla ja järjesti meille tutustumiskäyntejä Kumpulan kampukselle, kiihdytinlabraan ja tähtitornille ym.
Helsingin matematikkalukio onkin toinen mitä mietitään. tosin sinne on vielä pääsykokeet lisäksi eikä pääsy taattua. Melkein kympin keskiarvo sinänsä riittää ihan minne vaan, joten keskiarvoa ei tarvitse huomioida valinnassa. Vaikea vaan valita kahden ilmeisen hyvän koulun välillä. Pitänee vielä vertailla kurssitarjontaa.
ap
Kiitos jo vastanneille kokemuksistanne! Jos jollain vielä kerrottavaa Hellusta, kuulisin mielelläni. ap
Kannattaa miettiä myös Otaniemen lukiota, jos matka sinne ei ole liian pitkä.
Hellu on lukiovertailussa kaukana kärjestä ja Maunulan matikkalukio vielä kauempana
No eiköhän sillä melkein kympin keskiarvolla pärjää vähän kärjestä kauempana olevassakin lukiossa.
Kolme vuotta sitten valmistunut Hellulainen täällä.
En osaa tietenkään vertailla muihin lukioihin kun en muita ole käynyt, mutta ainakin Hellun opetukseen olin tyytyväinen. Luonnontiedelinjalla olin itse ja siinä oli suuri plussa saada jättää ruotsia, liikuntaa ym. pois luonnontiedeaineiden tieltä. Kurssiarvioinnin taso oli tiukahko, mutta samalla realistisesti yo-tuloksia ennustava. Itsellä oli muistaakseni noin 7,5-8:n keskiarvo, ja kirjoitin E-rivin (tiedän lukioita, joissa saadaan kroonisesti huonompia yo-tuloksia kuin kurssiarvioita). Opiskelijat koostuu suurelta osin lääkäriksi haluavista, mutta mielestäni meno ei ollut kovin sisäsiittoista tai kuppikuntaista kuitenkaan. Joku ehkä sanoisi, että rankat työt ja rankat huvit. Itse en hakenut lukioon bilettämään.
Enpä osaa sanoa muuta. Plussana koulun tunnukset Hesariin jotka toimivat edelleen, ei ole vielä tarvinnut maksaa itse. Ei sillä lukiolla paljon väliä ole, minäkin valitsin lähinnä koulumatkan pituuden mukaan. Ihan ok reissu ja pääsin heittämällä haluamiini DI-opintoihin Aaltoon. Itsestä se suurimmaksi osaksi on kiinni.
Kävin itse luonnontiedelinjan Hellun ollessa vielä Helsingin uusimpia lukioita Meilahden ja Käpylän lukioiden yhdistyttyä.
Opetuksen taso oli hyvä ja suurin osa lukiolaisista motivoituneita sekä määrätietoisia opinnoissaan. Pienestä peruskoulusta tulleena pidin suuren lukion tuomista mahdollisuuksista. Kurssitarjonta oli laaja, joten lukujärjestys oli helppo räätälöidä mieleisekseen. Valinnaisia kursseja oli tarjolla aina parisuhdekurssista kotitalouteen ja laajan kurssivalikoiman vuoksi opinnoissa pystyi luonnontieteiden lisäksi painottamaan myös taideaineita ja kieliä.
Viime vuosina voimassa ollut lukion tuntijakokeilu, jossa sai jättää joitain kursseja pois painottamalla esim. matematiikkaa ja luonnontieteitä, sai osakseen paljon kritiikkiä yleissivistyksen heikentämisestä. Hellun luonnontiedelinjalaisille tämä oli arkea jo 20 vuotta sitten ja itse koin sen hyvänä asiana, kun pystyi keskittymään omiin kiinnostuksenkohteihin.
Omat kokemukseni olivat kaikinpuolin positiivisia, mutta nykypäivästä en osaa sanoa.
Kiitos paljon kommenteista, niistä on apua valinnassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luonnontieteitä ei kannata valita, ellei ehdointahdoin halua itselleen tulevaisuudessa huonoja työllisyysnäkymiä ja surkeaa palkkaa. t. biotekniikan alalla työskentelevä
Bioalat ei työllistä, mutta monella muulla tekniikan alalla, on lähes täystyöllisyys. Esimerkiksi tuotantotalous, rakentaminen ja sähkö. Lisäksi on miljoona muutakin luonnontieteellistä alaa.
Kannattaisi ehkä antaa sen ysiluokkalaisen itse miettiä..
Tytär kirjoitti Hellusta muutama vuosi sitten. Fyssan ope Panu oli ihan huippu. Nyt on tytär siellä mihin halusikin eli eläinlääkiksessä. Eli hyvät kokemukset Hellusta tällä äidillä.
Se on norssin varavaihtoehto, täynnä niitä, jotka eivät päässeet norssiin.
Koulu on muuttamassa lähivuosina pois Mäkelänkadulta.