Naispuolisten ystävien tuoma draama on raskaampaa kuin se ettei kaveeraa kenenkään kanssa
Olenko yksin tämän ajatuksen kanssa?
Olen viime vuosina viettänyt aikaa vain muutaman hyvän ystävän ja mieheni kanssa. Aiemmin jaksoin vielä rakentaa uusia ystävvyyssuhteita naisiin esimerkiksi töissä, mutta jatkuva draama ja stressi ystävyssuhteen ylläpitämisessä on ajanut minut pois monista ystävyyssuhteista, olen saanut suhteilta vähemmän kuin mitä niille olen antanut, jaksamiseni on kärsinyt. En kertakaikkiaan saa mitään ongelmien vatvomisesta ja itkun pillittämisestä, enkä siitä että minun pitäisi olla säännöllisesti valmiina lähtemään kahville tai paikkoihin jotka eivät kiinnosta ja jos ei ole tavoitettavissa- pahastutaan.
Erityisen väsyttävää on jatkuva pelko siitä, mistä joku seuraavaksi suuttuu tai mitä minusta juonitaan selän takana. Mitä p*skaa. Miten kukaan jaksaa. Harvassa ovat ne naiset jotka keskittyvät olennaiseen ilman mitään turhia draamakuvioita ja selän takana puhumista.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää se, että tänne tullaan taivastelemaan miten tällaiset kokemukset ovat mahdollisia ja että se on ihan oma syy jos kokee näin ja vika on omassa päässä. Kuulostaa ihan kiusaajien puheelta ja täysin empatiakyvyttömältä.
Tästä aiheesta on hankalaa keskustella rakentavasti, koska osa ottaa tämän ilmiön kritisoimisen naisvihana ja oman uniikkiuden korostamisena. Toisaalta nämä keskustelut vetävät myös puoleensa näitä "kaikki naiset on draamailevia kanoja, hengaan vaan miesten kanssa" -yleistäjiä, joiden pointti ei tunnu olevan keskustelu ja kokemusten vaihto vaan ainoastaan oman erinomaisuuden korostaminen.
Kaikki naiset eivät todellakaan ole ikäviä draamailijaluonteita mutta kyllä heitäkin valitettavasti on ja mielestäni on ihan aiheellista, että varsinkin naisten välisiin ystävyyssuhteisiin monesti liittyvistä ongelmista voisi puhua vapaasti. Naisten välinen ystävyys on aika romantisoitua mutta tosielämän kaveriporukat voivat olla kaukana Sinkkuelämää-meiningistä. Paljon puhutaan myös siitä, että naisten on pidettävä yhtä ja oltava ylpeitä naiseudestaan. Liian usein silti nimenomaan toiset naiset ovat niitä, jotka haluavat tunkea naiset samaan ahtaaseen muottiin ja paheksuvat joukosta erottuvia. Ei tätä asiantilaa saada parannettua hyssyttelyllä ja "ei mulla vaan oo tollasia kokemuksia" -äimistelyllä. Toisaalta aggressiivinen mustavalkoisuus ja alatyylinen nimittely ei sekään tilannetta paranna, kuten ei myöskään se alituinen miesten jalustalle nostaminen näissä asioissa.
Minä olen elämässäni tavannut kaksi naista, jotka toistavat ensi tapaamisilta alkaen sitä "tulen toimeen paremmin miesten kanssa, naisten kanssa on draamaa". Mulle tulee siitä hämmentynyt olo. En itse luokittele ihmisiä sukupuolen perusteella. Paitsi että empiirisen tutkimukseni mukaan unisex-vessoissa naiset hävisivät, miehet ovat epähygeenisiä. :D
Toinen näistä naisista muuten flirttailee kaikkien naisystäviensä miehille TODELLA avoimesti, halailee ja koskettelee. On tehnyt sitä myös mun miehelleni, ja katkaisin sitten välit ghostaamalla. Kun nainen sitten kyseli viesteillä mistä olen suuttunut, kerroin suoraan. Ei pyytänyt edes anteeksi, eikä reagoinut mitenkään.
Eli joissain tapauksissa siihen voi olla syy, miksi ei tule toimeen naisten kanssa. Ei varmasti tule, jos koitat pokailla kaikkien naisten miehiä. Vastaavaa käytöstä mieheltä eivät katsoisi miehetkään kaveriporukoissaan.
Oh oikein ihana kommentti, oikein alkevivaa kaikkea sitö draamas mitö ei todellakaan jaksa kuunnella eikä katsella. Kiitos tästä.
Niin, siis ainoat draaman aiheuttajathan ovat juuri nämä naiset, jotka julistavat, että tulevat toimeen vaan naisten kanssa? :D Mulle ihmiset ovat sukupuolettomia, enkä yleistä. Kaksi tällaista toisen sukupuolen puolelle (eli miesten) asettuneista ihmisoletetuista on ollut naisia.
En ole tavannut miehiä, jotka selittävät, etteivät tule toimeen miesten kanssa... kuulostaa ihan absurdilta. Mutta tämähän EI tarkoita, että en pidä naisista tai että naisten kanssa on aina draamaa. Kahden kanssa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
ironista kyllä, tämä ketju todisti aloittajan havainnon tietyistä naisista oikeaksi. Eikös tännekin pesiytynyt sitten naisia, jotka alkoivat dissaamaan meitä, jotka emme jaksa negatiivisia, myrkyllisiä naisia. Toiset sitten ihmettelevät ja tulevat väittämään, että mutta eiväthän kaikki naiset tuollaisia ole, kun tämän ketjun aloituksessa ei edes väitetty, että kaikki naiset olisivat sellaisia. Sitten yksi tulee diagnosoimaan yhden kirjoittajan eristäytyneeksi persoonallisuudeksi, vain yhden viestin perusteella, joku väläyttää skitsoidia persoonallisuutta toiselle. Siis voi huokausten huokaus... juuri noista naisista puhuttiin tässä ketjussa :P
Juoruilulla ja pahan puhumisella, kiusaamisella ei ole mitään järkevää funktiota. On surullista, että naisten joukossa on naisia, jotka uskovat toisin.
Yleensä jos haukkuu jotain ihmisryhmää, ei saa lämmintä vastaanottoa.
Esimerkki. Tapasin ihmisen, joka haukkui paikkakunnan x ihmisiä ja valitti miten vaikeaa sieltä on löytää kavereita. Mutta miksi kukaan haluaisi ystävystyä ihmisen kanssa, joka tuolla tavalla haukkuu . Eli tämä henkilö ihan itse sai aikaan sen, ettei kukaan häneen halunnut tutustua.
Haukkuu? Eli kertoo totuuden, jotkut naiset ovat juoruilijoita ja draamankehittäjiä ja tämä on fakta. Myös se on fakta ettei kaikki jaksa sellaista käytöstä katsella ja ovat mielummin yksin kuin järjettömän raivon ja pilkan kohteena milloin mistäkin syystä. Tai ilmaisina terapeutteina jälleen yhteen nyyhkyiltaan samasta aiheesta kuin aina.
Siis onko tämmöset järjettömän raivon kohteena olemisen kokemukset yleisiäkin? Olen itse vissiin jotenkin tylsä kun ei ole koko elämässä tullut kovinkaan usein vastaan. Tulee mieleen että järjettömän raivon kohteeksi joutuminen edellyttää itseltäkin jo jotain melko drastisia toimenpiteitä? Jollei sitten jostain syystä ihan keräämällä kerää kavereiksi epävakaita eikä sekään nyt ihan sattumalta tapahdu kun ei heitäkään ihan joka oksalla kasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ironista kyllä, tämä ketju todisti aloittajan havainnon tietyistä naisista oikeaksi. Eikös tännekin pesiytynyt sitten naisia, jotka alkoivat dissaamaan meitä, jotka emme jaksa negatiivisia, myrkyllisiä naisia. Toiset sitten ihmettelevät ja tulevat väittämään, että mutta eiväthän kaikki naiset tuollaisia ole, kun tämän ketjun aloituksessa ei edes väitetty, että kaikki naiset olisivat sellaisia. Sitten yksi tulee diagnosoimaan yhden kirjoittajan eristäytyneeksi persoonallisuudeksi, vain yhden viestin perusteella, joku väläyttää skitsoidia persoonallisuutta toiselle. Siis voi huokausten huokaus... juuri noista naisista puhuttiin tässä ketjussa :P
Juoruilulla ja pahan puhumisella, kiusaamisella ei ole mitään järkevää funktiota. On surullista, että naisten joukossa on naisia, jotka uskovat toisin.
Esimerkki. Tapasin ihmisen, joka haukkui paikkakunnan x ihmisiä ja valitti miten vaikeaa sieltä on löytää kavereita. Mutta miksi kukaan haluaisi ystävystyä ihmisen kanssa, joka tuolla tavalla haukkuu . Eli tämä henkilö ihan itse sai aikaan sen, ettei kukaan häneen halunnut tutustua.
Haukkuu? Eli kertoo totuuden, jotkut naiset ovat juoruilijoita ja draamankehittäjiä ja tämä on fakta. Myös se on fakta ettei kaikki jaksa sellaista käytöstä katsella ja ovat mielummin yksin kuin järjettömän raivon ja pilkan kohteena milloin mistäkin syystä. Tai ilmaisina terapeutteina jälleen yhteen nyyhkyiltaan samasta aiheesta kuin aina.
Sulla itselläsi on nyt vääristynyt maailmankatsomus. Ja tyly tapa ilmaista mielipidettä. En ihmettele, jos se johtaa ongelmiin sosiaalisissa suhteissa. Harva tuollaista tykitystä ja ehdottomuutta jaksaa.
Asiaa.
Mun mielestä ketjun muita draamakuningattariksi moittivat kuulostaa lähes järjestään itse niiltä draamakuningattarilta. Ainakin kirjoitustyyli on kovin dramaattinen ja ehdoton ja muihin alentuvasti suhtautuva. On ihan oikeasti niin että ihmisiä ärsyttää usein juuri se ominaisuus joka löytyy omasta itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua missä piireissä te elätte, koska olen viisikymppinen naisvaltaisessa työyhteisössä työskentelevä nainen jonka työkavereihin eikä ystäviin kuulu yhtään tuollaista draamailijaa. Toki mieheni suvussa on yksi tuollainen henkilö kuten myös vähän etäisemmässä kaveripiirissä. Tulee mieleen, että liikkuuko tuollaisia tyyppejä jossain tietyssä ikä- tai sosiaaliryhmässä?
Hmm. Viisikymppinen akateeminen siskoni on tällainen draamakuningatar. Oliko tämä hakemasi ikä- ja sosiaaliryhmä?
No tämä henkilö on kyllä aika kaukana akateemisesta. Mutta on kyllä viisikymppinen. :)
Omasta työyhteisöstäni (yksityinen sektori, taloushallintoala) minua pitempään työskennelleet työkaverit ovat kertoneet, että siellä työskenteli ennen omaa aikaani ns. vaikea ihminen joka myrkytti laajemminkin ilmapiiriä ja tämä henkilö sai sitten yt-neuvotteluissa lähteä. Eli yksikin mätä omena voi pilata koko ilmapiirin ja voi saada aikaan sen että muistakin ihmisistä tulee esiin ne ns. huonot puolet. Harmi vaan että tällaisista henkilöistä ei pääse usein millään eroon eivätkä he yleensä muuta myöskään käytöstään.
Samaa mieltä. Ongelmia kuuntelen mielelläni, siis ihan oikeita ongelmia, en sellaista keksittyä draamaa. "Mirkku sit sano sillee, et Jaana oli sanonut tollee..". Tollaiseen ei rehellisesti riitä energia. Mutta parisuhdeongelmista, lapsista, sairauksista jne kyllä kuuntelen ja olen tukena, mutta kun joillakin on tuo kauhea hinku saada koko ajan jotain draamaa esiin. Ja ehkä pahin mihin olen itse törmännyt on se, että on aina se yksi "pahis", jota ryhmässä haukutaan ja hänen kanssaan ei olla kaverina, johon saatat sanoa että no ohhoh ei kuulosta kyllä kivalta kaverilta. Jolloin sitten kun se pahis on taas in, sinun "haukut" kerrotaan tälle ja nyt sinä sitten olet porukasta ulkona :D
Tuntuu myös olevan se yksi porukasta joka päättää ketä nyt inhotaan, tämä henkilö on myös sellainen "mää oon vaan suorasukainen ja rehellinen", mutta hänelle ei kestä sanoa mistään eikä kestä porukalla edes vitsailla jostain asiasta koska hän vetää sen v*ttuiluksi hänelle itselleen. Esim. kerrot jonkun hauskan jutun omista lapsistasi, niin se on vittuilua jos tällä henkilöllä joko ei ole lapsia, hänen lapsillaan on joku sairaus, jne jne.
En tunnista minäkään tällaista. Mutta sen olen huomannut, että ne naiset, jotka levittää tällaista "I'm not like the other girls" propagandaa, on itse niitä pahimpia draamailijoita
Tietyllä ihmistyypillä on aina draamaa elämässään josta sitten syyttelee muita.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ongelmia kuuntelen mielelläni, siis ihan oikeita ongelmia, en sellaista keksittyä draamaa. "Mirkku sit sano sillee, et Jaana oli sanonut tollee..". Tollaiseen ei rehellisesti riitä energia. Mutta parisuhdeongelmista, lapsista, sairauksista jne kyllä kuuntelen ja olen tukena, mutta kun joillakin on tuo kauhea hinku saada koko ajan jotain draamaa esiin. Ja ehkä pahin mihin olen itse törmännyt on se, että on aina se yksi "pahis", jota ryhmässä haukutaan ja hänen kanssaan ei olla kaverina, johon saatat sanoa että no ohhoh ei kuulosta kyllä kivalta kaverilta. Jolloin sitten kun se pahis on taas in, sinun "haukut" kerrotaan tälle ja nyt sinä sitten olet porukasta ulkona :D
Tuntuu myös olevan se yksi porukasta joka päättää ketä nyt inhotaan, tämä henkilö on myös sellainen "mää oon vaan suorasukainen ja rehellinen", mutta hänelle ei kestä sanoa mistään eikä kestä porukalla edes vitsailla jostain asiasta koska hän vetää sen v*ttuiluksi hänelle itselleen. Esim. kerrot jonkun hauskan jutun omista lapsistasi, niin se on vittuilua jos tällä henkilöllä joko ei ole lapsia, hänen lapsillaan on joku sairaus, jne jne.
Tämä! Oon tottakai tukena elämässä ja autan vaikeissa paikoissa elämässä. Mutta joskus voi hei asiat olla ihan hyvinkin, eikä tällöin tarvitse keksimällä alkaa keksimään ongelmia tai kaivelemaan menneitä tai syyllistä johonkin.
Ja sitten toi että lauotaan kaikkea kaikista koko ajan selän takana ja päin naamaa ja jos joku kehtaa sanoa ettei oo ihan ok tuollainen käytös niin onkin itse yhtäkkiä ”pahanpuhuja” ja epämiellyttävä ihminen. Muta näistä kommenteistakin täällä huomaa, ettei epäkohdista saa puhua, kun heti on olevinaan muita parempi ja ikävä ihminen. Pitäis vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja toivoa ettei siinä itse jää ristituleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämmöset järjettömän raivon kohteena olemisen kokemukset yleisiäkin? Olen itse vissiin jotenkin tylsä kun ei ole koko elämässä tullut kovinkaan usein vastaan. Tulee mieleen että järjettömän raivon kohteeksi joutuminen edellyttää itseltäkin jo jotain melko drastisia toimenpiteitä? Jollei sitten jostain syystä ihan keräämällä kerää kavereiksi epävakaita eikä sekään nyt ihan sattumalta tapahdu kun ei heitäkään ihan joka oksalla kasva.
Valitettavasti esimerkiksi työkavereitaan ei voi valita. Voi vaan toivoa ettei itse joudu jonkun epävakaan henkilön silmätikuksi ja irrationaalisen nälvimisen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti esimerkiksi työkavereitaan ei voi valita. Voi vaan toivoa ettei itse joudu jonkun epävakaan henkilön silmätikuksi ja irrationaalisen nälvimisen kohteeksi.
Joo, mutta millä kaavalla epävakaa työkaveri rinnastuu kaikkiin naisiin? Jos aina ja kaikkialla päätyy tilanteisiin joissa muut naiset raivoaa sulle tolkuttomasti niin ehkä ihan ekaksi katsoisin peiliin.
Luin vain aloitusviestin ja se kuulosti aika tutulta. Onhan kiva joskus juoruilla tyttöjen kanssa, mutta hyvän maun mukaisesti. Sellaista jatkuvaa sopan keittämistä ja muiden manipulointia en jaksa katsella. Onneksi ihmisellä on vapaus etsiytyä sellaisten kaverien seuraan, joiden kanssa tulee juttuun. :)
Aikanaan amk:n ryhmäytymispäivässä yksi tyttö esitteli itsensä ja tuumasi, että "mä tykkään aiheuttaa draamaa ja sekoittaa pakkaa!" Käyttäytyi ryhmäytymisleikeissä muutenkin kuin joku prinsessa. Hallelujaa, että hän oli menossa ihan toiselle alalle kuin minä. Tuollaiset ihmiset ovat raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Oon tottakai tukena elämässä ja autan vaikeissa paikoissa elämässä. Mutta joskus voi hei asiat olla ihan hyvinkin, eikä tällöin tarvitse keksimällä alkaa keksimään ongelmia tai kaivelemaan menneitä tai syyllistä johonkin.
Ja sitten toi että lauotaan kaikkea kaikista koko ajan selän takana ja päin naamaa ja jos joku kehtaa sanoa ettei oo ihan ok tuollainen käytös niin onkin itse yhtäkkiä ”pahanpuhuja” ja epämiellyttävä ihminen. Muta näistä kommenteistakin täällä huomaa, ettei epäkohdista saa puhua, kun heti on olevinaan muita parempi ja ikävä ihminen. Pitäis vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja toivoa ettei siinä itse jää ristituleen.
Nuo on ihan ihmisyhteisöjen yleisiä piirteitä, ei mitään naistyypillisiä juttuja. Itse miesvaltaisella alalla työskentelevänä oon todistanut ihan vastaavaa draamailua miesten välillä. Kerran olin työkeikalla jossa kahden työkaverini huonot välit näkyi jo asiakkaalle päin, mikä oli hyvin ikävää ja epäammattimaista myös. Että kyllä nää kuviot on aina yhdistelmä aika monesta asiasta...jos vaikka työyhteisö on riitaisa, siinä on usein mukana huonoa johtamista, stressiä, muutama ihminen joiden henkilökemiat ei sovi yhteen...ja soppa on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta millä kaavalla epävakaa työkaveri rinnastuu kaikkiin naisiin? Jos aina ja kaikkialla päätyy tilanteisiin joissa muut naiset raivoaa sulle tolkuttomasti niin ehkä ihan ekaksi katsoisin peiliin.
Kuka täällä on puhumut _kaikista_ naisista. Sinä. Eikä missään mainittu myöskään että joku aina ja kaikkialla joutuu tällaisiin tilanteisiin. Nyt enemmän lukutaitoa ja vähemmän tunnetta.
En ymmärrä kuinka jotkut tulevat ketjuun nälvimään kuinka itselle ei ikinä ole niin käynyt ja vika on kokijassa.
Ei se niin mene. Tuo syyllistävä tapa ilmaista asia on huono. Me elämmä omia elämiämme emmekä voi tietää toisten todellisuudesta kaikkea.
Iso osa ihmisistä on ä ä liöitä. Huomaa tällä palstallakin todella nopeasti.
Sulla itselläsi on nyt vääristynyt maailmankatsomus. Ja tyly tapa ilmaista mielipidettä. En ihmettele, jos se johtaa ongelmiin sosiaalisissa suhteissa. Harva tuollaista tykitystä ja ehdottomuutta jaksaa.