Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään

Vierailija
01.03.2020 |

Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään – lojuuko sinunkin nurkissasi kymmeniä kangaskasseja?
Edelläkävijäyritykset ovat vaihtamassa mainoslahjakassiensa materiaalin puuvillasta takaisin paperiin.

Puuvillakassin ympäristöjalanjälki tiedetään monin verroin suuremmaksi kuin esimerkiksi muovikassin. Kangaskassia pitäisi käyttää kertakäyttöisen muovikassin sijaan satoja, ellei tuhansia kertoja, jotta se olisi ympäristön kannalta muovikassia parempi vaihtoehto.

Silti monet yritykset markkinoivat niitä ekokasseina ja kuluttajat viestivät toisilleen olevansa tiedostavia kantamalla puuvillakassia(siirryt toiseen palveluun) (HS) olallaan. Puuvillakassi kainalossa voi näyttää olevansa trendiaallon harjalla(siirryt toiseen palveluun) (IS), kuten Marimekon logo-kassin kantajat muutama vuosi sitten.

yle.fi/uutiset/3-11205106

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee vaan hullummaksi ja hullummaksi. Kangaskassin käyttö ei tarkoita sitä, että välttelee kaikessa muovia.

Justahn muutaman sivun olette todistelleet, miten te ette käytä lainkaan muovia, vaan puuvillaa.

-Miten se mieli nyt noin äkkiä muuttui, iskikö todellisuus vasten kasvoja ja tajusitte itsekin olevanne muovin suurkuluttajia verrattuna esim kehitysmaihin (josta haluatte porukkaa tänne, siksi vertaus kehitysmaihin)?

Miten niin, kun moni on nimenomaan kirjoittanut, että on valinnut kangaskassin muista kuin ekologisista syistä? Itse myös olen näin todennut, mutta ei mene jakeluun.

Vierailija
122/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa kuulua kategoriaan "elämänkoululainen".

Kyllä se olet sinä se elämänkoululainen.

Toisekseen millaista on kulkea perse verestä märkänä, kun et käytä muovia, et myöskään käytä tamppooneja tai kuukautissiteitä, niissä kun on muovia, menet siis puuvillarätti jalkojenvälissä, esim yleiseen linja-autoon, etkö lainkaan ajattele muita julkisten käyttäjiä, verinsen paikan jätät jälkeesi?

Tai sitten todistat tässä ja nyt, miten hoidat kuukautiset ilman muovia?

-Se roskiskin, johon nuo siteesi laitat, on muovia, kuten roskispussikin, viemäriinhän noita ei saa laittaa (vaikka varmasti sinä teetkin niin).

Eikö muita kuukautissuojia ole kuin siteet ja tampoonit? Tässä ei ole ihan FAKTAT hallussa.

Kuukuppi todettiin jo kaikkein saastuttavammaksi, ja jäljelle jääneitä käyttää 90% naisista, joilla yleensä on kuukautiset (enää).

-Mutta toki sä saat mennä sillä puuvillarätillä tai vaikka pitää sormea edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa kuulua kategoriaan "elämänkoululainen".

Kyllä se olet sinä se elämänkoululainen.

Toisekseen millaista on kulkea perse verestä märkänä, kun et käytä muovia, et myöskään käytä tamppooneja tai kuukautissiteitä, niissä kun on muovia, menet siis puuvillarätti jalkojenvälissä, esim yleiseen linja-autoon, etkö lainkaan ajattele muita julkisten käyttäjiä, verinsen paikan jätät jälkeesi?

Tai sitten todistat tässä ja nyt, miten hoidat kuukautiset ilman muovia?

-Se roskiskin, johon nuo siteesi laitat, on muovia, kuten roskispussikin, viemäriinhän noita ei saa laittaa (vaikka varmasti sinä teetkin niin).

Eikö muita kuukautissuojia ole kuin siteet ja tampoonit? Tässä ei ole ihan FAKTAT hallussa.

Kuukuppi todettiin jo kaikkein saastuttavammaksi, ja jäljelle jääneitä käyttää 90% naisista, joilla yleensä on kuukautiset (enää).

-Mutta toki sä saat mennä sillä puuvillarätillä tai vaikka pitää sormea edessä.

Jos saan käyttää kestosidettä, niin miksi en kestokassia?

Vierailija
124/125 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kangaskassia pitäisi käyttää kertakäyttöisen muovikassin sijaan satoja, ellei tuhansia kertoja, jotta se olisi ympäristön kannalta muovikassia parempi vaihtoehto."

Siinä FAKTAT.

Just näin! Kangaskassin ympäristöhyöty saavutetaan n. puolen vuoden käytöllä. Paitsi että se toimii kauppakassina, se on kestävä myös kirjastonkirjoille, läppärille yms.

Vierailija
125/125 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina sillointällöin näitä urbaanijuttuja idiooteille sikiää. Tottakai puuvillakassi on ekologisempi kuin muovikassi missään muodossa. Muovi kun ei maadu ja sen valmistaminen on myös epäekologista. Minulla on kuusi puuvillakassia. Kaksi isompaa, markettikäyntejä varten ja neljä pienempää kirjastoa, koulujuttuja jne varten. Yksi näistä pienemmistä kulkee käsilaukussa mukana kaikkialle. Kymmenen vuotta näitä on käytetty. Kyllä ihan varmasti ovat olleet ekologinen vaihtoehto nimenomaan puuvillaisina. Puuvilla myös maatuu melko helposti halutessa  ja on hyvin kierrätettävä materiaali myös. 

Puuvillakassia ei tarvitse pestä pesuaineilla! Vesi pesee ne ihan yhtälilla. Ja mä pesen ne vain kun on oikeasti tarve eli kerran vuodessa. 

Pienempiä puuvillapussukoita mulla on sitten hedelmiä ja bulkkia varten, niitä pesen useammin. Muovi pitää samalla perusteella pestä pesuaineella kuin puuvilla. Se on huokoista materiaalia. Ainoastaan asioista tietämätön kuvittelee että se on jotenkin likaa hylkivää materiaalia tai lika ei siitä tartu tai liukuu jotenkin pois. Muovista myös irtoaa jatkuvasti hiutusia. . Se ei siis ole mikään kiinteä yhtenäinen materiaali. En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville.

Et sitten lukenut aloituksen linkkiä, joka KUMOAA KOKO KIRJOITUKSESI, etkä ole oikeassa, vaan kirjoitat punavihreällä mutulla, jonka aatteen mukaan Marimekon kassia kuljertava on muka egologinen, vaikka nimenomaisesti se Ylen jutussa kumottiin.

Toisekseen haluaisin nähdä nämä sinun vuosikymmenten kangaskassit, veikkaanpa, ettei ole olemassakaan, vaan käytät muovikasseja kun sinulle sopii, mutta trollaat täällä muovikasseja vastaan, vaikka ne on se egologisempi vaihtoehto.

Toisekseen käytät muoveja satoja kiloja vuodessa, vaikket ostaisi yhden yhtä muovikassia, muovia on kaikkialla, alkaen sinun kuukausilipusta, joka on muovia, hammasharjasi on muovia (ihan kauheaa, väitit juuri, että siitä irtoaa muovia, miten voit pestä hampaasi edes muovilla), julkisissa on muovia, polkupyörässä, ostokset pakattu usein muoveihin, jnejne.

Vai väitätkö, ette käytä muovia, trolli?

En käytä muovia. En osta muoviin pakattuja tarvikkeita. En ole trolli ja tietoni ovat huomattavasti luotettavampia kuin ylen paskaohjelmat. Mun hammasharja on bambuhammasharja. Käytän vanhaa mutta hyvin toimivaa polkupyörää jossa on hyvin vähän muoviosia. Minulla on muutama kortti muovia koska muuta vaihtoehtoa ei ole.

Sinä et ole ottanut selvää muovista. Se ei ole mun ongelma vaan sun oma ongelma. 

Väittämäsi siitä, että "En käytä muovia" on niin naiiivi ja lapsellinen kuin voi olla.

Jokainen meistä käyttää muovia, myöntää sen tai ei.

Ja kolmanneksi lue aloitus ja tiedä faktat, lähdekin on sinulle rakas, Yle.

Kuukautissiteissäkin on muovia, kuten tamppooneissakin, mutta av-mammathan ei niitä käytä, vaan puuvillaisia rättejä.

USKOTAAN USKOTAAN.

Käytän kuukuppia, se on lääketieteellistä silikonia eikä muovia saati puuvillaa.

Kuukuppia käyttää joku 1% kaikista naisista, joten te peukuttaneet, miksi peukutatte, vaikka itse käytätte tamppooneja ja kuukautissuojia?

Mikä on tekosyysi muovin käytölle?

Miksette käytä puuvillaisia rättejä, jotka voi pestä kangaskassin ja lakanapyykin kanssa samaan aikaan?

Keskustelu on lähtenyt aivan joillekin oudoille raiteille näköjään. Mutta kyllä, minä käytän puuvillaisia kestosuojia, jotka tilasin netistä. Ne on tehty kierrätyskankaasta ja valitsin ne, koska halusin kertakäyttöisistä eroon ja en tykkää ollenkaan kuukupin/tamponin käytöstä. Minulla ne ovat toimineet tosi hyvin. Eivät ärsytä niin paljon ihoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan