Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään

Vierailija
01.03.2020 |

Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään – lojuuko sinunkin nurkissasi kymmeniä kangaskasseja?
Edelläkävijäyritykset ovat vaihtamassa mainoslahjakassiensa materiaalin puuvillasta takaisin paperiin.

Puuvillakassin ympäristöjalanjälki tiedetään monin verroin suuremmaksi kuin esimerkiksi muovikassin. Kangaskassia pitäisi käyttää kertakäyttöisen muovikassin sijaan satoja, ellei tuhansia kertoja, jotta se olisi ympäristön kannalta muovikassia parempi vaihtoehto.

Silti monet yritykset markkinoivat niitä ekokasseina ja kuluttajat viestivät toisilleen olevansa tiedostavia kantamalla puuvillakassia(siirryt toiseen palveluun) (HS) olallaan. Puuvillakassi kainalossa voi näyttää olevansa trendiaallon harjalla(siirryt toiseen palveluun) (IS), kuten Marimekon logo-kassin kantajat muutama vuosi sitten.

yle.fi/uutiset/3-11205106

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on v.2013 yksi S ryhmän muovinen kestokassi edelleen käytössä. Toinen vastaava meni rikki. Sitten on yksi iso kangaskassi joka on varmaan 15 vuotta vanha, ja edelleen on ehjä. Ei kovin kaunis, mutta ehjä. Minä taidan olla aika eko ihminen ;)

Vierailija
42/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kauppakasseina pari omatekemää puuvillakassia. Toinen on tehty uudteen asuntoon lyhennetyistä vanhoista paksukaikaisista verhoista, ylijäämäpaloista. Toinen taas on Marimekon vuosia sitten lahjaksi saadusta kankaasta tehty puuvillakassi.

Olemassa olevat puuvillakassit ovat ekologisempia kuin uudet paperikassit. Kyse on kierrätyksestä, ei uuden valmistamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhasta ikkunaverhosta tehty kangaskassi. Tein niitä kolme kappaletta n. 5 vuotta sitten. Kaksi on vielä lähes käyttämättömänä odottamassa ensimmäisen hajoamista.

Vierailija
44/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ituhippiysaate leviää. Tällaisia uutisia tarvitaan, ettei elämäntapamme vaarannu.

Vierailija
45/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyhmä vetää tästä senkin johtopäätöksen, että luonnonsuojelu on yleisestikin ottaen turhaa.

Vierailija
46/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangaskasseja ei ihmisellä kuitenkaan yleensä ihan hirveän montaa ole. Mutta miettikää, että samalla logiikalla vaatettakin pitäisi käyttää tuhat kertaa. Ja vaatteita on ihmisillä paljon enemmän kuin kangaskasseja. Tekstiiliteollisuus kokonaisuudessaan on se todellinen ongelma.

Vierailija
47/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän muovikassia useamman kerran ja siinä saa kangaskassia käyttää muutaman vuosikymmenen, että on samoissa mun kanssa.

Joo kyllä meitä nyt hävettää kangaskasseinemme kun sä oot tommonen yli-ihminen. Kerro meille oi suuri valo kuinka saat muovikassisi kestämään.

Ei ylipakaa/revi kassia.

Nytkin samat muivokassit olleet käytössä vuoden alusta saakka.

-Kauppaan mennessä vien tyhjät pullot juurikin sillä muovikassilla ja sitten siihen menee ostokset kun tulen takaisinpäin.

Kerrotko vielä, mitä tarkoitat "näppärällä" kommentillasi "valosta"?

-Oliko tuon tarkoitus jotenkin hävittää todellisuutta asiassa, eli se, että kangaskassi saastuttaa enemmän?

Ei onnistunut, faktat pätee yhä.

Ai, nyt kun muovikassia käytetään useamman kerran, se on alapeukuttetava, koska ei sovi aatteeseen?

PERUSTELKAA alapeukkunne ja nyt ei riitä, että "meillä punavihreissä on sanottu näin" perusteluksi, vaan faktoja vaaditaan.

Fakta 1: Kangaskassia saastuttaa enemmän kuin muovikassi, joten kangaskassia joutuu käyttämään tuhansia kertoja, ennen kuin samassa muovikassin kanssa.

Fakta 2: Myös muovikassia voi käyttää useammin kuin kerran, esim muutaman kuukauden, jolloin kangaskassia pitää kayttää vuosikymmeniä samaan päästäkseen.

Ja kyllä, esim minä käytän samoja muovikasseja useamman kuin kerran, jopa kuukausia.

-Olen siis huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin kangaskassilaiset.

Hehkulamppukin kiellettiin ja tilalle otettiin ongelmajätettä täynnä olevat polttimot, jotka saastuttaa satakertaa, mitä hehkulaput teki.

Tutkimus ei kestä lähdekritiikkiä. Muovikassit oletetaan palautuvan takaisin käyttöön muovin kierrätyksen kautta. Puuvillakassi päätyy kaatopaikalle.

Vierailija
48/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän kangaskasseja, vaikka ap kuinka huutelisi FAKTOJAAN. Olen todennut miellyttävämmäksi käyttää, ekologisuus on sivuseikka. Korvaan tämän sillä, että en lentele joka lomalla (millään lomalla) rantalomille.

Vierailija
49/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän kangaskasseja, vaikka ap kuinka huutelisi FAKTOJAAN. Olen todennut miellyttävämmäksi käyttää, ekologisuus on sivuseikka. Korvaan tämän sillä, että en lentele joka lomalla (millään lomalla) rantalomille.

TÄSSÄ TULIKIN TOTUUS: "...miellyttävämmäksi käyttää, ekologisuus sivuseikka", eli myönnät itsekin kangaskassin olevan egologisesti kestämättömämpi ratkaisu, mutta koska on muodikasta vetää kangaskassilla, vedät, luonnosta viis.

-Samanlaisia olette kaikki punavihreät, tosin muut ei myönnä tekoaan luonnolle vastaiseksi.

Vierailija
50/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vain jos joku onnistuu kuukaudenkin käyttämään samaa muovikassia. Mun mielestä ne on nykyään niin heikkoja, että pienikin tökkäisy vaikka jugurttitölkin kulmalla tekee kassiin reiän. Enkä kyllä käytä ostoksiin enää sellaista muovikassia, missä on viety kauppaan pulloja tai tölkkejä, joista aina valuu jotain kassin pohjalle.

Puuvillakassin pohjallehan ei valu mitään, sitäkö yrität sanoa, vai mitä?

-Kyllä kestää muovikassit useammankin käytön, kunhan ei ylipakkaa tai revi pussia, itsellä tammikuusta asti samat muovikassit käytössä.

EIkä sinne pohjalle valu mitään pulloista, kun laittaa korkit takaisin kiinni, kuten ne kuuluisikin palauttaa, korkkeinensa. Tölkit voi laittaa pystyyn, ei pitäisi olla aikuiselle liian vaikeaa.

Puuvillakassin voi pestä ja kaikissa pulloissa tölkeistä puhumattakaan :) ei ole korkkia ja haluaisin nähdä muovikassin missä ne pysyvät pystyssä.

Vierailija
51/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄSSÄ TULIKIN TOTUUS: "...miellyttävämmäksi käyttää, ekologisuus sivuseikka", eli myönnät itsekin kangaskassin olevan egologisesti kestämättömämpi ratkaisu, mutta koska on muodikasta vetää kangaskassilla, vedät, luonnosta viis.

-Samanlaisia olette kaikki punavihreät, tosin muut ei myönnä tekoaan luonnolle vastaiseksi.

Katsotaanpa. Minulla on kangaskasseja, jotka on ommeltu vanhoista vaatteista. Itselle ostan alusvaatteita lähes joka vuosi, sukkia samoin, mutta esim. farkkuja ja puseroita saattaa mennä parikin vuotta, etten osta. Lentokoneella olen matkustanut viimeksi vuonna 2006. Mutta sovitaanko, että alan käyttää muovikasseja ja ostan vähän enemmän vaatteita ja laukkuja? Käsilaukkuja en käytä lainkaan. Käytän vain sitä perkeleen epäekologista farkuista ommeltua kassia tai vastaavaa, mitä minulla muutama on, ja taskuja. Mutta jatkossa alan käyttää muovikasseja ja ostan 10 merkkilaukkua, niin johan alan olla ekologinen. 

Vierailija
52/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vain jos joku onnistuu kuukaudenkin käyttämään samaa muovikassia. Mun mielestä ne on nykyään niin heikkoja, että pienikin tökkäisy vaikka jugurttitölkin kulmalla tekee kassiin reiän. Enkä kyllä käytä ostoksiin enää sellaista muovikassia, missä on viety kauppaan pulloja tai tölkkejä, joista aina valuu jotain kassin pohjalle.

-Kyllä kestää muovikassit useammankin käytön, kunhan ei ylipakkaa tai revi pussia, itsellä tammikuusta asti samat muovikassit käytössä.

EIkä sinne pohjalle valu mitään pulloista, kun laittaa korkit takaisin kiinni, kuten ne kuuluisikin palauttaa, korkkeinensa. Tölkit voi laittaa pystyyn, ei pitäisi olla aikuiselle liian vaikeaa.

Puuvillakassin voi pestä ja kaikissa pulloissa tölkeistä puhumattakaan :) ei ole korkkia ja haluaisin nähdä muovikassin missä ne pysyvät pystyssä.

Mitä se pesu auttaa, kun kaikki ostoksesi on jo mönjässä, kun toit ne kotiin kangaskassilla?

-Sitten, se pesukin saastuttaa, pesuaineet menee luontoon kuitenkin lopulta, etkö ole ajatellut tätä ollenkaan?

Ja jos et saa tölkkejä pysymään pystyssä, olet jonkun asteinen vajak-ki, minulta onnistunut jo kohta 20 vuotta..

Vierailija
53/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paska motoriikka saa olla, jos ei saa muutamaa tölkkiä pysymään pystyssä, jonkun asteinen vamma pitää olla.

Toisekseen esitä sellainen pullo, jossa ei ole korkkia?

-Millä ne juomat pysyy siellä sisällä, kangaskassillako?

Kolmanneksi kerrotko vielä, miten ne tölkit sitten pysyy kangaskassissa pystyssä, vai onko kuitenkin niin, että käytät itse muovikasseja, koska todistit, ettei tölkkejä saa pysymään pystyssä?

Vierailija
54/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten osaa lukea. Käytän mukavuussyistä, en muotisyistä. Olet muuten v*tun rasittava ihminen.

Vierailija
55/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla voi muovikassinkin pestä, paitsi että muovikassin pesussa ei tarvita pesuaineita, vaan pelkkä vedellä huuhtelu riittää. Kangaskassi tarvii pesukoneen ja -aineet.

Muovikassi siis tässäkin egologisempi.

Vierailija
56/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punavihreät näyttää kuvittelevan, että jos oikein kovin alapeukuttaa FAKTOJA, niin ne muuttuu omalle aatteelle sopiviksi.

-Myöntäkää nyt vaan ne FAKTAT, vihervasemmistolaiset hipsterit, jotka kulutatte kangaskasseja kuin ne olisi muovikasseja.

Miksi kukaan alapeukuttaa FAKTOJA, en ymmärrä?

Ymmärrän faktat. Totta kai yksittäisen kangaskassin hiilijalanjälki on suurempi kuin yksittäisen muovikassin. Minulla on ollut sama kangaskassi jo lähemmäs kymmenen vuotta. Käyn monta kertaa viikossa kaupassa ja lisäksi kuljettelen siinä joskus muitakin tavaroita. Kangaskassi on helppo hankkia käytettynä tai sen voi ommella vanhoista kangaista. Joten oikeastiko olet sitä mieltä, että on järkevää ostaa 80 vuoden ajan aina kaupassa käydessä uusi muovipussi kuin ostaa kangaskassi ja käyttää sitä monta vuotta. Voit vaikka jättää yhden pikamuoti t-paidan kaupan hyllylle ja laittaa sen rahan kangaskassiin jos et itse osaa ommella. Tai haet kierrätyskeskuksesta ilmaiseksi. Ei kukaan osta jokaisella kauppakerralla uutta kangaskassia.

Vierailija
57/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sillointällöin näitä urbaanijuttuja idiooteille sikiää. Tottakai puuvillakassi on ekologisempi kuin muovikassi missään muodossa. Muovi kun ei maadu ja sen valmistaminen on myös epäekologista. Minulla on kuusi puuvillakassia. Kaksi isompaa, markettikäyntejä varten ja neljä pienempää kirjastoa, koulujuttuja jne varten. Yksi näistä pienemmistä kulkee käsilaukussa mukana kaikkialle. Kymmenen vuotta näitä on käytetty. Kyllä ihan varmasti ovat olleet ekologinen vaihtoehto nimenomaan puuvillaisina. Puuvilla myös maatuu melko helposti halutessa  ja on hyvin kierrätettävä materiaali myös. 

Puuvillakassia ei tarvitse pestä pesuaineilla! Vesi pesee ne ihan yhtälilla. Ja mä pesen ne vain kun on oikeasti tarve eli kerran vuodessa. 

Pienempiä puuvillapussukoita mulla on sitten hedelmiä ja bulkkia varten, niitä pesen useammin. Muovi pitää samalla perusteella pestä pesuaineella kuin puuvilla. Se on huokoista materiaalia. Ainoastaan asioista tietämätön kuvittelee että se on jotenkin likaa hylkivää materiaalia tai lika ei siitä tartu tai liukuu jotenkin pois. Muovista myös irtoaa jatkuvasti hiutusia. . Se ei siis ole mikään kiinteä yhtenäinen materiaali. En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville.

Vierailija
58/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestokassissa on mukavampi kantaa tavarat kotiin, kävellen kun liikun. Omani eivät tosin ole puuvillaa vaan muovia. Toisaalta ei se puuvillakassikaan ihan kauhea pahis ole, kun laitetaan asioita perspektiiviin. Siihen menee ehkä yhden t-paidan tai farkkujen verran puuvillaa, eli paljonko puuvillakangasta löytyy vaatekaapistasi, versus kangaskassi. Yhtä kaikki, eiköhän jokainen tässä vaiheessa tiedä, että uuden kangaskassin ostaminen muovipussien korvaajaksi ei ole ekologisesti kovin järkevää.

Vierailija
59/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni puuvillakassin epäekologisuus perustuu siihen, että se on halvalla ja epäeettisesti valmistettu puuvillasta, eli sen on tehnyt joku köyhä maailman toisella puolella, kenties lapsi, ja että se on halpa ja heppoinen, eli ei käytännössä kestä käyttöä. Muovikassi taas on edullinen valmistaa ja parhaassa tapauksessa päätyy kiertoon muovinkeräyksessä.

Muovikassi taas on epäekologinen valinta, jos sellainen ostetaan joka kauppareissulla ja joka päätyy ruokien kotiin kantamisen jälkeen roskapussiksi - ja sitä kautta kaatopaikalle. Pahimpia saastuttajia muovipussit ovat tietenkin meressä, jonne ne suomalaiselta päätyvät vain, jos heittää sellaisen omin käsin Itämereen.

Itse otan kauppaan mukaan kaupan kestokassin, johon olen reunaan kirjoittanut nimeni, niinpä ei kaupassa epäillä, että olisin sen napannut ja jättänyt maksamatta. Käytän näitä kestokasseja niin kauan kun ehjänä säilyvät. Ne soveltuvat mainiosti myös muuhun käyttöön, esim. liinavaatteiden tai kenkien kuljetukseen autoreissuilla.

Kangaskassi soveltuu kauppakassiksi sellaisille ostoksille, joilla ei ole väliä, miten päin ne kassiin joutuvat, esim. appelsiinit, leivät ja kurkut kulkee kätevästi kangaskassissa.

Vierailija
60/125 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sillointällöin näitä urbaanijuttuja idiooteille sikiää. Tottakai puuvillakassi on ekologisempi kuin muovikassi missään muodossa. Muovi kun ei maadu ja sen valmistaminen on myös epäekologista. Minulla on kuusi puuvillakassia. Kaksi isompaa, markettikäyntejä varten ja neljä pienempää kirjastoa, koulujuttuja jne varten. Yksi näistä pienemmistä kulkee käsilaukussa mukana kaikkialle. Kymmenen vuotta näitä on käytetty. Kyllä ihan varmasti ovat olleet ekologinen vaihtoehto nimenomaan puuvillaisina. Puuvilla myös maatuu melko helposti halutessa  ja on hyvin kierrätettävä materiaali myös. 

Puuvillakassia ei tarvitse pestä pesuaineilla! Vesi pesee ne ihan yhtälilla. Ja mä pesen ne vain kun on oikeasti tarve eli kerran vuodessa. 

Pienempiä puuvillapussukoita mulla on sitten hedelmiä ja bulkkia varten, niitä pesen useammin. Muovi pitää samalla perusteella pestä pesuaineella kuin puuvilla. Se on huokoista materiaalia. Ainoastaan asioista tietämätön kuvittelee että se on jotenkin likaa hylkivää materiaalia tai lika ei siitä tartu tai liukuu jotenkin pois. Muovista myös irtoaa jatkuvasti hiutusia. . Se ei siis ole mikään kiinteä yhtenäinen materiaali. En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville.

Biohajoavuudella ei ole mitään väliä. Kukaan ei kuitenkaan ole kummankaan tyyppistä kassia biojätteeseen laittamassa. Ideaalitilanteessa muovikassi viedään muovinkeräykseen, jolloin sen ekologinen jalanjälki pienenee entisestään. Jos taas kassit päätyvät sekajätteeseen, ne poltetaan energiaksi. Biohajoavuus ei siis tässä tilanteessa ole mitenkään hyve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi