Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään
Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään – lojuuko sinunkin nurkissasi kymmeniä kangaskasseja?
Edelläkävijäyritykset ovat vaihtamassa mainoslahjakassiensa materiaalin puuvillasta takaisin paperiin.
Puuvillakassin ympäristöjalanjälki tiedetään monin verroin suuremmaksi kuin esimerkiksi muovikassin. Kangaskassia pitäisi käyttää kertakäyttöisen muovikassin sijaan satoja, ellei tuhansia kertoja, jotta se olisi ympäristön kannalta muovikassia parempi vaihtoehto.
Silti monet yritykset markkinoivat niitä ekokasseina ja kuluttajat viestivät toisilleen olevansa tiedostavia kantamalla puuvillakassia(siirryt toiseen palveluun) (HS) olallaan. Puuvillakassi kainalossa voi näyttää olevansa trendiaallon harjalla(siirryt toiseen palveluun) (IS), kuten Marimekon logo-kassin kantajat muutama vuosi sitten.
yle.fi/uutiset/3-11205106
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sillointällöin näitä urbaanijuttuja idiooteille sikiää. Tottakai puuvillakassi on ekologisempi kuin muovikassi missään muodossa. Muovi kun ei maadu ja sen valmistaminen on myös epäekologista. Minulla on kuusi puuvillakassia. Kaksi isompaa, markettikäyntejä varten ja neljä pienempää kirjastoa, koulujuttuja jne varten. Yksi näistä pienemmistä kulkee käsilaukussa mukana kaikkialle. Kymmenen vuotta näitä on käytetty. Kyllä ihan varmasti ovat olleet ekologinen vaihtoehto nimenomaan puuvillaisina. Puuvilla myös maatuu melko helposti halutessa ja on hyvin kierrätettävä materiaali myös.
Puuvillakassia ei tarvitse pestä pesuaineilla! Vesi pesee ne ihan yhtälilla. Ja mä pesen ne vain kun on oikeasti tarve eli kerran vuodessa.
Pienempiä puuvillapussukoita mulla on sitten hedelmiä ja bulkkia varten, niitä pesen useammin. Muovi pitää samalla perusteella pestä pesuaineella kuin puuvilla. Se on huokoista materiaalia. Ainoastaan asioista tietämätön kuvittelee että se on jotenkin likaa hylkivää materiaalia tai lika ei siitä tartu tai liukuu jotenkin pois. Muovista myös irtoaa jatkuvasti hiutusia. . Se ei siis ole mikään kiinteä yhtenäinen materiaali. En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville.
"En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville".
-Et sitten myöskään käytä hanavettä, koska nykyään KAIKKI UUDET VESIJOHTOPUTKET ON MUOVIA?
-Et myöskään käytä kaupan pakattua vettä, koska se tulee muovipullossa.
-Mistä saat vetesi?
En käytä kaupan pakattua vettä en. Ja meidän vesiputket eivät tosiaan ole muovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sillointällöin näitä urbaanijuttuja idiooteille sikiää. Tottakai puuvillakassi on ekologisempi kuin muovikassi missään muodossa. Muovi kun ei maadu ja sen valmistaminen on myös epäekologista. Minulla on kuusi puuvillakassia. Kaksi isompaa, markettikäyntejä varten ja neljä pienempää kirjastoa, koulujuttuja jne varten. Yksi näistä pienemmistä kulkee käsilaukussa mukana kaikkialle. Kymmenen vuotta näitä on käytetty. Kyllä ihan varmasti ovat olleet ekologinen vaihtoehto nimenomaan puuvillaisina. Puuvilla myös maatuu melko helposti halutessa ja on hyvin kierrätettävä materiaali myös.
Puuvillakassia ei tarvitse pestä pesuaineilla! Vesi pesee ne ihan yhtälilla. Ja mä pesen ne vain kun on oikeasti tarve eli kerran vuodessa.
Pienempiä puuvillapussukoita mulla on sitten hedelmiä ja bulkkia varten, niitä pesen useammin. Muovi pitää samalla perusteella pestä pesuaineella kuin puuvilla. Se on huokoista materiaalia. Ainoastaan asioista tietämätön kuvittelee että se on jotenkin likaa hylkivää materiaalia tai lika ei siitä tartu tai liukuu jotenkin pois. Muovista myös irtoaa jatkuvasti hiutusia. . Se ei siis ole mikään kiinteä yhtenäinen materiaali. En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville.
"En käytä muovia enää ollenkaan keittiössä ja ruuan lähellä. Ei kiitos muoville".
-Et sitten myöskään käytä hanavettä, koska nykyään KAIKKI UUDET VESIJOHTOPUTKET ON MUOVIA?
-Mistä saat vetesi?
En käytä kaupan pakattua vettä en. Ja meidän vesiputket eivät tosiaan ole muovia.
Putki vesijohdosta taloosi/taloyhtiöösi on kuitenkin muovia, ollut jo iät ajat.
-Toisekseen oletko niin lapsellinen, että väität, ettet käytä muovia?
Et pääse edes ulko-ovestasi ilman, että olet muovin kanssa tekemisissä.
WC:ssäsi on muovia, keittiössä, joka paikassa.
Jokainen aikuinen ymmärtää käyttävänsä muovia, vaikkei ostaisi ainuttakaan muovikassia.
-Vain naiiiiivi-imbesilli ei käsitä olevansa muovin käyttäjä, jota me kaikki olemme, halusimme tai emme.
Minun mielestäni ne on rasistisia kasseja koska minulle tulee niistä mieleen etelävaltioiden puuvillaplantaasit orjineen.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä jollakin menee tunteisiin kestokassit.
Tarkoitat, että puuvillakassien kannattajilla meni:
-Ylen jutusta voit itse lukea totuuden.
-Puuvillakassien käyttäjät trollaavat ekologisempaa muovikassia vastaan.
-Käyttävät silti itse muovia kymmeniä kiloja vuodessa.
Yhdenkään trollin väittämä siitä että eivät käytä muovia, ei ole totta, eikä kestäisi kriittistä tarkastelua.
On todella naaiivia väittää, ettei käytä muovia, jopa lapsi tietää käyttävänsä muovia.
Kestokassit on vaan todella käteviä, niitä on helpompi kantaa olalla ja niihin mahtuu enemmän kuin tavalliseen muovikassiin. Ja onhan ne usein myös kivemman näköisiä. Itse käytän puuvillakasseja moneen tarkoitukseen, pitkään ja todella monta kertaa. Se määrä joka on pelkästään muovikasseissa jäänyt ostamatta vuosien varrella kestokasseja käyttäen, olisi vuori muovipusseja. Olen käyttänyt kangaskasseja jo 2000 -luvun alulta lähtien. Mitään muovipusseja vastaan ei ole ja sellaisen joskus ostankin, mutta en voi millään uskoa, että olisi jotenkin epäekologista käyttää samaa kestokassia pitkään.
Muovi ei koskaan maadu luonnossa ja ihan liian paljon muovia päätyy luontoon ja erityisesti meriin. Muovi on aivan valtava ongelma. Onneksi sitä on mahdollista kierrättää ja käyttää uudelleen, mutta tämäkin prosessi kuormittaa luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Mistä saat vetesi?
Kun et käytä lainkaan muovia, niin kerrotko kiinnostuneelle, miten viet kahvin kaupasta kotiin, sehän on pakattu muoviin, lasketko kassalla omaan puuvillaiseen pussiisi kahvijauheen vai miten toimit?
-Sähän et käytä lainkaan muovia?
Sama kaikilla muilla elintarvikkeilla, joista suurin osa pakattu muoveihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vain jos joku onnistuu kuukaudenkin käyttämään samaa muovikassia. Mun mielestä ne on nykyään niin heikkoja, että pienikin tökkäisy vaikka jugurttitölkin kulmalla tekee kassiin reiän. Enkä kyllä käytä ostoksiin enää sellaista muovikassia, missä on viety kauppaan pulloja tai tölkkejä, joista aina valuu jotain kassin pohjalle.
Puuvillakassin pohjallehan ei valu mitään, sitäkö yrität sanoa, vai mitä?
-Kyllä kestää muovikassit useammankin käytön, kunhan ei ylipakkaa tai revi pussia, itsellä tammikuusta asti samat muovikassit käytössä.
EIkä sinne pohjalle valu mitään pulloista, kun laittaa korkit takaisin kiinni, kuten ne kuuluisikin palauttaa, korkkeinensa. Tölkit voi laittaa pystyyn, ei pitäisi olla aikuiselle liian vaikeaa.
Puuvillakassin voi pestä ja kaikissa pulloissa tölkeistä puhumattakaan :) ei ole korkkia ja haluaisin nähdä muovikassin missä ne pysyvät pystyssä.
Aika paska motoriikka saa olla, jos ei saa muutamaa tölkkiä pysymään pystyssä, jonkun asteinen vamma pitää olla.
Toisekseen esitä sellainen pullo, jossa ei ole korkkia?
-Millä ne juomat pysyy siellä sisällä, kangaskassillako?
Kolmanneksi kerrotko vielä, miten ne tölkit sitten pysyy kangaskassissa pystyssä, vai onko kuitenkin niin, että käytät itse muovikasseja, koska todistit, ettei tölkkejä saa pysymään pystyssä?
Motoriikasta en tiedä, mutta palautan yleensä täyden kassillisen pulloja/tölkkejä kerrallaan, enkä käytä mahdollisesti likaantunutta kassia ostosten kuljettamiseen, koska minulla on niitä useampia aina mukana. Näytä minulle miten vaikka kaksikymmentä tölkkiä pysyy pystyssä yhtään missään kassissa - kori tms olisi varmaan toimiva kassin sijaan jos tätä haluaa.
Esim lasipulloissa on usein kruunukorkki, joka mene metallinkeräykseen ei pullon päälle takaisin.
Tätä lukeneena on todettava seuraavat asiat:
-Palstamammat käyttää 100% kangaspusseja, eikä koskaan muovipussia.
-He hakevat vetensä joista sinkkiämpäreillä.
-Kuukautissuojana käytetään puuvillaisia rättejä, jotka voi pestä lakanoiden ja puuvillakassien kanssa samaan aikaan.
-Kahvia ei käytetä (koska pakattu muoviin), eikä suurinta osaa muistakaan elintarvikkeista, koska muovi.
Uskotaan uskotaan...
Mie suosin reppua. Mahtuu tavaraa ja helppo kantaa selässä. Säilyy monia vuosia, vetoketju menee rikki n. 10vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vain jos joku onnistuu kuukaudenkin käyttämään samaa muovikassia. Mun mielestä ne on nykyään niin heikkoja, että pienikin tökkäisy vaikka jugurttitölkin kulmalla tekee kassiin reiän. Enkä kyllä käytä ostoksiin enää sellaista muovikassia, missä on viety kauppaan pulloja tai tölkkejä, joista aina valuu jotain kassin pohjalle.
Puuvillakassin pohjallehan ei valu mitään, sitäkö yrität sanoa, vai mitä?
-Kyllä kestää muovikassit useammankin käytön, kunhan ei ylipakkaa tai revi pussia, itsellä tammikuusta asti samat muovikassit käytössä.
EIkä sinne pohjalle valu mitään pulloista, kun laittaa korkit takaisin kiinni, kuten ne kuuluisikin palauttaa, korkkeinensa. Tölkit voi laittaa pystyyn, ei pitäisi olla aikuiselle liian vaikeaa.
Puuvillakassin voi pestä ja kaikissa pulloissa tölkeistä puhumattakaan :) ei ole korkkia ja haluaisin nähdä muovikassin missä ne pysyvät pystyssä.
Aika paska motoriikka saa olla, jos ei saa muutamaa tölkkiä pysymään pystyssä, jonkun asteinen vamma pitää olla.
Toisekseen esitä sellainen pullo, jossa ei ole korkkia?
-Millä ne juomat pysyy siellä sisällä, kangaskassillako?
Kolmanneksi kerrotko vielä, miten ne tölkit sitten pysyy kangaskassissa pystyssä, vai onko kuitenkin niin, että käytät itse muovikasseja, koska todistit, ettei tölkkejä saa pysymään pystyssä?
Motoriikasta en tiedä, mutta palautan yleensä täyden kassillisen pulloja/tölkkejä kerrallaan, enkä käytä mahdollisesti likaantunutta kassia ostosten kuljettamiseen, koska minulla on niitä useampia aina mukana. Näytä minulle miten vaikka kaksikymmentä tölkkiä pysyy pystyssä yhtään missään kassissa - kori tms olisi varmaan toimiva kassin sijaan jos tätä haluaa.
Esim lasipulloissa on usein kruunukorkki, joka mene metallinkeräykseen ei pullon päälle takaisin.
Jos et saa muutamaa tölkkiä pysymään pystyssä kassissa niin vika on motoriikassa ja älykkyydessä.
-Kummallista, että on minulta onnistunut 20 vuotta..
Se ero meissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat, että puuvillakassien kannattajilla meni:
-Ylen jutusta voit itse lukea totuuden.
-Puuvillakassien käyttäjät trollaavat ekologisempaa muovikassia vastaan.
-Käyttävät silti itse muovia kymmeniä kiloja vuodessa.
Yhdenkään trollin väittämä siitä että eivät käytä muovia, ei ole totta, eikä kestäisi kriittistä tarkastelua.
On todella naaiivia väittää, ettei käytä muovia, jopa lapsi tietää käyttävänsä muovia.
Ylen julkaisema tutkimus ei kestä lähdekritiikkiä. Jos Suomessa poltetaan kaikki muovipussit, niin miten niitä pääty muovinkeräykseen?
Vierailija kirjoitti:
Punavihreät näyttää kuvittelevan, että jos oikein kovin alapeukuttaa FAKTOJA, niin ne muuttuu omalle aatteelle sopiviksi.
-Myöntäkää nyt vaan ne FAKTAT, vihervasemmistolaiset hipsterit, jotka kulutatte kangaskasseja kuin ne olisi muovikasseja.
Miksi kukaan alapeukuttaa FAKTOJA, en ymmärrä?
Koska hoet sanaa FAKTAT isoilla kirjaimilla ja se saa kaiken sanomasi kuulostamaan naurettavalta.
Kukahan humanisti näitä "vaikutuksia" laskeskelee?
Meinasi ruveta naurattamaan kun jossain selitettiin että puuvillan viljely kuluttaa vettä. Ensinnäkin sitä on suuri osa maan pinnasta täynnä, keskisyvyys jos se tasattaisi kaikkialle olisi useampi kilometri vettä joka paikassa. Toiseksi ei se vesi kulu siitä mihinkään että sitä käytetään. Kaikki maailman vesi lienee useammankin kerran käytettyä tähän mennessä. Esim. aamukahvisi huomenna on todennäköisesti jossain vaiheessa ollut dinosauruksen kus*ma.
Ongelma on siis ihan jossain muualla kuin siinä että vesi "kuluu".
Sama ilmastovaahtoamisessa. Todellinen ongelma on jossain muualla kuin siinä että joka asialle saa laskettua hiilidioksidi"jalanjäljen", yleensä aika reippaalla mutulla vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punavihreät näyttää kuvittelevan, että jos oikein kovin alapeukuttaa FAKTOJA, niin ne muuttuu omalle aatteelle sopiviksi.
-Myöntäkää nyt vaan ne FAKTAT, vihervasemmistolaiset hipsterit, jotka kulutatte kangaskasseja kuin ne olisi muovikasseja.
Koska hoet sanaa FAKTAT isoilla kirjaimilla ja se saa kaiken sanomasi kuulostamaan naurettavalta.
Aika valideja on sinun päätelmät, "väärin kirjoitettu" on siis argumenttisi asiaan?
-Ja sähän olet niitä, jotka ei käytä lainkaan muovia, eikö näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika valideja on sinun päätelmät, "väärin kirjoitettu" on siis argumenttisi asiaan?
-Ja sähän olet niitä, jotka ei käytä lainkaan muovia, eikö näin?
No ei ole "väärin kirjoitettu" mutta näyttää tyhmältä. Sitä paitsi kuulostat aika aggressiiviselta ja haukut muita hipeiksi tms. Käytän kyllä muovikasseja, mutta ei ole silti velvollisuutta pitää kirjoitustyylistäsi.
-Viivan käyttö on muuten ihan tarpeetonta, vaihda vaan riviä niin kuin kaikki muutkin.
Minä käytän kestokassia, mutta en vältelläkseni muovia. Se, että käytän kestokassia, ei tee minusta muovinvihaajaa. Ap näyttäisi olevan mustavalkoinen ajattelija.
Mitä tarvii vetää, että jaksaa vetää tuollaisen raivonpuuskan toisten kasseista näin sunnuntai-iltana?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarvii vetää, että jaksaa vetää tuollaisen raivonpuuskan toisten kasseista näin sunnuntai-iltana?
Ei välttämättä mitään, riittää, että on kangaskassien puolustelija, jako omasta mielestään ei käytä lainkaan muovia.
Ei vaikka sormet käy kokoajan muovisella näppäimistöllä.
Suurin osa muovista käytetään muualla kuin muovipusseissa, sekin on hyvä muistaa ja todellisuudessa meistä jokainen käyttää muovia joka ainoa päivä. Kylmä totuus asiassa, muovitonta ihmistä ei ole kuin jossakin sademetsän alkuperäiskansoissa.
Totuus on se, että kangaskassien käyttämisestä on oitkä matka muovittomaan elämään. Ap, hengitä syvään vaikka sinne muovipussiisi, vaikka paperipussi olisi parempi siihen hommaan.