Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään
Puuvillakassi on kaikkea muuta kuin ekotuote, mutta silti niitä sellaisina myydään – lojuuko sinunkin nurkissasi kymmeniä kangaskasseja?
Edelläkävijäyritykset ovat vaihtamassa mainoslahjakassiensa materiaalin puuvillasta takaisin paperiin.
Puuvillakassin ympäristöjalanjälki tiedetään monin verroin suuremmaksi kuin esimerkiksi muovikassin. Kangaskassia pitäisi käyttää kertakäyttöisen muovikassin sijaan satoja, ellei tuhansia kertoja, jotta se olisi ympäristön kannalta muovikassia parempi vaihtoehto.
Silti monet yritykset markkinoivat niitä ekokasseina ja kuluttajat viestivät toisilleen olevansa tiedostavia kantamalla puuvillakassia(siirryt toiseen palveluun) (HS) olallaan. Puuvillakassi kainalossa voi näyttää olevansa trendiaallon harjalla(siirryt toiseen palveluun) (IS), kuten Marimekon logo-kassin kantajat muutama vuosi sitten.
yle.fi/uutiset/3-11205106
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän muovikassia useamman kerran ja siinä saa kangaskassia käyttää muutaman vuosikymmenen, että on samoissa mun kanssa.
Joo kyllä meitä nyt hävettää kangaskasseinemme kun sä oot tommonen yli-ihminen. Kerro meille oi suuri valo kuinka saat muovikassisi kestämään.
Omistan yhden kangaskassin, kun sain sellaisen harjoittelupaikasta lahjaksi.
Kannan yleensä mukanani sen verran paljon tavaraa, että ihan käytännön syistä en puuvillakasseja suosi.
FAKTA on, että kangaskassi saastuttaa enemmän.
-Miksi tämän FAKTAN myöntäminen on osalle niin vaikeaa?
-Oliko se, kun on oltu muodikkaita hipstereitä kangaskasseineen ja nyt totuus paljastuukin, että msaastuttajia olette.
-Paitsi tietty tämän palstan kangaskassit, jotka kestävät jopa ydinpommin.
-Te ja vain te olette poikkeuksia maailmankaikkeudessa. teidän kangasklassit ei saastuta.
Meillä on toistakymmentä eri yhteyksissä saatua kangaskassia, joita käytämme päivittäin. En ymmärrä miksi ostaisin kassin (muovisen tai muun) kun minulla on jo. Pesen koko kassisatsin muutaman kerran vuodessa ja hyvin ovat kestäneet. Jos joku haluaa ostaa muovikasseja, niin ihan siitä vain, ei haittaa minua yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän muovikassia useamman kerran ja siinä saa kangaskassia käyttää muutaman vuosikymmenen, että on samoissa mun kanssa.
Joo kyllä meitä nyt hävettää kangaskasseinemme kun sä oot tommonen yli-ihminen. Kerro meille oi suuri valo kuinka saat muovikassisi kestämään.
Ei ylipakaa/revi kassia.
Nytkin samat muivokassit olleet käytössä vuoden alusta saakka.
-Kauppaan mennessä vien tyhjät pullot juurikin sillä muovikassilla ja sitten siihen menee ostokset kun tulen takaisinpäin.
Kerrotko vielä, mitä tarkoitat "näppärällä" kommentillasi "valosta"?
-Oliko tuon tarkoitus jotenkin hävittää todellisuutta asiassa, eli se, että kangaskassi saastuttaa enemmän?
Ei onnistunut, faktat pätee yhä.
Kuvitteleeko joku nyt, että kangaskassi ostetaan joka kauppareissulla?
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko joku nyt, että muovikassi ostetaan joka kauppareissulla?
Vierailija kirjoitti:
Ap pitää vouhottaa kangaskasseista koska ituhipit.. sitä ja tätä.
Mun kangaskassi on tehty entisistä farkuista.
Sama. Ostin myyjäisistä. Kasseja saa tehtyä hukkapaloista myös aika kivasti, niitä kun jokaisessa ompelussa tulee tai voi vaikka ne farkkujen kulumakohdat paikata jollain muusta kankaasta tehdyllä koristeosalla. . Mulla on myös vanhoista kahvipusseista tehtyjä kasseja. Sitä paitsi kangaskassi kestää ja on kivemman näköinen. Mulla on muovikassi hajonnut kaupan eteiseen, eikä siinä ollut edes paljon tavaraa. Sain kyllä uuden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan, johan se on tullut selväksi, että muovikassiakin voi käyttää useamman kerran. Moni niitä vaan hihnalle kumminkin mättää useita ostostensa lisäksi.
Kiukutkaa,vaan kasseista,kun Kaikki muu on pakattu muoviin.Meillä kerätään kiertoon muovia ja sitä tulee tolkuttoman paljon.Lihat,hedelmät,vihannekset,kalat,t.m..on muovipakkauksissa.Paperikääreet sentään voi polttaa,saunan pesässä tai takassa.Lajittelussa kotona ,sen huomaa::mikä on todellinen ongelma.Tuotekehittelyä pakkauksiin!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ylipakaa/revi kassia.
Nytkin samat muivokassit olleet käytössä vuoden alusta saakka.
-Kauppaan mennessä vien tyhjät pullot juurikin sillä muovikassilla ja sitten siihen menee ostokset kun tulen takaisinpäin.
Kerrotko vielä, mitä tarkoitat "näppärällä" kommentillasi "valosta"?
-Oliko tuon tarkoitus jotenkin hävittää todellisuutta asiassa, eli se, että kangaskassi saastuttaa enemmän?
Ei onnistunut, faktat pätee yhä.
Ai, nyt kun muovikassia käytetään useamman kerran, se on alapeukuttetava, koska ei sovi aatteeseen?
PERUSTELKAA alapeukkunne ja nyt ei riitä, että "meillä punavihreissä on sanottu näin" perusteluksi, vaan faktoja vaaditaan.
Fakta 1: Kangaskassia saastuttaa enemmän kuin muovikassi, joten kangaskassia joutuu käyttämään tuhansia kertoja, ennen kuin samassa muovikassin kanssa.
Fakta 2: Myös muovikassia voi käyttää useammin kuin kerran, esim muutaman kuukauden, jolloin kangaskassia pitää kayttää vuosikymmeniä samaan päästäkseen.
Ja kyllä, esim minä käytän samoja muovikasseja useamman kuin kerran, jopa kuukausia.
-Olen siis huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin kangaskassilaiset.
Hehkulamppukin kiellettiin ja tilalle otettiin ongelmajätettä täynnä olevat polttimot, jotka saastuttaa satakertaa, mitä hehkulaput teki.
Minä käytän kaikkia kasseja niin monta kertaa kuin ne vaan kestää. Laukussa aina mukana 10 vuotta sitten saatu kangaskassi, joka menee pieneen tilaan ja vetää paljon tavaraa. Sen voittanutta ei ole. En ikinä osta muovi- tai kangaskassejakaan, kun niitä saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kaupasta noita kangaskasseja, joissa kaupan logo ja voin kertoa, että aina ei ole edes autolle saakka päässyt, kun saumat revenneet mainoskangaskassista.
Turhake, joka saastuttaa enemmän kuin muovikassi, kuten aloituksessakin todettiin!
On olemassa myös kestäviä kangaskasseja. Itselläni on mm. 1970-luvulta oleva kangaskassi edelleen käytössä.
Omituinen keskustelu. Ei minua haittaa, jos joku tuntee olonsa paremmaksi ollessaan muovikassin käyttäjä. Ihan siitä vaan, jos itsetunto on tuollaisesta kiinni.
Onnea vain jos joku onnistuu kuukaudenkin käyttämään samaa muovikassia. Mun mielestä ne on nykyään niin heikkoja, että pienikin tökkäisy vaikka jugurttitölkin kulmalla tekee kassiin reiän. Enkä kyllä käytä ostoksiin enää sellaista muovikassia, missä on viety kauppaan pulloja tai tölkkejä, joista aina valuu jotain kassin pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vain jos joku onnistuu kuukaudenkin käyttämään samaa muovikassia. Mun mielestä ne on nykyään niin heikkoja, että pienikin tökkäisy vaikka jugurttitölkin kulmalla tekee kassiin reiän. Enkä kyllä käytä ostoksiin enää sellaista muovikassia, missä on viety kauppaan pulloja tai tölkkejä, joista aina valuu jotain kassin pohjalle.
No kun ei ne meinaa kestää edes kaupasta kotiin. Kangaskasseja käytän kestävyyden vuoksi ja niitä tosiaan voi tehdä kierrätyskankaista. Nuo vertailukassit on yritysten mainoskasseja, joihin kankaat ostetaan uutena ja lisäksi painetaan se logo, josta siitäkin tulee erikseen saastetta. Mulla on kaikki kassit jotain kierrätysmateriaalikasseja.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen tuota tutkimustulosta ja väittämää suuresti ja jään odottelemaan uusia tutkimustuloksia. Sitten kun kasassa on muutamia toisensa kumoavia faktoja, vastaan tähän uudestaan.
Tämän kirjoitti henkilö, jonka mielestä faktat on väärin, jos hän itse ei ole samaa mieltä asioista.
-Samalla tavalla perustellaan tulijamiesten tuomista Suomeen, aatteella, ei faktoilla, ei todellisuudella.
"Väärin tutkittu", koska tutkimustulos ei vastaa yllä olevan kirjoittajan mielipidettä.
Toisin sanoen maailmassa on 6 miljardia erillaista totuutta samaan aikaan, faktoista viis, ei ne ole ennenkään vihervasemmistolaisia kiinnostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Puuvillakassin pohjallehan ei valu mitään, sitäkö yrität sanoa, vai mitä?
-Kyllä kestää muovikassit useammankin käytön, kunhan ei ylipakkaa tai revi pussia, itsellä tammikuusta asti samat muovikassit käytössä.
EIkä sinne pohjalle valu mitään pulloista, kun laittaa korkit takaisin kiinni, kuten ne kuuluisikin palauttaa, korkkeinensa. Tölkit voi laittaa pystyyn, ei pitäisi olla aikuiselle liian vaikeaa.
Jos ekokassit tehtäisiin lumpuista, eli niiden tekemiseen olisi energia jo käytetty, niin sittenpä varmasti asia olisi toisin.
Zinc
Itse käytän kalaverkoista tehtyä ämpäriä ostoksille! Sen ekologisempaa ei olekkaan.