Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan asumistukilaskuri ihmetyttää tänä vuonna?! Onko joku huomannut samaa?

Liina
01.03.2020 |

Olen seuraillut loppuvuoden ASO-asuntojen tarjontaa ja tehnyt kelan asumistuen laskurilla laskelmia. Vielä joulukuussa sain erääseenkin asuntoon laskurin mukaan miltei 600€ tukea. Tänä vuonna vain 360€. Vaikka muutan summia (tietenkin laskee jos laitan vastikkeen summaksi todella pienen summan), enimmäismäärä pysyy 360€:ssa. Soitin kelaan ja joku ”asiantuntijakin” sieltä soitti minulle, mutta ei selvinnyt mistä johtuu! Ei ole kuulemma tullut mitään muutoksia tukiin mikä vaikuttaisi tukeen satoja euroja. Eivät siis uskoneet minua. En ymmärrä miten on mahdollista että summissa on noin valtavat erot!! Onko muilla vastaavia kokemuksia? En voi olla ainoa asiaa ihmettelevä. Enkä tiedä minne seuraavaksi soittaisin. Oliskohan sosiaaliasiamies oikea taho?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin äsken Kelan laskurista mitä saisin nyt tukea verraten viime vuonna minulle maksettavaa tukeen. Oli kokolailla sama summa, eläke nousi ihan hiukan vuoden alusta. Asun yksin.

Ainakaan minun mielestäni laskuri ei näytä mitenkään väärin tai erilailla.

En osaa auttaa aloittajaa miksi hänellä on näyttänyt näin kun on näyttänyt.

Vierailija
82/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko aina laittanut tulot samaan kohtaan laskurissa? Palkkatuloista vähennetään 300 eur / kk, joten on iso ero siinä, saako esim. 1500 euroa palkkaa vai 1500 euroa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta tai pääomatuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 euroa asumistukea ja kehtaat kirjoittaa vielä trolliko olet😂😅🤣

Vierailija
84/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan saa sitä Asumistukea kuin sen enimmäismäärän 399e korkeintaan toimeentulotuki maksaa sitten loput jos maksaa vuokrasta!!!!

Älä sotke asioita!!

Vierailija
85/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600 euroa asumistukea ja kehtaat kirjoittaa vielä trolliko olet😂😅🤣

Jokaisella pitäisi soida hälytyskellot jo ensimmäisellä sivulla tässä ketjussa.

ALOITTAJA ON TROLLI. ALOITUS ON PROVO

Vierailija
86/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla laskureilla ei ole mitään virkaa!! Todellisuus on kaukana siitä, mitä ne näyttävät.

Vierailija
87/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata laittaa itdeään liian tiukalle adumisen vuoksi. Siltä nämä suunnitelmat kuulostaa, jos pari sataa kaataa talouden.

Vierailija
88/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä trollilla ei ole taas muuta tekemistä kun saada jotain jutun tynkää näköjään!!!

Vierailija
89/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan saa sitä Asumistukea kuin sen enimmäismäärän 399e korkeintaan toimeentulotuki maksaa sitten loput jos maksaa vuokrasta!!!!

Älä sotke asioita!!

Ap:llä on kolme lasta. Silloin asumistuen maksimimäärä on selvästi suurempi.

Vierailija
90/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei voi kuitenkaan kertoa niitä olennaisia tietoja, joiden perusteella voitaisiin laskea, laskeeko laskuri hänen asumistukensa oikein.

Täällä julkisesti? Miksi? Ei kiitos. Jos se tekee minusta sinun silmissäsi trollin tai valehtelijan, se on sinun ongelmasi. Minä en ole pyytänyt ketään laskemaan mun tukea vaan olen kysynyt onko muilla samoja kokemuksia asumistuen laskusta. Kelan virkailija on jo laskenut sen minulle puhelimessa ja sai saman summan kuin minä nyt. Lasken illalla vielä manuaalisen ohjeen mukaan. Kiitos siitä vinkistä ohjeistaneelle!

Ap

Mitä menetettävää sinulla on, jos kerrot täällä julkisesti kuukausitulosi (brutto ilman lapsilisiä ja elatusmaksuja) sekä sen, mihin neljästä Kelan kuntaryhmästä asuinkuntasi kuuluu? Kuvitteletko jonkun tunnistavan sinut näiden tietojen perusteella?

Asumistukeen ei ole tullut muutoksia. Periaatteessa on mahdollista, että Kelan laskurissa on ollut virhe, mutta on aika epätodennäköistä, että kukaan muu ei olisi huomannut sitä.

Koska se ei ole nyt tässä se ongelma, vaan laskuri. Miksi antoi viime vuonna isomman tuen eikä kela osaa kertoa miksi.

Ap

En ymmärrä tätä jankutusta. Mitä väliä sillä edes on, mitä laskuri on antanut, jos se oli väärin? Ja nyt olet saanut laskurilla ja Kelasta oikean summan. Ei se summa siitä muutu.

Vierailija
91/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä trollilla ei ole taas muuta tekemistä kun saada jotain jutun tynkää näköjään!!!

Edelleen: olen ollut 21 vuotta ansiotyössä poislukien äitiyslomat ja hoitovapaat, en ikinä työttömänä, en tälläkään hetkellä. Eikä työttömyydellekään aina minkään mahda. Se ei tee ihmisistä millään muotoa huonoja. Toki kai heitäkin on (työssäkäyviä tai keitä tahansa) joilla ei ole elämässään mitään muuta kuin tulla provoamaan tänne ja tuhlaamaan omaa sekä muiden aikaa. Itselleni elämä on sen verran arvokas ja ainutkertainen että käytän sitä mieluummin lapsilleni ja itselleni

Suurkiitos teille jotka vastasitte asiallisesti. Oli kuitenkin virhe tulla tänne etsimään vertaistukea. Jatkan siis selvitystyötä itsekseni enkä periksi anna ennenkuin tämä asia selviää. Tälle palstalle en tule palaamaan enää ikinä. Täältä tulee pääosin vain oksennus suuhun ja surullinen olo siitä miten paljon huonosti voivia ihmisiä meidän yhteiskunnassa on :( Voisinpa auttaa heistä jokaista.

Kaikille hyvää jatkoa ja parempaa tulevaisuutta! :) Toivotaan että kaikkien elämät järjestyisivät eikä enää tarvitsisi nollata ja väheksyä muita. Myös ammattiapuun kannattaa turvautua matalalla kynnyksellä.

”A negative mind will never give you a positive life”.

Ap Liina

Vierailija
92/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole aika huono lähtökohta, että on ihan "kusesssa" yhtäkkiä jos yhteiskunta ei maksakaan suurta summaa? Ei lainaakaan saa niin, että juuri ja juuri kykenee suorittamaan lyhennykset.

Vierailija
93/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä muuttui vuoden vaihteessa asumistuen määrä. Laski jonkin verran, koska asuntoni vuokraan kuuluu sähkö. Koko viime vuoden tämä ei vaikuttanut, mutta nyt asumistuesta on vähennetty tämä laskennallinen(?) sähkön määrä.

Vierailija
94/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jokainen viimeistään tässä vaiheessa on jo tajunnut, että tämä on provo jolla on tarkoitus höystää vastakkainasettelua yhteiskuntamme elättilokkien ja sataprosenttisesti oman ja jälkikasvunsa elämisen kustantavien vastuullisten aikuisten välillä. Ap höystää tätä niin ahkerasti, että on täysin ilmiselvää miksi aloitus on tehty.

Ja sinähän et ole mitään lapsilisiä, sairaspäivärahoja, lomarahoja nostellut tai laittanut lapsiasi ilmaiseen kouluun tai hoidattanut julkisessa, melkein ilmaisessa terveyenhuollossa? Aika lokkeilua näin sinkkuvelayrittäjän näkökulmasta ja sataprosenttisuuskin on aika kaukana.

Vierailija
95/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen asukoon sen kokoisessa luukussa, kuin itse pystyy ansioillaan maksamaan. Ei ole muiden tehtävä kustantaa sitä kivaa lisätilaa. Ole onnellinen, että on ylipäätään katto pään päällä!

Kenen vika se on jos kokopäivätyöstä ei makseta tarpeeksi palkkaa että sillä eläisi? Minä otan täysin hyvällä omallatunnolla vastaan asumistuen jota saan kokopäivätyöstä saamani palkan lisäksi. 

Vierailija
96/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä laskit sitä summaa viime vuonna uudelleen ja uudelleen? Epäilitkö virhettä, mutta ajattelit, että Kela ei huomaisi ja maksaisivatkin liian isoa tukea?

Vierailija
97/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että sinun pitäisi nyt saada parempaa asumistukea siksi että olet aikaisemmin saanut laskurista virheellisesti suuremman summan?

Asumistuen perusteissa ei ole tapahtunut mitään suurempia muutoksia, joten ei se siihen tukeen mitään vaikuta että mitä olet joskus saanut laskurista.

En, vaan meinaan että haluan selityksen miksi tukien erolla on noin suuri ero. Kuten jo aikaisemmin sanoin, kun se selviää ja tuki on nyt mikä on, tiedän jäädä pois tuhlaamasta ASO-ihmisten resursseja ja jättäydyn pois jonosta. Ymmärrät varmaan että kun olen yli puoli vuotta seurannut asuntoja ja käyttänyt laskuria kymmeniä kertoja, en ole tehnyt laskurissa virhettä.

Eli haluan tiedä miksi tuki on laskenut niin paljon. Ymmärrät ehkä harmitukseni ja ihmettelyni, kun innostuttiin jo lasten kanssa viime vuonna että jos maksan reilun satasen lisää (kun tukea näytti tulevan enemmän), me päästäis vähän isompiin tiloihin ja rivitaloon jossa edes pieni oma piha.

Ap

Asumistuki ei ole laskenut vuodenvaihteessa. Oletko laskenut kaikki tukilaskut samalla paikkakunnalla oleville asunnoille? Sinun perhekoollasi asumistuen ero voi olla 271 euroa eri paikkakuntien välillä.

Kyllä todellakin olen laskenut. Lasten koulut on täällä joten ei ole ollut mitään tarvetta etsiä asuntoa muualta. Ja osaan kyllä käyttää laskuria ja olen muutenkin täysjärkinen :) Työni koostuu 99%:sti numeroiden pyörittelystä joten en ole tehnyt virhettä laskurin tiedoissa, missään kohtaa :) Tämä ei siis cain sinulle vaan niille jotka sanovat etten ymmärrä miten laskuria käytetään tai osaa lukea tai tiedä lasteni ikiä :)

Ap

Työ joka on 99 % numeroiden pyörittelyä mutta palkka niin olematon että 650-700 euron vastikkeeseen saisi muka 600 euroa asumistukea... Asumistuki ei koskaan kata noin suurta osaa asumismenoista.

"Yleinen asumistuki on 80 % hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Kaikkein pienituloisimmilla ei ole ollenkaan perusomavastuuta."

Aloituksessa sanoit että viime vuonna laskuri antoi 600 € tukea, ja myöhemmin että tällä määrällä sinulle olisi jäänyt maksettavaa 50-100 €.

Sä oot se ihme vänkääjätrolli joka törmää ihme ongelmiin mutta et koskaan suostu antamaan olennaisia tietoja asian selvittämiseksi vaan väännät ja vänkäät.

Vierailija
98/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei voi kuitenkaan kertoa niitä olennaisia tietoja, joiden perusteella voitaisiin laskea, laskeeko laskuri hänen asumistukensa oikein.

Täällä julkisesti? Miksi? Ei kiitos. Jos se tekee minusta sinun silmissäsi trollin tai valehtelijan, se on sinun ongelmasi. Minä en ole pyytänyt ketään laskemaan mun tukea vaan olen kysynyt onko muilla samoja kokemuksia asumistuen laskusta. Kelan virkailija on jo laskenut sen minulle puhelimessa ja sai saman summan kuin minä nyt. Lasken illalla vielä manuaalisen ohjeen mukaan. Kiitos siitä vinkistä ohjeistaneelle!

Ap

Mitä menetettävää sinulla on, jos kerrot täällä julkisesti kuukausitulosi (brutto ilman lapsilisiä ja elatusmaksuja) sekä sen, mihin neljästä Kelan kuntaryhmästä asuinkuntasi kuuluu? Kuvitteletko jonkun tunnistavan sinut näiden tietojen perusteella?

Asumistukeen ei ole tullut muutoksia. Periaatteessa on mahdollista, että Kelan laskurissa on ollut virhe, mutta on aika epätodennäköistä, että kukaan muu ei olisi huomannut sitä.

Koska se ei ole nyt tässä se ongelma, vaan laskuri. Miksi antoi viime vuonna isomman tuen eikä kela osaa kertoa miksi.

Ap

En ymmärrä tätä jankutusta. Mitä väliä sillä edes on, mitä laskuri on antanut, jos se oli väärin? Ja nyt olet saanut laskurilla ja Kelasta oikean summan. Ei se summa siitä muutu.

Sehän tässä on kun ei ap viime vuonnakaan olisi saanut 600 euroa sai hän laskurin näyttämään mitä tahansa, päätös olisi kuitenkin vastannut tämän vuoden summaa. Eli ei olisi jäänyt vuokria rästiin kun asuntoon ei olisi alunperinkään ollut varaa.

Ihmetyttää kyllä millä ap nyt maksaa vuokransa ja minkä verran se on, kerta max. 700 euron aso-vastikkeesta ei olisi ollut varaa maksaa puolia tämän vuoden asumistukilaskurin tuen ollessa muka riittämätön.

Vierailija
99/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukilaskurissa et ole mitenkään voinut saada 600e tulokseksi kun sellaista asumistukea ei missään olosuhteissa makseta, eikä missään koko Suomessa. Oot varmaan nähnyt unta silloin viime vuonna. 

Vierailija
100/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa oikeasti näin paljon aikuisia lokkeja, jotka eivät kykene itse edes kattoa päänsä päälle kustantamaan vai provoillaanko täällä taas kun näitä tukien kyselijöitä on koko ajan?

Lokeista en osaa sanoa. Suomessa on todella paljon ASUNNON OMISTAJIA, jotka tukien avulla

saavat ryöstövuokraa perittyä. Eli tuet menevät ns. paremman toimeentulon omaavalle kansanosalle.

Tukien saajat tässä tilanteessa heikoissa tilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme