Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan asumistukilaskuri ihmetyttää tänä vuonna?! Onko joku huomannut samaa?

Liina
01.03.2020 |

Olen seuraillut loppuvuoden ASO-asuntojen tarjontaa ja tehnyt kelan asumistuen laskurilla laskelmia. Vielä joulukuussa sain erääseenkin asuntoon laskurin mukaan miltei 600€ tukea. Tänä vuonna vain 360€. Vaikka muutan summia (tietenkin laskee jos laitan vastikkeen summaksi todella pienen summan), enimmäismäärä pysyy 360€:ssa. Soitin kelaan ja joku ”asiantuntijakin” sieltä soitti minulle, mutta ei selvinnyt mistä johtuu! Ei ole kuulemma tullut mitään muutoksia tukiin mikä vaikuttaisi tukeen satoja euroja. Eivät siis uskoneet minua. En ymmärrä miten on mahdollista että summissa on noin valtavat erot!! Onko muilla vastaavia kokemuksia? En voi olla ainoa asiaa ihmettelevä. Enkä tiedä minne seuraavaksi soittaisin. Oliskohan sosiaaliasiamies oikea taho?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty enää tutkimaan, mitä Kelan laskuri antoi jollain tiedoilla viime vuonna, mutta pystyisin laskemaan, mikä olisi ollut asumistuki annetuilla tiedoilla viime vuonna. Viime vuoden perusteita ei enää löydy Kelan sivuilta, mutta ne voi katsoa asumistukeen liittyvien lakien ja asetusten muutoksista.

Vierailija
62/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulle on noin vaikeaa myöntää että olet tehnyt jonkun huolimattomuusvirheen lomakkeen täyttämisessä? Esimerkiksi pilkkuvirheen tai väärän luvun väärän kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa oikeasti näin paljon aikuisia lokkeja, jotka eivät kykene itse edes kattoa päänsä päälle kustantamaan vai provoillaanko täällä taas kun näitä tukien kyselijöitä on koko ajan?

Tämä kun nyt vaan ei ole se pointti ja tuo on ihan validi argumentti mutta toisen keskustelun paikka. Tässä halutaan vaan selvittää mistä on kyse, kun edes Kela itse ei ole tietoinen oman laskurinsa muutoksista.

Vierailija
64/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

//////////////////// kirjoitti:

Asumistuki on "perinteisesti" ollut maksimissan 80% asumismenoista. Prosenttiosuus laskee jos on esim. osaaikaduunissa. Jos ansaitsee jonkun 1700 euroa bruttona tai enemmän, niin ei saa ollenkaan tukea. Korvattava maksimiasumismeno josta tuo prosenttiosuus lasketaan, oli ainakin aikaisemmin 600 euroa.

Eli jos vuokra on esim. 700 euroa, niin Kela maksaa 0.8 * 600 euroa, eli 480 euroa maksimissaan voi saada tuohon 700 euron vuokraan.

MUTTA tuon saa OIKEASTI vain jos on aivan rahaton. Jos on vaikka pienikin summa kuukaudessa jotain korkotuloja yms. niin tuota rahasummaa ei saa. Samoin luonnollisesti jos edes on jotain minimaalisia / satunnaisia palkkaduuneja.

Ei mene noin suoraviivaisesti. Tulorajat riippuvat perhekoosta. Esim. kolmen alaikäisen yksinhuoltaja saa ansaita 1672 euroa kuukaudessa palkkaa ennen kuin ilman että se vähentää senttiäkään asumistukea (olettaen, että tällä yh:lla ei ole esim. pääomatuloja lisäksi).

Olet varmasti oikeassa. Kommentoinkin lähinnä yksinasuvan vinkkelistä.

Vierailija
65/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista, että laskuri alkaisi yhtäkkiä laskea toisin kuin pitää. Tietokone ei tee virheitä.

Vierailija
66/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että sinun pitäisi nyt saada parempaa asumistukea siksi että olet aikaisemmin saanut laskurista virheellisesti suuremman summan?

Asumistuen perusteissa ei ole tapahtunut mitään suurempia muutoksia, joten ei se siihen tukeen mitään vaikuta että mitä olet joskus saanut laskurista.

En, vaan meinaan että haluan selityksen miksi tukien erolla on noin suuri ero. Kuten jo aikaisemmin sanoin, kun se selviää ja tuki on nyt mikä on, tiedän jäädä pois tuhlaamasta ASO-ihmisten resursseja ja jättäydyn pois jonosta. Ymmärrät varmaan että kun olen yli puoli vuotta seurannut asuntoja ja käyttänyt laskuria kymmeniä kertoja, en ole tehnyt laskurissa virhettä.

Eli haluan tiedä miksi tuki on laskenut niin paljon. Ymmärrät ehkä harmitukseni ja ihmettelyni, kun innostuttiin jo lasten kanssa viime vuonna että jos maksan reilun satasen lisää (kun tukea näytti tulevan enemmän), me päästäis vähän isompiin tiloihin ja rivitaloon jossa edes pieni oma piha.

Ap

Asumistuki ei ole laskenut vuodenvaihteessa. Oletko laskenut kaikki tukilaskut samalla paikkakunnalla oleville asunnoille? Sinun perhekoollasi asumistuen ero voi olla 271 euroa eri paikkakuntien välillä.

Kyllä todellakin olen laskenut. Lasten koulut on täällä joten ei ole ollut mitään tarvetta etsiä asuntoa muualta. Ja osaan kyllä käyttää laskuria ja olen muutenkin täysjärkinen :) Työni koostuu 99%:sti numeroiden pyörittelystä joten en ole tehnyt virhettä laskurin tiedoissa, missään kohtaa :) Tämä ei siis cain sinulle vaan niille jotka sanovat etten ymmärrä miten laskuria käytetään tai osaa lukea tai tiedä lasteni ikiä :)

Ap

MITÄÄN muutosta ei ole tullut joten ainoa vaihtoehto on se, että olet aiemmin tehnyt jonkun virheen. Muuta vaihtoehtoa ei ole, varmaan ymmärrät tämän itsekin.

Nythän pääasia in se että saat NYT oikean tiedon.

Niin sitä luulisi ettei ole tullut. Mutta mulla on paperilla ylhäällä ne tuet jotka olen laskurista saanut viime vuonna. Ja olisin ollut totaalisen kusessa tän vuoden lopussa jos olisin ottanut viime vuoden tuilla (olettaen että laskuri laski oikein ja tuet olisivat olleet sen mukaiset) ason ja tarkistuksessa olisivat leikanneet miltei 300€ tukia pois. Asossa on 3kk irtisanomisaika eikä mulla olis ollut mahdollisuutta maksaa asumisesta tuota vajetta :(

Pääasia on todellakin että tuki on nyt oikein, mutta minua kiinnostaa jo tuon mainitsemani skenaarionkin takia miksi tuen määrässä on niin suuri ero viime ja tänä vuonna.

Turhauttavaa ettei mun alkuperäiseen kysymykseen ”onko muut huomanneet saman” keskitytä. Jos ei ole kokemusta, ei mun järkeä kannata tässä käydä kyseenalaistamaan. Se ei auta itse ongelmassa yhtään, päinvastoin -vie keskustelua täysin väärille raiteille. Jos tämä on pieni ongelma jonkun mielestä niin voisi miettiä, että en minä tätä täältä ajankulukseni kysele. On melko kädetön olo kun näen summat paperilla eikä laskuri anna enää samoja tietoja eikä kukaan, eli Kela, tiedä miksi.

Ap

Vierailija
67/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista, että laskuri alkaisi yhtäkkiä laskea toisin kuin pitää. Tietokone ei tee virheitä.

Tietokoneen ohjelmoija voi hyvinkin tehdä virheitä ja siksi on periaatteessa mahdollista, että laskurissa on ollut virhe. Olisi kuitenkin kovin epätodennäköistä, että kukaan muu kuin ap ei olisi huomannut sitä. Tosin yksi mahdollinen virhe voisi olla se, että laskuri olisi viime vuonna luokitellut ap:n kotikunnan väärään kuntaryhmään eli ap:n kotikunta olisi ollut laskurin tiedoissa väärän kuntaryhmän tiedoissa. Tämä voisi selittää isonkin eron asumustuessa eikä se olisi välttämättä tullut ihan heti ilmi, jos virhe koski vain yhden paikkakunnan asukkaita.

Vierailija
68/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laitoitko ylös, mitkä olivat viime vuonna laskurin antamat enimmäisasumismenot paikkakunnallasi? Onko siinä muutos tämänvuotiseen?

Vierailija
69/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulle on noin vaikeaa myöntää että olet tehnyt jonkun huolimattomuusvirheen lomakkeen täyttämisessä? Esimerkiksi pilkkuvirheen tai väärän luvun väärän kohtaan.

Voi kunpa se selittäisin tämän, olisin iloinen ja myöntäisin virheeni innolla! Mutta käytin laskuria kymmeniä kertoja niiden kuukausien aikana ja ne luvut on mulla paperilla. Teen työtäni numeroiden ja lomakkeiden parissa, joten se ei ole mahdollista että olisin lyönyt summat joka kerta väärin tai vääriin kohtiin. Valitettavasti asia on näin. Sinä saat minun puolestani olla sitä mieltä että olen yksinkertainen ja osaamaton ja voit jatkaa elämääsi tuolla ”voittaja”-asenteella. Minä itse toivon että saan jonkin järkiselityksen tälle asialle. Kysyin kelastakin että eikö muut muka ole ko. asiasta soittaneet mutta ei vastannut mitään.

Ilmeisesti täälläkään ei ole osunut ketään lukijaa jolle olisi käynyt sama.

Ap

Vierailija
70/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nykyisessä tukisysteemissä vialla, että ihmiset laskevat tukien maksimeja ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Ei muuttamisen pitäisi perustua siihen paljonko saa tukea, vaan omiin tuloihin!

Apllahan on jo asunto, he eivät asu kadulla - ei tukien pidäkään mahdollistaa mitään ideaalitilannetta jossa jokaisella lapsella on oma huone, vaan MINIMI ihmisarvoinen asuminen ja eläminen. Nykyinen kolmio täyttää sen täysin, eikä tukien pitäisikään olla niin isot ja automaattiset että niiden mahdollistamana muutetaan kalliimpaan johon ei enää omat rahat riitä. Näissä pitäisi olla joku karenssiaika, että jos muuttaa vapaaehtoisesti kalliimpaan asuntoon kun halvempikin oli vaihtoehtona, ei tukia saisi esim vuoteen koska itse päätti lisätä kulujaan.

Vierailija
71/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, laitoitko ylös, mitkä olivat viime vuonna laskurin antamat enimmäisasumismenot paikkakunnallasi? Onko siinä muutos tämänvuotiseen?

En laittanut :( Niihin (enimmäisasumismenot) on tullut valtakunnallisesti muutos tämän vuoden alussa, mutta vaikutus on kympeissä, ei satasissa, sanoivat Kelasta.

Ap

Vierailija
72/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jokainen viimeistään tässä vaiheessa on jo tajunnut, että tämä on provo jolla on tarkoitus höystää vastakkainasettelua yhteiskuntamme elättilokkien ja sataprosenttisesti oman ja jälkikasvunsa elämisen kustantavien vastuullisten aikuisten välillä. Ap höystää tätä niin ahkerasti, että on täysin ilmiselvää miksi aloitus on tehty.

Vierailija
73/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laittanut :( Niihin (enimmäisasumismenot) on tullut valtakunnallisesti muutos tämän vuoden alussa, mutta vaikutus on kympeissä, ei satasissa, sanoivat Kelasta.

Ap

Joo ja muutosten vuoksi asumistuki on vain noussut. Mutta jos laskurissa olisi ollut sellainen virhe, että se olisi luokitellut ap:n kotipaikan väärään kuntaryhmään, niin se olisi näkynyt enimmäisasumismenoissa. Ap:n perhekoolla vaikutus olisi voinut olla lähes 300 euroa, jos esim. ap asuu Pälkäneellä, mutta laskuri olisikin laskenut asumistuen Espoon mukaan. En pidä virhettä todennäköisenä, mutta tämä on ainoa keksimäni virhe laskurissa, joka selittäisi näin ison eron ja jota ei olisi välttämättä huomattu heti (koska se koskee vain yhdellä pienellä paikkakunnalla asuvia).

Vierailija
74/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nykyisessä tukisysteemissä vialla, että ihmiset laskevat tukien maksimeja ja tekevät sen perusteella päätöksiä. Ei muuttamisen pitäisi perustua siihen paljonko saa tukea, vaan omiin tuloihin!

Apllahan on jo asunto, he eivät asu kadulla - ei tukien pidäkään mahdollistaa mitään ideaalitilannetta jossa jokaisella lapsella on oma huone, vaan MINIMI ihmisarvoinen asuminen ja eläminen. Nykyinen kolmio täyttää sen täysin, eikä tukien pitäisikään olla niin isot ja automaattiset että niiden mahdollistamana muutetaan kalliimpaan johon ei enää omat rahat riitä. Näissä pitäisi olla joku karenssiaika, että jos muuttaa vapaaehtoisesti kalliimpaan asuntoon kun halvempikin oli vaihtoehtona, ei tukia saisi esim vuoteen koska itse päätti lisätä kulujaan.

Missään nimessä en edes haluaisi että heillä olisi omat huoneet koska sellaiseen minulla ei ole rahaa. Viime vuoden laskurin mukaan olisin siis saanut meille ason (siihen otettu asuntolaina myös lyhenisi samalla vähän) eli olisin saanut n.50-100€ omalla lisärahalla meille rauhallisemman asunnon joka olisi ollut hieman isompi (nyt lapset yhdessä pienessä huoneessa) kolmio ja olisin lyhentänyt samalla lainaa (eli saanut pikkuhiljaa jotain omaa pesämunaa eron jälkeen). Tottakai mä haluaisin lapsilleni enemmän tilaa ja tuo olisi ollut minusta vain järkevää. Miltei samalla rahalla hieman enemmän tilaa lapsille, rauhallisempi asunto ja asuntolaina joka lyhenee. Jos mulle kerran kuuluu se asumistuki niin se kuuluu. En ymmärrä miksi mua pitää siitäkin haukkua? Sehän on vain mun lasten etu. Asuin kolme vuotta ilman asumistukea koska en tiennyt että sitä edes saisin (Ei osannut kela neuvoa eikä tullut mieleenkään kyseenalaistaa). Helpotti mun ja lasten elämää hurjasti kun selvisi että saan sitä. Vältyin velkaantumiskierteeltä ja pystyin tekemään ravitsevampia ruokia lapsille.

Ap

Vierailija
75/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jokainen viimeistään tässä vaiheessa on jo tajunnut, että tämä on provo jolla on tarkoitus höystää vastakkainasettelua yhteiskuntamme elättilokkien ja sataprosenttisesti oman ja jälkikasvunsa elämisen kustantavien vastuullisten aikuisten välillä. Ap höystää tätä niin ahkerasti, että on täysin ilmiselvää miksi aloitus on tehty.

Anteeksi mitä..? :O

Luojan kiitos mulla on elämä :D

Ap

Vierailija
76/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion on pakko sopeuttaa kustannuksiaan, koska maa han muu ton kustannukset vievät yhä kumuloivasti enemmän rahaa. Tällöin hyväksyttävien asumismenojen määrää alennetaan vuosittain. Kun kohta kaikki jo alemman keskiluokan väki (+ 3 000 €/kk tulot) saavat asumistukea, niin mistä rahat tulevat tälläisen tuen rahoittamiseen?? Velkakello.fi

Vierailija
77/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion on pakko sopeuttaa kustannuksiaan, koska maa han muu ton kustannukset vievät yhä kumuloivasti enemmän rahaa. Tällöin hyväksyttävien asumismenojen määrää alennetaan vuosittain. Kun kohta kaikki jo alemman keskiluokan väki (+ 3 000 €/kk tulot) saavat asumistukea, niin mistä rahat tulevat tälläisen tuen rahoittamiseen?? Velkakello.fi

Jos tulee muutoksia, näistä tulisi kelan informoida. Nyt ei ole informoitu eikä kelan virkailijan mukaan mitään muutoksia ole tullut ASO-asuntoihin liittyen. Juuri se on tämän mun aloituksen ydinongelma.

Ap

Vierailija
78/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Vaikka tämä aloitus provo selvästi onkin provo, niin yhteiskunnassamme oikeasti elää iso joukko ihmisiä jotka suunnittelevat elämäänsä tukien varaan ja optimoivat strategisesti valintojaan niiden maksimoimiseksi. Valitettavasti tämä johtaa siihen, että koko nykyinen vahva sosiaalinen turvaverkkomme on romutettava, koska se ei enää kanna kaikkia sen varaan heittäytyviä. Se rakennettiin vuosikymmenien työllä auttamaan meistä jokaista tilanteissa, joissa elämä kohtelee kaltoin sairastumisen, työttömyyden tai vammautumisen takia. Sitä ei ole rakennettu mahdollistamaan yhä mukavampien ja tilavampien asuntojen hankkimista, vaikka edellisessäkin oltaisiin hyvin suojassa kylmältä ja sateelta. Tilapäisestä hätäavusta on tullut jollain täysin perverssillä tavalla monille ihmisille joku perusoikeus, joka lasketaan kylmän viileästi itselle pysyväksi lisäansioksi jolla pyritään mahdollistamaan itselle makeampi elämä kuten aloittajakin tässä provossaan tekee. Asumistuen tehtävä on pitää oikeasti vähäosaiset pois kadulta, ei nostaa asumisen tasoa ihmisille joilla on jo toimeentulo.

Vierailija
79/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rys*sän trollit taas painavat hommia sunnuntaisinkin, tehtaillen näitä aloituksia joilla käännetään suomalaisia vastakkainasettelulla toisiaan vastaan.

Vierailija
80/105 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että sinun pitäisi nyt saada parempaa asumistukea siksi että olet aikaisemmin saanut laskurista virheellisesti suuremman summan?

Asumistuen perusteissa ei ole tapahtunut mitään suurempia muutoksia, joten ei se siihen tukeen mitään vaikuta että mitä olet joskus saanut laskurista.

En, vaan meinaan että haluan selityksen miksi tukien erolla on noin suuri ero. Kuten jo aikaisemmin sanoin, kun se selviää ja tuki on nyt mikä on, tiedän jäädä pois tuhlaamasta ASO-ihmisten resursseja ja jättäydyn pois jonosta. Ymmärrät varmaan että kun olen yli puoli vuotta seurannut asuntoja ja käyttänyt laskuria kymmeniä kertoja, en ole tehnyt laskurissa virhettä.

Eli haluan tiedä miksi tuki on laskenut niin paljon. Ymmärrät ehkä harmitukseni ja ihmettelyni, kun innostuttiin jo lasten kanssa viime vuonna että jos maksan reilun satasen lisää (kun tukea näytti tulevan enemmän), me päästäis vähän isompiin tiloihin ja rivitaloon jossa edes pieni oma piha.

Ap

Asumistuki ei ole laskenut vuodenvaihteessa. Oletko laskenut kaikki tukilaskut samalla paikkakunnalla oleville asunnoille? Sinun perhekoollasi asumistuen ero voi olla 271 euroa eri paikkakuntien välillä.

Kyllä todellakin olen laskenut. Lasten koulut on täällä joten ei ole ollut mitään tarvetta etsiä asuntoa muualta. Ja osaan kyllä käyttää laskuria ja olen muutenkin täysjärkinen :) Työni koostuu 99%:sti numeroiden pyörittelystä joten en ole tehnyt virhettä laskurin tiedoissa, missään kohtaa :) Tämä ei siis cain sinulle vaan niille jotka sanovat etten ymmärrä miten laskuria käytetään tai osaa lukea tai tiedä lasteni ikiä :)

Ap

Jos työksesi pyörittelet numeroita, tiedät ihan hyvin että ihmillinen erehdys on 99% tapauksista taustalla kun saadaan yhtäkkiä eri tuloksia. Ja että ihminen voi toistaa samaa virhettä jeesus tietää kuinka monta kertaa, kunnes yhtäkkiä ei toistakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän