Kelan asumistukilaskuri ihmetyttää tänä vuonna?! Onko joku huomannut samaa?
Olen seuraillut loppuvuoden ASO-asuntojen tarjontaa ja tehnyt kelan asumistuen laskurilla laskelmia. Vielä joulukuussa sain erääseenkin asuntoon laskurin mukaan miltei 600€ tukea. Tänä vuonna vain 360€. Vaikka muutan summia (tietenkin laskee jos laitan vastikkeen summaksi todella pienen summan), enimmäismäärä pysyy 360€:ssa. Soitin kelaan ja joku ”asiantuntijakin” sieltä soitti minulle, mutta ei selvinnyt mistä johtuu! Ei ole kuulemma tullut mitään muutoksia tukiin mikä vaikuttaisi tukeen satoja euroja. Eivät siis uskoneet minua. En ymmärrä miten on mahdollista että summissa on noin valtavat erot!! Onko muilla vastaavia kokemuksia? En voi olla ainoa asiaa ihmettelevä. Enkä tiedä minne seuraavaksi soittaisin. Oliskohan sosiaaliasiamies oikea taho?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Asumistukilaskurissa et ole mitenkään voinut saada 600e tulokseksi kun sellaista asumistukea ei missään olosuhteissa makseta, eikä missään koko Suomessa. Oot varmaan nähnyt unta silloin viime vuonna.
Jotkut eivät näytä ymmärtävän, että asumistuen maksimimäärä riippuu perhekoosta. Ap:n perhe (1 vanhempi + 3 alaikäistä lasta) voi saada esim. Helsingissä asumistukea 880 eur / kk, jos vanhemman palkka on korkeintaan 1672 euroa eikä ole muita tuloja sen lisäksi. Lapsilisää ja elatustukea ei lasketa tässä tuloksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt se toimii taas eri tavalla! :D Miten on mahdollista, että samoilla tiedoilla kelankin virkailija laski minulle tällä viikolla summaksi 360€, saman kuin itse sain. Nyt näyttää 449€! Nyt otan kuvakaappaukset sivusta ja soitan huomenna taas kelaan! Aivan käsittämätöntä!
Ap
Onko sinulla joku syy täyttää sitä laskuria uudestaan ja uudestaan?
Hei, kelan työntekijä tässä terve.
Jos laskurissa olisi ollut joku noin iso virhe, siitä olisi tiedotettu, sekä asiakkaita, että henkilökuntaa.
Vaikka AP miten pyörittää numeroita edes takaisin työssään, tekemättä ikinä yhtään virhettä, väitän silti, että nyt on joku fiba laskurin käytössä tapahtunut....
Vierailija kirjoitti:
Nyt se toimii taas eri tavalla! :D Miten on mahdollista, että samoilla tiedoilla kelankin virkailija laski minulle tällä viikolla summaksi 360€, saman kuin itse sain. Nyt näyttää 449€! Nyt otan kuvakaappaukset sivusta ja soitan huomenna taas kelaan! Aivan käsittämätöntä!
Ap
Tarkista, että asunnon paikkakunta ja huomioon otettavien asumismenojen maksimi ovat oikein (jälkimmäisen voit helposti tarkistaa Kelan sivuilta).
Ap