Kelan asumistukilaskuri ihmetyttää tänä vuonna?! Onko joku huomannut samaa?
Olen seuraillut loppuvuoden ASO-asuntojen tarjontaa ja tehnyt kelan asumistuen laskurilla laskelmia. Vielä joulukuussa sain erääseenkin asuntoon laskurin mukaan miltei 600€ tukea. Tänä vuonna vain 360€. Vaikka muutan summia (tietenkin laskee jos laitan vastikkeen summaksi todella pienen summan), enimmäismäärä pysyy 360€:ssa. Soitin kelaan ja joku ”asiantuntijakin” sieltä soitti minulle, mutta ei selvinnyt mistä johtuu! Ei ole kuulemma tullut mitään muutoksia tukiin mikä vaikuttaisi tukeen satoja euroja. Eivät siis uskoneet minua. En ymmärrä miten on mahdollista että summissa on noin valtavat erot!! Onko muilla vastaavia kokemuksia? En voi olla ainoa asiaa ihmettelevä. Enkä tiedä minne seuraavaksi soittaisin. Oliskohan sosiaaliasiamies oikea taho?
Kommentit (105)
Jokainen asukoon sen kokoisessa luukussa, kuin itse pystyy ansioillaan maksamaan. Ei ole muiden tehtävä kustantaa sitä kivaa lisätilaa. Ole onnellinen, että on ylipäätään katto pään päällä!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vastikkeettoman rahan holtittoman jakamisen aika ala olla ohi. Asumistukijärjestelmä tulee ajaa alas ensimmäisenä. Vitu**aa aivan suunnattomasti maksaa tähtitieteellisiä vuokria eikä ”hyvistä” ansioista jää kiinteiden menojen ja verojen jälkeen ikinä käteen mitään kun samalla toiset saavat satoja euroja minun selästäni revittyä sponssirahaa joka kuukausi ja se siirtyy suoraan asuntosijoittajien taskuihin.
Missähän mun pitäis sitten lasten kanssa asua? Roskakatoksessa? Ettei vain sulle tule paha mieli?
Kyllä kaduttaa että tulin kysymään täältä :( Yli 15 vuoteen en ole käynyt kun meno ollut jo silloin tätä, eikä olis pitänyt kysyä nytkään :( Ei saa kun haukut päälleen vaikka asiaa kysyn. Onneks ette tiedä millaisessa elämäntilanteessa elän, niin voitte nukkua yönne rauhassa ja lyttäillä täällä työksenne ihmisiä alas.
Kiitos asiallisista vastauksista. Yritän kyetä vielä illalla tulemaan lukemaan jos joku osaisi auttaa tai jos olisi samoja kokemuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vastikkeettoman rahan holtittoman jakamisen aika ala olla ohi. Asumistukijärjestelmä tulee ajaa alas ensimmäisenä. Vitu**aa aivan suunnattomasti maksaa tähtitieteellisiä vuokria eikä ”hyvistä” ansioista jää kiinteiden menojen ja verojen jälkeen ikinä käteen mitään kun samalla toiset saavat satoja euroja minun selästäni revittyä sponssirahaa joka kuukausi ja se siirtyy suoraan asuntosijoittajien taskuihin.
Missähän mun pitäis sitten lasten kanssa asua? Roskakatoksessa? Ettei vain sulle tule paha mieli?
Kyllä kaduttaa että tulin kysymään täältä :( Yli 15 vuoteen en ole käynyt kun meno ollut jo silloin tätä, eikä olis pitänyt kysyä nytkään :( Ei saa kun haukut päälleen vaikka asiaa kysyn. Onneks ette tiedä millaisessa elämäntilanteessa elän, niin voitte nukkua yönne rauhassa ja lyttäillä täällä työksenne ihmisiä alas.
Kiitos asiallisista vastauksista. Yritän kyetä vielä illalla tulemaan lukemaan jos joku osaisi auttaa tai jos olisi samoja kokemuksia.
Ap
Ei ole muilla samoja kokemuksia, koska mikään asumistuessa ei ole muuttunut.
Olet tehnyt virheen laskurissa. Koita jo uskoa tämä.
Jotain erikoista tapahtui vuoden vaihteessa kyllä, minulle kyllä toisin päin. Viime vuoden puolella laskettuna en olisi saanut yhtään tukea ja tämän vuoden puolella laskettuna olisin saanut ihan hyvinkin. En sitä jäänyt sen enempää miettimään, mutta kannattaa tosiaan tarkistaa että kaikki tulot yms on laitettu oikein. Voihan se laskuri joskus sekoilla ehkä?
Onko Suomessa oikeasti näin paljon aikuisia lokkeja, jotka eivät kykene itse edes kattoa päänsä päälle kustantamaan vai provoillaanko täällä taas kun näitä tukien kyselijöitä on koko ajan?
Jos kerrot paikkakunnan (kuntaryhmä Kelan vaihtoehdoista riittää), bruttotulosi (ota huomioon myös lomarahat) ja asunnon vastikkeen, voin laskea sinulle asumistuen määrän Kelan kaavoilla ilman mitään laskuria.
Asumistukeen ei ole tullut vuoden vaihteessa mitään olennaista muutosta. Periaatteessa on mahdollista, että Kelan laskurissa on jokin virhe, mutta on epätodennäköistä, että kukaan muu ei olisi huomannut virhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei sivuuta nuo haukkujat, niitähän täällä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saathan sinä asua missä vain haluat. Minullakin on lapsia ja kustannan meille vaatimattoman vuokra-asuntomme omalla työlläni sataprosenttisesti. Jos asuinpaikkakuntasi hintataso on liian kallis sinun budjetillesi, muuta muualle. Niin minäkin tein. Ei yhteiskunnan tehtävä ole syytää rahaa työkykyisille aikuisille ja kustantaa heille mieluisat majapaikat.
Voihan jokainen laskurilla laskea, milloin saa paljon asumistukea... kolme lasta, pienet tulot, kallis vastike....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku varmasti kommentoi tähän, että mene töihin tms, mutta mun mielestä tässä on pointtina ihan se, että on tapahtunut joku muutos, jota edes Kelassa ei tiedetä tai sitten laskurissa on virhe. Itseänikin kiinnostaa, vaikka käyn töissä enkä saa mitään tukia.
Juurikin näin. Ja ihan töissä käyn minäkin. Pointtina tässä se, että jos tuki on laskenut noin roimasti, haluan Todellakin tietää miksi. Ja sen jälkeen tiedän jättäytyä ASO-jonosta ja lopettaa lisätilasta haaveilun lasten kanssa :/
Kiitos positiivisesta kommentistasi :)
AP
Asun asossa ja asumistuki on noussut 10 euroa vuoden sisällä että ei se ainakaan laskenut ole. Suosittelen asoasuntoa teille kyllä.
Älä välitä kiusaajista täällä, ne on henkisesti sairaita. Itse olen joutunut kiusaamisen kohteeksi syöpäsairauteni vuoksi. Niille ei kannata vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saathan sinä asua missä vain haluat. Minullakin on lapsia ja kustannan meille vaatimattoman vuokra-asuntomme omalla työlläni sataprosenttisesti. Jos asuinpaikkakuntasi hintataso on liian kallis sinun budjetillesi, muuta muualle. Niin minäkin tein. Ei yhteiskunnan tehtävä ole syytää rahaa työkykyisille aikuisille ja kustantaa heille mieluisat majapaikat.
Paikkakunta on halpa. Ihan omalla työllä minäkin kaiken kustannan. Pahoitteluni sinulle etten pysty elättämään kolmea lastani yhtä hyvin kuin sinä ja saan kelalta tukea ensimmäistä kertaa elämässäni. Varmasti virhe siinäkin laskurissa, eikö niin? Siinä missä mun tulot katsottiin niin pienikdi että saan tukea? Olenko lisäksi vielä huijannut vuokran ja tulonikin, niinkö? Voi luoja miten tänne mahtuu noin itsekkäitä ihmisiä!
Me asutaan neljästään kahdessa makuuhuoneessa ja onhan se ahdasta kun on teinejä kaikki, tyttöjä ja poikia. Niin olisihan se kiva että olis vähän enemmän tilaa. Itse olisin maksanut myös enemmän, mutta nythän en luonnollisestikaan pysty maksamaan yli 400€ lisää.
Ap
Miten ilkeitä ja kateellisia voivat ihmiset ollakaan. Tuleeko hyvä olo, kun oikein pääsee lyttäämään tuntemattoman ihmisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä ontuu! Jos AP muuttaa muualle halvempaan asuntoon,niin saattaa mennä työpaikka,koska ei yleiset kulje ja fillarilla 40km sivu on liikaa. Eli tää sun neuvos on yhtä tyhjän kanssa.
Jokatapauksessa,en minäkään muuttaisi hevonhumppaan,veisi lapsiani ties minne ja jäisisn kelan elätiksi. Sittenhän sua vasta nyppisikin ja huutaisit Lokki! Lokki! Sulle ei kelpaa mikään!
Juuri kuulin liki kymmenen vuotta kaupungin asuntoa odottaneen tarinan,"ei oo" tarjottiin koko ajan! Ei saanut kelan tuilla eikä ilman! Muuta vaan,miten vuokranantajaa huvitti pittää vuokralla! EIKÄ SAANUT ASUMISTUKEA: ole hiljaa kun et tiedä ihmisten tilanteista yhtään mitään.
Että mua jurppii tommoset nuttura kireellä kulkevat kukkahattutädit.
vossikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä ontuu! Jos AP muuttaa muualle halvempaan asuntoon,niin saattaa mennä työpaikka,koska ei yleiset kulje ja fillarilla 40km sivu on liikaa. Eli tää sun neuvos on yhtä tyhjän kanssa.
Jokatapauksessa,en minäkään muuttaisi hevonhumppaan,veisi lapsiani ties minne ja jäisisn kelan elätiksi. Sittenhän sua vasta nyppisikin ja huutaisit Lokki! Lokki! Sulle ei kelpaa mikään!
Juuri kuulin liki kymmenen vuotta kaupungin asuntoa odottaneen tarinan,"ei oo" tarjottiin koko ajan! Ei saanut kelan tuilla eikä ilman! Muuta vaan,miten vuokranantajaa huvitti pittää vuokralla! EIKÄ SAANUT ASUMISTUKEA: ole hiljaa kun et tiedä ihmisten tilanteista yhtään mitään.
Että mua jurppii tommoset nuttura kireellä kulkevat kukkahattutädit.
Oletko psykoosissa? Saathan mielenterveydellistä apua?
Meinaatko että sinun pitäisi nyt saada parempaa asumistukea siksi että olet aikaisemmin saanut laskurista virheellisesti suuremman summan?
Asumistuen perusteissa ei ole tapahtunut mitään suurempia muutoksia, joten ei se siihen tukeen mitään vaikuta että mitä olet joskus saanut laskurista.
Ovatko kaikki lapset alle 18-vuotiaita? Jos joku on täyttänyt 18 vuoden vaihteessa, pienentää se asumistukea. Tosin ei niin paljon, että se selittäisi lähes 300 euron eron asumistuessa.
Paikkakunnalla on myös suuri merkitys. Jos olet aikaisemmin laskenut tuen naapurikaupungissa olevalle asunnolle ja nyt toisella paikkakunnalla olevalle asunnolle, voi tästä tulla useamman satasen ero.
Älä välitä ap näistä törkyviestien kirjoittelijoista. He eivät voi hyvin ja sitten se purkautuu näin. Itse saan asoasuntoon asumistukea vaikka olen kokoaikatyössä, kahden lapsen yh. En tietenkää kieltäydy n 200 eurosta kuussa trollien takia, ei kai kukaan ole niin tyhmä. Joskus ne laskevat noita väärin, mutta laskurista en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että sinun pitäisi nyt saada parempaa asumistukea siksi että olet aikaisemmin saanut laskurista virheellisesti suuremman summan?
Asumistuen perusteissa ei ole tapahtunut mitään suurempia muutoksia, joten ei se siihen tukeen mitään vaikuta että mitä olet joskus saanut laskurista.
En, vaan meinaan että haluan selityksen miksi tukien erolla on noin suuri ero. Kuten jo aikaisemmin sanoin, kun se selviää ja tuki on nyt mikä on, tiedän jäädä pois tuhlaamasta ASO-ihmisten resursseja ja jättäydyn pois jonosta. Ymmärrät varmaan että kun olen yli puoli vuotta seurannut asuntoja ja käyttänyt laskuria kymmeniä kertoja, en ole tehnyt laskurissa virhettä.
Eli haluan tiedä miksi tuki on laskenut niin paljon. Ymmärrät ehkä harmitukseni ja ihmettelyni, kun innostuttiin jo lasten kanssa viime vuonna että jos maksan reilun satasen lisää (kun tukea näytti tulevan enemmän), me päästäis vähän isompiin tiloihin ja rivitaloon jossa edes pieni oma piha.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan meinaan että haluan selityksen miksi tukien erolla on noin suuri ero. Kuten jo aikaisemmin sanoin, kun se selviää ja tuki on nyt mikä on, tiedän jäädä pois tuhlaamasta ASO-ihmisten resursseja ja jättäydyn pois jonosta. Ymmärrät varmaan että kun olen yli puoli vuotta seurannut asuntoja ja käyttänyt laskuria kymmeniä kertoja, en ole tehnyt laskurissa virhettä.
Eli haluan tiedä miksi tuki on laskenut niin paljon. Ymmärrät ehkä harmitukseni ja ihmettelyni, kun innostuttiin jo lasten kanssa viime vuonna että jos maksan reilun satasen lisää (kun tukea näytti tulevan enemmän), me päästäis vähän isompiin tiloihin ja rivitaloon jossa edes pieni oma piha.
Ap
Tai vaikka kerrostaloonkin, kaikki käy. Ettei tästäkin tarttee tulla sanomaan.
Oon miettinyt tässä miten surullista on että ihmiset täällä hyökkää toisten päälle. Minkä ihmeen takia? Onko tällaisella ihmisellä niin suuri katkeruus elämää kohtaan? Vai niin suuria ongelmia itsellä että nämä minunkin kysymykset turhauttaa pienuudellaan? Eikö silloin kannattaisi siis viettää aikaa jossain muualla kuin netissä haukkumassa muita..? Ehkä selvittämässä omia ongelmiaan tai nauttimassa kaikesta siitä hyvästä mistä pystyy nauttimaan..? En vain pääse perille heistä, joiden hyökkäykset tuntemattomien päälle tuntuu mun mielestä jopa pelottavilta. Itselle ei tulisi mieleenkään käydä haukkumaan täysin tuntematonta ihmistä ja keksimään tuulesta temmattuja syitä heidän ongelmaansa/asiaansa. No mutta, oletan että nämä ihmiset ovat vielä parikymppisiä ehkä kotona asuvia. Toivon että heidänkin kotiolot paranisivat ja aurinko paistaisi pian heidänkin elämään :) On myös niitä nuorten auttavia numeroita joihin voi soittaa. Kova koulu kyllä muuten edessä, jos elää siinä kuvitelmassa että toisia lyttäämällä saa itseänsä korotettua :(
Ap
Paikkakunta lienee Porvoo.