Onko tämä helsinkiläiskoti äärimmäinen w-t-sisustuksen vastakohta?
https://www.gloria.fi/artikkeli/sisusta/marmorisia-ikkunalautoja-ja-kor…
Käsittämätön aatelispalatsi Suomen oloihin, en tiennyt että tällaisia on nykyaikana enää asuinkäytössä Suomessa.
Kommentit (164)
Kaikkein eniten hyvää makua mielestäni osoittaa rouvan kunnioitus vanhaa taloa ja asuntoa kohtaan. Halusi säilyttää omaan silloiseen makuunsa sopimattomiakin yksityiskohtia asunnossa ihan kunnioituksesta asuntoa ja sen ikää kohtaan. Sellaista sivistystä ei osteta kaupasta tai lueta kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten hyvää makua mielestäni osoittaa rouvan kunnioitus vanhaa taloa ja asuntoa kohtaan. Halusi säilyttää omaan silloiseen makuunsa sopimattomiakin yksityiskohtia asunnossa ihan kunnioituksesta asuntoa ja sen ikää kohtaan. Sellaista sivistystä ei osteta kaupasta tai lueta kirjasta.
Totta, hyvänä esimerkkinä ne ikkunalaudat.
"Ranskalaisten hurmaavan välinpitämätön tapa yhdistää asioita toisiinsa kerrostaen ja olla ajattelematta muotia on aina edustanut minulle todellista eleganssia."
Minusta tuo sisustustoimittaja on tässä kiteyttänyt hyvin eleganssin. Rahvaan tyyli on konmarittaa kämppänsä "skandinaaviseksi" ja sitten hankkia jostain H&M Homesta muutama senhetkisten trendien mukainen vaasi ja sisustusesine. Kirppiksiltäkin saatetaan kelpuuttaa jotain kotiin, mutta vain sellaisia asioita, jotka ovat tällä hetkellä muotia, niin kuin nyt on metalli ja luonnonmateriaalit. Sitten kun trendi vaihtuu, konmaritetaan muodista menneet sisustusesineet taas pois. Hankitaan ajankohtaisempi maljakko ja sisustustyynyt. Tämä on juuri sitä kerroksellisuuden puutetta.
Levoton ja rönsyilevä, paljon epäkäytännölllisen ja/tai epämukavan näköistä roinaa. En tiedä mitä on w-t-sisustus mutta minusta tuo menee samaan kategoriaan kuin nämä missä on jokapaikka jotain sisustuskrääsää täynnä ja seinät teipattu täyteen aforismeja. Hintalapussa toki lienee pari nollaa perässä.
Sohva oli Ikeasta Bemz-päällisin!
Vierailija kirjoitti:
"Ranskalaisten hurmaavan välinpitämätön tapa yhdistää asioita toisiinsa kerrostaen ja olla ajattelematta muotia on aina edustanut minulle todellista eleganssia."
Minusta tuo sisustustoimittaja on tässä kiteyttänyt hyvin eleganssin. Rahvaan tyyli on konmarittaa kämppänsä "skandinaaviseksi" ja sitten hankkia jostain H&M Homesta muutama senhetkisten trendien mukainen vaasi ja sisustusesine. Kirppiksiltäkin saatetaan kelpuuttaa jotain kotiin, mutta vain sellaisia asioita, jotka ovat tällä hetkellä muotia, niin kuin nyt on metalli ja luonnonmateriaalit. Sitten kun trendi vaihtuu, konmaritetaan muodista menneet sisustusesineet taas pois. Hankitaan ajankohtaisempi maljakko ja sisustustyynyt. Tämä on juuri sitä kerroksellisuuden puutetta.
Me tavikset asumme vuokralla muovimattoasunnoissa jotka on rakennettu 80 luvulla. Ei paljon näy kerroksellisuutta. Tavarat on hankittu tarpeeseen ei sisustuselementeiksi. Esim lapsellani oli synttärit tulossa eikä ollut maljakkoa kukille. Oli rahat vähissä niin ostin halvimman vaihtoehdon Prismasta. Ymmärrätkö? Ei ole varaa ostaa tavaroita vain sisustusta varten. Sama maljakko tulee olemaan meillä vuosikymmeniä. Se on kerroksellisuutta kai? Eleganssia ja kerroksellisuutta ei asunnosta itsestään löydy, esim.niitä ikkunalautoja tai lautalattioita. Olisi ihanaa saada asua sellaisessa asunnossa jossa sitä vanhaa löytyisi asunnosta itsestään. Taulut ja taidekin kiinnostavat mutta sellaiseen ei vaan ole varaa 1900 euron nettotuloilla Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vieruailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää pienipalkkaisena lastentarhanopettajana lukea näitä juttuja. Kyseessä on varakas suku ei mitään samaa tai vertailua voi tehdä taviksiin. Ei tavisten palkoilla ostella desing huonekaluja, entisöidä antiikkia tms kun rahat menee vuokraan ja elämiseen. Tyylin kanssa tuolla ei ole tekemistä, kallis näyttää aina kalliilta. Itselläni perussisustus neutraaleine väreineen kun ei ole varaa muuhun. Täytyy tyytyä siihen mitä läheisistä huonekalukaupoista saa, ei ole varaa edes valaisimeen desing kaupasta. Ja ei, vaihtoehtona ei ole olla ilman huonekaluja niin kauan kun saan säästettyä rahaa desing valaisimeen kuten jotkut varakkaat neuvovat. Olen kahden lapsen yh ja perustarvikkeet kotona on oltava.
Miksi ärsyttää? Mä oon aina ajatellut, ettei se ole multa pois, mitä muilla on.
Mulla ei todellakaan ole perussisustus neutraaleine väreineen rahasyistä. Olen ollut ajoittain täysin varaton, köyhä siis menneisyydessä. Suurin osa huonekaluista on käytettyjä, osa ikivanhoja. Maksaneet mulle keskimäärin saman verran kuin halvin ikea. Mutta vanhoissa tavaroissa toi tarkoittaa täyspuuta, 30- 40- ja 50-lukua kerroksittain, makuuhuoneessa satavuotiaat sängyt, useampi huonekalu dyykattu opiskeluaikoina.
Mitään harmaata tai beigeä en oo omistanut mitään, valkoista lapsuudenkodin pyöreän 70-l ruokapöydän verran.Nykyään oon hyvätuloinen, mutta silti menisin ensin kirpparille, vasta sitten design-liikkeeseen.
Ilmaisin väärin. Ei ärsytä tämä koti vaan tyyli puhua asioista. Hienoa että jollqin on varaa mutta suurimmalla osalla ei ole. Siksi sellaiseen vertailu joka ei ole suurimmalle osalle mahdollista,ärsyttää. Sama kuin vertaa vaikka satunnaista lenkkeilijää huippu- urheilijaan tms. Itse en uskalla ostaa kirppiksiltä tai kierrätettynä huonekaluja kun yhdessä vuokra asunnoasa oli turkiskuoriaisia joista ei päässyt eroon kuin muuttamalla ja toisessa homeongelma. En uskalla ostaa mitään mistä voi levitä taas ötökät muihin tavaroihin, ei ole varaa uusia koko irtaimistoa. Saunaa ei ole missä voisi saunottamalla tappaa ötökät ennen ko
asuintiloihin viemistä. Muuten ostelisin kirppiksiltä ja kierrätettyinä tavaraa.
Miten muuten putsaatte dyykatut tai kirppushuonekalut, puiset ja sohvat? Oikeasti kiinnostaa kun itse en uskalla ostaa kierrätyshuonekaluja ötököiden takia. Perintöhuonekaluja tai tavaroita ei meillä ole, olen köyhästä perheestä joka asui vuokralla aina. Tavarat halvinta ja huonointa jostain Sotkasta.
Vierailija kirjoitti:
Turha artikkeli taas Glorialta, mitä järkeä esitellä jotain miljoonakoteja joissa ei ole budjettirajoitteita.
Esitelkää normaaleja koteja.
Kukaan ei jaksa niitä katsoa. Itse tykkään sisustaa, mutta otan ideoita juuri sisustuslehdistä tai kiertämällä eri tapahtumia. Esim. Loviisassa on valtavan suosittu Wanhat talot-tapahtuma, jossa olen käynyt hakemassa sisustusideoita. Ei niitä samoja esineitä tarvitse ostaa, mutta voi poimia hyviä ideoita omaan kotiin.
Plyysisohvat on hirveitä. Aivastus tulee jo katsoessa, saati istuessa. Vihreä plyysisohva on kaiken kruunu, aivan hirveä.
Liian täyttä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten putsaatte dyykatut tai kirppushuonekalut, puiset ja sohvat? Oikeasti kiinnostaa kun itse en uskalla ostaa kierrätyshuonekaluja ötököiden takia. Perintöhuonekaluja tai tavaroita ei meillä ole, olen köyhästä perheestä joka asui vuokralla aina. Tavarat halvinta ja huonointa jostain Sotkasta.
En osta koskaan käytettynä mitään, missä on kangasverhoilu. Sohvat, sängyt, nojatuolit on viisainta ostaa uutena. Meidän perhetutulle kävi juuri noin, että oli ostanut hyväkuntoisen vuodesohvan ja tuli kuljettaneeksi sen mukana luteita. Kyllä, luit oikein, luteita elää Suomessakin. Kaiken lisäksi sohva ehti olla kuukausia käytössä, ja kaikki yövieraita nukkuivat siinä. Sohvasta tulikin kallis lasku, koska luteiden takia piti tilata tuholaistorjunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta koskaan käytettynä mitään, missä on kangasverhoilu. Sohvat, sängyt, nojatuolit on viisainta ostaa uutena. Meidän perhetutulle kävi juuri noin, että oli ostanut hyväkuntoisen vuodesohvan ja tuli kuljettaneeksi sen mukana luteita. Kyllä, luit oikein, luteita elää Suomessakin. Kaiken lisäksi sohva ehti olla kuukausia käytössä, ja kaikki yövieraita nukkuivat siinä. Sohvasta tulikin kallis lasku, koska luteiden takia piti tilata tuholaistorjunta.
Kuoriaiset leviävät myös puisissa huonekaluissa:/ meille tuli täyspuinen tv taso jonka sisältä alkoi ilmestymään pieniä pyöreitä kuoriaisia. Levisivät koko asuntoon. En uskalla enää ostaa edes puisia huonekaluja kierrätettynä. Ihania lipastoja olen nähnyt kierrätysryhmissä mutta en halua enää ötököitä kotiini.
Onhan tuo nyt parempi kuin jonkun sara siepin kylmän maitokaakaon värinen huusholli. Eikä sitä trendikästä keraamista heinävaasiakaan näkyvissä. En ole koskaan keksinyt mitä hienoa siinä on? Olen itsekin joskus tehnyt kuivakukka-asetelmia heinistä mutta niillä oli sentään kokoa ja näköä.
Kivat katot, hienot kakluunit ja parketit, rauhalliset värikombinaatiot. Kaikki huonekalut eivät iskeneet, mutta selvästi hyvällä maulla toteutettu remppa ja sisustus.
Toi makkarin tapetti on kyllä järkky
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tavikset asumme vuokralla muovimattoasunnoissa jotka on rakennettu 80 luvulla. Ei paljon näy kerroksellisuutta. Tavarat on hankittu tarpeeseen ei sisustuselementeiksi. Esim lapsellani oli synttärit tulossa eikä ollut maljakkoa kukille. Oli rahat vähissä niin ostin halvimman vaihtoehdon Prismasta. Ymmärrätkö? Ei ole varaa ostaa tavaroita vain sisustusta varten. Sama maljakko tulee olemaan meillä vuosikymmeniä. Se on kerroksellisuutta kai? Eleganssia ja kerroksellisuutta ei asunnosta itsestään löydy, esim.niitä ikkunalautoja tai lautalattioita. Olisi ihanaa saada asua sellaisessa asunnossa jossa sitä vanhaa löytyisi asunnosta itsestään. Taulut ja taidekin kiinnostavat mutta sellaiseen ei vaan ole varaa 1900 euron nettotuloilla Helsingissä.
Mulla samat nettotulot, asun 80-luvun muovimattokämpässä. Tyttäreni synttäreille sopivan maljakon tempaisin äkkiä isosta lasisesta smoothie-pullosta, toivottu valkoinen pöytäliina lakanasta.
Silti on kerroksellisuutta, koska osaan mielestäni arvostaa tavaroita. Olen tuonut esineitä ja kalusteita niin Ikeasta, mummolasta, mökiltä kuin kavereilta ja kirppareilta. Sängyt on uutena hankittu, nekin kyllä tarjouksesta. En ole käyttänyt juurikaan rahaa, mutta aikaa ja vaivaa kyllä.
Ainut mistä en pidä on tuo muovilattia, se on peitetty matoilla.
Ei oikein minun makuun. Liikaa kaikkea. Eli vähän sama ongelma kuin niissä w-t-sisustuksissakin.
Ainoa, mistä en tykännyt on makuuhuoneen tapetti ja sitten se yhdessä kuvassa näkyvä valkoinen, kulunut lipasto.