Miten voitte enää nykyisin järjestää mitään juhlia?
Päätin pitkästä aikaa järjestää juhlat, kun 40 tulee mittariin maaliskuun alussa. Kutsuin kaveripariskuntia ja perheellisillä kutsu koski myös lapsia. Laitoin kutsut tekstarilla kuukautta aikaisemmin. Aikaisemmin minulle on sanottu, että on turha laittaa kutsua kuukausia etukäteen, kun ei tiedä työvuoroista ja menoista vielä tuolloin. Nyt kutsutuista 15 ihmisestä juhliin on ilmoittanut pääsevänsä vain 4. Lopuilla on muuta sovittua menoa tai vaihtoehto "katsellaan lähempänä" on vaihtunut nyt juhlien lähestyessä muihin suunnitelmiin. Tuntuu kurjalta, kun olin suunnitellut rentoa juhlaa kotona, laittavani paljon hyvää syötävää ja juotavaa vieraille sekä järjestäväni lapsille mukavaa tekemistä. Nyt mietin, minkä verran jaksan laittaa juhlia, jos nuo neljäkin vierasta peruvat tulonsa viime tipassa.
Edellisistä järjestämistäni juhlista on aikaa, mutta en muista silloin kutsuihin vastaamisen olleen tällaista. Ihmiset ilmoittivat aika pian, pääsevätkö paikalle vai eivät. Sairastumisen tai muun pakottavan syyn takia peruttiin. Onko oikeasti näin, että nykyisin vieraat eivät halua sitoutua juhliin ja siksi myydään tuota "katsellaan" vastausta? Vai onko kyse siitä, ettei juhlat oikeasti kiinnosta? En kaipaa lahjoja, vaan minulle tärkeitä ihmisiä juhlistamaan tärkeää päivää kanssani hyvän ruoan ja seuran merkeissä. Kyllä, olen varmasti jonkun mielestä lapsellinen, kun vieraiden puuttuminen syntymäpäiviltä tässä iässä vielä harmittaa.
Miten te muut voitte järjestää juhlia nykyisin, kun fomo-kulttuuri tuntuu hiipineen juhliinkin? Tulevatko kutsumanne vieraat juhliin?
Ap
Kommentit (62)
Olen pahoillani puolestasi, Ap. Olisin iloinen, jos minulla olisi kaltaisesi ystävä, joka kutsuisi meidät koko perheenä juhliin. Toivottavasti saat vielä juhlasi tai löydät elämääsi uusia ystäviä, jotka arvostavat sinua. :)
Tämän takia en enää yritä järjestää mitään juhlia. Viimeisimmällä kerralla tupareissa oli 6 osallistujaa ja hekin pistäytyivät pari tuntia paikan päällä, kun oli kiire jo seuraavaan paikkaan. Juhlin mieluummin oman perheen kesken ja hemmottelen perhettä jollain erityisellä. Kokeile sinäkin!
Tutulta kuulostaa. Minulla on kaveri, joka on tähän mennessä aina kieltäytynyt juhlakutsuistani. Jaksaa kuitenkin vihjailla, kuinka mielellään tulisi häihini, sitten jos aikanaan menen naimisiin. Enpä ole kaverille ääneen sanonut, että kun häitä joskus vietetään, niin hän ei ole vieraslistalla. Miksi kutsuisin ihmisen häihini, jos hän ei vaivaudu juhlimaan muitakaan elämäni tärkeitä hetkiä kanssani?
Olen itse introvertti ja minulla on ystävissä paljon kaltaisiani. Viihdymme paremmin kahden kesken tai pienessä porukassa. Ajatus isoista juhlista on monille ystävilleni liikaa. Ehkä joku kavereistasi on samanlainen ja ajattelee juhlien olevan isot?
Siirrä parempaan ajankohtaan. Esim. kevät on hyvä aika perhejuhlille.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse introvertti ja minulla on ystävissä paljon kaltaisiani. Viihdymme paremmin kahden kesken tai pienessä porukassa. Ajatus isoista juhlista on monille ystävilleni liikaa. Ehkä joku kavereistasi on samanlainen ja ajattelee juhlien olevan isot?
Vähän vierestä mutta jotkut ajattelevat ettei päivänsankaria haittaa, jos juuri minä puutun vieraiden joukosta. Ajatellaan juhlissa olevan porukkaa riittävästi ilman minuakin. Kun jokainen ajattelee noin, eipä juhliin paljon vieraita lopulta jääkään.
15 ihmistä, olivatko siis kaikkein parhaat ystäväsi? Jos, niin ikävää etteivät vaivaudupaikalle =( Mikähän syynä? Entä sukulaiset?
Minä ajattelin pitää pian olevat 50v-juhlani isosti, ajattelin kutsua n. 80 läheisintä, sekä sukua että ystäviä. Siinä ei niin haittaa jos iso osa ei pääsekään, vaikka toki harmihan se on aina.
Tsemppiä ap, ja parempia ystäviä jatkossa, jos nykyiset on tuollaisia!
Eikös tälläinen samanlainen aloitus ollut jo täällä jonkun aikaa sitten. Alku ainakin on suora kopio..
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei vaikuta olevan hyvä aika juhlille:
-alkuvuosi: "rahat on vähissä joulun jäljiltä ja ollaan tipattomalla/vegaanisella jne"
-kevät: "hiihtoloman ja pääsiäisen takia on täyttä, muissa viikonlopuissa on jo tekemistä"
-kesä: "ollaan lomalla ja on muita juhlia, ei ehdi"
-syksy: "koulu, työt ja harrastukset pitävät kiireisinä, syyslomalla ollaan matkoilla"
-loppuvuosi: "sori, pikkujoulut, joulu ja uusi vuosi on tulossa, kalenteri on ihan täynnä"
Missäs välissä ne juhlat olis fiksua järjestää?
Onpa kurjaa. Ovatko nämä ihmiset sinulle läheisiä, näettekö muuten usein?
Tuli vain mieleen, että jos luulevat että juhlat ovat tosi suuret eivätkä ymmärrä olevansa sitä sisäpiiriä, jonka kanssa juhla oli tarkoitus viettää.
Mutta kyllä oman perheen ja neljän vieraankin kesken saa hyvät juhlat pidettyä. Hyvää syntymäpäivää ja mukavia juhlia!
Mä olen päättänyt jo, että omat 40v juhlat pidän hyvän työkaverin kanssa. Puolisollekkaan en ole sanonut. Ei me viihdytä yhdessä ulkona, halutaan eri asioita ja saan vain mäkätystä. Paremmalla tuulella olen omana juhla iltana, kun jätän puolison kotiin.
Vierailija kirjoitti:
15 ihmistä, olivatko siis kaikkein parhaat ystäväsi? Jos, niin ikävää etteivät vaivaudupaikalle =( Mikähän syynä? Entä sukulaiset?
Minä ajattelin pitää pian olevat 50v-juhlani isosti, ajattelin kutsua n. 80 läheisintä, sekä sukua että ystäviä. Siinä ei niin haittaa jos iso osa ei pääsekään, vaikka toki harmihan se on aina.
Tsemppiä ap, ja parempia ystäviä jatkossa, jos nykyiset on tuollaisia!
Sukulaiseni asuvat toisella puolella Suomea ja ovat jo aika iäkkäitä, joten eivät voisi matkustaa juhliini. Sukulaiseni ja ystäväni ovat myös aika erilaisissa elämäntilanteissa, joten en ole ajatellut kaikille yhteisten juhlien järjestämistä senkään vuoksi. Minulla ei ole hurjasti kavereita, tuossa 15 on kaikki kaverini ja heidän perheensä.
Ap
Tuollaistahan tuo on. Mulla on viime vuosina oikeastaan kaveritkin kadonneet kun minkään tapaamisen sopiminen ei tunnu millään onnistuvan. En ole jaksanut enää pyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on nykyisin kiire ja viikonloppuja on vain rajallinen määrä. Moni haluaa viettää viikonloput oman perheen kesken, reissussa tai omien vanhempien tai läheisempien ystävien luokse lähtien. Jostain on pakko karsia, vaikka se kurjaa onkin.
Miksi ei sitten voi sanoa suoraan ei vaan horista että katsellaan lähempänä?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tälläinen samanlainen aloitus ollut jo täällä jonkun aikaa sitten. Alku ainakin on suora kopio..
En usko aapeen olevan ainoa, jolla tällainen ongelma on...
Vierailija kirjoitti:
Eli syntymäpäiväjuhlia tulisi siirtää kuukausilla eteenpäin? Okei.. en ymmärrä miten keväämmällä olisi muka jotenkin yleisesti helpompaa raivata kalenterista tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjaa. Ovatko nämä ihmiset sinulle läheisiä, näettekö muuten usein?
Tuli vain mieleen, että jos luulevat että juhlat ovat tosi suuret eivätkä ymmärrä olevansa sitä sisäpiiriä, jonka kanssa juhla oli tarkoitus viettää.Mutta kyllä oman perheen ja neljän vieraankin kesken saa hyvät juhlat pidettyä. Hyvää syntymäpäivää ja mukavia juhlia!
Kiitos! Näemme välimatkan vuoksi vaihtelevasti, keskimäärin noin parin kuukauden välein töiden tai perhesyiden vuoksi.
Ap
Ihmisillä on nykyisin kiire ja viikonloppuja on vain rajallinen määrä. Moni haluaa viettää viikonloput oman perheen kesken, reissussa tai omien vanhempien tai läheisempien ystävien luokse lähtien. Jostain on pakko karsia, vaikka se kurjaa onkin.