Miten voitte enää nykyisin järjestää mitään juhlia?
Päätin pitkästä aikaa järjestää juhlat, kun 40 tulee mittariin maaliskuun alussa. Kutsuin kaveripariskuntia ja perheellisillä kutsu koski myös lapsia. Laitoin kutsut tekstarilla kuukautta aikaisemmin. Aikaisemmin minulle on sanottu, että on turha laittaa kutsua kuukausia etukäteen, kun ei tiedä työvuoroista ja menoista vielä tuolloin. Nyt kutsutuista 15 ihmisestä juhliin on ilmoittanut pääsevänsä vain 4. Lopuilla on muuta sovittua menoa tai vaihtoehto "katsellaan lähempänä" on vaihtunut nyt juhlien lähestyessä muihin suunnitelmiin. Tuntuu kurjalta, kun olin suunnitellut rentoa juhlaa kotona, laittavani paljon hyvää syötävää ja juotavaa vieraille sekä järjestäväni lapsille mukavaa tekemistä. Nyt mietin, minkä verran jaksan laittaa juhlia, jos nuo neljäkin vierasta peruvat tulonsa viime tipassa.
Edellisistä järjestämistäni juhlista on aikaa, mutta en muista silloin kutsuihin vastaamisen olleen tällaista. Ihmiset ilmoittivat aika pian, pääsevätkö paikalle vai eivät. Sairastumisen tai muun pakottavan syyn takia peruttiin. Onko oikeasti näin, että nykyisin vieraat eivät halua sitoutua juhliin ja siksi myydään tuota "katsellaan" vastausta? Vai onko kyse siitä, ettei juhlat oikeasti kiinnosta? En kaipaa lahjoja, vaan minulle tärkeitä ihmisiä juhlistamaan tärkeää päivää kanssani hyvän ruoan ja seuran merkeissä. Kyllä, olen varmasti jonkun mielestä lapsellinen, kun vieraiden puuttuminen syntymäpäiviltä tässä iässä vielä harmittaa.
Miten te muut voitte järjestää juhlia nykyisin, kun fomo-kulttuuri tuntuu hiipineen juhliinkin? Tulevatko kutsumanne vieraat juhliin?
Ap
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se vaan näin on! Kutsuin mieheni 30-vuotis juhliin lähemmäs 30 osallistujaa puolen vuoden varoajalla.. kävi niin että vain muutama vastasi heti, että tottakai tullaan. Lopuille laitoin vielä viikkoa ennen viestiä, että ollaankos sitä tulossa kun ne juhlat olis jo kohta. Sitte tulee takaisin viestiä, että ” voi kun unohtui kertoa ettei nyt päästä tulemaan kun on töitä jne”
Lopulta paikalle saapui 10 henkilöä ja he ilmoittivat että tulee paikalle vain 2 päivää ennen juhlia. Olipa hieman siinä sitten noloa kun en sitten ollut varautunut näihin kaikkiin edes 10 juhlijaan kunnon tarjottavilla, koska aika loppui kesken.
Hiukkasen ihmetyttää, ettet kahdessa päivässä ehdi hankkia tarjottavia kymmenelle hengelle.
Otapa huomioon että ihmisillä on allergioitakin jotka saattaa aiheuttaa päänvaivaa ja jos tulee vielä kova kiire leipoa tai lähteä kauppaan. Nykyään vielä tuntuu että kaikki noudattavat jonkinlaista erikoisruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se vaan näin on! Kutsuin mieheni 30-vuotis juhliin lähemmäs 30 osallistujaa puolen vuoden varoajalla.. kävi niin että vain muutama vastasi heti, että tottakai tullaan. Lopuille laitoin vielä viikkoa ennen viestiä, että ollaankos sitä tulossa kun ne juhlat olis jo kohta. Sitte tulee takaisin viestiä, että ” voi kun unohtui kertoa ettei nyt päästä tulemaan kun on töitä jne”
Lopulta paikalle saapui 10 henkilöä ja he ilmoittivat että tulee paikalle vain 2 päivää ennen juhlia. Olipa hieman siinä sitten noloa kun en sitten ollut varautunut näihin kaikkiin edes 10 juhlijaan kunnon tarjottavilla, koska aika loppui kesken.
Hiukkasen ihmetyttää, ettet kahdessa päivässä ehdi hankkia tarjottavia kymmenelle hengelle.
Otapa huomioon että ihmisillä on allergioitakin jotka saattaa aiheuttaa päänvaivaa ja jos tulee vielä kova kiire leipoa tai lähteä kauppaan. Nykyään vielä tuntuu että kaikki noudattavat jonkinlaista erikoisruokavaliota.
Tekosyitähän löytyy ihan niin paljon kuin vaan jaksaa keksiä.
Järjestin hiljattain juhlat. Kaksi perhettä sairastui ja eivät halunneet tulla tartuttamaan, ymmärrän hyvin. Kahdella kaverilla perheineen oli jo muuta sovittuna, eivät tunne muita kavereitani, vaikka olisi ollut tekosyy niin ei haittaa. Näen heitä muutenkin arkena.
Kaikki sukulaiset saapuivat jotka kutsuttiin, mukana myös uudempia puolisoita joita emme vielä kovin hyvin tunne. Kavereita saapui kolme perheineen.
Eli kavereita 3/7. Oli tosi hyvät juhlat vaikka kaikki eivät päässeet :) ystäviä ja kavereita nähdään arkenakin paljon niin vaikka yhdet juhlat jää väliin niin ei haittaa.
etsi uusia ystäviä. oikeat ystävät tulisivat juhliisi, elleivät olisi sairaana tai muuten pakottavan syyn takia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosyitähän löytyy ihan niin paljon kuin vaan jaksaa keksiä.
Voi hyvänen aika! Miksi täällä pitää aina lytätä ihmisiä oli aihe mikä tahansa.? On se hienoa kun siellä kirjoittelee ilmeisesti joku kaikkivoipainen wonder woman.
Inhimillistä, että harmittaa. Harmittaisi minuakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri tänään juhlat, 11 kutsutusta taloudesta osallistui 4. Itse olen ottanut sen asenteen, etten harmittele heitä jotka eivät päässeet vaan nautin niiden seurasta, jotka pääsivät. Eikä haitannut kyllä yhtään!
Mutta nykyään kaupunkilaisperheiden elämä tuntuu kyllä olevan kovin kiireistä, lasten harrastukset, omat harrastukset, työt, kaukana asuvat sukulaiset (kaikki eri paikoissa tietty) ja lisäksi oma entistä ohjelmoidumpi vapaa-aika - jäljelle jää sen verran vähän lauantaita, että aivan säkää osuuko juhlat juuri oikeaan. Kasvukeskuksissa, etenkin pk-seudulla myös siirtymiin menee rasittavan paljon aikaa.
Pienissä maalaiskunnissa ei väki (sukulaiset ainakaan) tunnu kovin kiireisiä edelleenkään olevan, hirvimetsäatyskauden ulkopuolella heille käy yleensä koska vain.
No tuo kiireisyys on kyllä. Jos tuota veljenikin touhua katselee niin en ihmettele että jää ystävien synttärit käymättä. Joka päivä jompi kumpi tai molemmat muksut harrastuksiin, turnausreissut ym siihen päälle. Ja tietysti omat harrastukset jotenkin sinne sekaan sumplittu. Eikä tietysti auta että vaimo joutuu töiden puolesta säännöllisesti reissaamaan. Sitten jos kutsu vaikka kuin ihmeen kaupalla osuisikin sellaiselle viikonlopulle että mitään ihan välttämättömän pakollista menoa ei ole niin varmaan siinä miettii kaksikin kertaa että lähdetäänkö nyt sitten tuonne synttäreitä juhlimaan vai mitä jos ihan vain oltaisiin perheenä kotosalla ja relattaisiin kun kerrankin on tilaisuus. Itse ainakin miettisin.
En pidä isoista juhlista. Ystävät tämän onneksi tietääkin. Usein tulee kutsu tyyliin "juhlitaan lauantaina mun synttäreitä, poikkeatteko sunnuntaina kahvilla/rääppiäisissä?"
Olen järjestänyt viimeisen puolentoista vuoden aikana kolmet juhlat. Joka kerta kysyin muutamilta läheisimmiltä ystäviltä pääsisivätkö he tulemaan jos juhlat olisivat päivänä x. Kun he tai tarpeeksi moni sanoivat että pääsisivät, laitoin kutsun vähän isommalle joukolle. Olleet siis kuitenkin vain 10-20 hlön juhlia.
Yksi hyvä ystäväni ei yleensä tule juhliin, luulen että hän on hiukan introvertti eikä halua olla juhlissa joissa on myös ihmisiä joita ei tunne. Yhdet näistä juhlista olivat syntymäpäiväni ja sanoin hänelle että ymmärrän jos stressaa mutta toivoisin todella paljon hänen tulevan koska hän on minulle niin tärkeä. Kerroin myös etukäteen keitä on tulossa ja muutamalla sanalla näistä ihmisistä. Luulen että se auttoi ja hän oli juhlissa ja vaikutti viihtyvän.
Mietin myös sitä että tulevatko ystäväsi ap jostain kauempaa? Tarvitsevatko he siis majoitusta? Se voi karsia vieraita hiukan.
Tässä syy miksi en minäkään järjestä juhlia. Einakaan niin että juhlittaisiin minua. Mikä olisi ikävämpää kuin se että odotat hauska juhlahattu päässä ja shamppanjalasi kädessä, eikä kukaan tule, tai edes vaivaudu ilmoittamaan. Ehei.
Miehen kanssa mentiin naimisiin siitä kenellekään kertomatta, ja nyt mietimme illanistujaisia kesälle, että jos kutsuisimme joitain. Eniten asiassa tökkii se, että osa porukasta ei halua tulle, mutta haluaa tulla kuitenkin kutsutuksi, jotta voi kieltäytyä ilmeisesti? Eli tiedän jo nyt että kavareita/sukua tulee loukkaantumaan siitä etteivät pääse valokeilaan vetkuttamalla omaa tuloaan kuin kuninkaallinen konsasaan. Tarkoitus on kuitenkin juhlia minua ja miestäni, eikä keskittyä siihen ovatko he nyt tulossa juhliimme vai eivät.
Ihan sama. En enää järjestä. Kahdet juhlat meni niin, että niistä tuli paljon mielipahaa, kun vieraita oli vain muutama. Yli puolet perui ihan viime hetkellä ja aivan erikoisista syistä, kuten en nyt ehdikään sinne, kun tässä venyy tai en jaksa matkustaa tms. Toiset noista olivat minulle henkilökohtaisesti tärkeät juhlat ja niistä jäi paha mieli kyllä. Pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt viimeisen puolentoista vuoden aikana kolmet juhlat. Joka kerta kysyin muutamilta läheisimmiltä ystäviltä pääsisivätkö he tulemaan jos juhlat olisivat päivänä x. Kun he tai tarpeeksi moni sanoivat että pääsisivät, laitoin kutsun vähän isommalle joukolle. Olleet siis kuitenkin vain 10-20 hlön juhlia.
Yksi hyvä ystäväni ei yleensä tule juhliin, luulen että hän on hiukan introvertti eikä halua olla juhlissa joissa on myös ihmisiä joita ei tunne. Yhdet näistä juhlista olivat syntymäpäiväni ja sanoin hänelle että ymmärrän jos stressaa mutta toivoisin todella paljon hänen tulevan koska hän on minulle niin tärkeä. Kerroin myös etukäteen keitä on tulossa ja muutamalla sanalla näistä ihmisistä. Luulen että se auttoi ja hän oli juhlissa ja vaikutti viihtyvän.
Mietin myös sitä että tulevatko ystäväsi ap jostain kauempaa? Tarvitsevatko he siis majoitusta? Se voi karsia vieraita hiukan.
Ei se tästä johdu, koska ennen ihmiset ovat tulleet. Ei samoista ihmisistä nyt yhtäkkiä ole tulleet jotain introverttejä jotka eivät voi kotoaan poistua. Ymmärrän silti mitä ajat takaa, koska itsekään en enää mene juhliin jos ne eivät ole hyvin läheisen, eli käytännössä vanhempieni/sisarusteni/miehen vastaavien, tai hyvien ystävien. Tämä siksi että pari vuotta sitten yhytyin tietämättäni häihin sellaien "eksän" kanssa joka olikin koko ajan naimisissa minun tietämättäni. Tuosta ei "eron" aikana edes puhuttu mitään, mies vain lakkasi pitämästä minuun yhteyttä, ja pari kk sen jälkeen sain kuulla että hänelle oli syntytnyt esikoinen vaimonsa kanssa. Eli minut vain feidattiin vuosien jälkeen. En todellakaan mene enää yksiinkään juhliin joissa on mahdollisuus tuollaiseen. Mutta tästä siis ei ole kyse tässä kesksutelussa, koska osaan kyllä ilmoittaa heti ettei käy, mikäli epäilen että juhliin tulee väkeä jota en halua nähdä, tai, kuten tässäkin tapauksessa oli, juhlan toinen osapuoli oli tämän miehen vaimon kaveri, enkä tiennyt siitä siis mitään, kun en ole tämän sulhasen kanssa mitenkään läheinen.
Ei ole rahaa osallistua. Kyllä sitä vähintään 50e pitää lahjaan laittaa, niin ei ole varaa. Juhlavaatteetkin pitäisi olla kaikille ja meneehän siinä se päivä valmistautumiseen, matkaan ja juhliin. En myöskään erityisemmin nauti istuskelusta jonkun kodissa.
Vierailija kirjoitti:
En pidä isoista juhlista. Ystävät tämän onneksi tietääkin. Usein tulee kutsu tyyliin "juhlitaan lauantaina mun synttäreitä, poikkeatteko sunnuntaina kahvilla/rääppiäisissä?"
Tuo on todella törkeää tunkea itseään kylään jonain toisena päivänä. Juhlat pidetään sinä päivänä kun pidetään, ja muulloin päivänsankarilla on oma arkensa pyöritettävänä. Ei joka päivä voi olla valmiudessa kestitsemään sinun kaltaisiasi uniikkeja lumihiutaleita.
Eihän sitä ääneen sanota, mutta aika moni toivoo, että ei tulisi niitä heinäkuisia hääkutsuja. Sukulaislikka piti häänsä kesäkuussa, se oli kiva ajankohta. Silloin monesta harrastuksesta lukuunottamatta aktiivinen urheilu on lapsilla tauko ja vaikka moni on lomalla, niin se ei sotke lomasuunnitelmia niin paljon kuin heinäkuu. Elokuisia hääkutsuja taas inhoaa eräväki. Synttäreiden pitäminen eri ajankohtana kuin ne ovat on aika tylsää, mutta kyllä serkkukin siirsi huhtikuiset 50-v juhlat kesäloma-ajankohtaan. No mä en sitten voinut mennä, kun meillä oli jo suunniteltu ja maksettu reissu siinä vaiheessa, kun kutsu tuli. Silloin huhtikuussa olisin päässyt, mutta hän halusi pitää ne mökillään, koska siellä on enemmän tilaa kuin hänen kaupunkiasunnossaan ja se on kesällä miellyttävämpi paikka, jokainen varmaan ymmärtää miksi.
Järjestin itsekin juhlat hiljattain. Kaksi hlöä jättäytyivät pois hölmöjen tekosyiden siivittäminä, mutta muut osallistuivat.
Myös sellainen erittäin introvertti pariskunta osallistui. Heistä toinen, se vielä introvertimpi, kommentoi juhlien onnistuneen.
Joka tapauksessa nyt tiedän keitä en kutsu seuraaviin juhliin. Turha heidän on ihmetellä, kun kutsua ei tulekaan. Ei jaksa kuunnella tekosyitä ja pahoittaa oma mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella törkeää tunkea itseään kylään jonain toisena päivänä. Juhlat pidetään sinä päivänä kun pidetään, ja muulloin päivänsankarilla on oma arkensa pyöritettävänä. Ei joka päivä voi olla valmiudessa kestitsemään sinun kaltaisiasi uniikkeja lumihiutaleita.
Ylioppilasjuhlissa ihan yleistä. Joillakin on niin paljon sukua ja tuttavia, että joka vuosi sattuu monet kohdalle. Jotkut loukkaantuu, jos heitä ei valita kummitytön ohi, joten tuo on vaihtoehto. Myös veljeni synttäreillä kävi rääppiäisissä porukkaa ja ihan kiva, sillä tarjoilua kyllä oli riittävästi ja yli oman tarpeen. Jopa isäni hautajaisissa pari ujoa poikaa kävi meillä illalla muistotilaisuuden jälkeen kotona syömässä kakkua, sillä hautajaiset olivat isot ja asia sovittiin etukäteen. Nämä ovat oikeastaan veljeni kavereita, mutta tunsivat myös isäni hyvin. Jos ei halua rääppiäisiin ketään, ei kutsuta - turha sitten valittaa jälkikäteen jos itse kutsuu. Aika moni tosiaan haluaa ne loput tarjoilut vielä käyttää ja usein niitä parhaimpia tuttuja, vaikka olisivat olleet itse juhlissakin, kutsutaan vielä seuraavana päivänä tuhoamaan loput. Ainakin meillä päin on tapana. Jos ei mitään jää tai ei halua ketään kotiinsa, ei sitten enää kutsuta ketään. Helppoa. Valittaminen, jos itse kutsuu, kuten tuossa tapauksessa kuitenkin tehdään, olisi outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosti saapumatta jäämisen niille jotka saapui paikalle eikä tarjonnut heille mitään.
Ensinnäkään, ei noi ihmiset tärkeitä ole, muuten olisivat tulleet. Toiseksi, tämä sama aloitus pyörii täällä aina vähän muunneltuna, ettei aloittajan provoilua huomattaisi. Vaihda jo aihetta.
Sama täällä!