Miten voitte enää nykyisin järjestää mitään juhlia?
Päätin pitkästä aikaa järjestää juhlat, kun 40 tulee mittariin maaliskuun alussa. Kutsuin kaveripariskuntia ja perheellisillä kutsu koski myös lapsia. Laitoin kutsut tekstarilla kuukautta aikaisemmin. Aikaisemmin minulle on sanottu, että on turha laittaa kutsua kuukausia etukäteen, kun ei tiedä työvuoroista ja menoista vielä tuolloin. Nyt kutsutuista 15 ihmisestä juhliin on ilmoittanut pääsevänsä vain 4. Lopuilla on muuta sovittua menoa tai vaihtoehto "katsellaan lähempänä" on vaihtunut nyt juhlien lähestyessä muihin suunnitelmiin. Tuntuu kurjalta, kun olin suunnitellut rentoa juhlaa kotona, laittavani paljon hyvää syötävää ja juotavaa vieraille sekä järjestäväni lapsille mukavaa tekemistä. Nyt mietin, minkä verran jaksan laittaa juhlia, jos nuo neljäkin vierasta peruvat tulonsa viime tipassa.
Edellisistä järjestämistäni juhlista on aikaa, mutta en muista silloin kutsuihin vastaamisen olleen tällaista. Ihmiset ilmoittivat aika pian, pääsevätkö paikalle vai eivät. Sairastumisen tai muun pakottavan syyn takia peruttiin. Onko oikeasti näin, että nykyisin vieraat eivät halua sitoutua juhliin ja siksi myydään tuota "katsellaan" vastausta? Vai onko kyse siitä, ettei juhlat oikeasti kiinnosta? En kaipaa lahjoja, vaan minulle tärkeitä ihmisiä juhlistamaan tärkeää päivää kanssani hyvän ruoan ja seuran merkeissä. Kyllä, olen varmasti jonkun mielestä lapsellinen, kun vieraiden puuttuminen syntymäpäiviltä tässä iässä vielä harmittaa.
Miten te muut voitte järjestää juhlia nykyisin, kun fomo-kulttuuri tuntuu hiipineen juhliinkin? Tulevatko kutsumanne vieraat juhliin?
Ap
Kommentit (62)
Ap:n kokemus kertoo valitettavasti 2020-luvun Suomesta. Eräs monessa mukana oleva järjestöaktiivi kertoi, että nykyajan ihmisiä on vaikea saada osallistumaan/innostumaan mihinkään. Tarkoitti nimenomaan kävijöitä, tekijöitä sentään vielä löytyy aktiiveista. Ilmaistapahtumiinkin on vaikea houkutella kävijöitä. Ihmiset eivät enää tule paikalle tapahtuman vuoksi tai tapaamaan toisia ihmisiä. Ainoa poikkeus on lapsille järjestetyt tapahtumat. Muuten pitää olla jokin tietty syy, miksi tulla. Huippuesiintyjä, tavaralahjoja, ruokaa, alkoholia jne.. Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa.
Itse pidin syntymäpäivät ja jännitin saanko ketään tulemaan. Rajasin porukkaa tarkoin, vain lähimmät ystävät ja sukulaiset. Kaikki 12 kutsuttua + puolisot pääsivät onneksi paikalle.
Uskon, että tämä ei ole provo. Provoilussa olisi provosoivammat aihepiirit.