Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä asiassa olet tyhmä ja tiedät sen?

Vierailija
29.02.2020 |

Itse en tiedä osakesijoittamisesta mitään, mutta nyt kun asiasta on paljon arvojen tippuessa vauhkottu niin jotenkin pienessä päässäni ajattelen että eikös se juuri ole nyt hyvää aikaa sitten, voi ostaa halvalla osakkeita joiden arvo on tippunut ja sitten ne taas nousevat kun maailmanloppu ei tullutkaan? :D enkä varmasti osoittaisi tyhmyyttäni pohtimalla tätä missään ääneen.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttipeleissä, en millään opi niitä, en ole tarpeeksi kiinnostunut niistä. 

Vierailija
2/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi niin pitkä lista että ehkä parempi etten edes aloita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka ja rahan säästö, ei oikein käy kumpikaan.

Vierailija
4/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on välillä keskittymisvaikeuksia, joten se ainakin monessa tilanteessa tyhmentää. Mulla on ollut myös lähes neuroottinen pelko siitä, että muut naureskelevat tyhmyydelleni. 

Kun pystyn keskittymään, suoriudun hyvin. Esim, koulussa menestyin aina keskivertoa paremmin.

Vierailija
5/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisyyslaskenta.

Vierailija
6/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikassa ja en koskaan ole ymmärtänyt niitä kirjaimilla laskuja. Osaan plus ja miinus niin että en elä yli varojeni niin että osaan sen verran laskea ja laskuni maksaa. Mieheni on sitten pätevämpi matikassa ja vähemmän luova kun itse olen enemmän taiteellisempi huuhaa haahuilija. Me täydennetään toisiamme kun olemme erilaisia. Se mitä taitoja minulla ei ole niin mieheni täydentää niitä. Minä taas pystyn luovuudessa ja kekseliäisyydessä kannustamaan. Meillä ihmisillä ovat eri vahvuudet ja kun löydetään se sävel että täydennetään toisiamme että se jolla on enemmän niin paikkaa sitä jolla on vähemmän. Yhdessä me pärjätään paremmin kuin olisimme yksin erillämme. 

Vierailija
7/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi huono pohtimaan historiallisia tapahtumia. En muista mitä tapahtui milloinkin missäkin, joten ihailen ihmisiä, jotka osaavat kertoa mitä jossain maassa tai kulttuurissa on ennen tapahtunut ja miten se heijastelee nykyaikaan.

En myöskään opi kovin helposti matemaattis-luonnontieteellisiä lainalaisuuksia, jotenkin ajatus niistä omassa päässä ei ole simppelin looginen vaan menee niin monimutkaiseksi, että tuskastun ja luovutan. Näissäkin olen, että vau, jos joku osaa selittää jonkin arkipäiväisen ilmiön helppotajuisesti tai todennäköisyyden jollekin asialle.

Vierailija
8/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on vähän ruma ilmaisu, mutta olen joillain elämänaloilla tietämätön. Esimerkiksi biologia, lääketiede, klassinen musiikki tai kirjallisuus ei ole koskaan kovin kiinnostanut.

Vierailija
9/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi tietokoneissa. Meillä ei ollut tietokonetta lapsuuden kodissa. Pääsin vasta teini-iässä tutustumaan niihin. En tiedä eri komponenteista yms. Tätä monen normaalissa varallisuudessa eläneen on vaikea ymmärtää. Naureskelevat, kun nuoret eivät ymmärrä tietokoneista muuta kuin että saavat selaimen auki. Muutenkin olen huomannut, että 30-40-vuotiaat tietävät koneista enemmän, koska heidän on täytynyt selvittää asioita. Nykyään koneet ovat niin käyttäjäystävällisiä ja teknologia on halvempaa, ettei tule tarpeelliseksi osata kaikkea.

Vierailija
10/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikassa, jossa on yhtälöitä. Aivoni menevät solmuun, kun näenkin x:n. Todennäköisyyslaskentaa toisaalta ymmärrän hyvin.

Vierailija
11/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan tupakkaa ja juon liikaa alkoholia, vaikka tiedän ihan hyvin, että ne pilaavat terveyteni. Se on aika tyhmää. On varmaan aika yleistä, että fiksutkin ihmiset tekevät tyhmiä asioita, vaikka tietävät niiden olevan tyhmiä. Aristoteles kutsui sitä heikkotahtoisuudeksi, ja oli varmaan oikeassa siinä, että käytännössä lähes kaikki ihmiset ovat heikkotahtoisia, eivätkä pysty seuraamaan järkeään koko ajan.

Vierailija
12/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä en koe olevani minkään suhteen, mutta tietämätön ja osaamaton olen monellakin alalla. En esim. lähtisi korjaamaan autoa itse tai tekemään sähköasennuksia. Sen sijaan polkupyörästä vaikka vaihdan osia, kun ei ole kyse sähkökytkennöistä.

Vierailija
13/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi tietokoneissa. Meillä ei ollut tietokonetta lapsuuden kodissa. Pääsin vasta teini-iässä tutustumaan niihin. En tiedä eri komponenteista yms. Tätä monen normaalissa varallisuudessa eläneen on vaikea ymmärtää. Naureskelevat, kun nuoret eivät ymmärrä tietokoneista muuta kuin että saavat selaimen auki. Muutenkin olen huomannut, että 30-40-vuotiaat tietävät koneista enemmän, koska heidän on täytynyt selvittää asioita. Nykyään koneet ovat niin käyttäjäystävällisiä ja teknologia on halvempaa, ettei tule tarpeelliseksi osata kaikkea.

Olen lapsuuteni leikkinyt käpy lehmillä ja ollut paljon metsässä niin aikuisiässä tietokone on ollut kaikkein vaikein Menin heti kolmekymppisenä ATK- kursseille eikä se ollut ihan helppoa. Tilaan vähän väliä uusia vempeleitä kuten älykellon viimeiseksi että pysyisin kehityksessä muka sillä vituttaa se eniten että tippuisin kehityksestä kokonaan. Ärsyttää ikäluokkani +55v ihmiset jotka eivät osaa mitään vaan ovat pudottautuneet kokonaan yhteiskunnan kehityksestä. Kaikki asioiden hoitaminen kun menee nettiin niin ne eivät osaa yksinkertaistakaan kaavaketta täyttää ja kirjautua omiin tietoihinsa. 

Vierailija
14/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikassa, jossa on yhtälöitä. Aivoni menevät solmuun, kun näenkin x:n. Todennäköisyyslaskentaa toisaalta ymmärrän hyvin.

Jaa ettei todennäköisyyslaskennassa ole yhtälöitä?!? Muuten esmes noissa minulla ei ole vaikeuksia:

http://math.tkk.fi/opetus/sovtoda/oppikirja/TodLaskLaskusaannot.pdf

t. 5

Vierailija
15/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani tyhmä (tietämätön) aiheissa, joihin en ole perehtynyt. Jos joku opiskelee ja tutkii ja tekee työtä jonkin asian parissa vuosia, niin totta hemmetissä hän tietää siitä enemmän kuin minä, joka olen korkeintaan lukenut Wikipedia-artikkelin ja googlaillut sieltä täältä yrittäen epätoivoisesti tajuta jotain. Koska en osaa tai jaksa perehtyä kaikkeen itse, niin yleensä luotan asiantuntijoiden yleiseen mielipiteeseen. Se usein vaatii sen, että uskoo tiivistelmiä, joita ei ole perusteltu kovin laajasti, koska moni ei jaksaisi pitkiä perusteluja edes lukea.

Tietysti tieto aina kasvaa ja jopa muuttuu ja sitten on muutettava omaakin käsitystä. Tiedon epävarmuus kuuluu asiaan.

Vierailija
16/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-valokuvaus

-yhteiskuntaoppi ja historia

-meikkaus

Nämä on siis asioita joita olen yrittänyt opiskella ja opetella mutta en vaan ymmärrä. Teorian voi jotenkuten oppia mutta ei sitä vaan pysty sisäistämään ja soveltamaan.

Vierailija
17/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka, fysiikka, kemia, maantieto ja politiikka.

Vierailija
18/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva! Yleensä ihmiset ovat intuitiivisesti huonoja ymmärtämään todennäköisyyksiä. Itse olin matikassa hyvä, mutta todennäköisyyskurssista sain huonomman arvosanan kuin mistään muusta matikan kurssista (seiskan, joka kuitenkin vielä ok). Silti todennäköisyyslaskenta on jäänyt mieleeni ehkä kaikkein kiinnostavimpana aiheena matikassa. Ehkä siksi, että jäin haluamaan oppia sitä paremmin, mutta myös siksi, että se on niin erilaista muuhun matikkaan verattuna.

Vierailija
19/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono ymmärtämään erilaisia ismejä.

Ymmärrystä hämmentää se, että jos haluan tutustua johonkin ismiin lukemalla siitä, se kuulostaa ihan eri asialta kuin ihmisten puheissa. En hahmota, missä määrin eri asiat kuuluvat itse ismiin ja mitkä ovat vain irrallisia sen yhteydessä ilmenneitä asioita.

Vierailija
20/41 |
29.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ykkösen ja kakkosen kanssa samoissa asioissa tyhmä.

Olen aloittanut osakesijoittamisen puoli vuotta sitten ja kuvittelin että ”osta halvalla, myy kalliilla” olisi toimiva ajatus, mutta monesta faceryhmästä, sijoitusartikkelista ja keskusteluryhmästä olen havainnut ettei homma ilmeisesti toimi niin suorasukaisesti.

Ja sitten nuo korttipelit. Kavereilla menee hermot kun en vaan muista että mitä numeroa ja mitä maata saa lyödä mihinkin kohtaan ja mitä kortteja kannattaa pitää kädessä. Hävettää kysyä sääntöjä viiteen kertaan pelin aikana.