Onko tyhmää myydä yksi asunto maksaakseen pois muiden asuntojen taloyhtiölainoja korjausveloista?
Kun asunnot eivät tuota oikein mitään, kun niissä on niin isot korjausvelat. Yhdenkin 400 000 euron arvoisen asunnon tuotto verojen ja kaikkien vastikemaksujen jälkeen on 130e/kk. Kun tuntuu hassulta, että omaisuutta pitää vähentää jotta se tuottaisi enemmän.
Kommentit (38)
Piensijoittaja kirjoitti:
Omaisuuden arvo ei muutu suuntaan eikä toiseen sillä hetkellä, kun realisoit sitä ja ja maksat velkoja pois. Sen sijaan se vähentää asuntojen arvonnousuna saatavaa tuottoa, mutta lisää käteenjäävää rahamäärää.
Eli kyse on siitä, haluatko hyötyä enemmän lyhyellä vai pitkällä tähtäimellä. Itse olen harrastanut asuntosijoittamista nyt 20 vuotta ja tavoite on 20 vuoden päässä, joten en myisi. Jos olisin jo eläkeiän kynnyksellä, myisin ja nauttisin korkeammasta elintasosta.
Ok. No, kyllä itsellä on se tuotoista nauttiminen nyt aika oleellista. Olen juurikin tähän saakka elämässäni kituuttanut odotellen perintöä. Ja nyt sen sain. Eli en ole myynyt aiemmin lahjaksi saatuakaan omaisuutta, vaan ottanut ennemmin lainaa ja elänyt pienellä liekillä
Ap
Rahastoitua rahoitusvastiketta ei voi vähentää vuokrasta, verotuksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relevantti kysymys ap:lta.
Minä olen saanut suosituksia, että korjauskuluja ei kannata koskaan maksaa pois, vaan laittaa ne rahoitusvastikkeeseen. Tuottoa ei asunto tuota sen jälkeen, ei edes sitä satasta, mutta pääomasi säilyy. Kun olet vanha ja jäät eläkkeelle, myyt sen elääksesi
Toinen asia, mitä pitää huomioida on asunnon kunto. Jos siihen on tulossa paljon remontteja, niin kannattaako sitä pitää?
Kolmanneksi asunnon sijainti. Jos se on alueella, missä arvonnousua ei ole vielä ollut, eli se on odotettavissa (tyyliin Soukka tai Mellunmäki), niin älä myy. Jos hinnat ovat jo viime vuosina nousseet, niin sitten et asunnolla mitään tee, jos se ei edes anna vuokratuottoa.
Miksi ei kannata maksaa koskaan pois? Miten pääoma ei säily, jos ne maksaa pois? Asunnot ovat Kalliossa. Isot remontit ovat toistaiseksi takana, mutta toki niitä tulee aina lisää jossain vaiheessa. Periaatteessa asunnoissa on siis kovaakin hinnannousua juuri takana päin, mutta jonnekin tämäkin raha on laitettava. Kaikkea en aio laittaa osakkeisiin, en rahastoihin jne.
Kolmanneksi jos raha on kiinni asunnoissa, se pysyy siellä.
Ap
En oikein osaa vastata, miksi ei kannata maksaa pois. Näin grynderit ja sijoittajat neuvovat. Liittyisiko myymiseen? Helpompi myydä asuntoa, jolla yhtiölainaa? En tiedä.
Kalliossa on myös taloja, joiden korjaus tulee kalliiksi. Ehkä sellaista en pitäisi.
Jos haluat pitää pääoman asunnoissa, niin ainahan voit myydä huonoimmat ja ostaa tilalle uuden.
Monta asuntoa sinulla on?
Jos en IKINÄ myy osaa noista asunnoista en saa hyödyntää velan vähennystä siis koskaan? Eli minunko pitäisi tehdä asuntokauppaa jossain vaiheessa ihan siitä iloata, että saan vähentää velat? :D Meinaan sitten, kun arvonnnousua olisi niiden verran tai yli? Vai onko siitä mitään iloa? ??????
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen taloyhtiön korjausvelkoja en saa vähentää verotuksessa vuokratuloista.
ApMiten niin et?
Ne on rahastoitu, ei tuloutettu. (Vai kummin päin se on, mutta joka tapauksessa se malli, jossa niitä ei saa vähentää.)
ApOh shit, erikoisia yhtiöitä. Mulla voi vähentää kaikissa yhtiöissä.
Oletko a8van varma? Mielestäni rahastointi on erittäin yleinen malli.
Ap
Jos yhtiössä on sijoittajaosakkaita, niin ei ole. Sitä paitsi, eihän tuosta rahastoivasta kirjaustavasta ole mitään hyötyä kenellekään, joten miksi toimia noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relevantti kysymys ap:lta.
Minä olen saanut suosituksia, että korjauskuluja ei kannata koskaan maksaa pois, vaan laittaa ne rahoitusvastikkeeseen. Tuottoa ei asunto tuota sen jälkeen, ei edes sitä satasta, mutta pääomasi säilyy. Kun olet vanha ja jäät eläkkeelle, myyt sen elääksesi
Toinen asia, mitä pitää huomioida on asunnon kunto. Jos siihen on tulossa paljon remontteja, niin kannattaako sitä pitää?
Kolmanneksi asunnon sijainti. Jos se on alueella, missä arvonnousua ei ole vielä ollut, eli se on odotettavissa (tyyliin Soukka tai Mellunmäki), niin älä myy. Jos hinnat ovat jo viime vuosina nousseet, niin sitten et asunnolla mitään tee, jos se ei edes anna vuokratuottoa.
Miksi ei kannata maksaa koskaan pois? Miten pääoma ei säily, jos ne maksaa pois? Asunnot ovat Kalliossa. Isot remontit ovat toistaiseksi takana, mutta toki niitä tulee aina lisää jossain vaiheessa. Periaatteessa asunnoissa on siis kovaakin hinnannousua juuri takana päin, mutta jonnekin tämäkin raha on laitettava. Kaikkea en aio laittaa osakkeisiin, en rahastoihin jne.
Kolmanneksi jos raha on kiinni asunnoissa, se pysyy siellä.
ApEn oikein osaa vastata, miksi ei kannata maksaa pois. Näin grynderit ja sijoittajat neuvovat. Liittyisiko myymiseen? Helpompi myydä asuntoa, jolla yhtiölainaa? En tiedä.
Kalliossa on myös taloja, joiden korjaus tulee kalliiksi. Ehkä sellaista en pitäisi.
Jos haluat pitää pääoman asunnoissa, niin ainahan voit myydä huonoimmat ja ostaa tilalle uuden.Monta asuntoa sinulla on?
Kohta viisi, joista 4 Kalliossa. Myydessä yhtiölaina on jees, mutta toisaalta se vie oman tuoton niin täysin, että itselle huono niitä pitää, jos asunto on vuokralla.
Ap
Myisin asunnon pois ja sijoittaisin 400 tonnia muualle.
Tolla pääomalla tuottoa pitäis saada minimissään 20 tonnia vuoteen.
Tietty jos omaisuus on velkavivulla hankittua, tämä ei toimi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen taloyhtiön korjausvelkoja en saa vähentää verotuksessa vuokratuloista.
ApMiten niin et?
Ne on rahastoitu, ei tuloutettu. (Vai kummin päin se on, mutta joka tapauksessa se malli, jossa niitä ei saa vähentää.)
ApJos yhtiössä on sijoittajaosakkaita, niin ei ole. Sitä paitsi, eihän tuosta rahastoivasta kirjaustavasta ole mitään hyötyä kenellekään, joten miksi toimia noin?
En tiedä, se on vanha jäänne kenties eri malleista. Yksi syy kannattaa sitä voi olla juuri se, että se ei NIIN paljon houkuttele taloon sijoittajia. Asukkaillehan he eivät aina ole mieleisiä omistajia.
Ap
Ukko37 kirjoitti:
Myisin asunnon pois ja sijoittaisin 400 tonnia muualle.
Tolla pääomalla tuottoa pitäis saada minimissään 20 tonnia vuoteen.Tietty jos omaisuus on velkavivulla hankittua, tämä ei toimi..
Tietty, mutta aika iso riski minusta sijoittaa noin paljon pörssiin. Tietty osakkeet tuottavat juuri nyt paremmin. Ja ei ole noita fuckin korjauslainoja. Mutta yksi ongelma osakkeissa on se, että niitä voi niin helposti myydä palan kerrallaan :(
Ap
Kyllähän se tuottoa on vaikka menisi velan maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten niin et?
ApJos yhtiössä on sijoittajaosakkaita, niin ei ole. Sitä paitsi, eihän tuosta rahastoivasta kirjaustavasta ole mitään hyötyä kenellekään, joten miksi toimia noin?
Rahastointi on taloyhtiölle paljon helpompaa. Joskus isot suoritukset rahastoidaan, kuukausittaiset tuloutetaan.
Jos asuisin itse yhtiössä, jossa on paljon pieniä asuntoja, vastustaisin tulouttamista, sillä se houkuttelee sijoittaosakkaita > talossa vuokra-asuntoja > paljon vuokralaisia aiheuttaa usein (ei aina) levottomuutta. Ja olen itsekin asuntosijoittaja. Omistamieni asuntojen rahoitusvastikkeet on onneksi tuloutettu.
Tavoitteena on myös helppo elämä omaisuuden kanssa, eikä todellakaan kiinnosta olla The Sijoittaja ja miettiä viikoittain, eikä edes kuukausittain, mitä rahoille kuuluu / niille tarttisi tehdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten niin et?
Rahastointi on taloyhtiölle paljon helpompaa. Joskus isot suoritukset rahastoidaan, kuukausittaiset tuloutetaan.
Jos asuisin itse yhtiössä, jossa on paljon pieniä asuntoja, vastustaisin tulouttamista, sillä se houkuttelee sijoittaosakkaita > talossa vuokra-asuntoja > paljon vuokralaisia aiheuttaa usein (ei aina) levottomuutta. Ja olen itsekin asuntosijoittaja. Omistamieni asuntojen rahoitusvastikkeet on onneksi tuloutettu.
Niin tää juuri. Omistusasunnoissa talossa asuva jengi ei halua niitä vuokralaisia sinne taloon.
Ap
Ja jos sijoitusasunnon ostaa alueelta, jossa arvo nousee JA asunnon joskus myy, niin saahan sen verohyödyn aikanaan. Sittenhän tuo on huono malli, jos asunnon arvo ei nouse tai se peräti laskee. (Tai asuntoe ei myy).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena on myös helppo elämä omaisuuden kanssa, eikä todellakaan kiinnosta olla The Sijoittaja ja miettiä viikoittain, eikä edes kuukausittain, mitä rahoille kuuluu / niille tarttisi tehdä.
Ap
Asuntosijoittamisessa ei tarvitse miettiä viikoittain, eikä edes kuukausittain sijoituksen kohtaloa. Riittää, kun miettii kerran vuoteen veroilmoituksta tehdessään tai vuokralaisen vaihtuessa.
Siinä kannattaakin sitten olla erityisen tarkka. Älä ikinä vuokraa luottotiedottomalle, jonka "varman" vuokran maksaa sossu. Sillä kun ei ole mitään menetettävää, jos sotkee ja hajoittaa asunnon.
Asuntojen nettoarvo on asunnon arvo vähennettynä korjausvelloilla. Jos asunnoissa on paljon velkaa, riski kasvaa huomattavasti. Kannattaa myydä, jos mitään tuottoa rahalle ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen nettoarvo on asunnon arvo vähennettynä korjausvelloilla. Jos asunnoissa on paljon velkaa, riski kasvaa huomattavasti. Kannattaa myydä, jos mitään tuottoa rahalle ei tule.
Mikä riski kasvaa? Ja tuottoa noista kyllä tulee, jos yhtiölainat ovat 0e.
Ap
Ei voi. Jos velka on rahastoitu taloyhtiössä, sen voi vähentää vain asunnon myyntivoitosta, ikävä kyllä.
Ap