MIKÄ on tuo kirkas iso tähti kuunsirpin vieressä?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venus
Venushan on planeetta. Miten se voi näkyä ikään kuin tähtenä, vaikka se ei pala niin kuin aurinko?
Kävitkö peruskoulua ollenkaan? Koska se heijastaa auringon valoa ihan samoin kuin kuu. Ei kuukaan pala. Ja samalta näyttää maa avaruudesta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Siis kumpi se nyt on satelliitti vai Veenus?
Satelliitin erottaa sillä että se liikuu silmin nähden nopeasti. Monet niistä on kolmena, joko peräkkäin tai kolmiossa. Helpoin tapa huomata on tuijottaa ylös ja antaa silmän havaita liike. Niitä on kolme syystä havaita ja pysyä silleen. Perustuu ns. kolmio mittaukseen.
Joku paremmin matematiikkaa osaava voisi selittää sen paremmin. Mä tiedän ja ymmärrän vain periaatteen miksi se homma toimii niin. Siihen perustuu esim. sovellus mitä autoissa käytetään. Tiedeäthän käänny 200 metrin päästä oikealle/vasemmalle. Kaikkea kun ei tarvitse itse osata vaan voi käyttää muiden paremmin ymmärtävien käytännön juttuja.
M. 48 ja ps kirkas tähtitaivas on kaunis vaikkei siitä mitään tajuaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hienon näköinen, just toljotin sitä kun sauvakävelin bingosta kotiinpäin
Tuota kliseiden ilotulitusta
Vierailija kirjoitti:
Satelliitit näkyy aina kirkkaimpina kun on ihan lähellä
Satelliitit eivät pysy paikallaan.
Ei voi olla Venus. Aloittaja kysyi tähteä. Venus on planeetta.
Se näkyy vaan niin kirkkasti, kuin taskulamppu. Paljon kirkkaammin kuin kuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venus. Saatat nähdä myös sukkulan, joka on sinne syöksymässä.
Siis onko tää joku peenisjuttu?
Ei ole vaan sen planeetan nimi sattuu olemaan venus. Mä olen pahimpia alapää huumorin heittäjiä ja usko nyt. Toi on vaan aurinkomme kiertolainen siinä kuin maa ja mars. Sillä erolla toki että maassa väitetään olevan älyllistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla Venus. Aloittaja kysyi tähteä. Venus on planeetta.
Ja tähti.
Se on Sultan. Venuksia ei valmisteta enään.
Venuksiakin valmistettiin kahta sorttia., depose ja lubrice.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venus
Venushan on planeetta. Miten se voi näkyä ikään kuin tähtenä, vaikka se ei pala niin kuin aurinko?
Kävitkö peruskoulua ollenkaan? Koska se heijastaa auringon valoa ihan samoin kuin kuu. Ei kuukaan pala. Ja samalta näyttää maa avaruudesta katsottuna.
Olen kyllä käynyt lukionkin. Eikä kuu minusta näytä ollenkaan tähdeltä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää, että noinkin moni ei tiedä kun se siellä joka vuosi möllöttää.
Aikanaan on kyllä jo koulussa opetettu mitkä planeetat näkyy ja milloin ja missäpäin. Ehkä nykyään ei sitten opeteta.
Ei meille 80-90-luvuilla opetettu tuollaisia. Planeettojen nimet vain kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venus
ootkotyhmä. eihän kuuukaan pala ja silti loistaa. ne heijastaa auringon valoa
Mutta eihän Kuu loista ollenkaan samalla tavalla.
Joka vuosi tätä samaa kysytään useilla nettipalstoilla :D. Aina tähän aikaan vuodesta se näkyy jos on kirkas taivas.
Siis hyvänen aika :D Ei satelliitit ole paikoillaan taivaalla. Ne liikkuvat kaiken aikaa hitaasti taivaan halki. Kun näette hitaasti liikkuvan pienen tähtimäisen pisteen, se on satelliitti. Nyt näkyvä iso tähti on Venus.
Vierailija kirjoitti:
Siis hyvänen aika :D Ei satelliitit ole paikoillaan taivaalla. Ne liikkuvat kaiken aikaa hitaasti taivaan halki. Kun näette hitaasti liikkuvan pienen tähtimäisen pisteen, se on satelliitti. Nyt näkyvä iso tähti on Venus.
Venus on planeetta.
Mulle ei ainakaan ole kerrottu koulussa, että mitkä planeetat näkyy milloinkin. Kävin peruskoulun 80-90 luvuilla. Mutta onko nuo kaukaisuudessa hohtavat tähdet kaikki aurinkoja?Vai nekin planeettoja, jotka heijastavat auringonvaloa??
olen itsekkin joskus tuon huomannut, kun kävellyt illalla. eno le sen tarkemmin katsellut, mutta kirkkaan pisteen olinpaikka sattaa vaihtella jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venus on planeetta.
No aijaa. Kyseinen kohde näkyy maahan tähtenä.
Oikea vastaus on siis Venus.