Miehen suku päsmäröi joka asiassa. Aivan uskomatonta sakkia.
Mieheni on kotoisin peräkyliltä, kuten itse vitsikkäästi kertoo. Sen kyllä huomaa. En jaksa niiden lähisuvun tapaa ottaa kantaa joka asiaan. Kun mieheni veli erosi, jokaisella oli siihen mielipide. Ilman että henkilö itse pyysi, anoppi ja appi järjestivät ns. muuttotalkoot. Siellä oltiin kantamassa sohvaa pakettiautoon ja anoppi jakoi tavaroita. Sanoin hänelle, että onkohan se ihan sopivaa jakaa täällä tavaroita, kun ex-vaimo ei ollut paikalla. Anoppi totesi, että sille ei jätetä mummun vanhaa piironkia ja mitä niitä nyt oli.
Meidän asioita ohjeistetaan myös. ”Tulette joulupäivänä sitten syömään perinneruokaa”. Appi ottaa kantaa autoasioihin, asuntoasioihin, jokaiseen isompaan hankintaan. Mieheni kävi viimeksi isänsä kanssa televisio-ostoksilla. Kysyin häneltä, eikö tullut mieleen, että minä ehkä katson sitä tekkkua meidän kotona enemmän kuin isänsä. Siihen hän pahoitteli, että kun he on tottuneet tekemään omalla porukalla kaiken, niin ei aina muista, ettei tarvitsisi. Omalla porukalla pestään matotkin kesällä. Viimeksi oli neljän huushollin matot pestävänä. Koko päivä meni siinä vouhotuksessa. Kesäisin anoppi myös monesti laittaa saunaan tulet ja sen jälkeen soittaa, että tulettehan saunomaan ja pulahtamaan järveen. Minä en aina viitsi, mutta mieheni lähtee joka kerta, koska rantasauna on hänestä niin hieno keksintö.
Jollain tavalla sitä hajurakoa pitäisi saada, mutta miten? Mieheni ei anna minun komennella itseään, eikä kiristää, joten niitä on turha yrittää. Hän ei jotenkin tajua, että tuollainen vanhemmissa ja sisaruksissa roikkuminen on minusta rasittavaa.
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa ihanalta. Toivon, että välini perheeseeni ja sukuuni pysyvät tuollaisina loppuun asti.
Niin. Kyse onkin siitä että haluaako se sun puolisosi elää tuolla lailla.
No ei exälle vieraan suvun perintökalut kuulukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa ihanalta. Toivon, että välini perheeseeni ja sukuuni pysyvät tuollaisina loppuun asti.
Niin. Kyse onkin siitä että haluaako se sun puolisosi elää tuolla lailla.
Jos ei halua, niin tietää kyllä missä ovi on. :) On alusta asti tiennyt kupletin juonen.
Hyvin on sulautunut sukuun, ja on sanonut että harmittaa kun hänen sukunsa ei koskaan ole ollut läheinen. Sukujuhlatkin pelkkää tervanjuontia ja kiusallista pönötystä.
/1
Ihana tuommoinen yhteinen matonpesupaiva! Meilla oli kanssa naapureitten kanssa, kun olin pieni. Sinne meni perheen naiset ja lapset, lapset auttelivat matonpesussa mutta lahinna me kai siella uitiin ja leikittiin. Jossain vaiheessa oli sitten evaiden vuoro, naiset taikoivat nyssykoistaan evasleipia ja kahvia, meille lapsille oli kaakaota.
Muistan etta nukutti aina hyvin matonpesupaivien iltoina. :)
Peräkylä, jonne voit mennä noin vain iltasella saunomaan? Aika lähellä se peräkylä taitaa olla.
Lisäksi appiukolla on lupa puuttua asumisasioihin, koska hänhän sitä lainaanne on takaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Peräkylä, jonne voit mennä noin vain iltasella saunomaan? Aika lähellä se peräkylä taitaa olla.
Lisäksi appiukolla on lupa puuttua asumisasioihin, koska hänhän sitä lainaanne on takaamassa.
Höpöhöpö, meillä ei ole kukaan takaamassa lainoja. Peräkylän rantasaunalle on meiltä matkaa 27 km, ja se on ihan maaseutua. Se ei kuitenkaan ollut pointti. Olkoon vaikka lähiön kerrostalon sauna, mutta se tyyli oudoksuttaa, että ensin laitetaan tulet pesään ja sitten soitetaan, että tulkaa saunomaan, täällä sauna jo kuumenee. Soittaisi vaikka maanantaina ja kysyisi, onko teillä menoja keskiviikkona ja jos ei ole, niin tervetuloa saunomaan. Aina ei tarvitse olla menojakaan, mutta joskus minua ainakin huvittaa olla vain kotona.
-ap
Samaistun :,D minä olen vegaani ja anoppi joka ikinen kerta vääntää jotain oikein lihaisaa ruokaa kun mennään heille ja sanoo ”voit sinä nyt sitä syödä.” Öö no en kyllä voi. Appi taas katsoi asiakseen sanella millaisen asunnon me saamme ostaa ja suuttui kun sanoin ettei haluta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi appiukolla on lupa puuttua asumisasioihin, koska hänhän sitä lainaanne on takaamassa.Höpöhöpö, meillä ei ole kukaan takaamassa lainoja. Peräkylän rantasaunalle on meiltä matkaa 27 km, ja se on ihan maaseutua. Se ei kuitenkaan ollut pointti. Olkoon vaikka lähiön kerrostalon sauna, mutta se tyyli oudoksuttaa, että ensin laitetaan tulet pesään ja sitten soitetaan, että tulkaa saunomaan, täällä sauna jo kuumenee. Soittaisi vaikka maanantaina ja kysyisi, onko teillä menoja keskiviikkona ja jos ei ole, niin tervetuloa saunomaan. Aina ei tarvitse olla menojakaan, mutta joskus minua ainakin huvittaa olla vain kotona.
-ap
Se, että miehesi haluaa mennä saunomaan ei ole appivanhempien vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi appiukolla on lupa puuttua asumisasioihin, koska hänhän sitä lainaanne on takaamassa.Höpöhöpö, meillä ei ole kukaan takaamassa lainoja. Peräkylän rantasaunalle on meiltä matkaa 27 km, ja se on ihan maaseutua. Se ei kuitenkaan ollut pointti. Olkoon vaikka lähiön kerrostalon sauna, mutta se tyyli oudoksuttaa, että ensin laitetaan tulet pesään ja sitten soitetaan, että tulkaa saunomaan, täällä sauna jo kuumenee. Soittaisi vaikka maanantaina ja kysyisi, onko teillä menoja keskiviikkona ja jos ei ole, niin tervetuloa saunomaan. Aina ei tarvitse olla menojakaan, mutta joskus minua ainakin huvittaa olla vain kotona.
-ap
Meillä appivanhemmat vain ilmestyi oven taa.
Paras oli se muuttopäivää seurannut itsenäisyyspäivän aamu kun olivat oven takana ennen aamukuutta.
Ei paljon naurattanut. Umpiväsynyt remontista ja muutosta, koko asunto sekaisin ja seuraavana päivänä tentti.
Ja nää siellä oven takana kun tulivat viettämään "vapaapäivää" poikansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Jospa tapaat puolison, jolla on noin ihanan tiiviit välit perheeseensä ja sukuunsa. Sitten se ei enää taidakaan olla niin ihanaa. Missä välissä ehdit sitten omaa perhettäsi nähdä? Kuvittelepa se hetki, kun oma puolisosi ostaa teille vanhempiensa kanssa kodinkoneet kysymättä sinulta, millaisen sinä haluaisit. Oletuksena on, että kun appivanhempasi haluavat teidät heille joulupäiväksi syömään perinneruokaa joka vuosi, niin tietenkään et voi sopia oman lapsuudenperheesi kanssa kyläilyjä puolin tai toisin joulupäivälle.
-ap
Minusta extempore rantasaunaan kutsuminen tai yhteiset matonpesutalkoot kuulostavat tosi kivoilta. Mutta VAIN siinä tapauksessa että menemistä ei automaattisesti oleteta eikä kieltäytymisestä loukkaannuta. Omatkin vanhempani tekevät tuota tyyliin "hei, laitettiin juuri iso kala uuniin, tuletko syömään kolmelta?" Siihen voin vastata ei, jos on jo muita suunnitelmia tai sitten kyllä. Kumpikin vastaus otetaan ihan yhtä hyvin vastaan eikä jäädä jankuttamaan. En nyt ymmärrä miksi läheisten kesken pitäisi sopia jotain kahvitteluja yms useita päiviä etukäteen, virallisemmat menot kuten juhlat ovat tietenkin eri asia. Kyllä minulla on ystäviäkin jotka saattavat keskellä päivää laittaa "mennäänkö töiden jälkeen kahville/elokuviin?", minusta on vain mukavaa että kysyvät, vaikka aina ei tulekaan mentyä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta extempore rantasaunaan kutsuminen tai yhteiset matonpesutalkoot kuulostavat tosi kivoilta. Mutta VAIN siinä tapauksessa että menemistä ei automaattisesti oleteta eikä kieltäytymisestä loukkaannuta. Omatkin vanhempani tekevät tuota tyyliin "hei, laitettiin juuri iso kala uuniin, tuletko syömään kolmelta?" Siihen voin vastata ei, jos on jo muita suunnitelmia tai sitten kyllä. Kumpikin vastaus otetaan ihan yhtä hyvin vastaan eikä jäädä jankuttamaan. En nyt ymmärrä miksi läheisten kesken pitäisi sopia jotain kahvitteluja yms useita päiviä etukäteen, virallisemmat menot kuten juhlat ovat tietenkin eri asia. Kyllä minulla on ystäviäkin jotka saattavat keskellä päivää laittaa "mennäänkö töiden jälkeen kahville/elokuviin?", minusta on vain mukavaa että kysyvät, vaikka aina ei tulekaan mentyä.
No ne appivanhemmathan eivät ole sen vävyn tai miniän läheisiä.
Minun oma isäni on juuri tuollainen, et haluaisi määrätä ihan kaiken ja suuttuu jos pullikoi vastaan. Äiti peesaa isää ja vaikkei olisikaan samaa mieltä, kulkee perässä eikä sano mitään. Nyt oman 20v avioliiton jälkeen käyn terapiassa hoitamassa itseäni kuntoon. Kontrolloiva vanhempi on todella kamala. Minulla on kestänyt vuosikausia tajuta, että tämä ei ole tervettä ja itse asiassa minä olen tilanteessa ollut vuosikausia se uhri.
Ymmärrän niin sinua ap, tilanne on todella kummallinen kun omat vanhemmat ei anna aikuiselle lapselle tilaa elää omaa elämäänsä. Ja sinun tilanteessa kyseessä puoliso, joka omien vanhempiensa toimesta ikään kuin pakotetaan valitsemaan oman lapsuudenperheen ja oman ydinperheen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiko aloituksessa että soittavat nimenomaan miniälle ja pyytävät häntä?? Vai kenties kuitenkin pojalleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen läheisiä ovat. Ja jos naimisissa ollaan niin olisi aika hassua kutsua pelkästään mies, kyllä silloin on kohteliasta kutsua puolisokin. Mies ilmeisesti kuitenkin noista kutsuista ilahtuu ja haluaa mennä, puoliso voi jäädä kotiin jos ei huvita. En ymmärrä mikä ongelma tässä on? Toki jos puolisoa väkisin painostetaan osallistumaan niin se on ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiko aloituksessa että soittavat nimenomaan miniälle ja pyytävät häntä?? Vai kenties kuitenkin pojalleen?
Ei mutta se poikahan ei enää elä yksin ja ole "läheinen" vanhempiensa kanssa, vaan hänellä on OMA PERHE jolla on OMAT MENOT, joten ei se poika voi vaan ex tempore hyppiä yksiksensä tai päättää vaimonsakin puolesta asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen läheisiä ovat. Ja jos naimisissa ollaan niin olisi aika hassua kutsua pelkästään mies, kyllä silloin on kohteliasta kutsua puolisokin. Mies ilmeisesti kuitenkin noista kutsuista ilahtuu ja haluaa mennä, puoliso voi jäädä kotiin jos ei huvita. En ymmärrä mikä ongelma tässä on? Toki jos puolisoa väkisin painostetaan osallistumaan niin se on ikävää.
Ja millaista perhe-elämää se pojan perhe sitten elää, kun sitä käytännössä hallitsee ulkopuolinen ihminen kutsuillaan. Ja jopa sisustaa ja jopa tekee kodinkonehankinnat.
Eihän se tuolla lailla voi toimia.
Jos haluavat sen poikansa sinne kyläilemään niin kutsu niin aikaisin, että se pojan oma perhe ehtii järjestää esim itselleenkin silloin jotain tekemistä.