Oon kipeenä, pomo ei vastaa, tk:ssa ei ole aikoja, yksityiset ei ota päivystykseen jos ei ole työterveyttä heillä
Mitä tehdä? Meillä ei kuulu työterveyteen flunssat eikä muut työn ulkopuoliset sairaudet - ainoastaan työtapaturmissa ja epäillyissä työperäisissä sairauksissa voi käyttää työterveyhuollon lääkäriä tai sairaanhoitajaa - vaan niihin pitäisi hakea sairauslomatodistus terveyskeskuksesta, mutta minkäs teen, kun päivystysajat olivat jo kaikki menneet. Ihme kyllä, pääsin läpi, 7.30 alkoivat vastaamaan. Yksityisiltä käskettii mennä terveyskeskukseen. Yksityisille pääsee kyllä muuten, mutta ei päivystystapauksissa. Kuumetta on niin paljon, etten pysty tekemään edes siistä sisätyötäni, sillä en pysy hereillä ja yskin koko ajan. Pomo kyllä joustaa yleensä päivän tai pari flunssan takia (pieni firma, paikallinen sopiminen toimii), vaikka meillä ei työsopimuksessa sitä olekaan mainittu- olin kerran aiemmin pari päivää pari vuotta sitten ja oma ilmoitus riitti. Meillä olisi tulipalokiire, siksiköhän ei vastaa? Menisitkö töihin tässä tilanteessa? Työmatka on 15 minuuttia kävellen. Kuumemittari näytti, nyt kun olisi lähdön aika, 37,6. Normaalilämpöni samalla mittarilla on yleensä 36.4-36.6.
Kommentit (31)
Meet päivystykseen ja sanot, ettet saanut terveyskeskuksesta, etkä yksityiseltä aikaa. Jos siis esimies vaatii päivän aikana saikkulappua.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin suomea näin? Helsingissä on vapaita aikoja Terveystalolla 5min välein. Pari työterveysaikaa tälle päivälle tosin Kampissa vain, mikä on poikkeuksellisen vähäistä.
No en kerro paikkakuntaa, mutta asia on jo kunnossa ja saan olla pois tänään ja huomenna omalla ilmoituksella, pomo soitti takaisin, oli nukkunut pommiin ja "myöhästyi" itsekin. Myöhästyi lainausmerkillä, koska se on sama, mitä työaikaa hän omassa firmassaan tekee ja on paljon iltaisinkin palavereissa, ala on sellainen. Sehän tässä on erikoista, että edellinen paikkakunta, missä asuin, on nykyistä pienempi ja siellä oli helpompi päästä niin terveyskeskukseen kuin ykstyisellekin. Yksityiselle pääsi aina samalle päivälle. Usein ei kyllä tarvinnut, mutta sen kerran kun tarvitsi, parhaimmillaan kysyttiin miten pitkä matka, voitko tulla heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan että omalla ilmoituksella saisi olla pois.
Olen ollut useammassa tehtaassa ja kahdessa vartiointiliikkeessä töissä, ja jokaisessa on pitänyt olla lääkärintodistus jo ensimmäisestä päivästä.
Minkälaisissa suojatyöpaikoissa ei muka tarvita lääkärintodistusta?Vierailija kirjoitti:
Onko tämmöisiä työpaikkoja vielä Suomessa. Eikö omalla ilmoituksella saa olla yleensä ainakin 3 päivää pois. Meillä se on 5 päivää. Jos ei pomo vastaa, niin sitte sähköpostia pomolle, viesti vielä vastaajaan ja ilmoitus jollekin työkaverille tai pomosta seuraavalle.
Valtiolla, kunnalla, kaikissa firmoissa missä aiemmin olen ollut on ollut 1-3 päivää ja näin on ollut jo 90-luvulla. Kuulostaa 80-luvulta tuo sinun työpaikkasi meininki. Joissain paikoissa se on kolme kertaa vuodessa ja sitten pitää olla lääkärintodistus.
Eli suojatyöpaikoissa.
Noh, kai sitten kaikissa työpaikoissani on ollut 80-luvun meininki. Hienoa olla eri arvoinen työntekijä, vaikka olen saanut kaikenlaisia vaivoja kovasta fyysisestä työstä.
En ole kuullut että yhdeltäkään paperitehtaalta voisi olla noin vain omin luvin pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useammassa tehtaassa ja kahdessa vartiointiliikkeessä töissä, ja jokaisessa on pitänyt olla lääkärintodistus jo ensimmäisestä päivästä.
Minkälaisissa suojatyöpaikoissa ei muka tarvita lääkärintodistusta?Vierailija kirjoitti:
Onko tämmöisiä työpaikkoja vielä Suomessa. Eikö omalla ilmoituksella saa olla yleensä ainakin 3 päivää pois. Meillä se on 5 päivää. Jos ei pomo vastaa, niin sitte sähköpostia pomolle, viesti vielä vastaajaan ja ilmoitus jollekin työkaverille tai pomosta seuraavalle.
Ehkä se paremminkin on niin päin, että aloilla, joilla paljon lintsataan ja pidetään krapulapäivä, ei omalla ilmoituksella poissaoloista tule mitään. Sitten on tietty näitä 80-luvulle jämähtäneiden pikkuhitlereiden johtamia paikkoja, joissa työntekijöihin ei ole mitään luottoa, oli aihetta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla, kunnalla, kaikissa firmoissa missä aiemmin olen ollut on ollut 1-3 päivää ja näin on ollut jo 90-luvulla. Kuulostaa 80-luvulta tuo sinun työpaikkasi meininki. Joissain paikoissa se on kolme kertaa vuodessa ja sitten pitää olla lääkärintodistus.
Eli suojatyöpaikoissa.
Noh, kai sitten kaikissa työpaikoissani on ollut 80-luvun meininki. Hienoa olla eri arvoinen työntekijä, vaikka olen saanut kaikenlaisia vaivoja kovasta fyysisestä työstä.
En ole kuullut että yhdeltäkään paperitehtaalta voisi olla noin vain omin luvin pois.
Olin paperitehtaalla työharjoittelussa. Kyllä vain sielläkin oli tuo kolmen päivän sääntö vakkareilla, meillä harjoittelijoilla luonnollisesti koulun säännöt. Siellä oli sekä tahti todella löysää että työnantaja maksoi työterveyshuollosta melko avokätisesti. Kun paperitehdas lakkautettiin ja työntekijät siirtyivät uuteen firmaan, mihin minäkin, niin ei millään jotkut meinanneet tajuta, että lääkärikäynnit, jotka eivät liity sairauslomaan tai työtapaturmaan, eivät ole palkallista työaikaa.
Ei yksityiselle tarvitse mihinkään "päivystykseen" mennä. Ainakin kun itse katselen lähimpien yksityisten lääkärikeskusten ajanvarausta niin niissä on kymmeniä vapaita aikoja joka ikinen päivä. Siitä vain itselle sopiva aika varaukseen ja lääkärin pakeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suojatyöpaikoissa.
En ole kuullut että yhdeltäkään paperitehtaalta voisi olla noin vain omin luvin pois.Olin paperitehtaalla työharjoittelussa. Kyllä vain sielläkin oli tuo kolmen päivän sääntö vakkareilla, meillä harjoittelijoilla luonnollisesti koulun säännöt. Siellä oli sekä tahti todella löysää että työnantaja maksoi työterveyshuollosta melko avokätisesti. Kun paperitehdas lakkautettiin ja työntekijät siirtyivät uuteen firmaan, mihin minäkin, niin ei millään jotkut meinanneet tajuta, että lääkärikäynnit, jotka eivät liity sairauslomaan tai työtapaturmaan, eivät ole palkallista työaikaa.
Niin ja se paperitehtaan työtahti - tulisin hulluksi, jos joutuisi niin leppoisaa työtä tekemään. Työntekijät lainasivat firman työkaluja huoletta, peräkärryjä myöten, kysymättä keltään, kotona käytiin firman autoilla ihan tuosta vain, kahvitauot kestivät kolme varttia. Töihin sinne pääsi vain, jos oli sukulaisia tai kavereita ennestään. Paperitehdas on kyllä oikein hyvä esimerkki mainita, jos puhutaan suojatyöpaikoista. Edes valtiolla ei ole ollut niin leppoisaa, vaikka aika leppoisaa sielläkin oli vs. yksityiset, joissa on kolmen päivän sääntö. Näissä firmoissa, missä tehdään töitä, tiedetään, että työntekjä joutuu ne työt joka tapauksessa tekemään myöhemmin, joten harva viitsii turhaan olla pois. Minunkaan töitäni ei tee kukaan muu, paitsi esimies itse kiirellisimmät. Muut työt vain odottavat.
Tämähän on yleinen ongelma mutta työnantajat eivät pidä sitä ongelmana.
Ihmisten pitäisi vain tiukasti olla kotona pariviikkoa ja odotella että flunssa loppuu ihan kunnolla.
Moni tanssii näiden riistäjien pillin tahtiin oman terveytensä kustannuksella.
Pelkästään kaksikin palkatonta päivää tarkoittaa sitä että matalapalkka-alan työntekijä jää tappiolle taloudellisesti. Ei saa välttämättä laskuja maksettua ja tukien varassakin tienaisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
It-alan suojatyöpaikoissa. Isoissa yrityksissä joissa työntekijöitä on tuhansia. Parissa vakuutusyhtiössä. Niin ja julkisella puolella. Ikinä ei ole tarvinnut käydä lääkärillä. Vasta jos sairaus jatkuu kolmen päivän jälkeen, käydään lääkärissä. Sama on koskenut kasten sairauksia.
Kyse on siitä, että luotetaan työntekijöihin ja että ihan ne työntervedestä huolehtivat yritykset suosittekevat näitä käytäntöjä.
Nimimerkki työelämässä vuodesta 1992
Sarjassa asioita joita en ymmärrä. Ap on ilmoittanut pomolleen soittamalla, viestillä ja sähköpostilla että on kipeenä. Jos pomo ei vastaa puhelimeen tai ei lue viestejä/sähköpostiaan niin se on pomon ongelma, ei työntekijän. Työntekijän velvollisuudet loppuu siihen työkyvyttömyydestään ilmoittamiseen, sen jälkeen pomo hoitaa velvollisuutensa joista hälle maksetaan eli järjestelee työt uudestaan jos sellaiselle on tarvetta. Työntekijä sairastaa kotonaan ja palaa töihin tervehdyttyään.
En ymmärrä sitäkään että sairaana pitäisi lähteä tartuttamaan muita ihmisiä ja jonottamaan jonnekin arvauskeskukseen tms. Normaalin ihmisen oma ilmoitus pitäisi riittää sen parin päivän poissaolon perusteeksi. Lusmut on erikseen.
Missäpäin suomea näin? Helsingissä on vapaita aikoja Terveystalolla 5min välein. Pari työterveysaikaa tälle päivälle tosin Kampissa vain, mikä on poikkeuksellisen vähäistä.