Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muut kristityt, miten koette kirkkovuoden?

Vierailija
26.02.2020 |

Tänään olin tuhkakeskiviikon messussa ja siellä olisi voinut ottaa tuhkaristin otsaan. En mennyt kun minusta se tuntui ulkoiselta ja vähän tekopyhältä. Toisaalta, ymmärrän että jossain muussa tilanteessa ja vaiheessa Jumalan kanssa tuollainen ei tuntuisi tekopyhältä. Nyt tässä kirkkovuoden kohtaa ihmiset porukalla menee ottamaan tuon. Toisaalta eikö se katuminen ja syntisyys ole ihan arjessa sitä mukaa kun mokailee..?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä.

Vierailija
2/24 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe kirkkovuotta mitenkään merkitykselliseksi itselleni. Sillä ei ole taustaa Uuden Testamentin puolella, lähinnä juu.talaisten juttuja kopioitu ja muunneltu että saadaan jonkinlaiset raamit.

Ei siinä mitään väärää ole, mutta ei sillä mitään yhtymäkohtia ole minun vaellukseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveänä tuubana lähinnä, kuten muunkin uskontoihin liittyvän.

Arvelinkin onkohan seuraava kommentoija tällainen kun usea kristitty on tähän aikaan töissä.

ap

Vierailija
5/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveänä tuubana lähinnä, kuten muunkin uskontoihin liittyvän.

Et sitten sattunut huomaamaan, että tämä kysymys oli kohdistettu vain uskoville, ei uskottomille? 

Vierailija
6/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te herjaajat voitte mennä muualle jos ei mitään muuta kuin haukkumista. Ette ole sen parempia

Vierailija
7/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli juutalainen kansankiihottaja, joka sekoili liikaa. Nakutettiin ristille rauhoittumaan. Kitui siellä aikansa, vuosi kuiviin ja kuoli. Haudattiin. Maatui mullaksi ja paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hah hah haa! :-)

No, tämä oli jo niin törkeää pilkaa, että harkitsen vakavasti syytteen nostamista Jumalan pilkasta, joka on maassamme rikos!

Vierailija
8/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pyydän että otetaan niiden kommentit jotka eivät osanneet lukea otsikkoa, kohinana ja jatkamme aiheesta. Se on parasta mitä he osaavat mutta jatketaan me nyt. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

ap

Vierailija
9/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kiinnosta kun imnutkin ihan pienenä vauvana pakkokastettiin. Uskonnot ovat lapsellista mielen harhaa, petosta ja propagandaa. Kun liikkuu luonnossa ja tuntee sen rauhan ja hiljaisuuden niiin se on sitä aitoa henkisyyttä.

Henkisyys on ihan eri asia kuin hengellisyys - kannattaisi ainakin tarkistaa sanojen tarkoituksen, ennenkuin tulee tänne möhläämään itsensä.

Vierailija
10/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli juutalainen kansankiihottaja, joka sekoili liikaa. Nakutettiin ristille rauhoittumaan. Kitui siellä aikansa, vuosi kuiviin ja kuoli. Haudattiin. Maatui mullaksi ja paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hah hah haa! :-)

No, tämä oli jo niin törkeää pilkaa, että harkitsen vakavasti syytteen nostamista Jumalan pilkasta, joka on maassamme rikos!

Ei kannata. Herra Jumala kyllä rankaisee tuota pilkkaajaa ellei ala osoittamaan aitoa katumusta.

T: Kristitty ystäväsi

Vierailija
11/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe kirkkovuotta mitenkään merkitykselliseksi itselleni. Sillä ei ole taustaa Uuden Testamentin puolella, lähinnä juu.talaisten juttuja kopioitu ja muunneltu että saadaan jonkinlaiset raamit.

Ei siinä mitään väärää ole, mutta ei sillä mitään yhtymäkohtia ole minun vaellukseeni.

Meidän kristinuskomme on juutalaisista lähtöisin ja meillä on myös juutalainen Vapahtaja Jeshua - joten jos olet uskova, sinuna en todellakaan väheksyisi juutalais-kristillistä uskoamme.

Vierailija
12/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että kaikilla näillä vihapuhujilla on jo nyt elämässään satoa siitä mitä ovat kylväneet ja "lisää tulee" mitä joku jo sanoikin mikä on ikävä juttu hänelle.

ap

Vierailija
13/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Herra Jumala kyllä rankaisee tuota pilkkaajaa ellei ala osoittamaan aitoa katumusta.

T: Kristitty ystäväsi

Olet oikeassa - Raamattu jopa kieltää meitä ojentamasta pilkkaajia, pilkallaan he keräävät vaan lisää kuumia hiiliä päänsä päälle.

Tässä Raamatun kohta:

17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.

18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.

19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."

20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."

21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

Room. 12:17-21 

Vierailija
14/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kaikilla näillä vihapuhujilla on jo nyt elämässään satoa siitä mitä ovat kylväneet ja "lisää tulee" mitä joku jo sanoikin mikä on ikävä juttu hänelle.

ap

Uskontopaskan pakkosyöttö koko kouluajan vaan ottaa vieläkin päähän.

Ja miten niin tuo on ikävä juttu minulle?

Vierailija
15/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Uskontopaskan pakkosyöttö koko kouluajan vaan ottaa vieläkin päähän.

Ja miten niin tuo on ikävä juttu minulle?

Katso omaa elämääsi ja mieti.

Vierailija
16/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se hävettää katsoa miten kirkko pakottaa lapset rukoilemaan koulussa ja käymään kirkossa. Jos taas ei osallistuta uhkaillaan metrimitalla ja annetaan jälki-istuntoa. Olen vihainen kaikkien niiden kirkon pahoinpitelemien ja henkiselöäväkivallalla kurittaminen lasten puolesta.

Vierailija
17/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen Jeesuksen seuraaja, mutta en käy ev.lut. kirkossa, koska tuo kansan kirkko on jo niin pahasti harhautunut.

En ole koskaan ollutkaan luterilainen, mutta en käy vapaissa suunnissakaan, koska harhaoppia on niin paljon niissäkin nykyään.

Ainoa srk, jossa uskaltaisin käydä on One Way Mission, mutta se on niin kovin kaukana kotoani, ettei ole mahdollisuutta käydä sielläkään.

Kotini on siis nyt kirkkoni ja olen suoraan yhteydessä Isään ja Jeesukseen päivittäin.

Tämä ei ole ideaali ratkaisu, mutta koska maailmantilanne näyttää nyt tältä, elämme niin lopunaikoja, kun olla ja voi - odotan seurakunnan ylösottoa hetkellä millä hyvänsä.

Onneksi emme tiedä täsmälleen, milloin tuo tapahtuu, mutta paljon lähempänä se ei voi ajan merkkejen mukaan enää olla.

Vierailija
18/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uskovainen, mutta uskonnon/uskontojen tutkija. Näissä kirkkovuoden rituaaleissa on pointtina ensinnäkin, että joo, vaikka katumus ja anteeksianto ja kaikki muut tunteet ovat läsnä koko ajan sitä mukaa kun asioita tapahtuukin, rituaalien avulla valmistaudutaan seuraaviin tapahtumiin: miettimällä katumusta ja omaa. Vaillinaisuuttaan nyt on pääasiäisenä valmiimpi iloitsemaan siitä, että saa sählinkinsä anteeksi ja valmiimpi myös antamaan ne anteeksi muille. Sillä tavalla siis valmistellaan itseä henkisesti seuraaviin vaiheisiin, varmistetaan, että on oikeassa mielentilassa eikä tule esimerkiksi köyttäytyneeksi epäkunnioittavasti tai rienaavasti.

Toinen syy rituaaleille on siinä, että ei ihminen välttämättä muista katua tai antaa anteeksi kaikkea, mikä vastaan tulee. Aina ei edes huomaa, mitä tulee tehneeksi tai mistä vetää herneen nenäänsä. Silloin erityinen muistelu - ja mietintäaika on hyväksi, jotta tulee ajatelleeksi asioita useammaltq kantilta. Se on vähän kuin mindfulnessia, mutta eri nimellä.

Vierailija
19/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se hävettää katsoa miten kirkko pakottaa lapset rukoilemaan koulussa ja käymään kirkossa. Jos taas ei osallistuta uhkaillaan metrimitalla ja annetaan jälki-istuntoa. Olen vihainen kaikkien niiden kirkon pahoinpitelemien ja henkiselöäväkivallalla kurittaminen lasten puolesta.

Entäpä sinun oma, aikuisen ihmisen elämä?

Vierailija
20/24 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, kuka on Valheen isä? Aivan oikein, se on per.kele itse ja sinä olet hänen lapsensa.