Mitä sairautta varten jaettiin sokeripala joskus 80-luvun alussa?
Kommentit (46)
Kurko kirjoitti:
Viimeinen Suomessa tavattu polioepidemia oli vuosina 1984–1985, jolloin ryhdyttiin koko kansan kattaviin joukkorokotuksiin. Rokotuksissa käytettiin ns. "sokeripalarokotetta", kouluikäiset lapset kuitenkin rokotettiin pistoksella ennen sokeripalarokotuksia.
Kyllä minä olin kouluikäinen kun sain sokeripalarokotteen, 10-vuotias.
Jos polio kerran tarttuu ulosteesta niin kuinka suurta epidemiaa odotettiin vuonna -85? Silloin kuitenkin iso osa asui juoksevan veden äärellä?
Olikohan se Polio???? Itsekin sokeripalan sain imeskeltäväksi- tiedä sitten oliko siinä mitään mukana.
Vastaan kuitenkin, että Polio.
"Most people who get infected with poliovirus (about 72 out of 100) will not have any visible symptoms."
https://www.cdc.gov/polio/what-is-polio/index.htm
"About 1 out of 4 people with poliovirus infection will have flu-like symptoms"
95% ei ole oireita
4-8% tartunnan saaneista saa lieviä oireita
alle 1% kokee pysyviä halvausoireita ja halvaantuneista 5-10% kuolee kun halvaus leviää hengityselimiin.
Pienet lapset saivat ensin ylimääräisen poliorokotteen injektiona. Sitten kohta kaikille annettiin elävää virusta joko sokeripalassa tai mehussa. Ne aiemmin ylimääräisen rokotteen saaneet lapset saivat myös elävää virusta ja mehussa yleensä. Itse olin tuolloin raskaana ja otin sokeripalan myös.