Mitä sairautta varten jaettiin sokeripala joskus 80-luvun alussa?
Kommentit (46)
Selvennettäköön, että kyseessä oli polio.
En ole kyllä varma, mutta se saattoi olla poliorokote!
Ainakin meille aikuisille annettiin pelkkä sokeripalarokote. YTHS:n aulassa opiskelijat vaan jonoon ja sokeripalan sai jokainen vuorollaan imeskeltäväksi. Suomessa tosiaan oli tuolloin 1985 pienoinen polioepidemia.
Olin jo aikuinen silloin. Töissä meille, työpaikalla siis, annettiin se sokeripala. Työterveyshuolto oli hoitanut rokotteen ja hoitajan sen antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo polio oli. Joskus 1980 luvulla tämä.
Olin itse koulussa tuolloin ja poliotartuntojen määrä jotenkin yhtäkkiä nousi.
Voin muistaa väärin, mutta ensin saatiin tavallinen rokote ja sitten se sokeripala, johon rokote oli imeytetty annettiin vähän myöhemmin. Tässä tais olla kaksi eri virustyyppiä? Mutta, saatettiin olla siinä iässä, että poliorokote olis annettu muutenkin ja sokeripala oli sitten vaan joku tehoste. Sen sai myös aikuiset.
Mulla ainakin se eka rokote oli normaaliohjelman mukainen piikki.
-16
Sinä halua pollo pizzaa vae? Tuleko valkopusili?
Ainii minulla olla tauti
Mun siskon luokkakaveri sairastu vakavasti sokerpala rokotteesta. Meni jalat alta ja joutui meilahden sairaalaan. Oli siellä pari kuukautta. Opetteli kävelee uudestaan.
Viimeinen Suomessa tavattu polioepidemia oli vuosina 1984–1985, jolloin ryhdyttiin koko kansan kattaviin joukkorokotuksiin. Rokotuksissa käytettiin ns. "sokeripalarokotetta", kouluikäiset lapset kuitenkin rokotettiin pistoksella ennen sokeripalarokotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siis se rokote oli imeytetty siihen sokeripalaan.
Absintti
Vierailija kirjoitti:
What miks? Syötäväksi?
Niin. Siihen oli imeytetty rokotetta kun oli todettu joitakin poliotapauksia Suomessa.
Joku turisti toi tuolloin polion Kreikasta Suomeen, kun oli pakko vouhottaa ympäri maailmaa, ja täällä ei heti tajuttu sitä polioksi (jota ei pitänyt enää olla), joten se pääsi leviämään epidemiaksi.
Joko oikea vastaus eli polio on mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Vuosi oli 1985
Kyllä. Se lääke on yhä nykyäänkin pari tippaa nestettä joka täytyy nielaista. Silloin 1985 rokotettiin koko kansa joten kätevä tapa oli antaa kaikille sokeripala jossa ne nestetipat oli. Nykyään jos lääkärille menette ja pyydätte poliorokotetta niin se esim pudottaa nestettä pipetillä tms teidän suuhun.
Jos aiotte matkustaa todella poliorikkaaseen paikkaan kuten esim Pakistaniin niin kannattaa ennen matkaa ottaa ylimääräinen poliorokote vaikka lapsena olisi jo rokotettu. Pakistanissa on rokotevastaisuus huipussaan, järkyttävää:
Muistan tuon sokeripalarokotteen. Olin lapsi silloin, ja olin etukäteen käsittänyt sen niin, että rokote pistetään neulalla sokeripalan läpi kieleen ja itkin peloissani koko matkan rokotetta ottamaan.
Onneksi se ei ollutkaan niin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Epidemia tuli kun jossain vaiheessa ne säännölliset rokotteet lopetettiin lapsilta kun luultiin että se oli hävinnyt Suomesta. Ei sekään tauti mihinkään häviä, eiköhän sitä kehitysmaissa liene vieläkin.
Sen ottamista ei valvottu. Olin 7 v ja sylkäisin sen suusta. Pelkäsin salaa, että saan polion.
En yhtään muistanut, että rokotettiinkin. Muistan vaan tuon sokeripalan. Olin silloin toisella luokalla ja haettiin sokerit terkkarilta, jonka ”toimisto” oli yläasteen puolella. Vähänkö jänskätti.
Miksi sokeripalaan oli laitettu poliota?? Jos tarkoitus oli ettei se leviä.
Eri virukset. Toiseen tehoaa pistos, toiseen suun kautta otettava.